Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende Klimaudfordringer
den 20. juni 2011 kl. 09:00
i Mødelokale Konference 1, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, Viborg


Sagnr.: 1-00-10-10

1. Godkendelse af referat fra mødet den 7. april 2011

Administrationen indstiller,

at referatet fra Klimaudvalgets møde den 7. april 2011 godkendes.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-10-10

2. Rapport fra Klimaudvalgets studietur den 30.-31. maj 2011

Resume

Den 30. - 31. maj 2011 var Klimaudvalget på studietur. Formålet var at få et bedre kendskab til nogle af de nyeste teknologier på energiområdet. Der var følgende besøgssteder:

  • Risø DTU

  • REnescience anlægget på Amagerforbrænding

  • Haldor Topsoe A/S

  • Inbicon ved Asnæsværket

 

En skriftlig rapport fra studieturen er under udarbejdelse og vil blive eftersendt til udvalgets medlemmer.

Administrationen indstiller,

at rapporten fra studieturen drøftes, herunder specielt i forhold til initiativer i Region Midtjylland.

Beslutning

Der var enighed om konklusionerne i den fremlagte rapport fra studieturen med følgende tilføjelser:

  • REnescience anlægget på Amagerforbrænding: Regional Udvikling undersøger mulighederne for et samarbejde med kommunerne i den nordvestlige del af Regionen med henblik på at afklare, om teknologien kan indføres i Regionen Midtjylland, herunder specielt i forbindelse med det store biogasanlæg ved Holstebro, Maabjerg Bioenergy, som er under opførelse.

  • Haldor Topsøe: Brændselscelle teknologien anbefales inddraget i Regionens initiativer, hvor det er relevant.

  • Inbicon: Det bør satses på, at DONG etablerer et fuldskalaanlæg til fremstilling af ethanol af halm i Region Midtjylland.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-10-10

3. Gensidig orientering

Resume

Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.

Sagsfremstilling

Næste møde er berammet til den 25. august 2011.

 

Der blev orienteret om det forestående møde den 23. juni 2011, hvor Regionens kommuner er indbudt til møde om udarbejdelse af en energi-perspektivplan for Regionen. Næsten alle kommuner og i alt ca. 60 personer er tilmeldt.

Beslutning

Orientererdes.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-10-10

4. Samfundsansvar ved offentlige indkøb

Resume

I relation til udarbejdelse af revideret Lokal Agenda 21-strategi og -handlingsplan er der oplæg ved Rikke Dreyer, Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S med efterfølgende debat.

 

Det Rådgivende Udvalg vedr. Regional Udvikling er inviteret til at deltage.

Administrationen indstiller,

at det indledende drøftes, i hvilket omfang samfundsansvar ved indkøb bør inddrages ved udarbejdelse af den reviderede Lokal Agenda 21-strategi og -handlingsplan.

Sagsfremstilling

Rikke Dreyer vil i sit oplæg vedr. samfundsansvar ved offentlige indkøb komme ind på følgende:

  • Muligheder for at inddrage samfundsansvar (sociale, miljø- og klimamæssige aspekter)

  • Hvilke udfordringer dette medfører.

  • Eksempler på, hvorledes man andre steder har håndteret disse udfordringer

  • Hvorledes kan det offentlige ved at efterspørge nye bæredygtige produkter sætte gang i udviklingen heraf.

 

Kort resume af Rikke Dreyers indlæg og den efterfølgende diskussion:
 
Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S (SKI A/S) er ejet af Finansministeriet og Kommunernes Landsforening og understøtter offentlige indkøb via udbud og drift af rammeaftaler.
 
Rådet for Samfundsansvar definerer virksomheders samfundsansvar således:

  • ”Virksomheden viser samfundsansvar og skaber værdi for både virksomhed og samfund ved i dialog med sine interessenter at håndtere sociale, miljømæssige og etiske udfordringer i overensstemmelse med internationalt anerkendte principper for samfundsansvar”.

Det er bl.a. Regeringens mål:

  • at sikre at fællesstatslige indkøbsaftaler fremover systematisk inddrager hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN’s ”Global Compact”.

Global Compact indeholder bl.a. bestemmelser om:

  • Menneskerettigheder

  • Arbejdstagerrettigheder

  • Miljø

  • Anti-korruption

 
Ved udformning af kravspecifikationer i forbindelse med udbud er det muligt at stille særlige krav om miljøpræstationer, men ikke direkte krav om, at leverandørens produkter er miljømærkede med f.eks. EU blomsten eller det nordiske svanemærke. Der kan således stilles krav om, at produkterne overholder kravene til miljømærkning, men ikke at dette er dokumenteret med et officielt anerkendt miljømærke.
 
Udbyder må således selv gennemgå dokumentation fra leverandøren vedr. overholdelse af kravene, hvilket kan være en særdeles vanskelig og tidskrævende opgave. I stedet vælges ofte den ”nemme løsning”, hvor leverandøren anmodes om at underskrive en erklæring om overholdelse af kravene.
 
Ved udformning af kontrakter med leverandører kan der formuleres vilkår, der har til formål at beskytte miljø og mennesker, f.eks. Global Compact’s principper om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption.
 
Udelukkelse af bestemte leverandører er ikke muligt med mindre der foreligger en dom.
 
Præstationsbaserede eller funktionelle specifikationer i forbindelse med udbud er vanskelige at håndtere, og er ikke blevet anvendt ret ofte. Det vil ellers være en mulighed for at skabe nye innovative løsninger, idet leverandøren i dette tilfælde ikke vil være bundet af detaljerede tekniske specifikationer. Kolding kommune er gået ind i det, f.eks. ved udbud af belysningsanlæg.
 
Større private virksomheder har længe arbejdet med samfundsansvar i indkøb. Det offentlige er først inden for de senere år for alvor kommet i gang.
 
På grund af det offentliges meget store indkøbsvolumen har offentlige virksomheder gode muligheder for at påvirke udviklingen i forhold til miljø, klima og energi samt andre samfundsforhold ved at stille krav til leverandørerne.
 
Men det offentlige kan også gå i dialog med leverandørerne og gennem bl.a. brugerdreven innovation være med til at skabe nye og anderledes produkter og løsninger, som ikke allerede findes på markedet. Der henvises bl.a. til rapporten ”Tilskyndelse til energieffektiv innovation gennem indkøb, en praktisk vejledning til offentlige myndigheder”. (Kan findes her: www.smart-spp.eu).
 
Det anbefales at gå i gang på de områder, hvor der er et stort indkøbsvolumen.
 
Vedr. dyre indkøb som scannere anbefales at gå i samarbejde i stort regi, evt. i EU regi.
 
Manglende viden om, hvorledes der stilles krav i forbindelse med indkøb, er ofte årsagen til, at der ikke bliver fastsat krav vedr. samfundsansvar i forbindelse med udbud.
 
I PowerPoint præsentationen er der angivet links til en lang række af materiale, hvor der kan hentes inspiration vedr. samfundsansvar i forbindelse med indkøb. Hvis det danske materiale ikke rækker, kan der være hjælp at hente i svenske vejledninger, som bl.a. indeholder miljøkrav til sygeplejeartikler.
 
Erfaringer med økonomien ved samfundsansvarlige indkøb:

  • Økologiske indkøb er ofte dyrere end konventionelle.

  • F.eks. svanemærket papir kan være billigere end konventionelt.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning, idet oplægget indgår i det videre arbejde med udformning af Lokal Agenda 21-strategi og handlingsplan.

Tilbage til toppen