Med elektronisk patientjournal trænger virkeligheden sig på
28.11.2016
Når undervisningen bliver tilsat en dosis EPJ, kommer studietiden til at ligne det virkelige liv på hospitalerne. Det viser gode midtjyske erfaringer fra VIA sygeplejerskeuddannelsen i Horsens.
Siden 2013 har VIA sygeplejerskeuddannelsen i Horsens brugt undervisningsmiljøet i Region Midtjyllands elektroniske patientjournal i undervisningen. Det skaber værdi for sygeplejerskerne, når de skal ud i det virkelige liv efter skolebænken.
På uddannelsen bliver den elektroniske patientjournal flittigt brugt i undervisningen på storskærme i undervisningslokalerne, og når de studerende øver færdighedstræning på hinanden eller træningsdukker og journalfører behandlingen.
Praksisnær undervisning
- Før 2013 øvede vores studerende sig på papir, men det gjorde det svært at få undervisningen til at ligne "virkeligheden", fortæller Anne Boier Sørensen, der er adjunkt på VIA Sygeplejerskeuddannelsen Horsens.
- Når vi arbejder med en case og skal lære at identificere og strukturere sygeplejefaglige problemstillinger, kan vi med fordel bruge EPJ til at systematisere i stedet for papir. Det er mere praksisnært, siger sygeplejerskestuderende Hanne Hald fra VIA Horsens.
Tryg ved systemet
- Noget af den feedback vi får fra de kliniske praktikvejledere på hospitalerne, er den positive tilgang vores studerende har til den elektroniske patientjournal, når de er i praktik. De går bare i gang, da de allerede er trygge ved at bruge EPJ. På den måde giver vores brug af systemet også en form for it-dannelse og grundlag for, at vi kan drøfte etiske overvejelser i forhold til brug af it i pleje- og behandlingssektoren, siger Anne Boier Sørensen.
- Introduktionen til den elektroniske patientjournal i undervisningen giver et godt fundament. Jeg kan i højere grad forholde mig til lære at bruge systemet i praksis, når den helt grundlæggende funktionalitet som login og struktur er på plads. Når jeg ved, hvilke taster jeg skal trykke på og kender funktion og struktur, kan jeg bedre koncentrere mig om det indhold, der formidles, siger Hanne Hald.
Skræddersyet til sygeplejerskeuddannelsen
De studerendes og undervisernes adgang sker gennem undervisningsmiljøet i Region Midtjyllands elektroniske patientjournal, der tilpasses efter sygeplejerskeuddannelsens moduler og semestre.
Motiverende at undervise i et virkeligt it-system
Tilsammen har de seks udbudssteder af sygeplejerskeuddannelsen 50 brugerlicenser til systemet, som de selv fordeler og booker gennem VIA's intranet. Licensinvesteringen giver værdi.
- Jeg er rigtig begejstret for den elektroniske patientjournal i undervisningen. Den skaber genkendelighed for mine studerende, fordi den findes på hospitalerne, siger Anne Boier Sørensen.
Fakta
- Færdighedstræningen foregår i Simlabs, hvor studerende bruger hinanden som patienter og dokumenterer direkte i den elektroniske patientjournal – ligesom det foregår på hospitalerne.
- De studerendes og undervisernes adgang sker gennem undervisningsmiljøet i Region Midtjyllands elektroniske patientjournal.
- Region Midtjyllands it-afdeling tilpasser undervisningsmiljøet efter sygeplejerskeuddannelsens forskellige moduler og behov.
- De forskellige udbudssteder af sygeplejerskeuddannelsen designer selv deres fiktive EPJ-patienter.
- Som noget nyt, bliver den elektroniske patientjournal nu også brugt i psykiatri-undervisningen.
- På uddannelsen i Horsens bruges Region Midtjyllands elektroniske patientjournal i seks teoretiske moduler og i tre moduler, hvor der er indlagt praktik. EPJ inddrages på samme måde, når uddannelsen bliver semesteropdelt.
- VIA Sygeplejerskeuddannelsen udbydes seks steder i Region Midtjylland: Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus.
Flere oplysninger
- Claus Kofoed, it-direktør i Region Midtjylland, Tlf: 7841 2600. Mobil: 2112 5905 claus.kofoed@rm.dk
- Anne Boier Sørensen, Adjunkt, Cand Cur. Lecturer, MSc in Nursing, VIA Sygeplejerskeuddannelsen Horsens. Tlf: 87 55 22 39. ambs@via.dk