Kom og prøv kræfter med de nyeste spil, og hør om, hvordan Region Midtjylland arbejder med spil og video i undervisningsøjemed. Det foregår torsdag i Ridehuset i Aarhus, hvor regionen har en stand under den årlige internetuge.
Eleverne arbejder mere selvstændigt, får mere ud af undervisningen og har mindre brug for vejledning fra deres lærere. Det er nogle af erfaringerne fra de skoler, der har inddraget video og computerspil i undervisningen af unge.
Torsdag, den 4. juni, får interesserede mulighed for at se og prøve, hvordan det konkret kan foregå, når læreren forlader tavleundervisningen og tænder for video eller computerspil.
Som en del af dette års Internetweek i Aarhus har Region Midtjylland en stand i Ridehuset torsdag, og her inviteres de besøgende til at høre mere om, hvordan regionen arbejder med digitalisering i uddannelsessystemet, lige som de selv kan sætte sig ved tasterne og prøve det af i praksis.
Digitale læremidler
Torsdag formiddag starter eventen Digitale læremidler. Her handler det om, hvordan man understøtter implementering af digitale læremidler i undervisningen, hvordan man bruger digitale teknologier i daginstitutioner, og hvilke kompetencer erhvervslivet egentlig efterspørger fra de nyuddannede.
Der vil være fælles oplæg og efterfølgende workshops med deltagelse af toneangivende forskere og undervisere.
Digital dannelse og leg
Om eftermiddagen kan de besøgende selv blive inspireret til digital læring ved at få indblik i fire af de 25 projekter, som Region Midtjylland har støttet via eSkolerMidt som en del af den regionale it-satsning.
Her kommer repræsentanter fra Mercantec og viser, hvordan de bruger video som læringsmedie. De fortæller også om, hvordan de arbejder med metoden flipped classroom, hvor de så at sige bytter om på, hvad der normalt betragtes som skolearbejde og hjemmearbejde: Eleverne sidder hjemme og får instruktioner og viden om et nyt emne, typisk på video. Henne i skolen, hvor der er adgang til underviseren, arbejder de med lektierne.
Senere kommer elever fra HTX i Skjern og fortæller om hvordan de tillærer sig ny viden og bliver topmotiverede gennem at samarbejde om at designe og udarbejde et spil.
Endelig præsenterer eVidenCenter det gratis programmeringsværktøj Scratch, som man kan lave små animationsfilm og spil med, samt Det digitale 3D læringsspil Runerod, der er matematikfagets svar på World of Warcraft. Det er udviklet specielt til drenge, som ikke motiveres af mere traditionelle undervisningsmetoder.
Se mere på http://eskolermidt.dk
Billedtekst: Flere skoler har erfaret, at eleverne tillærer sig ny viden og bliver topmotiverede gennem at samarbejde om at designe og udarbejde et spil. Fotoet er til fri brug i forbindelse med pressemeddelelsen.
Flere oplysninger:
Henning Tjørnelund
Udviklingskonsulent
Regional Udvikling
Region Midtjylland
Telefon: 7841 1106
henning-tjoernelund@ru.rm.dk
Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer findes på http://www.rm.dk/politik/regionsradsmedlemmer/