Tag bussen, mens du venter på toget
På fredag kører togene for sidste gang på Aarhus Nærbane. Banen lukker for at bliver elektrificeret, og regionens trafikselskab Midttrafik åbner en stribe midlertidige busruter til erstatning for togene.
De tusindvis af østjyder, der dagligt bruger Odderbanen og Grenaabanen, må nu stige om til en bus. Fra mandag lukker Aarhus Nærbane, og i stedet indsætter det regionale trafikselskab Midttrafik en stribe nye busruter og opgraderer eksisterende ruter.
De nye ruter har få stop og kan derfor stort set holde samme rejsetid som togene. Ud over seks nye busruter opgraderes eksisterende ruter langs togstrækningen med flere afgange og større busser.
Bedre muligheder i 2017
Imens bliver den eksisterende Aarhus Nærbane bygget om til elektriske tog for at indgå i Danmarks første letbane, der åbnes etapevis fra maj 2017. Letbanen ejes af Aarhus Kommune og Region Midtjylland, Midttrafik planlægger kørslen, mens Letbaneselskabet Aarhus Letbane I/S står for drift af anlæg og vedligehold.
"Der er gjort en stor indsats for at gennemføre omlægningen så smertefri som muligt. Og de, som alligevel finder det besværligt med lukkede togbaner, nye busruter og skinnearbejder rundt om Aarhus, må glæde sig til næste år, hvor de får helt andre og bedre muligheder med letbanen – også flere afgange", siger Poul Erik Christensen, formand for regionsrådets rådgivende udvalg for regional udvikling.
Festdage forude
I maj 2017 åbner Letbanen mellem Aarhus H og Lisbjerg. Fra august 2017 starter driften på strækningen Odder-Aarhus og fra oktober 2017 på strækningen Grenaa-Aarhus.
"Det kommer ikke til at gå stille af. Sammen med Aarhus kommune forbereder vi nogle spektakulære folkefester, så ingen er i tvivl om, at her åbner landets første letbane", lover Poul Erik Christensen.
Se detaljer om de nye busruter i pressemeddelelsen fra Midttrafik
Yderligere oplysninger:
• Peter Hermansen, Regional Udvikling, Region Midtjylland, telefon: 7841 1819 / 2963 0638
Billedtekst:
I løbet af 2017 åbner landets første letbane i og omkring Aarhus. Det bliver en 110 kilometer banestrækning med elektriske tog – her en visualisering af, hvordan det tyskproducerede Variobahn-tog vil tage sig ud, når det kører igennem Egådalen med 100 kilometer i timen.
Billedet er til fri brug i forbindelse med pressemeddelelsen.