Langdistance-patienter kræver sin kliniker
23.01.2019
Det stiller helt særlige krav til klinikerne, når de ikke længere møder deres patienter fysisk, viser ny forskning
I dag sender 46 sygehusafdelinger i Danmark deres ambulante patienter spørgeskemaer i stedet for at indkalde dem til faste opfølgningsbesøg. Patienternes helbredsoplysninger fortæller klinikerne, om patienterne har brug for kontakt. Formålet er at give patienterne en bedre og mere differentieret behandling – og spare dem for unødvendige kontroller på sygehuset.
Det er dog ikke en gratis omgang for sygehusafdelingerne. Metoden, der kan kaldes en AmbuFlex-løsning, giver ganske vist ifølge klinikerne et kvalitetsløft til de ambulante opfølgningsforløb, fordi metoden giver bedre overblik over patientens symptomudvikling og en mere relevant prioritering af ressourcer. Men ny forskning viser, at der også følger usynlige opgaver med, når læger og sygeplejersker får mange langdistance-patienter.
AmbuFlex giver læger og sygeplejersker nye udfordringer
Caroline Mejdahls ph.d.-afhandling handler bl.a. handler om lægers og sygeplejerskers erfaringer med at bruge AmbuFlex-løsningen til patienter med epilepsi. Selvom alle interviewede klinikere er glade for løsningen, oplever de ikke, at de har fået bedre tid, fortæller Caroline Mejdahl:
"Sygeplejerskernes telefonkontakt til patienterne er eksploderet, fordi de hellere ringer til patienten én gang for meget end én gang for lidt, hvis der kan være tvivl om tolkningen af et spørgeskemasvar. Samtidig giver AmbuFlex-løsningen en stor uforudsigelighed i arbejdet, fordi man jo ikke ved, hvornår patientens besvarelse tikker ind. Det kan i nogle perioder skabe store bunker af usete spørgeskema-besvarelser, og det er stærkt uhensigtsmæssigt."
"Lægerne fortæller samtidig om flere opgaver med de patienter, der stadig kommer fysisk til klinikken, fordi sygeplejerskerne nu ikke længere har tid til at hjælpe med f.eks. blodprøvetagning. Fordi patienterne med meget komplekse problemstillinger ikke kan bruge AmbuFlex-løsningen, får lægerne også større udfordringer med hver eneste patient, der kommer til klinikken. Der er ingen 'lette' patienter længere."
Indret patientopfølgningen rigtigt
Formålet med AmbuFlex-løsningen er at give en bedre og mere differentieret behandling i ambulante patientforløb. Hvis det skal lykkes, bør afdelingerne organisere sig klogt, mener Caroline Mejdahl:
"Indret jer, så I er flere på afdelingen, der kan arbejde med spørgeskemaerne. Opfat og tilrettelæg arbejdet med spørgeskemaerne på samme niveau som med en patient-konsultation - det er ligeså krævende. Og sørg så for at tilføre ekstra ressourcer til arbejdet med de patienter, der stadig kommer fysisk på klinikken. Flere af dem har mere komplekse, medicinske problemstillinger end tidligere."
Fakta
- Studietype: Fortolkende Beskrivelse. Ph.d.-projektet bygger på interviews med patienter og klinikere på 3 epilepsiambulatorier i Region Midtjylland
- Ph.d.-projektet er støttet af Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet og Novo Nordisk.
- Projektets resultater:
o Én videnskabelig artikel omhandler klinikeres erfaring med AmbuFlex: Exploring organisational mechanisms in PRO-based follow-up in routine outpatient care - an interpretive description of the clinician perspective.
o Én videnskabelig artikel undersøger, hvordan patienter med epilepsi oplever at indgå i AmbuFlex: PRO-based follow-up as a means of self-management support – an interpretive description of the patient perspective - AmbuFlex er et IT-system til indsamling af patienternes egne oplysninger om deres helbred (også kaldet PRO - patient-rapporterede oplysninger). Formålet med AmbuFlex er at målrette patientopfølgningen: Patienten besvarer et spørgeskema hjemmefra om sit helbred, symptomer og egen vurdering af behov for kontakt med hospitalet. Sygehusafdelingens ansatte bruger dernæst svarene til at vurdere, om patienten har behov for kontakt eller ændring af behandlingen. Læs mere på ambuflex.dk
Flere oplysninger
- Caroline Mejdahl, sygeplejerske og ph.d., pt. ansat i AmbuFlex