Social ansvarlighed
Se de indsatsområder og tiltag Regionshospitalet Horsens har i sin bæredygtighedsaftale inden for sporet social ansvarlighed.
Indsatsområder

Social ansvarlighed er et af fire spor, der bliver arbejdet med i alle bæredygtighedsaftaler i Region Midtjylland.
Her kan du se, hvilke indsatsområder og tiltag Regionshospitalet Horsens arbejder med indenfor social ansvarlighed.
Ansatte på særlige vilkår
Region Midtjylland vil være en attraktiv og social ansvarlig arbejdsplads med et bæredygtigt arbejdsmiljø og mangfoldig personalesammensætning. Indsatsområdet bidrager som en vigtig del til dette ved, i så vidt muligt omfang at:
- Fastholde medarbejdere, som på grund af sygdom eller ændret arbejdsevne risikerer at miste deres arbejde.
- Indsluse personer med behov for job på særlige vilkår.
- Beskæftige ledige med henblik på at forbedre deres muligheder for et ordinært job.
Tiltag for enheden i 2025-2026
- Inden for alle HMU-områder oprettes minimum to småjobs (CSR-jobs) med få timer til udsatte ledige.
- Alle HMU-områder bidrager til, at der samlet set fortsat er mindst 2 % ansat på særlige vilkår (fleksjob, løntilskud og lign.).
En mere ligelig kønsfordeling
Det er vigtigt at forsøge at påvirke udviklingen i retning af mere diversitet og en mere ligelig kønsfordeling, både for at undgå personalemangel i fremtiden og for at kunne imødekomme forventninger fra borgere og personale.
Samtidigt viser erfaringer, at diversitet og en balanceret kønsfordeling har en positiv betydning for medarbejderens trivsel og arbejdsmiljø.
Tiltag for enheden i 2025-2026
- Inden for alle HMU-områder er der initiativer, der sigter mod at tiltrække unge, herunder for eksempel skolepraktik, fritidsjobs, studiejobs eller sabbatårs-jobs.
50 % reduktion af arbejdsulykker blandt nyansatte
Region Midtjylland vil være en attraktiv og social ansvarlig arbejdsplads med et bæredygtigt arbejdsmiljø og mangfoldig personalesammensætning. Det er vigtigt at reducere antallet af arbejdsulykker blandt alle ansatte, og nyansatte er en særlig risikogruppe.
Tiltag for enheden i 2025-2026
- Fortsat særlig indsats/kampagne i uge 3 med fokus på 3-meter reglen vedrørende ulykkesforebyggelse, sikkerhedskultur og risikovurdering – for at understøtte sikker adfærd hele året.
- Ledelsen forholder sig til data vedrørende de lokale arbejdsulykker, og herunder de mest typiske former for arbejdsulykker blandt udvalgte risikogrupper (herunder nyansatte m.fl.). Med afsæt i disse data og vurderinger af årsager iværksættes mindst ét systematisk, målrettet arbejdsmiljøtiltag, der skal forebygge hyppigt forekommende arbejdsulykker blandt både nyansatte og øvrige ansatte.
- Indarbejde systematisk brug, opfølgning og læring af arbejdsmiljødata i MED- og Arbejdsmiljøorganisationens årshjul med henblik på at anvende løbende risikovurdering til at styrke forebyggende handlinger og fælles ansvar for et sikkert og sundt arbejdsmiljø i dagligdagen.