Hospitalet i Horsens klarer sig generelt flot, når det gælder kvalitet og patientsikkerhed. Det er vigtigt at vide for borgere og patienter, når der som i denne uge rettes hård kritik mod hospitalet.

Men der er patienter og pårørende, som har oplevet fejl eller ikke har været tilfredse med opholdet på hospitalet. Hospitalsledelsen er altid påvirket af de forløb – og ledelsen vil fortsat kritikken konstruktivt i arbejdet med at gøre det endnu bedre for hver dag.

I de seneste dage har Regionshospitalet Horsens været udsat for hård kritik i en række medier. Kritikken har drejet sig om konkrete patientforløb, hvor der er

sket fejl, eller hvor patienter eller pårørende har været utilfredse med opholdet på hospitalet. Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen siger:
- Vi beklager dybt de fejl, der er begået. Og selv om der kan ske fejl, hvor mennesker arbejder, skal vi gøre alt, hvad der står i vores magt, for at forebygge fejl og lære af dem, når de sker.

- Men enkeltfejl – uanset hvor beklagelige de er – må ikke skygge for det faktum, at borgere og patienter i Horsens-området kan være helt trygge ved deres lokale hospitaler, siger cheflæge Jørgen Schøler Kristensen.

Uafhængig dokumentation viser, at Regionshospitalet Horsens ligger helt i top, når det gælder kvalitet og patientsikkerhed:

  • Den generelle tilfredshed blandt indlagte på HE Horsens var 94% mod 92% på landsplan. For ambulant patienter var tallet 97% for både Horsens og hele landet
  • Hospitalet lever i foråret 2012 op til Sundhedsstyrelsens skrappe tidsfrister for kræftpatienter
  • Medicinsk Afdeling i Horsens er førende i Danmark i behandlingen af KOL og diabetes, målt ved nationale kvalitetsdatabaser
  • Arbejdet med projekt Patientsikkert Sygehus har ført til markante resultater:
    - 20% færre patientskader i 2011 end i 2010
    - markant fald i dødsfald på hospitalet som følge af bl.a. blodprop i hjertet og svære infektioner (sepsis)
    - infektioner på intensivafdelingen hos bl.a. respiratorpatienter er stort set udryddet.


I maj 2011 blev Regionshospitalet Horsens som det første offentlige hospital akkrediteret efter Den Danske Kvalitetsmodel uden bemærkninger. Hospitalet indgår som et af fem danske hospitaler i projektet, hvor 12 ”patientsikkerhedspakker” er blevet indført på hele hospitalet.

- Det er en vigtig del af hospitalets kultur, at vi taler åbent om fejl, utilsigtede hændelser og uventede dødsfald, forklarer Cheflæge Jørgen Schøler Kristensen.

- Vi arbejder meget systematisk med at analysere årsager, justere retningslinjer og praksis, lære og forebygge – både på ledelsesniveau og blandt de involverede medarbejdere. Ud over det systematiske arbejde gør vi os stor umage med, at alle medarbejdere er nærværende, opmærksomme og omsorgsfulde i forhold til den enkelte patient, uddyber siger Jørgen Schøler Kristensen.

Afdelingsledelse og medarbejdere på Medicinsk Afd. P7, som især har været omtalt i pressen i denne uge, har gennem lang tid arbejdet på at styrke den faglige udvikling, ledelseskapaciteten og kvalitetsindsatsen i afsnittet. Og i begyndelsen af 2012 blev der igangsat en bred udviklingsindsats for at styrke fagligt bæredygtige miljøer, højne den faglige, kliniske kvalitet, styrke specialerne og øge fokus på læring.

- Der vil også i fremtiden opstå situationer, hvor vores patienter eller pårørende er udsat for fejl eller af andre grunde ikke er tilfredse. Det er en følelsesmæssigt svær situation at være på hospitalet – især, når noget går anderledes, end man håber, siger cheflæge Jørgen Schøler Kristensen, og fortsætter:
- Regionshospitalet Horsens er et godt sygehus - men også på gode sygehuse sker der fejl. Derfor skal vi bygge videre på de gode resultater med patientsikkerhed og kvalitet. 

Kontakt

  • Cheflæge Jørgen Schøler Kristensen, tlf. 2016 3201
  • Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen, tlf. 2120 4844