Ventetiden gør for ondt
15.01.2016
Patienterne er generelt tilfredse, men akutmodtagelserne skal blive bedre til at dække smerter i ventetiden. Det viser en ny patientundersøgelse.
I år er det anden gang, Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser for Akutmodtagelser (LUP Akutmodtagelse) er gennemført, og resultaterne viger ikke meget fra sidste års undersøgelse. Det vækker både glæde og bekymring.
- Jeg er selvfølgelig glad for, at Region Midtjylland fortsat ligger i top på de fleste områder. Størstedelen af patienterne er tilfredse med behandlingen, og de oplever personalet som lyttende og gode til at skabe tryghed. Men jeg må også sige: Undersøgelsen viser områder, hvor vi stadig ikke er gode nok - og det bekymrer mig, siger regionrådsformand Bent Hansen (S).
Smerter i ventetiden
Han peger især på smertelindring som et problem. Mere end hver tredje patient oplever nemlig, at deres skade eller sygdom giver for mange smerter, mens de venter på behandling i akutmodtagelsen eller –klinikken.
Sidste års undersøgelse viste samme tendens.
- Hvis det er rigtigt, at vi ikke har rykket os siden sidste år, så er det selvfølgelig ikke godt nok. Det kan vi gøre bedre. Det er jeg ikke i tvivl om, siger Bent Hansen.
Lommekort måler smerterne
Men smertelindring står faktisk højt på dagsordenen på regionens akutmodtagelser. Og personalet er ikke bange for at tænke kreativt. For eksempel har medarbejderne på Regionshospitalet Holstebro udviklet et lommekort, hvor patienterne kan vurdere deres smerter på en skala fra 1-10. På den måde er det lettere for personalet at forstå, hvilken smertelindring, der skal til.
- Det er sådan nogle initiativer, vi skal fortsætte med. Jeg ved, at det også er noget, der arbejdes meget med ude på de enkelte akutafdelinger. Det er derfor, at undersøgelsen her så vigtig. Vi skal bruge den til hele tiden at blive bedre, så vi kan give patienten bedst mulig behandling, mener Bent Hansen.
Fakta
- Den Landsdækkende Undersøgelse om Patientoplevelser (LUP) bliver gennemført en gang om året. I år er anden gang, den gennemføres på området for akutmodtagelser.
- Undersøgelsen er gennemført i samarbejde mellem de fem regioner, Danske Regioner og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
- Resultaterne i LUP Akutmodtagelse 2015 er opdelt i henholdsvis akutmodtagelser og akutklinikker. Undersøgelsen består af 22 spørgsmål, og resultaterne bliver opgjort på lands-, regions-, hospitals- og akutmodtagelses/klinikniveau.
- De nationale resultater er baseret på svar fra 7340 patienter, der har haft et akut ambulant besøg, uden efterfølgende indlæggelse, i en akutmodtagelse/-klinik i perioden 19. august til 8. september 2015. Den samlede svarprocent er 48 pct.
- De regionale resultater for Region Midtjyllands akutmodtagelser er baseret på svar fra 2.376 patienter, mens de regionale resultater fra akutklinikkerne er baseret på svar fra 462 patienter. Det giver en regional svarprocent på henholdsvis 50 pct. og 57 pct.
- Definition på akutmodtagelser og –klinikker:
- Akutmodtagelser: Selvstændige afdelinger med egen ledelse, der typisk har døgnåbent. Har både ambulante og indlagt patienter.
- Akutklinikker: Modtager som udgangspunkt kun de let tilskadekomne patienter. Har oftest kun åbent i dagtimerne.
- Se figur med de overordnede resultater fra Region Midtjyllands akutmodtagelser
Hent rapporten med de regionale resultater fra akutmodtagelserne - Se figur med de overordnede resultater fra Region Midtjyllands akutklinikker
Hent rapporten med de regionale resultater fra akutklinikkerne
- Hospitalernes omtaler
Se pressemeddelelser og omtaler fra de enkelte hospitaler om undersøgelsens resultater på deres område: - Aarhus Universitetshospital
- Regionshospitalet Randers
- Hospitalsenhed Midt
- Hospitalsenhed Horsens
- Hospitalsenheden Vest
- Læs Danske Regioners nyhed om rapporten
Flere oplysninger
- Formand for Regionsrådet for Region Midtjylland, Bent Hansen (S): 7841 0010 / 4031 3707 / bent.hansen@rr.rm.dk
- Konsulent i Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Simone Witzel: 7841 4054/ simone.witzel@stab.rm.dk