Midlertidigt stop for COVID-19 test af personale
21.03.2020
På grund af mangel på testvæsker for COVID-19 har Region Midtjylland fra fredag 20. marts kl. 17 indført et midlertidigt stop for at teste personale for sygdommen
Stoppet omfatter sundhedspersonale og andet kritisk personale i Region Midtjylland, kommuner og almen praksis i regionen.
- Vi er nødt til at prioritere ressourcerne til de mest syge. Det midlertidige stop er indført for at sikre, at vi har tilstrækkelig testkapacitet til at kunne undersøge de patienter, der bliver indlagt til undersøgelse for COVID-19, siger koncerndirektør Ole Thomsen.
Det midlertidige stop for test omfatter ikke test på borgere, der bor på plejehjem, bosteder eller kommunale korttidspladser, som har symptomer på COVID-19 og er henvist til test for sygdommen af deres egen læge.
Testvæsker, der i fagsprog hedder reagenser, er en mangelvare i hele landet, og der arbejdes på højtryk for at sikre nye leverancer til landet snarest muligt.
Se udmelding fra Danske Regioner om forsyningsvanskeligheder
Flere oplysninger
- Pressevagten, Region Midtjylland, Tlf. 7841 0666.
- Ole Thomsen, koncerndirektør tlf. Tlf. 7841 0040 / 2146 9807, Ole.Thomsen@stab.rm.dk