Letbanen gør status: Flere tog til tiden og drilsk vinter
05.03.2021
Det seneste år har budt på færre aflysninger og flere letbanetog til tiden. Nye tiltag mod drilsk vintervejr, grundige fejlanalyser og små optimeringer ved banens knudepunkter skal stabilisere driften yderligere.
Aarhus Letbane, der er ejet af Region Midtjylland og Aarhus Kommune, gør i sit seneste nyhedsbrev status over det seneste år. Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre, ser tilbage på det andet år med letbane på hele strækningen Odder-Aarhus-Grenaa – og frem mod et nyt år, hvor især borgerne på Djursland vil opleve flere forbedringer.
– Både på den indre strækning i Aarhus og på Odderstrækningen er vi meget tilfredse med tallene. Der er stadig fejl på Grenaastrækningen, som vi grundigt analyserer, men som ikke har en systematik, der gør dem lette at forhindre. Heldigvis er der væsentligt færre fejl end tidligere, og sensommerens hastighedsopgradering mod Grenaa har også bidraget til en mere stabil drift, siger han.
Overordnet er letbanens pålidighed på 98,7 pct. (94,3 pct. i 2019) og rettidigheden er på 96,3 pct. (96,1 pct. i 2019.
Rimtåge driller
En anden udfordring har været is på køreledningerne. Nogle morgener har det betydet, at letbanetogene ikke kunne trække nok strøm til at køre. Især rimtåge og markante vejrskift på få timer har vist sig svære at håndtere.
– Det er ikke nødvendigvis dagene med hård frost, der er problemet. For her kan vi ofte forebygge is ved at smøre glycerin på køreledningerne. Men når luftfugtigheden er høj og helt op mod 100 procent, opstår der rimtåge, og så bliver glycerinen udvandet. Det sværeste er, når vejret med høj luftfugtighed skifter hurtigt fra plus- til minusgrader, for så bliver isen dannet på så kort tid, at vi ikke kan nå at forebygge, forklarer Michael Borre.
Aarhus Letbane arbejder frem mod næste vinter med en række tiltag, der skal komme isen til livs. Blandt andet er der overvejelser om at købe udstyr, som kan fjerne isen frem for blot at forebygge den. I samarbejde med DMI er der allerede nu opsat et nyt varslingssystem, der skal gøre det lettere at forudse nætter med rimtåge.
Hos Aarhus Letbane findes hele nyheden.
- Nyhedsbrevet indeholder bl.a. også et interview med formanden for letbanens bestyrelse, Mie Krogh, der tiltrådte i januar 2021.
Letbanen har denne vinter kæmpet mod is og sne på både perroner og køreledninger og arbejder med en række nye tiltag, der skal sikre stabil vinterdrift i fremtiden. Foto: Aarhus Letbane