Sådan klager du over sociale tilbud
Vi bestræber os på at skabe de bedste rammer for borgerne på de regionale sociale tilbud. Hvis du er utilfreds med forholdene har du mulighed for at klage.
Hvem kan klage?
Du kan klage over forhold, som du selv har oplevet. Du har også mulighed for at lade en pårørende eller en anden repræsentant klage på vegne af dig. På samme måde kan du klage på vegne af en anden, hvis du har et samtykke fra vedkommende.
Forud for behandlingen af en klage foretager vi altid en vurdering af, om klageren er klageberettiget. Hvis du klager på vegne af en anden, vil det som udgangspunkt forudsætte en dateret og underskrevet samtykkeerklæring, en fuldmagtserklæring eller en stillingsfuldmagt (fx. en advokat).
Som forældremyndighedsindehaver kan du desuden klage over en behandling, som dit barn har modtaget. Børn, der er fyldt 15 år, kan normalt selv klage.
Hvordan skal klagen udformes?
Der er ingen særlige krav til, hvad du skal skrive i en klage, men det er en god idé tydeligt at beskrive, hvad du ønsker at klage over.
Hvem skal du sende klagen til?
Klager over forhold på de sociale tilbud i Region Midtjylland kan rettes til ledelsen af det pågældende tilbud, afdeling eller specialområde.
Klagen kan også sendes til Socialområdets hovedpostkasse: social@rm.dk
Vi anbefaler, at du sender klagen via borger.dk ved at logge ind med NemID på: borger.dk
Når klagen er modtaget, sender Region Midtjylland en kvittering for modtagelsen.
Behandlingen af en klagesag tager som udgangspunkt ca. 14 dage. Derefter modtager du et svar fra os.
Er klagen havnet det rigtige sted?
Det er ikke alle klager, som Region Midtjylland kan behandle. Indholdet af din klage afgør, om klagen skal behandles af regionen, kommunen eller eventuelt af et formelt klageorgan. Hvis du indsender en klage til en forkert myndighed, vil din klage bliver sendt videre til den myndighed, som skal behandle din klage.