Kreative job udgør en langt større del af den danske økonomi end hidtil antaget. Også i virksomheder, der normalt ikke opfattes som kreative. Region Midtjylland fører an sammen med hovedstaden.
145.800 årsværk – eller 7 pct. af den samlede arbejdsstyrke. Så meget fylder den kreative økonomi i Danmark. Det viser en ny kortlægning foretaget af Seismonaut for Region Midtjylland på baggrund af de nyeste tal fra Danmarks Statistik fra 2015.
Det er en stigning på 0,4 procentpoint i forhold til 2010. Samtidigt er tallet hele 64 pct. højere end i tidligere opgørelser over den kreative økonomi.
Kortlægningen er en del af Region Midtjyllands satsning på kreative erhverv "More Creative", og forskellen skyldes, at den i stedet for at fokusere snævert på de traditionelt kreative brancher som eksempelvis design- og arkitektvirksomheder ser bredt på kreative jobfunktioner. Også i virksomheder, der traditionelt ikke beskæftiger sig med kreativ produktion. Disse virksomheder beskæftiger ifølge de nye tal således 56.640 årsværk.
- Kortlægningen viser, at de kreative kompetencer har stor betydning for erhvervsudviklingen generelt - og at betydningen er stigende. Det bekræfter mig i, at vores satsning på at styrke kreative erhverv og uddannelser i regionen er rigtig, siger udviklingsdirektør i Region Midtjylland Kim Kofod.
Kreativitet for 300 mia.
Kortlægningen viser, at de kreative årsværk i 2015 skabte en samlet omsætning på cirka 300 mia. kroner svarende til cirka 8 pct af den samlede omsætning i Danmark og cirka 0,6 procentpoint mere end i forhold til 2010.
17 pct. af den kreative omsætning blev skabt i midtjyske virksomheder, og den andel blev kun overgået af Region Hovedstaden, der stod for 64 pct.
Syddanmark stod for 13 pct. Sjælland for 3 pct. og Nordjylland for 3 pct.
- Opgørelsen bekræfter, at kreative erhverv er en styrkeposition for Region Midtjylland. Samtidigt er der tegn på, at efterspørgslen efter kreative kompetencer stiger, når øget digitalisering og automatisering stiller nye krav til produkter og brugeroplevelse, siger Kim Kofod.
Det menneskelige element
Netop det kreative element i digitaliseringen var emnet for en stor konference den 7. december på Aarhus Universitet. Her diskuterede 350 eksperter, universitetsfolk og virksomheder under overskriften "High Tech – Human Touch", hvordan den menneskelige kreativitet spiller ind i en robotiseret og digital fremtid.