26-08-2013



Der er tænkt mange tanker og investeret tid, kræfter og penge i det midtjyske turismeerhverv i det forløbne år. De største succeser skal nu tjene som inspiration for andre ved at dyste om regionens TurismeVÆKSTpris. 

Der er tænkt nye tanker overalt i regionen, når det kommer til turismebranchen. Det viser listen over de 25 indstillede kandidater til Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris, der til oktober uddeles for anden gang i samarbejde med Midtjysk Turisme.
Og det bliver ingen nem sag at udpege modtagerne af hovedprisen og de to temapriser. For initiativerne går i alle retninger og foregår både til lands, til vands og i luften, herunder cyberspace.

Dansk design på hjul
En kandidat har lavet fremstød i udlandet med et rullende sommerhus spækket med dansk design, et hotel har haft held med at sælge eksempelvis ”bryllupspakker” til nordmændene, mens en campingplads med en kystnær beliggenhed har satset stort – og sejret: Antallet af overnatninger er tredoblet, og stedet står nu for hver tredje betalte overnatning i hele kommunen.
Og så er der det døgnåbne kunstgalleri i en vestjysk skov, en vellykket indsats for at tiltrække krydstogtskibe og deres mange passagerer med penge på lommerne til Aarhus Havn, et virksomhedssamarbejde om at arrangere forretningsmøder i det grønne, kultur- og naturrige fortællevandringer med lokalkulinarisk tilbehør og endelig et nyt, socialt netværk, der skal optimere forudsætningerne for at få udbytte af den store industrimesse, HI-Messen, i Herning.
Og meget mere.

Til inspiration
Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris blev indstiftet i fjor med det formål at inspirere og motivere hele det midtjyske turismeerhverv. Erhvervet er i forvejen en betydelig bidragyder til regionens velstand og udvikling, men det er også under pres på grund af krise og globalisering, siger regionsrådsformand Bent Hansen.
”Her i regionen har vi hidtil ikke været i stand til at vinde vores del af det stigende globale turismemarked. Men turismeerhvervet har lagt en fælles kurs og gennemgår i øjeblikket en betydelig professionalisering. Ifølge de nyeste tal ser det ud til at bære frugt, så der er al mulig grund til at fejre succeserne og lade sig inspirere af dem”, siger Bent Hansen.

Hovedpris og temapriser
Ud over en hovedpris, der belønnes med 75.000 kroner og en bronzeskulptur, er der to temapriser, der hver ledsages af 25.000 kroner. Den ene gives til kandidater, der har markeret sig på salg og markedsføring i udlandet, mens den anden belønner innovative forretningskoncepter, der bygger på samarbejde og organisering mellem turismeaktører og skaber meromsætning.
Regionsrådet for Region Midtjylland udpeger prismodtagerne, og prisen uddeles i samarbejde med Midtjysk Turisme ved Turismekonferencen på Scandic Silkeborg den 22. oktober. Først ved denne lejlighed afsløres navnene på modtagerne.

Vinderne i fjor
Hovedprisen gik i 2012 til konceptet Small Danish Hotels, et samarbejde mellem 100 danske kroer, hoteller, slotte og herregårde.
De to temapriser à 25.000 kroner rettet mod henholdsvis bæredygtighed og kompetenceudvikling gik henholdsvis til Solbaaden i Ry, en CO2-neutral og soldreven udlejningsbåd, og til konceptet Scandinavian Destination Sustainability Index, der skulle gøre Aarhus og Region Midtjylland til en del af verdens første klassificerede bæredygtige møderegion.
Derudover fik publikumsmagneten Sandskulpturfestival Søndervig en tillægspris på 10.000 kroner. 



Se listen over de indstillede kandidater
Se mere om prisen på www.turismevækstprisen.dk



Flere oplysninger:

Bent Hansen, formand for
Regionsrådet i Region Midtjylland
Telefon: 7841 0010 / 4031 3707
bent.hansen@rr.rm.dk

Erik Sejersen, afdelingsleder
Regional Udvikling, Region Midtjylland
Telefon: 7841 1700 / 2068 5588
erik.sejersen@ru.rm.dk

Jens Hausted, direktør for
Midtjysk Turisme
Telefon: 8921 2281 / 2332 9009
jha@midtjyskturisme.com


Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer findes på http://www.rm.dk/politik/politikerne