Stor tilfredshed med Region Midtjyllands ambulancer
I en ny, stor undersøgelse af tilfredsheden med Region Midtjyllands ambulancetjeneste, svarer 99 % af patienterne, at deres samlede indtryk er enten godt eller meget godt. Regionsrådsformand Bent Hansen (S) lover fortsat fokus på tryghed og tilfredshed.
I en ny, stor undersøgelse af tilfredsheden med Region Midtjyllands ambulancetjeneste, svarer 99 % af patienterne, at deres samlede indtryk er enten godt eller meget godt. Regionsrådsformand Bent Hansen (S) lover fortsat fokus på tryghed og tilfredshed.
Patienterne er tilfredse med kvaliteten af ambulancetjenesten i Region Midtjylland. Det viser en ny stor brugerundersøgelse som Region Midtjylland har gennemført blandt de borgere, der har haft behov for ambulance eller andre former for præhospital hjælp som fx akutlægebil.
Undersøgelsen er den første siden regionens sundhedsfaglige personale i foråret 2011 begyndte at vurdere, hvilken hjælp der skal rykke ud til forskellige former for akut sygdom og skade.
For borgere og patienter har der været tale om en periode med tilvænning, og nogle af de mindre tilfredse borgere har haft forventninger om, at de selv afgjorde, om en ambulance skulle rykke ud.
Personalet gør forskellen
Deltagerne i brugerundersøgelsen er trygge ved kvaliteten af den omsorg og behandling de får fx på vej til hospitalet.
99 % af de som har haft behov for præhospitalets hjælp har svaret, at deres samlede indtryk er enten godt eller meget godt.
86 % svarede at de er meget tilfredse.
Tilfredsheden er gennemgående i undersøgelsen.
Dykker man ned i brugerundersøgelsens talmateriale viser det sig, at det er personalets indsats og optræden, der er afgørende for patienternes tilfredshed. 92 % af respondenterne svarer, at de i høj grad var trygge ved ambulancepersonalets håndtering af situationen.
- Når man følger med i nyhedsstrømmen, kan man ind imellem få indtrykket af, at billedet er helt omvendt: at 99 % af patienterne skulle være utilfredse, siger regionsrådsformand Bent Hansen (S).
- Men det kan vi nu dokumentere, at sådan er det ikke! Der er stor tilfredshed lige fra opringningen til 1-1-2, til ambulancepersonalets indsats, selve ambulancen og overleveringen til hospitalet. Det er flot og fortjener i høj grad ros. Når det er sagt, så har vi her at gøre med en opgave, hvor vi skal lykkes hver gang.
Fokus på forbedringer
De gode resultater bliver imidlertid ikke en sovepude for Præhospitalet, lover chef Else Ammitzbøll.
- Med brugerundersøgelsen i hånden kan vi ret præcist se, hvor vi er bedst og hvor der er plads til et løft. Men præhospitalets personale har god grund til at gå til dén opgave med rank ryg. Hele kæden - AMK-Vagtcentralen sundhedsfaglige medarbejdere - tekniske kørselsdisponenter - ambulancepersonalet - akutlæger og sygeplejersker - alle har de lod i den fornemme vurdering, siger Else Ammitzbøll.
- Hovedrapporten: Brugernes oplevelser af Præhospitalet (1 MB - pdf-fil)
Flere oplysninger
- Regionsrådsformand Bent Hansen (S), tlf. 4031 3707
- Præhospital chef i Region Midtjylland, Else Ammitzbøll,
tlf. 7841 4800 - Ambulancechef hos Falck, Poul Erik Therkelsen,
tlf. 2048 8797 - Redningschef hos Responce, Michael Sørensen,
tlf. 5156 3526 - Stationsleder hos Samsø Redningskorps,
Søren Peter Kjeldahl, tlf. 2041 6485 - Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer
Fakta
Præhospital betyder "før hospitalet" og henviser til den behandling en patient undergår før ankomsten til akutmodtagelsen på et hospital. Målet er at kunne foretage en stabilisering af patienten tidligst muligt i forløbet og efterfølgende sikre en mere avanceret behandling.
Film om præhospitalets opgaver
På www.akutfilm.rm.dk ligger seks film der kort fortæller, hvad fx ambulancepersonalet kan hjælpe med i forbindelse med sygdom og skade.
Udover ambulancerne er der også film om akutbiler, akutlægebiler, akutlægehelikopter og hvad der sker hele vejen fra en ulykke indtræffer til patienten ankommer til akutmodtagelsen og hospitalet tager over.