28-09-2014
I løbet af de seneste år har en lang række turismevirksomheder i Midtjylland fundet nye måder at tiltrække og forkæle turisterne på. 33 af dem har gjort det så godt, at de er indstillet til regionens TurismeVÆKSTpris 2014, der uddeles 4. november.
Hvad gavner turismeerhvervet i Midtjylland mest – en ny forlystelsespark oppe i træerne, et genopstået Bovbjerg Fyr eller et vestjysk whiskyeventyr?
Eller måske en tværkommunal energisafari for internationale delegationer, en sundhedscampingplads eller en stor frivillig opbakning bag fortællingen om digteren Jeppe Aakjær?
Det kommer Regionsrådet for Region Midtjylland til at svare på, når det om kort tid udpeger vinderne af regionens TurismeVÆKSTpris. Der er 33 kandidater at vælge imellem, og de er som vist på kortet spredt over hele regionen.
Forskellige målgrupper
Deres projekter retter sig også mod mange typer af gæster – hvad enten det er golfspillere eller gourmeter, hesteglade, handicappede eller historisk interesserede.
Nogle af kandidaterne har allerede formået at gøre sig attraktive langt ud over landets grænser og har skabt betydelig meromsætning og nye arbejdspladser. Eksempelvis beskæftiger den omtalte forlystelsespark – WOW Park i Skjern – allerede et år efter åbningen 19 medarbejdere og forventer en omsætning på to mio. kroner.
Tre chancer
Prisen er tredelt – en hovedpris, der ledsages af 75.000 kroner og en bronzeskulptur af en glad turist, samt to temapriser, der hver følges af 25.000 kroner. I år vil temapriserne belønne dels et unikt servicetiltag, hvor gæsteoplevelsen er i centrum, og dels en fokuseret målgruppesatsning.
Uddeles på konference
Region Midtjylland introducerede TurismeVÆKSTprisen i 2012 for at inspirere og motivere hele turismeerhvervet til at øge fokus på vækst og internationalisering. Og for at skabe anerkendelse af turismen som et vigtigt erhverv med store potentialer.
I år uddeles den således for tredje gang. Det sker 4. november på Golf Hotel Viborg i samarbejde med Midtjysk Turisme, der denne dag har samlet en stor gruppe turismeaktører til den årlige Turismekonference.
Tidligere modtagere
I 2012 gik hovedprisen til konceptet Small Danish Hotels, et samarbejde mellem 100 danske kroer, hoteller, slotte og herregårde.
De to temapriser rettet mod henholdsvis bæredygtighed og kompetenceudvikling gik til Solbaaden i Ry, en CO2-neutral og soldrevet udlejningsbåd, og til konceptet Scandinavian Destination Sustainability Index. Derudover fik Sandskulpturfestival Søndervig en tillægspris på 10.000 kroner.
I 2013 løb Djurs Sommerland med hovedprisen, mens samarbejdsprojektet ”Living Home – Danish Design On Tour” blev belønnet med en temapris for internationalt salg og markedsføring. Derudover fik netværket Cruise with Aarhus en temapris for værdikædesamarbejde i turismen.
Se listen med en kort beskrivelse af hver kandidat
Se invitation til Turismekonferencen i Viborg
Se mere om prisen på www.turismevækstprisen.dk
Flere oplysninger:
Erik Sejersen, afdelingsleder
Regional Udvikling, Region Midtjylland
Telefon: 7841 1700 / 2068 5588
erik.sejersen@ru.rm.dk
Jens Hausted, direktør for
Midtjysk Turisme
Telefon: 8921 2281 / 2332 9009
Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer