Ny app styrker mødet mellem lægen og patienten
Danmarks største online sygdomsleksikon udgives nu som gratis app med over 3.000 artikler og 2.000 illustrationer om sundhed og sygdomme. Danske Regioner, sundhed.dk og Lægeforeningen står bag lanceringen, som skal sikre endnu bedre kvalitet i lægebesøget.
Danmarks største online sygdomsleksikon udgives nu som gratis app med over 3.000 artikler og 2.000 illustrationer om sundhed og sygdomme. Danske Regioner, sundhed.dk og Lægeforeningen står bag lanceringen, som skal sikre endnu bedre kvalitet i lægebesøget.
Med lanceringen af Patienthåndbogen som app får borgere nu en let mulighed for at tilgå de samme informationer, som findes i Lægehåndbogen – og endda helt uden at skulle forholde sig til latinske termer og lægefagligt sprog.
Patienthåndbogen bruges hver måned af mere end en halv million borgere via sundhed.dk. Med den nye app har borgere nu altid viden om sundhed og sygdomme lige ved hånden – når som helst og hvor som helst. I venteværelset hos lægen, på vejen hjem i bussen eller med benene oppe i sofaen.
”Jeg bruger Patienthåndbogen både før, jeg ringer til lægen, og lige før jeg skal møde lægen. Det gør jeg både for at undgå unødvendige lægebesøg, men også for at gøre mit til, at jeg får den bedste behandling. Når jeg selv i ro og mag har haft tid til at orientere mig om min sygdom på et lettilgængeligt sprog, forstår jeg lægen meget bedre” siger Anne-Sofie Hansen, 28 år og studerende.
Patienthåndbogen styrker mødet mellem læge og patient
Patienthåndbogen er skrevet til almindelige mennesker og indeholder mange videoer og forklarende illustrationer. Det giver patienten bedre mulighed for at forberede sig til mødet med lægen, og det giver større tryghed i behandlingen.
”Patienthåndbogen har stor værdi i mødet med mine patienter. Hvis jeg skal forklare om en sygdom, bruger jeg ofte patienthåndbogen, som har samme indhold som lægehåndbogen - men uden lægefaglige termer. Det skaber tryghed og refleksion, når patienten også selv kan orientere sig om sin egen sygdom – og Patienthåndbogen betyder generelt højere kvalitet i forløbet - både før, under og efter et lægebesøg”, siger Hans Christian Kjeldsen, praktiserende læge i Århus.
Troværdig, tillidsvækkende og altid opdateret information
Selvom det er let at søge efter symptomer på Google, er det svært at gennemskue lødigheden af resultaterne. Med den nye app har borgeren sikkerhed for, at der er samme faglige troværdighed knyttet til informationerne som til deres lægers eget opslagsværk, Lægehåndbogen. De mere end 3000 artikler er skrevet af flere end 50 speciallæger og praktiserende læger, og app’en er helt fri for kommercielle interesser.
”Den virker gennemarbejdet, og så er den officielt godkendt. For mig er det trygt, at de svar, jeg finder her, er fagligt funderet - noget jeg kan have tillid til. Og så blev jeg faktisk overasket over, hvor systematisk den er bygget op. Den er meget nem at finde rundt i,” siger Mia Olsen, 28 år og gravid med første barn.
Oplysning til borgerne
Borgernes adgang til viden om egen sygdom og helbred er vigtig for at skabe kvalitet og tryghed i behandlingen. App’en er et resultat af regionernes ønske om at gøre det nemt for borgeren at have en aktiv og ligeværdig rolle i dialogen med sundhedsvæsenet.
”Denne app giver borgere og pårørende nemmere adgang til viden om sygdom og behandling, så de kan møde lægen på et mere oplyst grundlag og tage aktiv del i sygdomsforløbet. Det skaber både tryghed og mere kvalitet i behandlingen,” siger Jens Andersen, formand for Regionernes Sundheds-it.
Fakta
Flere informationer
Danmarks største online sygdomsleksikon udgives nu som gratis app med over 3.000 artikler og 2.000 illustrationer om sundhed og sygdomme. Danske Regioner, sundhed.dk og Lægeforeningen står bag lanceringen, som skal sikre endnu bedre kvalitet i lægebesøget.
Med lanceringen af Patienthåndbogen som app får borgere nu en let mulighed for at tilgå de samme informationer, som findes i Lægehåndbogen – og endda helt uden at skulle forholde sig til latinske termer og lægefagligt sprog.
Patienthåndbogen bruges hver måned af mere end en halv million borgere via sundhed.dk. Med den nye app har borgere nu altid viden om sundhed og sygdomme lige ved hånden – når som helst og hvor som helst. I venteværelset hos lægen, på vejen hjem i bussen eller med benene oppe i sofaen.
”Jeg bruger Patienthåndbogen både før, jeg ringer til lægen, og lige før jeg skal møde lægen. Det gør jeg både for at undgå unødvendige lægebesøg, men også for at gøre mit til, at jeg får den bedste behandling. Når jeg selv i ro og mag har haft tid til at orientere mig om min sygdom på et lettilgængeligt sprog, forstår jeg lægen meget bedre” siger Anne-Sofie Hansen, 28 år og studerende.
Patienthåndbogen styrker mødet mellem læge og patient
Patienthåndbogen er skrevet til almindelige mennesker og indeholder mange videoer og forklarende illustrationer. Det giver patienten bedre mulighed for at forberede sig til mødet med lægen, og det giver større tryghed i behandlingen.
”Patienthåndbogen har stor værdi i mødet med mine patienter. Hvis jeg skal forklare om en sygdom, bruger jeg ofte patienthåndbogen, som har samme indhold som lægehåndbogen - men uden lægefaglige termer. Det skaber tryghed og refleksion, når patienten også selv kan orientere sig om sin egen sygdom – og Patienthåndbogen betyder generelt højere kvalitet i forløbet - både før, under og efter et lægebesøg”, siger Hans Christian Kjeldsen, praktiserende læge i Århus.
Troværdig, tillidsvækkende og altid opdateret information
Selvom det er let at søge efter symptomer på Google, er det svært at gennemskue lødigheden af resultaterne. Med den nye app har borgeren sikkerhed for, at der er samme faglige troværdighed knyttet til informationerne som til deres lægers eget opslagsværk, Lægehåndbogen. De mere end 3000 artikler er skrevet af flere end 50 speciallæger og praktiserende læger, og app’en er helt fri for kommercielle interesser.
”Den virker gennemarbejdet, og så er den officielt godkendt. For mig er det trygt, at de svar, jeg finder her, er fagligt funderet - noget jeg kan have tillid til. Og så blev jeg faktisk overasket over, hvor systematisk den er bygget op. Den er meget nem at finde rundt i,” siger Mia Olsen, 28 år og gravid med første barn.
Oplysning til borgerne
Borgernes adgang til viden om egen sygdom og helbred er vigtig for at skabe kvalitet og tryghed i behandlingen. App’en er et resultat af regionernes ønske om at gøre det nemt for borgeren at have en aktiv og ligeværdig rolle i dialogen med sundhedsvæsenet.
”Denne app giver borgere og pårørende nemmere adgang til viden om sygdom og behandling, så de kan møde lægen på et mere oplyst grundlag og tage aktiv del i sygdomsforløbet. Det skaber både tryghed og mere kvalitet i behandlingen,” siger Jens Andersen, formand for Regionernes Sundheds-it.
Fakta
- Patienthåndbogen og Lægehåndbogen kan hentes gratis fra App Store og Google Play. .
- Patienthåndbogen og Lægehåndbogen er ikke de eneste apps, regionerne har udgivet i 2013. I august udkom den landsdækkende akut-app, som i løbet af to dage blev downloadet af mindst 19.000 danskere og lå nummer 1 på listen over gratis apps både i App Store og Google Play.
- Akut-appen er et godt eksempel på regionernes samarbejde. Region Syddanmark lavede den første udgave, og bagefter udviklede regionerne i fællesskab en landsdækkende udgave.
- Regionernes Sundheds-it (RSI) blev dannet i februar 2010 og er regionernes fælles organisation for samarbejde om sundheds-it. RSI arbejder efter 24 pejlemærker, som skal gennemføres inden udgangen af 2013. Du kan læse mere om RSI på www.r-s-i.dk.
Flere informationer
- Katrine Stokholm, seniorkonsulent, Danske Regioner, Center for sundhedsteknologi, erhvervssamarbejde og regional udvikling, tlf. 2917 0863 / kst@regioner.dk
- Heidi Forberg, sekretariatschef, Regionernes Sundheds-it, tlf. 4022 3121 / hfo@regioner.dk