Patienter er tilfredse med maden på Regionshospitalet Randers
22.08.2019
Regionshospitalet Randers har spurgt patienterne om deres oplevelse af hospitalsmaden, mens de har været indlagt. Undersøgelsen viser, at patienterne er meget tilfredse med smagen, variationen og anretningen af maden.
Patientkøkkenet ved Regionshospitalet Randers har i foråret 2019 foretaget en tilfredshedsundersøgelse blandt 237 patienter fordelt på hospitalets afdelinger. I undersøgelsen bliver patienterne spurgt om, hvordan de vurderer smagen, variationen og anretningen af dagens tre hovedmåltider – morgenmaden, middagsmaden og aftensmaden.
Resultaterne fra undersøgelsen viser samlet set, at patienterne er meget tilfredse med hospitalsmaden. Patienterne er særligt begejstrede for madens smag - ca. 97% af de adspurgte er tilfredse med morgenmadens smag, og ca. 95% og 98% af de adspurgte vurderer henholdsvis middagsmaden og aftensmadens smag i top.
Patienterne er også glade for måltidernes variation og anretning på tallerknen.
- Vi er meget stolte af undersøgelsens resultat og de positive tilbagemeldinger vi har fået på maden fra de indlagte patienter. Personalet i køkkenet skal have et stort skulderklap – det er deres fortjeneste. Vi ser en flot tendens i undersøgelsen, som vi håber at kunne fortsætte fremover ved at blive ved med at udvikle retterne, så de imødekommer patienternes behov, siger Mona Carøe, cheføkonoma i Patientkøkkenet.
Patienterne vælger fra årstidsbestemte menukort
64-årige Rasmus Mauritzen fra Grenaa er en af de patienter, der er tilfredse med hospitalsmaden. Rasmus er indlagt i Medicinsk Afdeling, og har oplevet alle tre måltider over flere dage.
- Jeg oplever, maden på hospitalet som dejlig og velsmagende. Det er over hele linjen fra morgenmad til aftensmad. Jeg kan smage, at maden er hjemmelavet, hvilket er skønt. Herudover er det en fornøjelse, at jeg kan bestille ekstra grøntsager til min mad, da jeg er særlig opmærksom på at spise antiinflammatorisk på grund af min muskelgigt, siger Rasmus Mauritzen.
Patientkøkkenet ved Regionshospitalet Randers laver årstidsbestemte menukort, og hver dag tager sygeplejersker på sengeafdelingerne en snak med patienterne om, hvad de ønsker at spise fra menukortet samt noterer, om patienterne har særlige behov eller ønsker til maden, der skal tages hensyn til.
- Maden er en del af behandlingen. Derfor gør vi også en indsats for at afstemme forventninger med patienten og personalet, så vi sikrer, at vores patienters mad har den rette ernæring, og at den dermed bidrager til at gøre den enkelte patient rask, siger Mona Carøe.
Patientkøkkenets tilfredshedsundersøgelse er foretaget i perioden fra marts til og med juni 2019, og er køkkenets første interne tilfredshedsundersøgelse blandt patienterne. Undersøgelsen vil blive foretaget hvert andet år fremover, så Patientkøkkenet kan følge udviklingen i patienttilfredsheden med maden.
Yderligere oplysninger
- Mona Carøe, cheføkonoma, tlf.:2872 2642
Cecilia Honores Møller, kommunikationschef, tlf.: 4079 2609
Om Patientkøkkenets tilfredshedsundersøgelse
- Det er Patientkøkkenets første interne tilfredshedsundersøgelse blandt patienterne
- Undersøgelsen er foretaget fra marts til og med juni 2019 og dækker over to forskellige menukort
- Undersøgelsens resultater kan læses her