Politiet må lytte med, når det er nødvendigt
”Du bliver nu viderestillet til en sundhedsperson. Politiet forbliver på linjen.” En klar besked fra politiets Vagtcentral sikrer, at Sundhedsloven bliver overholdt på 112.
”Du bliver nu viderestillet til en sundhedsperson. Politiet forbliver på linjen.” En klar besked fra politiets Vagtcentral sikrer, at Sundhedsloven bliver overholdt på 112.
Borgerne i Region Midtjylland kan trygt ringe 112, hvis de har brug for omgående hjælp. Alt hvad der bliver sagt på 112 bliver behandlet både professionelt og efter lovens bogstav, mener Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S).
Det er politiet, der tager telefonen, når en borger ringer 112. Men hvis samtalen handler om sygdom eller ulykke et sted i Region Midtjylland, så stiller betjenten straks samtalen videre til en sundhedsfaglig medarbejder på regionens AMK-Vagtcentral. Her afgør fagfolk, fx læger, reddere eller sygeplejersker, hvilken hjælp der er brug for og hvor meget den haster.
Sundhedsloven bliver overholdt
I ganske særlige tilfælde har politiet imidlertid efterforskningsmæssig interesse i at lytte med på hele samtalen og måske stille borgeren yderligere spørgsmål. De situationer har fået sundhedsfagligt personale til spørge, om Sundhedslovens tavshedspligt dermed bliver overtrådt.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Justitsministeriet oplyser, at det ikke er tilfældet. Men det er afgørende, at politiet tydeligt gør opmærksom på, at de ikke lægger på.
- Hvis politiet mener, det er nødvendigt at lytte med på 112, og i øvrigt tydeligt gør opmærksom på det, så kender både borger, politi og regionens sundhedsfaglige medarbejdere betingelserne for samtalen. Og dermed har vi altså fået afklaret spørgsmålet om lovlighed, siger regionsrådsformand Bent Hansen.
Fakta
Flere oplysninger
”Du bliver nu viderestillet til en sundhedsperson. Politiet forbliver på linjen.” En klar besked fra politiets Vagtcentral sikrer, at Sundhedsloven bliver overholdt på 112.
Borgerne i Region Midtjylland kan trygt ringe 112, hvis de har brug for omgående hjælp. Alt hvad der bliver sagt på 112 bliver behandlet både professionelt og efter lovens bogstav, mener Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S).
Det er politiet, der tager telefonen, når en borger ringer 112. Men hvis samtalen handler om sygdom eller ulykke et sted i Region Midtjylland, så stiller betjenten straks samtalen videre til en sundhedsfaglig medarbejder på regionens AMK-Vagtcentral. Her afgør fagfolk, fx læger, reddere eller sygeplejersker, hvilken hjælp der er brug for og hvor meget den haster.
Sundhedsloven bliver overholdt
I ganske særlige tilfælde har politiet imidlertid efterforskningsmæssig interesse i at lytte med på hele samtalen og måske stille borgeren yderligere spørgsmål. De situationer har fået sundhedsfagligt personale til spørge, om Sundhedslovens tavshedspligt dermed bliver overtrådt.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Justitsministeriet oplyser, at det ikke er tilfældet. Men det er afgørende, at politiet tydeligt gør opmærksom på, at de ikke lægger på.
- Hvis politiet mener, det er nødvendigt at lytte med på 112, og i øvrigt tydeligt gør opmærksom på det, så kender både borger, politi og regionens sundhedsfaglige medarbejdere betingelserne for samtalen. Og dermed har vi altså fået afklaret spørgsmålet om lovlighed, siger regionsrådsformand Bent Hansen.
Fakta
Flere oplysninger
- Regionsrådsformand i Region Midtjylland, Bent Hansen (S),
7841 0010 / 4031 3707 / bent.hansen@rr.rm.dk - Region Midtjyllands pressevagt svarer alle hverdage fra
kl. 8 til kl. 17 på tlf. 7841 0666