Diagnostisk Center først med patienttilfredshedsundersøgelse af billeddiagnostik
Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg har søsat landets første patienttilfredshedsundersøgelse af ambulante, billeddiagnostiske undersøgelsesforløb i samarbejde med praktiserende læger.
Diagnostisk Center først med patienttilfredshedsundersøgelse af billeddiagnostik
Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg har søsat landets første patienttilfredshedsundersøgelse af ambulante, billeddiagnostiske undersøgelsesforløb i samarbejde med praktiserende læger.
Forarbejdet til undersøgelsen blev sat i gang i februar 2012 ved 1:1 interviews med patienter, praktiserende læger og personale. De skulle afdække den oplevede tilfredshed med det samlede forløb fra første henvendelse hos egen læge via undersøgelse på Radiologisk Afsnit til svar hos egen læge.
På baggrund af disse interviews blev der udfærdiget et spørgeskema, der skulle danne grundlag for en patienttilfredshedsanalyse.
Og nu skal 400 patienter ved at besvare spørgeskemaet fortælle om deres oplevelse af den billeddiagnostiske funktion i Diagnostisk Center – et af de afsnit på hospitalet, som en meget stor del af patienterne kommer i berøring med.
Billeddiagnostiske funktioner er ikke omfattet af Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor andre afdelinger får den patientoplevede tilfredshed undersøgt. Dette optager blandt andet Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling (CFK) i Region Midtjylland, som har indgået samarbejde med Diagnostisk Center i Silkeborg om tilfredshedsundersøgelsen:
- Da vi blev præsenteret for Silkeborg-modellen for tilfredshedsundersøgelse af ambulante billeddiagnostiske forløb, blev vi interesserede i et samarbejde. Vi vurderede, at denne model er egnet til at implementere på andre radiologiske afdelinger - ikke kun i Region Midtjylland, men også på landsplan, siger Torsten Munch-Hansen, kontorchef ved CFK.
Evaluering af billeddiagnostik er efterspurgt
Hos Diagnostisk Center har man valgt at udvikle modellen for at kunne undersøge patienttilfredsheden inden for billeddiagnostik på tilsvarende vis, som på andre områder:
- Vi er naturligvis glade for, at tilfredsheden blandt ambulante patienter i sidste LUP for Hospitalsenhed Midt samlet lå over landsgennemsnittet. Men vi synes dog, at der mangler en tilsvarende opgørelse af det billeddiagnostiske område, som har en nøglefunktion i Diagnostisk Center. Vi har skabt mange nye tiltag, og blandt andet var vi de første, der indførte muligheden for, at patienterne kan booke deres tid online. Derfor er det naturligt for os også at være i front med at opgøre patienternes tilfredshed, forklarer Ulrich Fredberg, ledende overlæge ved Diagnostisk Center.
Han bakkes op af sin kollega i centerledelsen, ledende overlæge og speciallæge i radiologi, Agnete Hedemann Nielsen
- Evaluering af patienters og praktiserende lægers tilfredshed med den service, de billeddiagnostiske afdelinger yder, har længe været efterspurgt. Vi er derfor meget tilfredse med, at der nu vil fremkomme evidensbaseret viden, som kan styrke patienternes indflydelse på, hvordan vi tilbyder undersøgelser og behandling samt redskaber til fornyelse, understreger hun.
Undersøgelsen omfatter 400 patienter og forventes afsluttet inden sommerferien. Den er designet og bliver gennemført af læge Benedicte Lange i samarbejde med kvalitetsenheden ved Diagnostisk Center.
Yderligere oplysninger
Diagnostisk Center er bygget på en sammenslutning af de medicinske specialer og radiologi, hvor fokus er at skabe hurtige og effektive udrednings- og behandlingsforløb af høj kvalitet. Diagnostisk Center har speciallæger inden for alle ni medicinske specialer, hvilket betyder, at patienterne hurtigt kan blive tilset af en eller flere relevante specialister Desuden har Diagnostisk Center et tæt samarbejde med socialmediciner, gynækolog, fysio- og ergoterapeuter samt psykiater.
Om Hospitalsenhed Midt
Hospitalsenhed Midt er den næststørste af fem hospitalsenheder i Region Midtjylland og består af regionshospitalerne i Viborg, Silkeborg, Hammel og Skive.
De fire hospitaler i Hospitalsenhed Midt beskæftiger tilsammen ca. 4.300 medarbejdere, behandler årligt flere end 372.000 ambulante patienter og udskriver flere end 45.000 patienter efter indlæggelse.
Diagnostisk Center først med patienttilfredshedsundersøgelse af billeddiagnostik
Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg har søsat landets første patienttilfredshedsundersøgelse af ambulante, billeddiagnostiske undersøgelsesforløb i samarbejde med praktiserende læger.
Forarbejdet til undersøgelsen blev sat i gang i februar 2012 ved 1:1 interviews med patienter, praktiserende læger og personale. De skulle afdække den oplevede tilfredshed med det samlede forløb fra første henvendelse hos egen læge via undersøgelse på Radiologisk Afsnit til svar hos egen læge.
På baggrund af disse interviews blev der udfærdiget et spørgeskema, der skulle danne grundlag for en patienttilfredshedsanalyse.
Og nu skal 400 patienter ved at besvare spørgeskemaet fortælle om deres oplevelse af den billeddiagnostiske funktion i Diagnostisk Center – et af de afsnit på hospitalet, som en meget stor del af patienterne kommer i berøring med.
Billeddiagnostiske funktioner er ikke omfattet af Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor andre afdelinger får den patientoplevede tilfredshed undersøgt. Dette optager blandt andet Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling (CFK) i Region Midtjylland, som har indgået samarbejde med Diagnostisk Center i Silkeborg om tilfredshedsundersøgelsen:
- Da vi blev præsenteret for Silkeborg-modellen for tilfredshedsundersøgelse af ambulante billeddiagnostiske forløb, blev vi interesserede i et samarbejde. Vi vurderede, at denne model er egnet til at implementere på andre radiologiske afdelinger - ikke kun i Region Midtjylland, men også på landsplan, siger Torsten Munch-Hansen, kontorchef ved CFK.
Evaluering af billeddiagnostik er efterspurgt
Hos Diagnostisk Center har man valgt at udvikle modellen for at kunne undersøge patienttilfredsheden inden for billeddiagnostik på tilsvarende vis, som på andre områder:
- Vi er naturligvis glade for, at tilfredsheden blandt ambulante patienter i sidste LUP for Hospitalsenhed Midt samlet lå over landsgennemsnittet. Men vi synes dog, at der mangler en tilsvarende opgørelse af det billeddiagnostiske område, som har en nøglefunktion i Diagnostisk Center. Vi har skabt mange nye tiltag, og blandt andet var vi de første, der indførte muligheden for, at patienterne kan booke deres tid online. Derfor er det naturligt for os også at være i front med at opgøre patienternes tilfredshed, forklarer Ulrich Fredberg, ledende overlæge ved Diagnostisk Center.
Han bakkes op af sin kollega i centerledelsen, ledende overlæge og speciallæge i radiologi, Agnete Hedemann Nielsen
- Evaluering af patienters og praktiserende lægers tilfredshed med den service, de billeddiagnostiske afdelinger yder, har længe været efterspurgt. Vi er derfor meget tilfredse med, at der nu vil fremkomme evidensbaseret viden, som kan styrke patienternes indflydelse på, hvordan vi tilbyder undersøgelser og behandling samt redskaber til fornyelse, understreger hun.
Undersøgelsen omfatter 400 patienter og forventes afsluttet inden sommerferien. Den er designet og bliver gennemført af læge Benedicte Lange i samarbejde med kvalitetsenheden ved Diagnostisk Center.
Yderligere oplysninger
- Ledende overlæge Agnete Hedemann Nielsen, Diagnostisk Center, Regionshospitalet Silkeborg, tlf. 7841 7507
- Ledende overlæge Ulrich Fredberg, Diagnostisk Center, Regionshospitalet Silkeborg, tlf. 7841 7800
Diagnostisk Center er bygget på en sammenslutning af de medicinske specialer og radiologi, hvor fokus er at skabe hurtige og effektive udrednings- og behandlingsforløb af høj kvalitet. Diagnostisk Center har speciallæger inden for alle ni medicinske specialer, hvilket betyder, at patienterne hurtigt kan blive tilset af en eller flere relevante specialister Desuden har Diagnostisk Center et tæt samarbejde med socialmediciner, gynækolog, fysio- og ergoterapeuter samt psykiater.
Om Hospitalsenhed Midt
Hospitalsenhed Midt er den næststørste af fem hospitalsenheder i Region Midtjylland og består af regionshospitalerne i Viborg, Silkeborg, Hammel og Skive.
De fire hospitaler i Hospitalsenhed Midt beskæftiger tilsammen ca. 4.300 medarbejdere, behandler årligt flere end 372.000 ambulante patienter og udskriver flere end 45.000 patienter efter indlæggelse.