Digitalisering og Regionshospitalet Gødstrup: Det moderne hospital
December 2022
Du skal kun gå ganske få skridt inden for Regionshospitalet Gødstrups svingdør, før teknologien tager dig i hånden. Når det gule sundhedskort er "bippet" ind på skærmen, bliver du præsenteret for en vejviser, der viser dig godt på vej mod din slutdestination på det 150.000 kvadratmeter store hospital.
- De digitale hjælpemidler, patienter og pårørende møder på Gødstrup, skal gerne give en bedre oplevelse af hospitalet. Og i sidste ende håber vi, patienterne kan se, at det også er med til at give et bedre behandlingsforløb, siger Poul Michaelsen.
Han kender om nogen Regionshospitalet Gødstrup. Som hospitalsdirektør de seneste syv år og før det strategi- og planchef for byggeriet af det, der engang blev kaldt "Supersygehuset". Han har været med til at tegne stregerne til dét, der i dag er et af landets største og mest moderne hospitaler i Danmark.
- Vi er et hospital, der er bygget på ambitionen om at behandle patienten på patientens præmisser. Et hospital hvor patienter, pårørende og personale trives. Og at brug af nye teknologier er afgørende vigtigt for at lykkes med disse ambitioner. Men præmisserne har ændret sig, siden vi i 2009 skrev de første sætninger om det nye hospital. Dengang var iPhonen ikke allemandseje; smartphones var en ny ting. Ambitionen er den samme, men den teknologiske udvikling har fuldstændig ændret vores måde at drive hospital på. Det hele er langt mere digitaliseret, fortæller Poul Michaelsen.
Digitale hjælpemidler tæt på patienterne
Alle stuer på Regionshospitalet Gødstrup er udstyret med en tablet. På den kan patienterne selv bestille mad, de kan se Netflix, DR, TV2, HBO og Viaplay og de kan videochatte med deres pårørende.
I denne video kan du høre udviklingssygeplejerske Nicoline fortælle om fordelene med tabletten, og du kan møde patienten Gitte Schou, der er glad for den frihed og hjemmelige følelse, tabletten giver.
Video: Perspektiv - Digitale løsninger på Gødstrup
Alle stuer på Regionshospitalet Gødstrup er udstyret med en tablet. På den kan patienterne selv bestille mad, de kan se Netflix, DR, TV2, HBO og Viaplay og de kan videochatte med deres pårørende.
I denne video kan du høre udviklingssygeplejerske Nicoline Jespersgaard fortælle om fordelene med tabletten, og du kan møde patienten Gitte Schou, der er glad for den frihed og hjemmelige følelse, tabletten giver.
Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.
Digitale hjælpemidler for borgere, patienter og pårørende
Skal du opereres, bliver lægens instrumenter automatisk steriliseret og gjort klar til netop din operation gennem regionens eget it-system "Sterilflow". Der er it-systemer, som håndterer service- og klinisk logistik. Blodprøver suser gennem hospitalets rørpost ned til et analysebånd, hvor blodet automatisk bliver analyseret. Der bliver desuden arbejdet på, at selvkørende robotter skal fragte varer fra varemodtagelsen til de enkelte etager og afsnit.
Gemt væk i betonmurene og i aflåste datacentre finder man de fleste af teknologierne; servere og kilometervis af kabler sørger hver dag for, at Regionshospitalet Gødstrup er kørende digitalt. Men en stor del af det digitale hospital er konkret for patienten, ligesom vejviseren ved hovedindgangen. Bliver du indlagt, vil du på stuen have en tablet med streaming-tjenester, hvor du kan bestille mad fra et menukort, når du er sulten.
For direktøren er det et helt konkret eksempel på teknologi, der netop er på patientens præmisser. Digitalisering, der giver værdi, behøver ikke altid være kunstig intelligens og kæmpestore it-løsninger, siger Poul Michaelsen.
- Nogle gange finder vi den største værdi, når vi skærer helt ind til benet. Det mener jeg, vores tablets er et godt eksempel på. Med dem har vi ændret perspektivet; patienterne har fået magten tilbage. Når de er indlagt, kan de via tabletten bestille dét, de vil have at spise, når de er sultne. Det er en lille teknologi, der ikke er særligt avanceret, men det betyder alverden i hverdagen og i patientens sygdomsforløb, siger Poul Michaelsen.
Men på Regionshospitalet Gødstrup, på Aarhus Universitetshospital og på tværs af hele Region Midtjylland finder man de komplekse systemer. Produktchef i It-afdelingen i Region Midtjylland, Henrik Vestring, peger på den elektroniske patientjournal, MidtEPJ som et eksempel på en stor og kompleks it-løsning, der har transformeret det moderne sundhedsvæsen.
- Man kan også pege på alle de diagnostiske systemer, herunder de systemer, der tager røntgen- og skanningsbilleder eller et utal af andre systemer. Det er alle systemer, der er afgørende for behandlingen af patienterne og vores måde at drive sundhedsvæsen i dag. Et tæt samarbejde med Regionshospitalet Gødstrup, og regionens andre hospitaler, er vigtigt for, at vi i It kan arbejde med vores digitale løsninger, så vi på bedste vis understøtter den behandling, vi tilbyder i Region Midtjylland, siger Henrik Vestring.
Patienterne skal være en aktiv medspiller
Teknologien kan – og skal, ifølge Poul Michaelsen - være med til at give patienten magten tilbage, f.eks. ved selv at kunne bestemme hvornår og hvad de ønsker at spise. Regionshospitalet Gødstrup dækker et areal med seks kommuner og små 300.000 borgere. Visionen var derfor både at bygge et hospital på patientens præmisser, men også et hospital, der når helt ud på patienternes matrikler.
Ifølge Poul Michaelsen er det både vigtigt, men også nødvendigt at komme borgerne i møde, dér hvor de er. På den måde kan digitale hjælpemidler være frisættende for patienter og sundhedspersonalet.
- Vi må ikke lukke os om os selv. Vi skal række ud til borgerne og være digitalt tilstede, allerede inden de træder inden for døren. Det gør vi med teknologier og løsninger, der tilbyder patienter og pårørende vejledning og beslutningsstøtte. Med borgernære løsninger, hvor udveksling af data mellem sundhedspersonalet og patienten kan ske digitalt. Telemedicinske løsninger, hvor borgeren kan være i sit eget hjem. Det er godt for borgeren, for CO2-regnskabet og for klinikernes tid og vores ressourcer, forklarer Poul Michaelsen.
Kan teknologi redde et presset sundhedsvæsen?
Hver dag møder knap 2.000 medarbejdere ind på Regionshospitalet Gødstrup, hvor der typisk er 2100 ambulante kontakter. Ni nye mennesker kommer til verden på fødegangen, og der bliver foretaget 200 operationer. Alt det sker under det samme tag, hvor man også finder en psykiatrisk afdeling og et forskningscenter.
Hverdagen kræver ikke kun it og systemer, det kræver også mange varme hænder. Men der er ikke nok hænder at få, og dén udfordring er en af de største, det danske sundhedsvæsen står overfor.
Poul Michaelsen kommer til at sidde for bordenden for at finde en løsning på netop den udfordring, når han den 1. februar indtræder som koncerndirektør i Region Midtjylland. For ham at se, er der ingen tvivl om, at digitale løsninger er vejen frem.
- Vi er ikke færdige med at høste potentialet i overgangen fra papir og blyant til digitale hjælpemidler. Der er lige nu en ubalance mellem efterspørgslen på sundhedsvæsenets ydelser, og dét sundhedsvæsenet kan levere. Den ubalance bliver ikke mindre, når vi kigger på den demografiske udvikling. Den udfordring kan digitale løsninger være med til at løse, i samspil med de ressourcer patienter og pårørende kan byde ind med, siger den kommende koncerndirektør for Region Midtjylland.
Feedback
Hvad synes du om PERSPEKTIV? Vi vil rigtig gerne have din feedback - kommentarer, nye idéer til emner, ros og ris. Send til it.kommunikation@rm.dk