For 3. gang i træk topper patienttilfredsheden i Region Midtjylland. Det fremgår af den årlige, landsdækkende undersøgelse at patientoplevelser. Den såkaldte: LUP.




For 3. gang i træk topper patienttilfredsheden i Region Midtjylland. Det fremgår af den årlige, landsdækkende undersøgelse at patientoplevelser. Den såkaldte: LUP.

Sammenlignet med de andre fire regioner ligger Region Midtjylland klart bedst, og for alle spørgsmål ligger Midtjylland over eller på gennemsnittet. På to områder er regionen gået frem i forhold til sidste år. Nemlig når det gælder den mundtlige information og personalets viden om sygdomsforløb ved planlagte samtaler.

Godt kan blive bedre
- Selvfølgelig varmer resultatet. Det er godt for os. Og det er ikke mindst godt for patienterne, at de overordnet har en god oplevelse af at være på vores hospitaler, siger afdelingschef i Region Midtjyllands kvalitetsafdeling, Hans Peder Graversen.

Men han giver ikke megen tid til at varme sig ved succesen.

- Det vigtigste formål med LUP’en er ikke at klappe os selv på skuldrene. Det vi først og fremmest bruger den til er at finde ud af, hvor vi skal sætte ind for at blive endnu bedre. Og der er stadig meget at gøre. Godt kan godt blive bedre, siger Hans Peder Graversen.

Han peger på kontaktpersonsordningen, personalets håndtering af fejl, information om livsstilens betydning for helbredet og udlevering af skriftlig patientinformation som områder, hvor patienterne ønsker forbedringer.

Desuden er der på flere områder mulighed for at flytte patienternes vurderinger fra ”positiv” til ”meget positiv”.

Konkrete indsatser
Det er normalt for tilfredshedsundersøgelser, at den generelle tilfredshed ligger omkring 90 procent. Men når man går ned på afsnits og afdelingsniveau, som tilfældet er i den regionale del af LUP’en, begynder resultaterne at blive brugbare i det daglige arbejde med at forbedre kvaliteten. Det fortæller konsulent i Folkesundhed og Kvalitetsudvikling i Region Midtjylland, Simone Witzel.

- Vores erfaring er, at afdelingerne tager resultaterne meget alvorligt, og bruger dem til at definere deres indsatsområder, fortæller hun.

Information om ventetid
Et eksempel er Onkologisk Afdeling på Regionshospitalet Herning.
Generelt ligger afdelingen med en samlet tilfredshed på 99 procent. Men også her er der plads til forbedringer. Og det er dem, der bliver fokuseret på:

- I de tidligere LUP’er har vi fået kritik for, at patienterne ikke blev informeret om ventetider. Vi troede det skyldtes at vi havde dårlige fysiske forhold og var midt i en ombygning. Men nu har vi fået nye, fine forhold, og med den seneste LUP, kan vi se, det ikke har ændret sig. Det betyder, at vi nu skal have lavet en handleplan på, hvordan vi kan informere patienterne bedre, fortæller afdelingens oversygeplejerske Margrethe Povlsgaard.


LUP’en på regionens hospitaler

De fem hospitaler i Region Midtjylland har hver skrevet en nyhed om deres lokale resultater. Se mere herunder:

Aarhus Universitetshospital
Aarhus Universitetshospital har med 96 pct. igen i år en meget høj patienttilfredshed blandt de indlagte patienter, hvilket er et stykke over landsgennemsnittet. Hospitalet kan oven i købet notere en lille fremgang sammenlignet med forrige år.
Læs hele nyheden 

Regionshospitalet Horsens
Undersøgelsen viser tydeligt, at der blandt andet er en positiv udvikling i forhold til patienternes oplevelse af den mundtlige information.

Regionshospitalet Randers
98% af de ambulante patienter svarer godt eller virkelig godt, når de bliver spurgt om deres samlede indtryk af deres besøg på Regionshospitalet Randers. Og lige så mange giver udtryk for, at personalet er gode til deres fag.
Læs hele nyheden 

Hospitalsenhed Midt
Fusion og besparelser har ikke trukket ned på det positive indtryk en indlæggelse eller et ambulant behandlingsforløb efterlader blandt Hospitalsenhed Midt’s patienter.
Læs hele nyheden 

Hospitalsenheden Vest
Patienterne giver for 3. år i træk Hospitalsenheden Vest topkarakter i tilfredshed i den nye, landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, LUP, for 2011.
Læs hele nyheden


Fakta om LUP’en

• LUP står for: Landsdækkende undersøgelse af Patientoplevelser.

• Undersøgelsen er delt op på indlagte og ambulante patienter.

• I LUP 2011 har 27.807 midtjyske patienter eller deres pårørende, der var i behandling på et sygehus i perioden august – oktober 2011, besvaret spørgeskemaet.

• Svarprocenten for LUP 2011 er på 62 pct. for Region Midtjylland og 60 procent for hele landet.

• Patienterne eller deres pårørende har i alt svaret på 39 spørgsmål. En del har bidraget med kommentarer.

• Spørgsmålene var delt op i kategorierne:
o Modtagelsen
o Personalet
o Undersøgelsen eller behandlingsforløbet
o Information
o Udskrivelse / forløb efter besøget

• De regionale rapporter fra undersøgelsen kan hentes på www.rup.rm.dk

• Find de nationale rapporter på www.patientoplevelser.dk

Flere oplysninger
• Afdelingschef Hans Peder Graversen: 7841 2300/ 2427 6117 / hanspeder.graversen@stab.rm.dk

• Konsulent i Folkesundhed og Kvalitet, Simone Witzel: 7841 4054 / 4042 7144 / simone.witzel@stab.rm.dk

• Oversygeplejerske, Onkologisk Afdeling, Regionshospitalet Herning, Margrethe T. Povlsgaard: 7843 7420 / margrethe.t.povlsgaard@vest.rm.dk


Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer:

• Region Midtjyllands pressevagt svarer alle hverdage fra kl. 8 til kl. 17 på tlf. 7841 0666