Vellykket forsøg med digital indkaldelse af patienter
Aarhus Universitetshospital har afprøvet indkaldelse af patienter via e-Boks.
Aarhus Universitetshospital har afprøvet indkaldelse af patienter via e-Boks.
I løbet af 2011 har Aarhus Universitetshospital afprøvet digital indkaldelse af patienter, som skulle have CT-skannet nyrerne på Billeddiagnostisk Afdeling.
Forud for projektet blev 155 patienter spurgt, om det ville passe dem at blive indkaldt digitalt. 25 % svarede, at det ville passe dem fint. 21 % ville kunne leve med det.
Kun patienter, der havde markeret i e-Boks eller på Borger.dk, at de ville modtage digitale meddelelser fra offentlige myndigheder, fik indkaldelsen digitalt. Resten fik som hidtil indkaldelsen i et almindeligt brev.
Efter projektet blev en mindre gruppe patienter, som var blevet indkaldt digitalt, interviewet. De var overraskede over, at det kan lade sig gøre at modtage en digital indkaldelse fra hospitalet, og de var generelt meget tilfredse og positive.
Sekretærerne i Billeddiagnostisk Afdeling har i projektperioden oplevet, at digital indkaldelse giver dem et bedre arbejdsmiljø. Systemet er let at lære og arbejdsgangen er mere effektiv og struktureret.
Projektet udsprang af, at Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i 2009 viste, at patienterne ikke altid oplever at have modtaget skriftlig patientinformation, på trods af at hospitalerne udsender store mængder information til patienter i forbindelse med indkaldelse af patienter til undersøgelse og behandling.
Målet med projektet var derfor at undersøge, hvordan hospitalerne i fremtiden kan informere og kommunikere bedre med patienter, når de bliver indkaldt til undersøgelse og behandling.
I løbet af 2012 indfører alle afdelinger på Aarhus Universitetshospital digital indkaldelse af patienter.
Du kan læse rapporten Digital indkaldelse af patienter:.
Du kan læse om, hvad digital indkaldelse betyder for sekretærerne på side 12-13 i personalebladet PULSEN, februar 2012.
Yderligere information: Projektleder Mette Kürstein, tlf. 7846 4352
Aarhus Universitetshospital har afprøvet indkaldelse af patienter via e-Boks.
I løbet af 2011 har Aarhus Universitetshospital afprøvet digital indkaldelse af patienter, som skulle have CT-skannet nyrerne på Billeddiagnostisk Afdeling.
Forud for projektet blev 155 patienter spurgt, om det ville passe dem at blive indkaldt digitalt. 25 % svarede, at det ville passe dem fint. 21 % ville kunne leve med det.
Kun patienter, der havde markeret i e-Boks eller på Borger.dk, at de ville modtage digitale meddelelser fra offentlige myndigheder, fik indkaldelsen digitalt. Resten fik som hidtil indkaldelsen i et almindeligt brev.
Efter projektet blev en mindre gruppe patienter, som var blevet indkaldt digitalt, interviewet. De var overraskede over, at det kan lade sig gøre at modtage en digital indkaldelse fra hospitalet, og de var generelt meget tilfredse og positive.
Sekretærerne i Billeddiagnostisk Afdeling har i projektperioden oplevet, at digital indkaldelse giver dem et bedre arbejdsmiljø. Systemet er let at lære og arbejdsgangen er mere effektiv og struktureret.
Projektet udsprang af, at Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i 2009 viste, at patienterne ikke altid oplever at have modtaget skriftlig patientinformation, på trods af at hospitalerne udsender store mængder information til patienter i forbindelse med indkaldelse af patienter til undersøgelse og behandling.
Målet med projektet var derfor at undersøge, hvordan hospitalerne i fremtiden kan informere og kommunikere bedre med patienter, når de bliver indkaldt til undersøgelse og behandling.
I løbet af 2012 indfører alle afdelinger på Aarhus Universitetshospital digital indkaldelse af patienter.
Du kan læse rapporten Digital indkaldelse af patienter:.
Du kan læse om, hvad digital indkaldelse betyder for sekretærerne på side 12-13 i personalebladet PULSEN, februar 2012.
Yderligere information: Projektleder Mette Kürstein, tlf. 7846 4352