30.06.2016

Hvis man bliver væk fra sin aftale på hospitalet uden at melde afbud, kan det være OK, hvis man får et gebyr. Det svarer 44 patienter, der er blevet spurgt i seks fokusgruppeinterviews.

Resultatet fra interviewene er netop offentliggjort i en forskningsartikel i det sundhedsvidenskabelige tidsskrift Danish Medical Journal.

Interviewene er gennemført af en forskergruppe fra DEFACTUM, Region Midtjylland, som led i et større nationalt projekt om gebyr ved udeblivelse på hospitalerne.

Intet gebyr til udsatte grupper

Selvom patienterne mener, et gebyr kan være OK, skal budskabet tages med forbehold.

- Patienterne er generelt enige om, at gebyr for at blive væk er en passende metode for at reducere antallet af udeblivelser. Men de lægger samtidig vægt på, at udsatte patientgrupper, som eksempelvis psykisk sårbare, bør fritages, fortæller seniorforsker og medforfatter på artiklen, Ulla Væggemose, DEFACTUM.

Samtidig mener patienterne, at det skal være lettere at melde afbud. Eksempelvis via sms eller ved at indføre et selv-booking-system, så konsultationen bliver på et tidspunkt, patienten selv har valgt.

Behov for viden om gebyr

På mange afdelinger opleves det som et problem for effektiviteten, når patienter bliver væk fra deres aftaler uden at melde afbud. Undersøgelsesudstyr og personale risikerer at spilde tiden, ligesom det kan skabe unødig ventetid for andre patienter.

Gebyrer bliver jævnligt nævnt som en mulig metode til at nedbringe udeblivelserne. Men der findes ikke tilstrækkelig dokumentation for, om gebyrer virker, og hvordan de virker. Derfor har Sundheds- og Ældreministeriet i samarbejde med landets fem regioner sat forsøget med gebyrer i gang.

Flere oplysninger

  • Seniorforsker Ulla Væggemose, DEFACTUM: 6083 8630 / ullvae@rm.dk

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer findes på http://www.rm.dk/politik/regionsradsmedlemmer/