Digitale hjælpemidler for borgere, patienter og pårørende
Skal du opereres, bliver lægens instrumenter automatisk steriliseret og gjort klar til netop din operation gennem regionens eget it-system "Sterilflow". Der er it-systemer, som håndterer service- og klinisk logistik. Blodprøver suser gennem hospitalets rørpost ned til et analysebånd, hvor blodet automatisk bliver analyseret. Der bliver desuden arbejdet på, at selvkørende robotter skal fragte varer fra varemodtagelsen til de enkelte etager og afsnit.
Gemt væk i betonmurene og i aflåste datacentre finder man de fleste af teknologierne; servere og kilometervis af kabler sørger hver dag for, at Regionshospitalet Gødstrup er kørende digitalt. Men en stor del af det digitale hospital er konkret for patienten, ligesom vejviseren ved hovedindgangen. Bliver du indlagt, vil du på stuen have en tablet med streaming-tjenester, hvor du kan bestille mad fra et menukort, når du er sulten.
For direktøren er det et helt konkret eksempel på teknologi, der netop er på patientens præmisser. Digitalisering, der giver værdi, behøver ikke altid være kunstig intelligens og kæmpestore it-løsninger, siger Poul Michaelsen.
- Nogle gange finder vi den største værdi, når vi skærer helt ind til benet. Det mener jeg, vores tablets er et godt eksempel på. Med dem har vi ændret perspektivet; patienterne har fået magten tilbage. Når de er indlagt, kan de via tabletten bestille dét, de vil have at spise, når de er sultne. Det er en lille teknologi, der ikke er særligt avanceret, men det betyder alverden i hverdagen og i patientens sygdomsforløb, siger Poul Michaelsen.
Men på Regionshospitalet Gødstrup, på Aarhus Universitetshospital og på tværs af hele Region Midtjylland finder man de komplekse systemer. Produktchef i It-afdelingen i Region Midtjylland, Henrik Vestring, peger på den elektroniske patientjournal, MidtEPJ som et eksempel på en stor og kompleks it-løsning, der har transformeret det moderne sundhedsvæsen.
- Man kan også pege på alle de diagnostiske systemer, herunder de systemer, der tager røntgen- og skanningsbilleder eller et utal af andre systemer. Det er alle systemer, der er afgørende for behandlingen af patienterne og vores måde at drive sundhedsvæsen i dag. Et tæt samarbejde med Regionshospitalet Gødstrup, og regionens andre hospitaler, er vigtigt for, at vi i It kan arbejde med vores digitale løsninger, så vi på bedste vis understøtter den behandling, vi tilbyder i Region Midtjylland, siger Henrik Vestring.
Patienterne skal være en aktiv medspiller
Teknologien kan – og skal, ifølge Poul Michaelsen - være med til at give patienten magten tilbage, f.eks. ved selv at kunne bestemme hvornår og hvad de ønsker at spise. Regionshospitalet Gødstrup dækker et areal med seks kommuner og små 300.000 borgere. Visionen var derfor både at bygge et hospital på patientens præmisser, men også et hospital, der når helt ud på patienternes matrikler.
Ifølge Poul Michaelsen er det både vigtigt, men også nødvendigt at komme borgerne i møde, dér hvor de er. På den måde kan digitale hjælpemidler være frisættende for patienter og sundhedspersonalet.
- Vi må ikke lukke os om os selv. Vi skal række ud til borgerne og være digitalt tilstede, allerede inden de træder inden for døren. Det gør vi med teknologier og løsninger, der tilbyder patienter og pårørende vejledning og beslutningsstøtte. Med borgernære løsninger, hvor udveksling af data mellem sundhedspersonalet og patienten kan ske digitalt. Telemedicinske løsninger, hvor borgeren kan være i sit eget hjem. Det er godt for borgeren, for CO2-regnskabet og for klinikernes tid og vores ressourcer, forklarer Poul Michaelsen.
Kan teknologi redde et presset sundhedsvæsen?
Hver dag møder knap 2.000 medarbejdere ind på Regionshospitalet Gødstrup, hvor der typisk er 2100 ambulante kontakter. Ni nye mennesker kommer til verden på fødegangen, og der bliver foretaget 200 operationer. Alt det sker under det samme tag, hvor man også finder en psykiatrisk afdeling og et forskningscenter.
Hverdagen kræver ikke kun it og systemer, det kræver også mange varme hænder. Men der er ikke nok hænder at få, og dén udfordring er en af de største, det danske sundhedsvæsen står overfor.
Poul Michaelsen kommer til at sidde for bordenden for at finde en løsning på netop den udfordring, når han den 1. februar indtræder som koncerndirektør i Region Midtjylland. For ham at se, er der ingen tvivl om, at digitale løsninger er vejen frem.
- Vi er ikke færdige med at høste potentialet i overgangen fra papir og blyant til digitale hjælpemidler. Der er lige nu en ubalance mellem efterspørgslen på sundhedsvæsenets ydelser, og dét sundhedsvæsenet kan levere. Den ubalance bliver ikke mindre, når vi kigger på den demografiske udvikling. Den udfordring kan digitale løsninger være med til at løse, i samspil med de ressourcer patienter og pårørende kan byde ind med, siger den kommende koncerndirektør for Region Midtjylland.