Tyskland er Danmarks suverænt største samhandelspartner. Men der er meget mere at komme efter for danske virksomheder. Især i Sydtyskland, for de sydligste delstater er endnu ukendt land for mange danske virksomheder.
Kun en sjettedel af vores eksport til Tyskland går i øjeblikket til Bayern og Baden-Württemberg – og det til trods for, at området er i rivende udvikling, og købekraften blandt de godt 23 millioner indbyggere er større end nordpå.
I det nye nummer af magasinet Dialog kan du læse om nogle af de regionale initiativer for øget midtjysk-sydtysk samarbejde, som Region Midtjylland har sat i gang med base i Væksthuset. Og du kan møde virksomheder, som har taget udfordringen op med succes. Du kan læse om, hvordan det er at samarbejde med en af Tysklands mest betydende forskningsinstitutioner, Fraunhofer, og om hvad eksportvirksomheder skal kunne for at klare sig på det tyske marked. De skal i hvert fald vide om Tyskland, at "Kunde ist König", som Stig Olsen, dansk lektor på Institut for Nordisk Filologi ved Ludwig-Maximillian-Universität i München, udtrykker det i bladet.
Magasinet Dialog - tema om samarbejde med Sydtyskland (pdf) eller som bladremagasin
Eller få det på mobilen via qr-koden: