Tværfagligt studieafsnit i Holstebro fylder 10 år
fredsheden blandt patienter, vejledere, samarbejdspartnere og studerende er helt i top.
Tilfredsheden blandt patienter, vejledere, samarbejdspartnere og studerende er helt i top.
Efter et årti, hvor et eksperiment på den allerforreste internationale frontlinje i uddannelse til hospitalsverdenen har udviklet sig til en internationalt anerkendt institution, afholdes der fredag d. 12. september reception på Regionshospitalet Holstebro.
Siden 2004 har det tværfaglige studieafsnit på Ortopædkirurgisk Afdeling i Holstebro været primus motor for at drive et fælles studie- og læringsmiljø. Her er i alt 1355 studerende fra professionerne sygepleje, medicin, ergoterapi og fysioterapi kommet helt tæt på dagligdagen i deres fag. Det er sket i et tværfagligt samarbejde til gavn for det gode patientforløb.
- De studerende arbejder i en autentisk sammenhæng. Vi gør det klart for dem, at det er dem, der træffer beslutningerne. De skal tage stilling, og det er ikke nogen hemmelighed, at vi presser dem i den første tid. Men de fleste studerende er naturligt usikre, når de ankommer. Vi er opmærksomme på det, og det vi gør er at træne dem i at træffe beslutninger, siger ph.d. Flemming Jakobsen, der er tilknyttet studieafsnittet som uddannelseskonsulent.
I afsnittet er der otte sengepladser, et separat kontor og undervisningsrum i et ortopædkirurgisk sengeafsnit med i alt 42 sengepladser. Patienterne, som behandles i studieafsnittet, er indlagt til planlagt ind-operering af kunstigt led i hofte eller knæ.
De studerende varetager den daglige drift af afsnittet med hensyn til pleje og rehabilitering af patienterne. Læringsmetoderne indbefatter, at de studerende arbejder som professionelle med den nødvendige vejledning før, under og efter aktiviteterne.
- Men det er de studerende, som skal samarbejde om at afstikke kursen for det gode patientforløb, pointerer Flemming Jakobsen.
Ansvaret for driften af afsnittet er i sig selv en del af den pædagogiske værktøjskasse. De studerende finder ret hurtigt ud af, at der skal bestilles noget. Det forventer patienterne og vejlederne. Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til undervisning, for det er der.
- Når vi aktiverer de studerende på denne måde, så skifter fokus fra profession til patienten. Det skaber ligeværdighed mellem de studerende, og de studerende får fælles og opnåelige mål – fx at de studerende samarbejder om at mobilisere patienten. Endelig så skal der være mulighed for venskabspotentiale. De unge mennesker lærer bedre af hinanden, hvis de også har en chance for at lære hinanden at kende som mennesker, siger Flemming Jakobsen.
Internationalt har det også givet genlyd, at der findes sådan et studieafsnit i Holstebro. Der er blevet lagt mærke til det, og til jubilæet på fredag er der således også deltagelse fra det anerkendte Karolinska Institutet i Stockholm.
Studieafsnittets 10-års jubilæum markeres fredag 12. september 2014 fra 14.00 – 16.00 i foredragssalene, Regionshospitalet Holstebro med deltagelse af hospitalsledelsen og oplæg af Ortopædkirurgisk forskningsafsnit, Aarhus Universitet, Via University College og Karolinska Institutet, Stockholm.
Fakta:
Tilfredsheden blandt patienter, vejledere, samarbejdspartnere og studerende er helt i top.
Efter et årti, hvor et eksperiment på den allerforreste internationale frontlinje i uddannelse til hospitalsverdenen har udviklet sig til en internationalt anerkendt institution, afholdes der fredag d. 12. september reception på Regionshospitalet Holstebro.
Siden 2004 har det tværfaglige studieafsnit på Ortopædkirurgisk Afdeling i Holstebro været primus motor for at drive et fælles studie- og læringsmiljø. Her er i alt 1355 studerende fra professionerne sygepleje, medicin, ergoterapi og fysioterapi kommet helt tæt på dagligdagen i deres fag. Det er sket i et tværfagligt samarbejde til gavn for det gode patientforløb.
- De studerende arbejder i en autentisk sammenhæng. Vi gør det klart for dem, at det er dem, der træffer beslutningerne. De skal tage stilling, og det er ikke nogen hemmelighed, at vi presser dem i den første tid. Men de fleste studerende er naturligt usikre, når de ankommer. Vi er opmærksomme på det, og det vi gør er at træne dem i at træffe beslutninger, siger ph.d. Flemming Jakobsen, der er tilknyttet studieafsnittet som uddannelseskonsulent.
I afsnittet er der otte sengepladser, et separat kontor og undervisningsrum i et ortopædkirurgisk sengeafsnit med i alt 42 sengepladser. Patienterne, som behandles i studieafsnittet, er indlagt til planlagt ind-operering af kunstigt led i hofte eller knæ.
De studerende varetager den daglige drift af afsnittet med hensyn til pleje og rehabilitering af patienterne. Læringsmetoderne indbefatter, at de studerende arbejder som professionelle med den nødvendige vejledning før, under og efter aktiviteterne.
- Men det er de studerende, som skal samarbejde om at afstikke kursen for det gode patientforløb, pointerer Flemming Jakobsen.
Ansvaret for driften af afsnittet er i sig selv en del af den pædagogiske værktøjskasse. De studerende finder ret hurtigt ud af, at der skal bestilles noget. Det forventer patienterne og vejlederne. Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til undervisning, for det er der.
- Når vi aktiverer de studerende på denne måde, så skifter fokus fra profession til patienten. Det skaber ligeværdighed mellem de studerende, og de studerende får fælles og opnåelige mål – fx at de studerende samarbejder om at mobilisere patienten. Endelig så skal der være mulighed for venskabspotentiale. De unge mennesker lærer bedre af hinanden, hvis de også har en chance for at lære hinanden at kende som mennesker, siger Flemming Jakobsen.
Internationalt har det også givet genlyd, at der findes sådan et studieafsnit i Holstebro. Der er blevet lagt mærke til det, og til jubilæet på fredag er der således også deltagelse fra det anerkendte Karolinska Institutet i Stockholm.
Studieafsnittets 10-års jubilæum markeres fredag 12. september 2014 fra 14.00 – 16.00 i foredragssalene, Regionshospitalet Holstebro med deltagelse af hospitalsledelsen og oplæg af Ortopædkirurgisk forskningsafsnit, Aarhus Universitet, Via University College og Karolinska Institutet, Stockholm.
- Læs hele jubilæumsprogrammet her
Fakta:
- Igennem de første 10 år har det tværfaglige studieafsnit sendt 1355 studerende videre i systemet med ny viden i bagagen både om sin egen profession og om samarbejde på tværs af professioner til gavn for det gode patientforløb.
- De studerende er fordelt så der er:
- 15 pct. Ergoteraputstuderende
- 21 pct. Fysioterapeutstuderende
- 51 pct. Sygeplejerskestuderende
- 13 pct. Lægestuderende
Flere informationer:
- Uddannelseskonsulent Flemming Jakobsen, ph.d.: 2063 1797
- Sygeplejefaglig direktør Ida Götke: 7843 8520