I en ny patientundersøgelse svarer 6 ud af 10, at de efter en samtale på hospitalet har oplevet at have glemt at spørge om noget. Nu er der hjælp at hente




I en ny patientundersøgelse svarer 6 ud af 10, at de efter en samtale på hospitalet har oplevet at have glemt at spørge om noget. Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden vil få patienter til at spørge mere.

Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden har udviklet ’Spørg løs’, der skal klæde patienter og pårørende på til samtalen med lægen eller sygeplejersken. ’Spørg løs’ kan fås både som mappe og hentes på internettet, så den er nem at tage med på sygehuset – i tasken eller på mobilen. I versionen på internettet kan man selv tilføje nye spørgsmål, få inspiration fra spørgsmål, som andre har stillet og lave sine egne lister.

- Læger og sygeplejersker er ikke tankelæsere og kan derfor ikke tage højde for de bekymringer og usikkerheder, vi ikke siger højt. Jo mere jeg spørger som patient, jo lettere er det for læger og sygeplejersker at finde den behandling, der er den rigtige for mig. Fx om der er andre muligheder end en operation, som jeg ville foretrække. Men spørgsmålene kommer ofte ikke af sig selv, og her kan ’Spørg løs’ hjælpe, siger Beth Lilja, der er direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Som patient kan man også passe bedre på sig selv ved at stille spørgsmål og på den måde selv være med til at sikre, at der ikke sker fejl. Fx. hvilke bivirkninger kan jeg forvente? Hvem ringer jeg til, hvis jeg ikke hører noget? Hvorfor ser min medicin anderledes ud end den plejer? Når sundhedsvæsnet samarbejder med patienten og den pårørende, bliver behandlingen bedre.

-Vi kender alle det, at man først kommer i tanke om spørgsmålene, når man er kommet hjem. Derfor er det vigtigt at være forberedt og have en pårørende med, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

At spørge mere kan gøre en forskel
I en ny patientundersøgelse, lavet på vegne af Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden, svarer 6 ud af 10 af de adspurgte, at de har oplevet at have glemt at spørge om noget efter en samtale på hospitalet. Samtidig svarer knap halvdelen af de adspurgte, at de sjældent eller aldrig overvejer at tage en pårørende med til samtalen på sygehuset.

- Det er min erfaring, at lægerne og sygeplejerskerne byder det velkommen, når man spørger mere ind til sin sygdom. Man er ofte følelsesmæssigt påvirket, når man sidder som patient og skal tage stilling til sin sygdom i en konsultation, og derfor kan det være svært at huske alt og få det noteret ned. Derfor er det godt at tage en pårørende med til samtalen, der kan hjælpe med det, siger Beth Lilja.