Dagsordner og referater for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende borgerdialog
den 2. maj 2014 kl. 09:00
i Regionshuset Viborg, lokale F9, 1.sal, Skottenborg 26, 8800 Viborg

Alle medlemmer var mødt undtagen Karina Due, der havde meldt afbud.

 

Mødet blev hævet kl. 12.00.


Sagnr.: 1-00-6-14

1. Oplæg fra Lars Klüver, Teknologirådet

Sagsfremstilling

Lars Klüver, direktør for Teknologirådet, vil holde et oplæg, der sætter rammerne for hvordan man kan arbejde med borgerdialog og borgerinddragelse bredt. Derudover vil han komme ind på, hvordan man løse de konkrete opgaver udvalget har, særligt oprettelsen af et borgerpanel.

Beslutning

Lars Klüver præsenterede det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog for flere forskellige metoder i forhold til borgerinddragelse. Han lagde i sin præsentation vægt på, at det er emnet, som man ønsker at inddrage borgeren i, der afgør, hvilken metode man skal benytte. Udvalget lagde vægt på at holde sig dette for øje i det videre arbejde.

 

Lars Klüver opstiller følgende arbejdsproces for udviklingen af et borgerinddragelsesprojekt:

 

  1. Udvælgelse af emne for dialog.

Sagen skal være i centrum, ellers risikerer det at blive for syns skyld.

  1. Hvem kan bidrage til at belyse sagen.

Hvilke borgere og evt. aktører er relevante at inddrage.

  1. Hvilken metode skal bruges.

Hvilken metode kan bedst bruges til at belyse den sag, der ønskes dialog omkring. Valget af metode skal træffes på baggrund af situationen/sagen, hvilken form man ønsker at resultatet skal have, hvilken skala skal det foregå på og hvilket budget, arbejdes der indenfor.

  1. Hvordan skal der følges op.

Det er afgørende for borgernes følelse af inddragelse, at der bliver fulgt effektivt op.

 

Udvalget vil senere overveje at gøre brug af teknologirådets ekspertise i forbindelse med udarbejdelsen af konkrete tiltag. Lars Klüvers præsentation er vedlagt som bilag.

 

Karina Due var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

2. Drøftelse af kommissorium for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog

Resume

Udvalget skal drøfte det kommissorium for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog, som regionsrådet vedtog den 26. februar 2014.

Direktionen indstiller,

at kommissoriet for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog drøftes med henblik på at vurdere, om der er behov for at anmode regionsrådet om at foretage justeringer.

Sagsfremstilling

Regionsrådet vedtog på sit møde den 26. februar 2014 at nedsætte fire særlige udvalg jævnfør regionslovens § 13, stk. 6. Herunder et midlertidigt udvalg vedrørende borgerdialog.
 
I forbindelse med nedsættelsen vedtog regionsrådet kommissorier for udvalgenes virksomhed. Kommissoriet for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog er vedlagt som bilag.

 

Regionsrådet forudsatte, at de enkelte udvalg drøfter deres kommissorier. Hvis drøftelserne i udvalgene viser, at der er behov for justeringer, kan udvalget anmode regionsrådet om at beslutte at ændre i kommissoriet.  

 

Regionsrådet har endvidere vedtaget en forretningsorden for de særlige udvalg, som er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog drøftede kommissoriet og ønskede, at to aspekter skulle tydeliggøres i kommissoriet. I ’udvalgets formål’ bør det tydeliggøres, hvilken problematik udvalgets arbejde skal adressere. Desuden ønskes det tydeliggjort, at udvalget har mulighed for at tage andre tiltag op udover de nævnte muligheder i ’udvalgets opgaver’. Administrationen tilpasser kommissoriet til drøftelse på næste møde.

 

Karina Due var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

3. Drøftelse af arbejdsplan for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog

Resume

Administrationen har udarbejdet et overordnet udkast til en arbejdsplan for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog.

Direktionen indstiller,

at udkast til arbejdsplan drøftes.

Sagsfremstilling

Det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog er nedsat fra 1. april 2014 til 31. december 2015.

 

Det fremgår af kommissoriet, at udvalget blandt andet skal:

  • nedsætte et borgerpanel

  • udvikle en plan for direkte dialog mellem borgere og politikere, eksempelvis ved borgermøder i forlængelse af regionsrådets besigtigelsesture

  • sætte fokus på borgerinddragelse i arbejdet med Vækst- og Udviklingsstrategien

 

I forhold til punkt 2 og 3 vil henholdsvis Carsten Lind, sekretariatschef og Pia Fabrin, konsulent i Regional Udvikling, kort introducere udvalget til de tanker, administrationen har gjort sig i forhold til opgaven.


På baggrund af kommissoriet, oplægget fra Lars Klüver og administrationens korte oplæg drøfter udvalget udkastet til arbejdsplan.

Beslutning

Pia Fabrin, Regional Udvikling holdt et oplæg om regionens arbejde med den nye Vækst- og Udviklingsstrategi, som tidligere har været to delvist uafhængige strategier, som nu forenes til en. Præsentationen er vedlagt som bilag.

Carsten Lind orienterede om en model for cafe/rundbordsmøder, som Region Hovedstaden har erfaringer med. I forbindelse med, at regionsrådet har været på besøg på et af regionens hospitaler, har der været inviteret borgere, som indenfor en given periode har været indlagt på det pågældende hospital, til et cafemøde for at dele deres erfaringer med politikerne.

Arbejdsplanen blev drøftet af det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog. Det blev blandt andet drøftet, hvilke snitflader der er til det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling i forbindelse med Vækst- og Udviklingsstrategien. Udvalget vil fokusere på at bidrage til borgernes inddragelse i forbindelse med udarbejdelse af strategien. Udvalget godkendte den skitserede arbejdsplan.

 

Karina Due var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

4. Mødeplan for 2014

Resume

Udvalget drøfter mødekalender for 2014.

Direktionen indstiller,

at mødekalenderen for 2014 godkendes.

Sagsfremstilling

Udvalget skal i henhold til forretningsordenen vedtage en mødeplan for udvalgets ordinære møder i 2014.

Forslag til mødeplan for 2014:

 

  • Onsdag den 4. juni kl. 13.00 til 16.00 på Regionshospitalet Holstebro

  • Tirsdag den 30. september kl. 9.00 til 12.00 i Regionshuset Viborg

  • Torsdag den 4. december kl. 9.00 til 12.00 i Regionshuset Viborg.

 

Udvalgsmedlemmerne har modtaget kalenderinvitationer til ovenstående møder.

Beslutning

Det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog godkendte mødeplanen for 2014.

 

Karina Due var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

5. Gensidig orientering

Sagsfremstilling

Gensidig orientering til udvalgets medlemmer.

 

Carsten Lind, sekretariatschef, vil kort orientere om det fælles regionale demokratiprojekt.

Beslutning

Carsten Lind orienterede om Danske Regioners demokratiprojekt i forbindelse med Grundlovens jubilæum i 2015. Det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog vil være opmærksomt på og arbejde med de fælles regionale tiltag, der måtte komme i denne forbindelse.

 

Karina Due var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen