10-12-2014
Et forsøg med at bruge de store trykfølsomme Klinisk Logistik skærme på apopleksi-området på tværs af hospitalerne i Region Midtjylland giver læger og sygeplejersker et bedre overblik, en nem kommunikationskanal og sparer tid. Alt sammen til gavn for patienter og patientsikkerheden.
Patienter indlagt på et af regionens hospitaler med apopleksi (blodprop eller blødning i hjernen) skal ofte igennem et kompliceret forløb og flyttes mellem forskellige hospitalsafdelinger og hospitaler. Men et forsøg med at bruge it-løsningen Klinik Logistik som bindeled mellem afdelinger og hospitaler har givet flere målbare gevinster. En undersøgelse blandt nøglepersoner på de deltagende afdelinger viser, at personalet oplever bedre overblik over patientforløb, klarere kommunikation mellem personalegrupperne, optimerede arbejdsgange og tidsbesparelser på fx ventetid og telefonopkald.
Første forsøg af sin slags
Forsøget har kørt på de neurologiske afdelinger på Aarhus Universitetshospital, Hospitalsenheden Horsens, regionshospitalerne i Holstebro, Viborg og Randers samt på neurorehabiliterings-hospitalerne i Hammel, Skive og Lemvig siden foråret 2014. Med forsøget er det første gang, at it-løsningen Klinisk Logistik bliver afprøvet som samarbejdsplatform på tværs af hospitalerne og ikke kun internt på et enkelt hospital. For apopleksipatienter er det vigtigt, at de hurtigt bliver modtaget, behandlet og sendt videre til genoptræning, så området har været et godt sted til forsøget. Projektet er blevet evalueret med grundige interviews med personalet på de deltagende afdelinger.
– Personalet oplever blandt andet, at de sparer tid ved, at de kan skrive hurtigt og nemt sammen direkte på Klinisk Logistik skærmene. De sparer dermed tid på både selv at ringe op og på at besvare telefonopkald, så de får færre forstyrrelser i løbet af dagen, forklarer Thea Boje Windfeldt, innovationskonsulent på Hospitalsenheden Horsens og ansvarlig for evalueringen af projektet.
Overblik over både patienter og personale
På samme måde giver it-skærmene et overblik over de mest centrale faktorer om en patient, der fx er på vej til afdelingen, så personalet er bedre forberedt, når patienten ankommer og kan gå i gang med den rette behandling med det samme.
- Tavlerne er et redskab, man kan vælge at benytte, når man selv har tid eller lige kommer forbi. Man er ikke afhængig af at nå telefonen, når den ringer eller få fat i den rigtige læge på gangen. Derfor har Klinisk Logistik skærmene generelt simplificeret og effektiviseret arbejdsgangen på afdelingerne, siger Thea Boje Windfeld.
Effektiviseret stuegang
På Neurologisk Afdeling N09 på Regionshospitalet Viborg oplever sygeplejerske og souschef Louise Lindenmayer, at Klinisk Logistik giver personalet et her og nu overblik over patienterne og deres tilstand, uden at de først skal logge ind og slå det op i regionens elektroniske patientjournal MidtEPJ. It-løsningen sparer tid, så patienterne bliver behandlet hurtigere og mere sikkert.
- Vi holder vores morgenkonference ved skærmen, og det har ændret hele vores arbejdsgang. Før var det fx den samme læge og sygeplejerske som gik stuegang hos en hel gruppe patienter. Nu har vi overblik over hvilke speciallæger, der er til rådighed på afdelingen, og så fordeler vi dem efter speciale. Hvis der fx er en læge med speciale i tumor, får han eller hun alle tumorpatienterne på tværs af patientgrupperne. På den måde får patienterne en mere specialiseret gennemgang og udredningsforløb, forklarer Louise Lindenmayer.
Tiden er afgørende
N09 fik for to uger siden en 80årig kvindelig patient ind på afdelingen overført fra den akutte neurologiske afdeling i Holstebro, hvor de i første omgang havde afkræftet, at hun var apopleksipatient. I Viborg skulle hun udredes for forhøjet tryk i hjernen, men to dage efter ankomsten fik hun en blodprop i hjernen midt under stuegang og blev akut overført tilbage til Holstebro. Her fik hun den blodfortyndende trombolysebehandling, som kan være afgørende for en apopleksipatients overlevelseschancer og genoptræningsforløb.
- Her hjalp Klinisk Logistik, så vi med det samme kunne advisere afdelingen i Holstebro, om at patienten var på vej efter aftale med vagthavende. Før ville jeg have ventet med at ringe til Holstebro til den akutte situation var overstået, og så udfylde min sygeplejerskerapport i MidtEPJ, som Holstebro så efterfølgende kunne se. Nu kan jeg skrive de vigtigste oplysninger direkte på skærmen, og de dukker op med det samme på den tilsvarende skærm i Holstebro. De kan med det samme planlægge, hvor patienten skal ligge og orientere sig om hendes aktuelle tilstand og se, om hun fx har diabetes, synkebesvær eller ansigtslammelse, allerede inden hun er ankommet, siger Louise Lindenmayer.
Den 80-årige patient er nu sendt hjem efter endt behandling og visiteret til genoptræning i sin hjemkommune for at få hjælp til de funktionstab, blodproppen har forårsaget trods hurtig behandling.
Flere samarbejdspartnere i fremtiden
Projektet med Klinisk Logistik på apopleksiområdet er i første omgang blevet evalueret gennem en kvalitativ spørgeundersøgelse. En kvantitativ undersøgelse skal nu prøve at sætte tal på tidsbesparelser og andre gevinster. På sigt er det planen, at regionens kommuner også kobles på Klinisk Logistik projektet i forbindelse med apopleksiområdet, så de også kan få et bedre overblik over hvor deres borgere er indlagt, hvornår borgeren er på vej hjem og hvilken pleje, kommunen skal være parat med.
Fakta
Klinisk Logistik
- It-systemet Columna Clinical Logistics understøtter en fælles klinisk logistik-løsning i Region Midtjylland. Systemet giver via store trykfølsomme it-skærme hospitalspersonalet et realtidsopdateret, fuldt her-og-nu overblik over patientflow, ressourcer, behandlingsplaner og arbejdsopgaver for den enkelte afdeling, hele hospitalet eller andre hospitaler i regionen.
- Region Midtjylland begyndte at implementere Klinisk Logistik i foråret 2013, og projektet er i efteråret 2014 næsten halvvejs med ca. 600 opsatte skærme ud af ca.1500 skærme. Projektet forventes færdigudrullet ultimo 2015.
Flere oplysninger
Apopleksiprojektet
- Thea Boje Windfeldt, innovationskonsulent, Hospitalsenheden Horsens, tlf. 5123 0326
- Louise Lindenmayer, Sygeplejerske og souschef, Neurologisk Afdeling N09 på Regionshospitalet Viborg, tlf. 7844 6040
Klinisk Logistik
- Ulla Engstrøm, senior projektleder, It-udvikling, Region Midtjylland, tlf. 7841 2952
opdateret: 10-12-2014
Billeder til download kan frit anvendes i forbindelse med redaktionel omtale af indholdet i denne pressemeddelelse, når Region Midtjylland anføres som kilde