Ét telefonnummer hjælper lægerne
14.07.16
Hospitalsvisitationen på Aarhus Universitetshospital giver én entydig indgang for de praktiserende læger og vagtlægerne til henvisning af akutte patienter.
Praktiserende læger og vagtlæger i Aarhus og omegn behøver ikke længere holde styr på en lang liste af telefonnumre til forskellige afdelinger, når de skal henvise en akut patient til hospitalet.
Siden 2014 har Hospitalsvisitationen under Fælles Akutafdeling nemlig fungeret som ét samlet sted for optag og fordeling af akutte patienter på Aarhus Universitetshospital.
I dag bruger lægerne et eneste telefonnummer, hver gang de skal henvise en akut patient, og efter to år i drift vurderer oversygeplejerske på Fælles Akutafdeling Pia Stie-Svendsen, at Hospitalsvisitationen fungerer efter hensigten.
Slut med rundringning
- Vi har skabt én entydig indgang for de praktiserende læger og vagtlægerne til henvisning af akutte patienter samtidig med, at vi har sikret det faglige høje niveau i visitationen. Det har gjort det nemmere for lægerne, der ikke længere skal ringe rundt til forskellige afdelinger, siger hun.
Tidligere skulle den henvisende læge selv kontakte den afdeling, hun eller han umiddelbart fandt mest relevant, og nogle gange flere afdelinger, for at finde frem til det rigtige sted for patienten.
- Nu skal den henvisende læge kun ringe ét sted hen, så ordner vi resten, siger Pia Stie-Svendsen.
Konferencekald sikrer høj faglighed
Ved telefonerne i hospitalsvisitationen sidder 36 sygeplejersker fra Fælles Akutafdeling på skift. Sygeplejerskerne fordeler patienterne ud fra visitationsmanualer, som alle specialerne på hospitalet selv har udarbejdet. Det har betydet en ensretning i visitationen af patienterne.
Derudover har personalet i hospitalsvisitationen adgang til en døgndækket telefon til alle specialerne, og der er mulighed for at lave et konferencekald, hvor praktiserende læge og speciallæge taler sammen, så det mest hensigtsmæssige forløb for patienten sikres.
På samme måde kan sygeplejerskerne lave konferencekald til en akutlæge i akutkoordinationen eller til en skadelæge i skadestuen. Og den model fungerer rigtig godt, fortæller Anne Marie Bak Andersen, sygeplejerske og specialeansvarlig for hospitalsvisitationen.
- Vi oplever et super godt samarbejde med lægerne, når vi ringer. Og vi oplever mere og mere, at de praktiserende læger ringer til os og siger "hvad tænker du?", og bruger os til sparring om patientens forløb, fordi vi har styr på de forskellige indgange til hospitalet. Det tager vi som en stor anerkendelse, siger hun.
Godt for arbejdsmiljøet
En sidegevinst ved ordningen er, at sygeplejerskerne i Fælles Akutafdeling har fået et fagligt løft og et bedre arbejdsmiljø på grund af de varierende opgaver med at passe telefonerne i hospitalsvisitationen og de mere patientnære opgaver i klinikken.
- Det er en dejlig variation. Det kan være travlt inde ved telefonerne, men på en anden måde end når man er ude på gangen. Den blanding af de to forskellige måder at arbejde på er rigtig god, siger Anne Marie Bak Andersen.
Hospitalsvisitationen udspringer af Region Midtjyllands Akutplan fra 2008 og et mangeårigt ønske fra de praktiserende læger om én samlet indgang til hospitalet.