Logistik, transport og mobilitet
Se de indsatsområder og tiltag Stabe og sportovholdere har i sin bæredygtighedsaftale inden for sporet logistik, transport og mobilitet.
Indsatsområder

Logistik, transport og mobilitet er et af fire spor, der bliver arbejdet med i alle bæredygtighedsaftaler i Region Midtjylland.
Her kan du se, hvilke indsatsområder og tiltag Stabe og sportovholdere arbejder med inden for logistik, transport og mobilitet.
Reduktion af tjenesterejser
I 2018 kørte hele regionen godt 61 millioner kilometer, hvilket svarer til at vi er kørt over 1.500 gange rundt om jorden. Udregnet per medarbejder køres der knap 2.100 kilometer per ansat.
En reduktion på 30 % svarer til godt 18 millioner kilometer inden 2030. Derfor er det vigtigt, at alle bidrager til at reducere tjenesterejser i Region Midtjylland.
Tiltag for enheden i 2025-2026
- Fastholde eller minimere niveauet af kørsel ved tjenesterejser samt fastholde god adfærd eller øge brugen af virtuelle møder.
- Minimere antallet af årlige flyrejser.
- Indgå forsøg med samkørselsapp.
Tiltag for sportovholder i 2025-2026
- Indgå forsøg med samkørselsapp.
- Følge op på forsøget med samkørselsapp og vurdere, om der er anbefalinger til resten af koncernen.
Grønne drivmidler – personbiler og varevogne
Målet med indsatsområdet er at sikre, at indkøb og leasing af personbiler fra 2025 fokuserer på el, at antal personbiler reduceres, og at de første skridt mod eldrevne varevogne tages.
Det skyldes, at det mest bæredygtige er at nedbringe forbrug, og ethvert sparet køretøj eller reduktion i kørte km er en direkte reduktion i klimaaftryk.
Bæredygtighedsstrategien forpligter regionen til at minimere antallet af kørte km og omstille til grønne drivmidler. I Region Midtjylland stod transport for 7 % af det samlede klimaaftryk i 2023, og heraf udgør tjenesterejser, MidtTransport og øvrige 17 %.
Tiltag for enheden i 2025-2026
- Indkøb og leasing af ny-indkøbte personbiler vil udelukkende være elbiler i 2025.
- Implementere tre tiltag til reduktion af kørsel.
Tiltag for sportovholder i 2025-2026
- Centralisering af ejerskab af personbiler i MidtTransport.
- Overgå til eldrevne blodprøvebiler mellem regionens praktiserende læger.
- Identificere minimum tre tiltag til reduktion af kørsel i samarbejde med projektet FleetOptimiser til monitorering af personbilers kørselsmønstre.
- Undersøge muligheder for eldrevne varevogne.
Grønne drivmidler - den tunge transport
Bæredygtighedsstrategien forpligter regionen til at minimere antallet af kørte km og omstille til grønne drivmidler. I Region Midtjylland stod transport for 7 % af det samlede klimaaftryk i 2023, og heraf udgør MidtTransport og øvrige 6 %. Den tunge transport dækker over lastbiler, der transporterer varer mellem regionens hospitaler. Der er store udledninger forbundet med lastbilers kørsel, som skal nedbringes, hvor det er muligt.
Tiltag for sportovholder i 2025-2026
- Færdiggøre undersøgelse af fremtidige muligheder for CO2-neutrale drivmidler i den tunge transport.
- Udarbejde et beslutningsgrundlag for omstilling af MidtTransports tunge transport til CO2-neutrale drivmidler.
- Implementere beslutning om omstilling af MidtTransports tunge transport.
CO2 neutral busdrift i den kollektive trafik
Den regionale buskørsel skal være CO2-neutral i 2030. Med indsatsområdet betyder iværksættelsen af busser og batteritog i 2025-2026, at 55-75 % af den regionale kollektive trafik vil være CO2-neutral.
Tiltag for enheden i 2025-2026
- Ved udbud at buskørsel indsættes C02-neutral busser.
- Batteritog til Midtjyske Jernbaner A/S.
Tiltag for sportovholder i 2025-2026
- Ved udbud i 2025 af buskørsel på Djursland og dele af Østjylland indsættes elbusser.
- De første batteritog indsættes i drift på Lemvigbanen.