02.09.2016

Hver formiddag kommer en mad- og drikkevogn rundt til de indlagte patienter på Hjertemedicinsk Afsnit på Hospitalsenheden Horsens. Formålet er at få lidt mere væske og mad i patienterne.

På Hjertemedicinsk Afsnit har social- og sundhedsassistent Kirsten Stenvald de seneste tre måneder gået rundt med en mad- og drikkevogn med det ene formål: At få mere væske og eventuelt lidt mere mad i patienterne.

Proteindrikken, yoghurten eller den ekstra frugt kan nemlig være med til at forebygge komplikationer og ruste hjertepatienterne endnu bedre til deres behandling.

- Gangbesværede patienter får naturligvis de daglige måltider servereret på den sengestue, de ligger. Men vi oplevede, at en del patienter kun sjældent tog for sig af tilbuddet om et mellemmåltid. Derfor besluttede vi os for at prøve at bringe den ekstra mad og drikke ud til patienterne, forklarer Kirsten Løth Lysdahl, afdelingssygeplejerske på Hjertemedicinsk Afsnit.

Et stykke frugt og en snak, tak

Ordningen blev indført på prøve, men efter tre måneders succesfuld gennemførelse gøres den nu mere permanent. Mandag til fredag kommer mad- og drikkevognen rundt om formiddagen, og Kirsten Stenvald henvender sig personligt til hver enkelt patient på afsnittet.

Hun er glad for at kunne fortsætte med at bringe mad ud til patienterne.

- Jeg synes, det er en god service, og patienterne opfatter det meget positivt. De bliver overraskede og glade, når vi kommer ud med vognen, fortæller hun og udpeger en ekstra fordel ved mad- og drikkevognen:

- Når jeg kommer rundt, snakker jeg selvfølgelig også med patienterne. Det kan være om alt muligt, men ikke nødvendigvis om deres sygdom, og det tror jeg, betyder meget for dem.

Service i sommervarmen

For Kirsten Løth Lysdahl er mad- og drikkevognen et udtryk for en prioritering af omsorgen. En daglig tur rundt med servicevognen tager 30-45 minutter, som kunne være brugt på andre opgaver. Men i det store billede er det en lille indsats, som gør en stor forskel for mange patienter.

- Det gør både noget ved deres generelle ernæringstilstand, men også fordi de med tilbuddet får en ekstra omsorg, som mange ikke forventer at få i dag. Og måske kan det endda være med til at gøre dem mere opmærksomme på selv at gå op og hente noget mere mad, siger Kirsten Løth Lysdahl.

Flere oplysninger

Serviceassistent besøger patienter med tilbud om noget at drikke og en snak.

Foto: Regionshospitalet Horsens