Patienten kan også selv
På Hospitalsenheden Horsens lader man i langt højere grad end tidligere borgerne være aktive medspillere i behandlingsforløbet. Det nyeste initiativ på Ortopædkirurgisk Afdeling inddrager patienterne og deres pårørende ved at lade dem skrive deres egne indlæggelsessamtaler.
På Hospitalsenheden Horsens lader man i langt højere grad end tidligere borgerne være aktive medspillere i behandlingsforløbet. Det nyeste initiativ på Ortopædkirurgisk Afdeling inddrager patienterne og deres pårørende ved at lade dem skrive deres egne indlæggelsessamtaler.
Tanken om at lade patienterne være med til at skrive deres egne indlæggelsessamtaler opstod i november 2011. En medarbejder på Ortopædkirurgisk Afdeling forslog, at tiden kunne bruges bedre på afdelingen ved at lade patienterne svare skriftligt på nogle spørgsmål vedrørende deres behandlingsforløb. Idéen blev herefter realiseret. Målet var at få et bedre indblik i den pågældende patients tilstand.
- Patienten skriver sin egen indlæggelsessamtale, men den er standardiseret ud fra, at vi bedst ved, hvad det er, vi har brug for at vide, for at give den mest optimale behandling. Det er patienterne selv der er eksperter i, hvordan de har det og hvad de kan og ikke kan. Så hvorfor ikke lade patienterne skrive deres indlæggelsessamtale selv ud fra de sundhedsprofessionelle rammer vi opstiller?, spørger oversygeplejerske Kate Gram-Hansen.
Udgangspunktet for spørgeskemaet er at spørge ind til hvordan patienten har det og ud fra dette bliver personalet klar over, om der er noget de skal tage særligt hensyn til eller være opmærksom på i behandlingsforløbet.
Initiativet startede som en prøvehandling med 5 udvalgte patienter. I stedet for at fortælle om deres situation til en sygeplejerske inden deres behandling, blev de præsenteret for et spørgeskema som de selv skulle udfylde. Efter behandlingsforløbet blev der holdt opfølgende samtaler med patienterne og det viste sig, at idéen med spørgeskemaet var blevet rigtig godt modtaget. Metoden blev udbredt til endnu flere patienter på Ortopædkirurgisk Afdeling og resultatet var positivt.
Sygeplejefagligheden udfordres
Sygeplejerskerne på afdelingen var lidt skeptiske i starten. I den daglige behandling agerer de patientens advokat - og pludselig skulle patienten også til at deltage aktivt. Efterhånden som flere og flere patienter dog selv var med til at skrive deres indlæggelsessamtaler, og det med stort engagement, blev dialogen med patienten det centrale og skepsis forsvandt.
- Det har da været en kæmpe udfordring for mange af vores sygeplejersker at overlade en del af arbejdet til patienten selv. Det er denne kontrol der bliver udfordret, forklarer afdelingssygeplejerske Helle Kirkegaard Therkildsen, og fortsætter:
- Omvendt giver det bedre tid, der hvor der er problemer og det er til gavn for patienterne. Vi praktiserer kompenserende sygepleje og går ind og hjælper, der hvor patienten ikke kan selv. Men der hvor de kan selv, der gør de det selv.
Spørgeskemaet er nu blevet et fast element i nogle af de handlinger man dagligt udfører på Ortopædkirurgisk Afdeling i Horsens. Spørgeskemaet er sat op med input fra sengeafsnittet hvor patienterne er indlagt i forløbet, og sygeplejerskerne i ambulatoriet. Sammen har de gjort sig nogle tanker om, hvordan spørgeskemaet kunne blive så kort, præcist og dækkende som overhovedet muligt.
- Vi er ekspert på, hvad vi har brug for at vide, men vi ser patienten som ekspert på sit eget liv, præciserer Helle Kirkegaard Therkildsen.
Vil være klogere på den enkelte patient
Patienterne fortæller, at det giver mening og kvalitet for dem, at de selv udfylder spørgeskemaerne. Det giver desuden tryghed, at rammerne i spørgeskemaet er sat op af en fagperson, så de ikke overser noget væsentligt.
- Når vi går rundt på hospitalet som fagprofessionelle, tænker vi ofte, at vi ved jo bedst, fordi vi ved så meget om hvad patienterne kan fejle. Vi kan hurtigt opremse de behov den pågældende patient har. Men i virkeligheden er det måske ikke de behov, patienten reelt har. Den nye metode skal være medvirkende til at gøre os klogere på hver enkelt patient, så vi sikrer en bedre behandlingskvalitet. Initiativet er blevet implementeret hurtigt på grund af den positive respons, siger oversygeplejerske Kate Gram-Hansen.
Ortopædkirurgisk Afdeling oplever også en stor interesse fra de pårørende, der involverer sig og er behjælpelige i samarbejdet med hospitalet. De pårørende er ikke bare med som tilskuere, men tager aktiv del i behandlingsforløbet, der hvor patienten har svært ved det.
- Der er ingen tvivl om at det nye initiativ er en medvirkende faktor til en god patienttilfredshed. Vi bliver hele tiden bedre til at lytte, og det er motiverende, at patienten hele tiden er i centrum. Som sygeplejersker lærer vi også rigtig meget af det her, påpeger oversygeplejerske Kate Gram-Hansen.
Flere informationer
Oversygeplejerske Kate Gram-Hansen: 7842 7155 / kategram@rm.dk
Projektleder John Lassen: 2120 9084 / johnlass@rm.dk
På Hospitalsenheden Horsens lader man i langt højere grad end tidligere borgerne være aktive medspillere i behandlingsforløbet. Det nyeste initiativ på Ortopædkirurgisk Afdeling inddrager patienterne og deres pårørende ved at lade dem skrive deres egne indlæggelsessamtaler.
Tanken om at lade patienterne være med til at skrive deres egne indlæggelsessamtaler opstod i november 2011. En medarbejder på Ortopædkirurgisk Afdeling forslog, at tiden kunne bruges bedre på afdelingen ved at lade patienterne svare skriftligt på nogle spørgsmål vedrørende deres behandlingsforløb. Idéen blev herefter realiseret. Målet var at få et bedre indblik i den pågældende patients tilstand.
- Patienten skriver sin egen indlæggelsessamtale, men den er standardiseret ud fra, at vi bedst ved, hvad det er, vi har brug for at vide, for at give den mest optimale behandling. Det er patienterne selv der er eksperter i, hvordan de har det og hvad de kan og ikke kan. Så hvorfor ikke lade patienterne skrive deres indlæggelsessamtale selv ud fra de sundhedsprofessionelle rammer vi opstiller?, spørger oversygeplejerske Kate Gram-Hansen.
Udgangspunktet for spørgeskemaet er at spørge ind til hvordan patienten har det og ud fra dette bliver personalet klar over, om der er noget de skal tage særligt hensyn til eller være opmærksom på i behandlingsforløbet.
Initiativet startede som en prøvehandling med 5 udvalgte patienter. I stedet for at fortælle om deres situation til en sygeplejerske inden deres behandling, blev de præsenteret for et spørgeskema som de selv skulle udfylde. Efter behandlingsforløbet blev der holdt opfølgende samtaler med patienterne og det viste sig, at idéen med spørgeskemaet var blevet rigtig godt modtaget. Metoden blev udbredt til endnu flere patienter på Ortopædkirurgisk Afdeling og resultatet var positivt.
Sygeplejefagligheden udfordres
Sygeplejerskerne på afdelingen var lidt skeptiske i starten. I den daglige behandling agerer de patientens advokat - og pludselig skulle patienten også til at deltage aktivt. Efterhånden som flere og flere patienter dog selv var med til at skrive deres indlæggelsessamtaler, og det med stort engagement, blev dialogen med patienten det centrale og skepsis forsvandt.
- Det har da været en kæmpe udfordring for mange af vores sygeplejersker at overlade en del af arbejdet til patienten selv. Det er denne kontrol der bliver udfordret, forklarer afdelingssygeplejerske Helle Kirkegaard Therkildsen, og fortsætter:
- Omvendt giver det bedre tid, der hvor der er problemer og det er til gavn for patienterne. Vi praktiserer kompenserende sygepleje og går ind og hjælper, der hvor patienten ikke kan selv. Men der hvor de kan selv, der gør de det selv.
Spørgeskemaet er nu blevet et fast element i nogle af de handlinger man dagligt udfører på Ortopædkirurgisk Afdeling i Horsens. Spørgeskemaet er sat op med input fra sengeafsnittet hvor patienterne er indlagt i forløbet, og sygeplejerskerne i ambulatoriet. Sammen har de gjort sig nogle tanker om, hvordan spørgeskemaet kunne blive så kort, præcist og dækkende som overhovedet muligt.
- Vi er ekspert på, hvad vi har brug for at vide, men vi ser patienten som ekspert på sit eget liv, præciserer Helle Kirkegaard Therkildsen.
Vil være klogere på den enkelte patient
Patienterne fortæller, at det giver mening og kvalitet for dem, at de selv udfylder spørgeskemaerne. Det giver desuden tryghed, at rammerne i spørgeskemaet er sat op af en fagperson, så de ikke overser noget væsentligt.
- Når vi går rundt på hospitalet som fagprofessionelle, tænker vi ofte, at vi ved jo bedst, fordi vi ved så meget om hvad patienterne kan fejle. Vi kan hurtigt opremse de behov den pågældende patient har. Men i virkeligheden er det måske ikke de behov, patienten reelt har. Den nye metode skal være medvirkende til at gøre os klogere på hver enkelt patient, så vi sikrer en bedre behandlingskvalitet. Initiativet er blevet implementeret hurtigt på grund af den positive respons, siger oversygeplejerske Kate Gram-Hansen.
Ortopædkirurgisk Afdeling oplever også en stor interesse fra de pårørende, der involverer sig og er behjælpelige i samarbejdet med hospitalet. De pårørende er ikke bare med som tilskuere, men tager aktiv del i behandlingsforløbet, der hvor patienten har svært ved det.
- Der er ingen tvivl om at det nye initiativ er en medvirkende faktor til en god patienttilfredshed. Vi bliver hele tiden bedre til at lytte, og det er motiverende, at patienten hele tiden er i centrum. Som sygeplejersker lærer vi også rigtig meget af det her, påpeger oversygeplejerske Kate Gram-Hansen.
Flere informationer
Oversygeplejerske Kate Gram-Hansen: 7842 7155 / kategram@rm.dk
Projektleder John Lassen: 2120 9084 / johnlass@rm.dk