En ny statistik viser, at de unge halter efter, når det gælder om at blive klar til at kommunikere digitalt med det offentlige. Derfor skal en ny kampagne få flere unge til at tilmelde sig Digital Post.




En ny statistik viser, at de unge halter efter, når det gælder om at blive klar til at kommunikere digitalt med det offentlige. Derfor skal en ny kampagne få flere unge til at tilmelde sig Digital Post.

I dag er der én måned til, at alle over 15 år skal kunne modtage posten fra det offentlige digitalt. Og selvom unge har helt styr på alt, hvad man kan på en smartphone, betyder det ikke nødvendigvis, at de er klar til at kommunikere digitalt med det offentlige.

Indtil videre er der ca. 40 procent af unge mellem 15-24 år, der har tilmeldt sig Digital Post. Der er kun færre tilmeldte blandt borgere over 75 år. Det viser den nyeste statistik fra Digitaliseringsstyrelsen.

Derfor samarbejder ti midtjyske kommuner og Region Midtjylland om en ny kampagne, der skal gøre flere unge opmærksomme på, at alle borgere over 15 år fra den 1. november 2014 skal kunne modtage posten digitalt.

- Unge bliver ofte udråbt til eksperter i digitale medier. Men der er mange unge, der har svært ved det digitale, når det har noget med det offentlige at gøre. Derfor er det vigtigt, at unge tilmelder sig Digital Post, så de bliver klar til at kommunikere med det offentlige, siger Rasmus Petersen, der er formand for Netværket af Ungdomsråd (NAU) og til hverdag går i 2.g på Viborg Gymnasium og HF.

Kernen i kampagnen er en ny animationsfilm, der skal gøre budskabet om Digital Post relevant for unge.

Se filmen ”Digital Post til dig over 15 år” på Youtube.

Filmen bliver vist i biografer, i Arriva-busser og på sociale medier frem til 1. november 2014.

Rasmus Petersen understreger samtidig, at det er vigtigt, at man som offentlig myndighed taler til unge i øjenhøjde.

- Filmen viser helt tydeligt, hvorfor det er en god ide at tilmelde sig Digital Post og hvordan det kan hjælpe unge i hverdagen. Jeg håber, at videoen og kampagnen hjælper unge til at få øjnene op for, at de kan bruge Digital Post til alt fra SU til sundhed, siger han.

De ti kommuner er Aarhus, Silkeborg, Herning, Viborg, Skive, Odder, Ringkjøbing-Skjern, Favrskov, Syddjurs og Ikast-Brande.


Fakta:
  • 43,6 procent af unge mellem 15-24 år har tilmeldt sig Digital Post. 
  • 35,1 procent af borgere mellem 75-84 år har tilmeldt sig Digital Post. 
  • I Region Midtjylland er der i alt 635.155 personer, der har tilmeldt sig Digital Post. Det svarer til 60,3 procent af alle borgere over 15 år.

Flere informationer: 

  • Rasmus Petersen, formand for Netværket af Ungdomsråd (NAU), tlf.: 40 58 34 83
  •  Kasper Kolind, kontorchef for Koncern Kommunikation i Region Midtjylland og medlem af styregruppen for kampagnen, tlf.: 78 41 06 50 / 29 33 56 80. 
  • Lene Hartig Danielsen, borgerservicechef Aarhus Kommune,
    medlem af styregruppen for det kommunale samarbejde om kampagnen, tlf. 8940 5002 
  • Tonny Olsen, borgerservicechef, Favrskov Kommune, tlf. 8964 6310 
  • Eva Freidahl Graae er borgerservicechef i Herning Kommune Herning Kommune, tlf. 9628 2450 
  • Hanne Myllerup, afdelingsleder for borgerservice, Ikast-Brande Kommune, tlf. 9960 4301 
  • Bettina Krogh Bille, It-proceskonsulent, Odder Kommune –
    tlf. 8780 4040 
  • Mette Stenumgaard, kommunikationskonsulent, Digital Udvikling & Kommunikation, Ringkøbing-Skjern Kommune, tlf. 9974 1378 
  • Michael Maaløe, job- og borgerservicechef i Silkeborg Kommune,
    tlf. 5118 5440 
  • Stine Christensen Mark, udviklingskonsulent i Skive Kommune,
    tlf. 2498 4988 
  • Torben Sørensen, afdelingsleder i Syddjurs Kommune,
    tlf. nr. 8753 5327 
  • Torben S. Hansen, afdelingsleder for Borgerservice i Viborg Kommune, tlf. 4171 9026