Ambitiøst telemedicinsk samarbejde
To kommuner, regionen og private virksomheder går sammen om at udvikle et fælles servicecenter. Centeret skal bidrage til rentable telemedicinske løsninger.
To kommuner, regionen og private virksomheder går sammen om at udvikle et fælles servicecenter. Centeret skal bidrage til rentable telemedicinske løsninger med høj borgerservice og mere tid til kerneopgaven hos det sundhedsfaglige personale.
Horsens og Aarhus kommuner afprøver sammen med Hospitalsenheden i Horsens og en række specialenheder i Region Midtjylland idéen om et Fælles Servicecenter, der skal give velfungerende telemedicinske behandlingsforløb på tværs af sektorer. Cheflæge Jørgen Schøler udtaler:
- Vi skal arbejde tættere sammen på tværs af sektorerne. Nu skaber vi grundstenene til et Fælles Servicecenter til gavn for både borgere og sundhedsfagligt personale i kommuner og hospitaler.
- Vi er overbeviste om, at et fælles servicecenter kan gøre anvendelsen af telemedicin mere enkel, bedre og billigere. Vi kan opnå stordrift og sikre, at vi udnytter vores samlede viden og kompetencer bedst muligt, når vi løfter opgaven i fællesskab på tværs af kommuner, region og private virksomheder, udtaler rådmand for Sundhed og Omsorg Thomas Medom fra Aarhus kommune - og borgmester Peter Sørensen fra Horsens kommune fortsætter:
-Ja, det gælder i høj grad om at nytænke og optimere drift og organisering omkring et voksende brug af telemedicin. Vi skal undersøge, hvilke opgaver, som bedst løses internt i sundhedsvæsenet og hvilke opgaver, som bedst løses af private virksomheder.
Der er opbygget gode erfaringer med telemedicin mange steder på hospitalerne og i kommunerne og projektet vil vise, om opgaver som logistik og teknologispørgsmål fra borgerne med fordel kan løses i et fælles servicecenter frem for af sundhedspersonalet i den enkelte kommune eller på det enkelte sygehus.
- Vi har ikke set et fælles servicecenter på tværs af kommuner og regioner som det her i Danmark før. Vi ser et stort potentiale i at eksperimentere og gå sammen om at løfte opgaven, så flere borgere kan få bedre service. Telemedicin er en afgørende faktor, når vi skal løse fremtidens sundhedsopgave. Derfor er perspektiverne i projektet yderst interessante, siger regionsrådsformand Bent Hansen (S).
I Fælles Servicecenter får borgere med telemedicinske og velfærdsteknologiske løsninger én indgang til rådgivning og vejledning. Erfarne brugere og udviklere af teknologi udvikler og tester idéer til en prototype på et servicecenter. Projektet inddrager både borgere og personale, så samarbejdspartnerne finder den helt rigtige snitflade mellem offentlige og private aktører.
Flere oplysninger
Gitte Kjeldsen, Medtech Innovation center, tlf. 2127 1295 / gk@mtic.dk
Tage Carlsen, Horsens Kommune, tlf. 7629 3526 / tage.carlsen@horsens.dk
Ivan Kjær Lauridsen, Aarhus Kommune, tlf. 5157 6079 / ikl@aarhus.dk
To kommuner, regionen og private virksomheder går sammen om at udvikle et fælles servicecenter. Centeret skal bidrage til rentable telemedicinske løsninger med høj borgerservice og mere tid til kerneopgaven hos det sundhedsfaglige personale.
Horsens og Aarhus kommuner afprøver sammen med Hospitalsenheden i Horsens og en række specialenheder i Region Midtjylland idéen om et Fælles Servicecenter, der skal give velfungerende telemedicinske behandlingsforløb på tværs af sektorer. Cheflæge Jørgen Schøler udtaler:
- Vi skal arbejde tættere sammen på tværs af sektorerne. Nu skaber vi grundstenene til et Fælles Servicecenter til gavn for både borgere og sundhedsfagligt personale i kommuner og hospitaler.
- Vi er overbeviste om, at et fælles servicecenter kan gøre anvendelsen af telemedicin mere enkel, bedre og billigere. Vi kan opnå stordrift og sikre, at vi udnytter vores samlede viden og kompetencer bedst muligt, når vi løfter opgaven i fællesskab på tværs af kommuner, region og private virksomheder, udtaler rådmand for Sundhed og Omsorg Thomas Medom fra Aarhus kommune - og borgmester Peter Sørensen fra Horsens kommune fortsætter:
-Ja, det gælder i høj grad om at nytænke og optimere drift og organisering omkring et voksende brug af telemedicin. Vi skal undersøge, hvilke opgaver, som bedst løses internt i sundhedsvæsenet og hvilke opgaver, som bedst løses af private virksomheder.
Der er opbygget gode erfaringer med telemedicin mange steder på hospitalerne og i kommunerne og projektet vil vise, om opgaver som logistik og teknologispørgsmål fra borgerne med fordel kan løses i et fælles servicecenter frem for af sundhedspersonalet i den enkelte kommune eller på det enkelte sygehus.
- Vi har ikke set et fælles servicecenter på tværs af kommuner og regioner som det her i Danmark før. Vi ser et stort potentiale i at eksperimentere og gå sammen om at løfte opgaven, så flere borgere kan få bedre service. Telemedicin er en afgørende faktor, når vi skal løse fremtidens sundhedsopgave. Derfor er perspektiverne i projektet yderst interessante, siger regionsrådsformand Bent Hansen (S).
I Fælles Servicecenter får borgere med telemedicinske og velfærdsteknologiske løsninger én indgang til rådgivning og vejledning. Erfarne brugere og udviklere af teknologi udvikler og tester idéer til en prototype på et servicecenter. Projektet inddrager både borgere og personale, så samarbejdspartnerne finder den helt rigtige snitflade mellem offentlige og private aktører.
Flere oplysninger
Gitte Kjeldsen, Medtech Innovation center, tlf. 2127 1295 / gk@mtic.dk
Tage Carlsen, Horsens Kommune, tlf. 7629 3526 / tage.carlsen@horsens.dk
Ivan Kjær Lauridsen, Aarhus Kommune, tlf. 5157 6079 / ikl@aarhus.dk