Mens kulturinstitutioner i hele Danmark holder lukket for publikum, lever kreativiteten med succes videre på digitale platforme. Region Midtjylland har samlet erfaringer og gode råd fra syv kulturaktører gennem "corona-krisens" første tid.

Nedlukning som følge af corona-virus har resulteret i et utal af aflyste koncerter, forestillinger, festivaler og lukkede døre på kulturinstitutionerne. Samtidig er efterspørgslen på kultur- og fællesskabsoplevelser større end nogensinde før – og en række aktører oplever stor succes med at levere deres kerneydelse som "digitale oplevelser"til isolerede borgere og børnefamilier – samt til psykisk sårbare, ældre og kroniske syge. Det viser en erfaringsopsamling, som Regional Udvikling i Region Midtjylland har fået lavet.

Den peger samtidigt på, at de nye innovative tilgange, som corona-situationen har nødvendiggjort, i høj grad vil overleve krisen og være med til at danne grundlag for fremtidens udvikling i kulturlivet.

- Den situation vi står i, er meget alvorlig for kunstnere og kulturinstitutioner. Men det er glædeligt at opleve, at de i høj grad bruger krisen som afsæt for innovation og nyskabelse. Analysen peger på, at mange kulturaktører har gennemgået en enorm udvikling på meget kort tid, og det er imponerende. Samtidigt kan det forhåbentligt give et positivt afsæt, når vi er på den side af krisen, siger Jørgen Nørby (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland.

Når nyt publikum

Analysen inkluderer erfaringer fra syv meget forskellige aktører. Noget af det, der går igen er, at den påtvungne digitalisering har gjort det muligt at nå nye målgrupper.

For eksempel oplever den københavnske dokumentarfilmfestival, CPH:DOX, at 30 pct. af brugerne kommer fra andre steder i landet end hovedstadsområdet. Det Kongelige Teater kan se, at de digitale tiltag i højere grad rammer en yngre målgruppe, som ellers er en udfordring for nationalscenen.

Teatret Magistraten i Silkeborg er nået ud til mere end 100.000 mennesker med deres digitale initiativer og har næsten firedoblet deres følgerantal på Facebook, og Randers Regnskov har fået knap 10.000 nye digitale følgere om dagen de seneste uger.

Kulturens betydning i krisetid

Rapporten viser således både, at de publikumsbaserede aktører lynhurtigt har omstillet sig til den nye situation, men også, at behovet for adspredelse i befolkningen er stort.

- Vi står i en situation, hvor følelsen af fællesskab og kulturel adspredelse er noget af det mest attraktive, man kan forestille sig. Derfor er det en fornøjelse at følge, hvordan store dele af kulturlivet med kreativitet og nytænkning hurtigt har formået at omstille sig og har et stort ønske om at være med til at løfte i flok i denne krisetid. Også selv om der på den økonomiske side er tale om en krise, som i høj grad rammer netop kulturen, siger Flemming Knudsen (S), næstformand for Udvalget for Regional Udvikling.

Udover at være efterspurgt af et nedlukningsramt Danmark, skaber de digitale kulturoplevelser også tydelig værdi for psykisk sårbare og socialt udsatte. Det er Læseforeningens "guidet fælleslæsning" et eksempel på. Her mødes læsegrupper normalt fysisk – men projektet oplever stor succes med sin nu virtuelle løsning, hvor endnu flere kan være med.

- Vi ser nogle fantastiske ting, når folk mødes på kryds og tværs. Deltagerne får den her oplevelse af, at vi ikke er så forskellige som mennesker, selvom vi har nogle forskellige baggrunde og vilkår. De ting, vi går og tænker over og er optaget af, er i høj grad de samme. Der er mange af de skel, som vi ellers har mellem os, der bliver udvisket i de her læsegrupper, fortæller daglig leder af Læseforeningen, Mette Steenberg i analysen. Her fortæller hun også om deltagere, der i den seneste tid har haft den digitale læseoplevelse som eneste menneskelige interaktion i løbet af en uge.

Erfaringsopsamlingen "Digital kultur i en corona-tid" er udarbejdet af Seismonaut for Regional Udvikling, Region Midtjylland.

Målet med rapporten, der blev færdig i starten af april, er at opsamle viden og dele erfaringer fra den ekstraordinære situation Danmarks står i. Rapporten indeholder blandt andet gode råd baseret på erfaringerne fra de syv deltagende institutioner. 

Find hele rapporten her

Yderligere information

  • Formand for Udvalg for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V), tlf. 2945 5261 / jorgen.norby@rr.rm.dk
  • Næstformand for Udvalg for Regional Udvikling, Flemming Knudsen (S), tlf. 2021 8423 / flemming.knudsen@rr.rm.dk
  • Kontorchef for Sundhedsinnovation, Kultur og Uddannelse Henrik Lodberg, tlf. 2325 3813 / Lodberg@ru.rm.dk
  • Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer findes på www.rm.dk/politik/regionsradsmedlemmer.

De syv kulturaktører i analysen

Randers Regnskov er en af de institutioner, der, tvunget af omstændighederne, oplever stor digital succes.
  • Randers Regnskov Live (foto): Skoletjenesten livestreamer to gange om dagen alle hverdage på Facebook. Bagefter bliver episoderne lagt på YouTube. 
  • CPH:DOX Online: Dokumentarfilmfestivalen viser bl.a. film og live-debatter online, ligesom de har afviklet et program med 1.000  branchemøder og festivalaktiviteter.
    Online teater på Magistraten: Teatret i Silkeborg er omdannet til et online teater med live højtlæsning af børnebøger udført af kendte komikere samt llive Poetry Slam om Corona.
  • Buster Filmfestival: “Busters Filmskole": Børn og unge laver dokumentarfilm om tiden under corona-krisen optaget med deres mobiltelefon.
  • KGL Xtra: Det Kongelige Teater har lanceret online univers, der giver danskerne mulighed for at se forestillinger og komme bagom nationalscenen. 
  • Læseforeningen: “Sammen hver for sig”: Læseforeningen tilbyder lukkede og åbne læsegrupper med guidet fælleslæsning via den digitale mødeplatform Zoom.
  • Digital undervisning på Aarhus Musikskole: Lærere og elever finder selv en platform, der fungerer for dem til at gennemføre musikundervisningen via et videoopkald.