Hospitalerne i Region Midtjylland lægger nu tal for kvaliteten ud til offentligheden. ”Vi står ved vores kvalitet og vil stille den viden til rådighed for patienter og borgere”, lyder begrundelsen.
Hvor godt lever hospitalet op til kræftpakkerne, og hvordan oplever patienterne selv kvaliteten?
Under overskriften: ”Tjek vores kvalitetstal” lægger de midtjyske hospitaler nu fire udvalgte mål for kvaliteten helt frem på deres hjemmesider.
- Der er tale om et bemærkelsesværdigt skridt i retning af større åbenhed og dialog med borgerne, siger kvalitetschef i Region Midtjylland, Hans Peder Graversen.
Røde og grønne lagkager
Det er ikke nyt, at hospitalerne arbejder med at måle kvaliteten. Men det er nyt, at de nu lægger tallene helt frem på deres hjemmesider i en forholdsvis let forståelig form.
Som hospitalerne skriver på deres hjemmesider: ”Vi vil gerne vise dig, hvordan det går – både når det går godt, og når det går knap så godt”. Derfor er kvalitetstallene også forsynet med grafik, eksempelvis i form af røde og grønne lagkager, som viser, hvor hospitalet er i mål på et kvalitetsområde, og hvor det kræver en forøget indsats at nå kvalitetsmålet.
Kompliceret information
Men røde og grønne lagkager dækker ikke over, at kvalitetstal er kompliceret stof, som aldrig kan fortælle hele sandheden, men mere fungerer som en pejling af, hvordan det går.
- De fire kvalitetstal, vi går ud med nu, er valgt ud fra, at det er noget, de fleste kan forholde sig til og som vi kan formidle forholdsvis enkelt, fortæller hospitalsdirektør for Hospitalsenhed Midt, Lars Dahl Pedersen.
Han understreger, at kvalitetsmålene også bliver brugt i hospitalets konstante arbejde for at forbedre kvaliteten.
- De mål vi sætter spot på nu er også udtryk for områder vi stort set har i hænderne hver dag for at vurdere om der er behov for en ekstra indsats, siger han.
Fakta
Hospitalerne offentliggør tal for:
- Kræftpakker
Kræftpakker beskriver, hvordan behandlingen af en bestemt type kræft skal forløbe. Kræftpakkerne er med til at sikre patienterne en hurtig diagnose og en effektiv behandling - Udskrivelsesbreve (Epikriser)
Når patienter udskrives fra et hospital, sender hospitalerne et udskrivelsesbrev til patientens praktiserende læge. Brevet skal sikre, at lægen hurtigt bliver informeret om, hvad behandlingen endte med. - Patientoplevelser
Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser spørger hvert år tilfældigt udvalgte patienter til, hvordan de har oplevet mødet med hospitalet. - Dødelighed
HSMR (Hospitalsstandardiseret Mortalitetsratio) er et tal, der fortæller om forandringer i dødeligheden på hospitalet. Udviklingen i det enkelte hospitals HSMR-tal kan fx give en pejling på, om nye aktiviteter for at nedbringe antallet af dødsfald virker
Find hospitalernes kvalitetstal via ikonet på forsiden med teksten: Tjek vores kvalitet (se billedet) Hjemmesiderne er:
- Regionshospitalet Randers: www.regionshospitalet-randers.dk
- Hospitalsenhed Midt: www.hospitalsenhedmidt.dk
- Hospitalsenheden Vest: www.vest.rm.dk
- Aarhus Universitetshospital: www.auh.dk
- Regionshospitalet Horsens: www.hospitalsenheden-horsens.dk
Hospitalerne har også en række andre målinger af kvaliteten. Hvert hospital henviser til en side, der fortæller, hvordan de arbejder med kvalitet
Billeder
Vedhæftede grafik kan frit anvendes i forbindelse med omtale af denne pressemeddelelse.
290-90.png
280-150.png
Flere oplysninger
- Kvalitetschef for Region Midtjylland, Hans Peder Graversen: 7841 2300 / 2427 6117 / hanspeder.graversen@stab.rm.dk
- Hospitalsdirektør, Hospitalsenhed Midt, Lars Dahl Pedersen: 4031 3230 / lars.dahl.pedersen@midt.rm.dk
- Regionsrådsformand i Region Midtjylland, Bent Hansen (S): 7841 0010 / 4031 3707 / bent.hansen@rr.rm.dk
- Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.
- Region Midtjyllands pressevagt svarer alle hverdage fra
kl. 8 til kl. 17 på tlf. 7841 0666