09.01.2018
Højesteret har afgjort, at to patienter, der tidligere er blevet pålagt at tilbagebetale deres patienterstatning, alligevel ikke skal betale deres erstatning tilbage til regionen. Konsekvenserne af afgørelsen er ved at blive undersøgt af Kammeradvokaten, så regionerne kan tage endeligt stilling til andre lignende sager. Få overblik over, hvad det betyder for din tilbagebetalingssag.
Den 7. december tog Højesteret for første gang stilling til spørgsmålet om tilbagebetaling af patienterstatning. Afgørelsen fastslog, at patienter i to konkrete sager ikke skal tilbagebetale deres erstatning, fordi regionen havde udbetalt erstatningen uden at tage et konkret forbehold om, at regionen kunne kræve tilbagebetaling.
Det drejer sig om to sager, hvor Patienterstatningen først havde afgjort, at patienten var berettiget til erstatning og tilkendt patienten erstatningen. Regionen udbetalte herefter erstatningen til patienten, men uden at tage et konkret forbehold om, at regionen kunne kræve tilbagebetaling.
Senere ankede patienten en efterfølgende afgørelse i samme sag, hvor Ankenævnet for Patienterstatning kom frem til, at patienten slet ikke var berettiget til erstatning. Alle tidligere afgørelser i sagen blev derfor ophævet, og regionen krævede, at patienten betalte den tidligere udbetalte erstatning tilbage.
Regionerne og Sundheds- og Ældreministeriet er i gang med at få undersøgt konsekvenserne af de to domme ved Kammeradvokaten. Når Kammeradvokaten har afsluttet sin undersøgelse i begyndelsen af 2018, tager regionerne endeligt stilling til patienternes sager.
Betydning for din tilbagebetalingssag
Du kan rette henvendelse til din region og bede regionen om at genoptage din sag om tilbagebetaling, hvis du som patient har tilbagebetalt eller er i gang med at tilbagebetale en tidligere udbetalt patienterstatning.
På baggrund af de to Højesteretsdomme vil regionen vurdere, om betingelserne i din konkrete sag er opfyldt for, at du kan få tilbagebetaling.
Du skal være opmærksom på, at dit eventuelle krav mod regionen om tilbagebetaling, muligvis kan være forældet. Spørgsmålet om forældelsesfristen vil blive afklaret i Kammeradvokatens undersøgelse.
Hvis du ønsker din tilbagebetalingssag genoptaget, er du velkommen til at kontakte Region Midtylland på: forsikring@rm.dk