Dagsordner og referater for det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende borgerdialog
den 16. januar 2015 kl. 09:30
i Mødelokale F8, 1. sal, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

Alle medlemmer var mødt undtagen Tilde Bork og Bent Dyrvig, der havde meldt afbud.


Sagnr.: 1-00-6-14

1. Strategi for udbygning af frivillighedsindsatsen (kl. 09.30-10.25)

Resume

Ifølge hensigtserklæring 27 fra Budget 2015 skal der udarbejdes en strategi for udbygning af frivillighedsindsatsen.

 

Koncern HR vil på mødet kort orientere om nogle af de hidtidige erfaringer vedrørende samarbejdet med frivillige og principper for samarbejdet med frivillige og frivillige organisationer. Herefter vil der blive lagt op til, at udvalget drøfter input til strategien og høringsprocessen.

Administrationen indstiller,

at udvalget drøfter input til strategien og høringsprocessen.

Sagsfremstilling

Det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog tiltrådte den 5. december 2014 et forslag fra administrationen om, at udvalget følger arbejdet med udarbejdelsen af en strategi for udbygning af frivillighedsindsatsen i 2015. Strategien skal bygge på Region Midtjyllands principper for samarbejdet med frivillige og frivillige organisationer.

 

Den foreløbige tidsplan for udarbejdelsen af strategien samt Region Midtjyllands principper for frivillighed er vedlagt.

 

Koncern HR vil på mødet præsentere emnet yderligere, herunder en kort orientering om nogle af de hidtidige erfaringer vedrørende samarbejdet med frivillige og Region Midtjyllands principper for samarbejdet med frivillige og frivillige organisationer.

 

På den baggrund vil der blive lagt op til, at udvalget kommer med input til og drøfter:

 

  1. Rammesætning af strategiarbejdet – ønsker og ideer til strategiens fokusområder?

 

  1. Processen omkring udformningen af strategien med særlig fokus på høringsprocessen og inddragelsen af eksterne parter/regionens borgere, herunder frivillige og faglige organisationer.

 

Det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog vil blive orienteret om status for arbejdet med strategien på udvalgets møde i august 2015.

 

Tilde Bork og Bent Dyrvig var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Beslutning

Koncern HR holdt oplæg om udviklingen af en frivillighedsstrategi.

 

Region Midtjylland vedtog i 2011 en række principper for, hvordan der samarbejdes med de frivillige, og hvilke spilleregler der gælder. Disse principper bygger på erfaringer fra regionens eget samarbejde med de frivillige, erfaringer fra andre regioner, samt de spilleregler de faglige og frivillige organisationer i forvejen havde opstillet. Kernen er, at de frivillige supplerer de professionelles indsats. Dog er dette princip altid i bevægelse, fordi definitionen af den professionelle indsats har ændret sig over tid. Grænserne for de professionelles arbejdsområde har og vil derfor ændre sig. Det er derfor til stadighed vigtigt, at opgavefordeling og samarbejde beskrives konkret, så frivillige ved, hvad de må, og de professionelle ved, hvilken rolle de frivillige har.

 

Koncern HR nævnte en række steder, hvor der i dag samarbejdes med frivillige;

  • Hospice generelt, f.eks. Hospice Djursland, hvor der er ansat en frivillighedskoordinator
  • Aarhus Universitetshospital, hvor Kræftens Bekæmpelse tilbyder ung til ung netværk
  • Flere hospitaler, specifikt Regionshospitalet Randers, benytter Røde Kors som patientvejledere f.eks. til at hjælpe med at finde vej.

 

90-95 % af samarbejdet omkring frivilligt arbejde sker gennem frivillighedsorganisationer, hvor der indgås en samarbejdsaftale, og de frivillige er dækket af organisationens forsikringer.

 

Udvalget roste Koncern HR for en meget inddragende proces omkring udarbejdelsen af principperne for frivillighed og udtrykte et ønske om, at processen omkring strategien ville følge et lignende spor.

 

Udvalget lagde vægt på, at det er meget vigtigt at få det ansvarsmæssige og forsikringsmæssige på plads. Udvalget bad i denne forbindelse administrationen om at undersøge, om det vil være muligt for Region Midtjylland at tegne en forsikring for de frivillige.

 

Udvalget lagde tilsvarende vægt på, at rollerne for både de frivillige og professionelle skal være klart definerede, herunder også at det skal være nemt for patienter at kende forskel på professionelle og frivillige på hospitaler mv.

 

Udvalget drøftede videre, at strategien gerne måtte indeholde en formålsbeskrivelse i forhold til, hvilket formål Region Midtjylland har med at benytte sig af de frivillige. Udvalgets drøftelse tog udgangspunkt i den bevægelse, der har været på de professionelles opgaver. Det handler om at få beskrevet, hvor de professionelle stopper og de frivillige begynder. Fordi denne grænse har flyttet sig, vil udvalget gerne afdække, hvad patienterne, de fagprofessionelle og frivillige synes er det vigtigste på området.

Udvalget foreslog derfor at starte udviklingen af strategien med en ’behovstilgang’. Hvor man går ud og spørger patienter, professionelle og frivillige, hvad de gerne vil. Spørger de professionelle, hvor de mener, de frivillige kan gøre en forskel og hvor de kan hjælpe de professionelle. Spørger patienterne, hvad de har mest behov for, som de professionelle ikke gør. Spørger de frivillige, hvad vil de helst bidrage med, hvad betyder mest for dem. En sådan proces vil starte fra bunden og beskrive, hvad der leveres, hvad patienten ønsker og hvad den frivillige vil byde ind med.

 

Udvalget lagde vægt på, at timingen i processen omkring strategien er meget vigtig.

 

Udvalget drøftede kort om en forløbskoordinator kunne være en frivillig. (En forløbskoordinator er en person, som guider patienten rundt i sundhedsvæsenet). Udvalget mener, at ansvaret primært bør hvile på en professionel. Det vil kræve megen uddannelse af den frivillige, hvis man skal kunne varetage opgaven som forløbskoordinator, men det er muligt, at frivillige kan hjælpe en forløbskoordinator.

 

Koncern HR udarbejder i samarbejde med regionssekretariatet en ny tidsplan. Regionssekretariatet undersøger, om det er muligt for Region Midtjylland at tegne en samlet forsikring på frivillige. Udvalget vil blive inddraget igen, hvornår afhænger af den nye tidsplan.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

2. Godkendelse af referat (kl. 10.25-10.30)

Resume

Godkendelse af referat fra mødet den 5. december 2014.

Administrationen indstiller,

at referatet fra mødet den 5. december 2014 i det midlertidige udvalg vedrørende borgerinddragelse godkendes.

Sagsfremstilling

Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.

 

Referat fra udvalgets møde den 5. december 2014, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, vedlægges til godkendelse.

Beslutning

Referatet fra udvalgsmødet den 5. december 2014 blev godkendt.

 

Tilde Bork og Bent Dyrvig var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-15-1-101-3-14

3. Borgernes Sundhedsvæsen - Dialogarrangement i Region Midtjylland (kl. 10.30-11.15)

Resume

Dialogmødet mellem regionsrådspolitikerne og et repræsentativt udvalg af borgere skal finde sted den 28. februar 2015 kl. 11. Det foreløbige program, invitation af borgere og andre repræsentanter, placering af arrangementet og transport hertil samt involveringsprocessen op til mødet præsenteres her.

Administrationen indstiller,

at udvalget drøfter planlægningen af dialogmødet den 28. februar 2015, særligt med henblik på den geografiske placering af arrangementet, Sundhedsbrugerrådets rolle, transportform for de deltagende borgere og udpegning af de tre politikere til afrundingen.

Sagsfremstilling

Denne sagsfremstilling er baseret på Danske Regioner, Teknologirådet og Seismonauts udkast til program for dialogmødet og involveringsprocessen op til mødet, som det ser ud i starten af januar 2015. Der udvikles løbende, men konceptet for mødet ligger nu nogenlunde fast, mens indholdet fastlægges i de kommende uger. Udvalget vil få de seneste opdateringer på udvalgsmødet.

 

Deltagere

Udover borgere og regionsrådspolitikere lægges der op til, at der inviteres repræsentanter fra patientorganisation samt medarbejdere fra hospitalerne, som skal fungere som en slags sparringspartnere for borgerne. Det ligger endnu ikke fast, hvilken måde arrangementet bliver organiseret.

 

Administrationen foreslår, at regionens Sundhedsbrugerråd inviteres som repræsentanter for patientorganisationer.

 

Teknologirådet lægger op til, at der arrangeres bustransport for deltagerne fra udvalgte knudepunkter. Administrationen foreslår, at der både er mulighed for bustransport og transportgodtgørelse for dem, der foretrækker at køre i egen bil.

 

Programmet for mødet ser således ud:

  • Ankomst og præsentation (30 minutter)
  • Dialog og prioritering af fokuspunkter indenfor kommunikation (45 minuttet)
  • Dialog og prioritering af fokuspunkter indenfor service/kvalitet (45 minutter)
  • Pause og frokost (45 minutter) frokosten skal eventuelt ligge mellem de to temadrøftelser
  • Idéudvikling, borgerne udvikler ideer og hænger dem op (45 minutter)
  • Udstilling og afrunding (30 minutter).

 

De deltagende borgere og politikere fordeles ved borde, hvor der skal sidde cirka 10 personer ved hvert bord, herunder en referent fra Administrationen.

 

Ankomst og præsentation

  • Regionsrådsformanden byder velkommen
  • Præsentation ved bordene
  • Inspirationsfilm om kommunikation og service/kvalitet.

 

Dialog og prioritering af de to temaer ved bordene

De to temaer forløber efter samme model.

Bordene skal prioritere tre ting, som de synes er vigtigst indenfor hvert emne. Referenten registrerer disse sammen med hovedpointer fra dialogen. De allervigtigste pointer fra de to temaer skrives på et A2 ark og hænges op som den første del af udstillingen. Dialogen ved bordene understøttes af en række spørgsmål eller udsagn, som i videst mulig udstrækning er fælles for de fem dialogmøder i regionerne. Danske Regioner og Teknologirådet formulerer i samarbejde med regionerne disse spørgsmål/udsagn.

 

De ideer borgerne eventuelt får undervejs i dialogen, har de mulighed for at skrive ned og lægge til side i en idébank, der kan arbejdes videre med senere på mødet.

 

Pause med frokost

(Frokosten placeres eventuelt mellem de to temadrøftelser afhængigt af den endelige tidsplan).

 

Deltagerne får her mulighed for en pause eventuelt forplejning, hvor de også kan tale med de andre deltagere og se, hvad der er blevet talt om og prioriteret ved de andre borde via udstillingen.

 

Idéudvikling

Idéudviklingen indledes med et oplæg om, hvordan man arbejder innovativt med at forbedre kommunikation og service/kvalitet indenfor et helt andet område end Sundhed. Teknologirådet foreslår, at det kan være en leder fra en servicevirksomhed, pædagogisk center eller lignende. Regionerne vælger selv deres oplægsholder. Administrationen vil forelægge forslag til oplægsholdere for udvalget.

Herefter diskuteres og udvikles ideer ved bordene. Ideen skrives op på et A2 ark og indgår som anden del af udstillingen.

 

Udstilling og afrunding

Der bydes på en forfriskning, og deltagerne kan gå rundt i udstillingen og se på de ideer, der er udviklet indenfor de to emner. Tre politikere får afslutningsvis ordet, hvor de har mulighed for at fremhæve, hvad de tager med sig fra mødet.

 

Administrationen foreslår, at udvalget udpeger de tre politikere.  

 

Placering af dialogmødet i Region Midtjylland

Der er kommet mange positive svar på administrationens henvendelser.

Administrationen lægger op til, at udvalget drøfter placeringen af dialogmødet blandt de positive tilkendegivelser og eventuelt også tager stilling til ønsker om placeringen af det planlagte dialogmøde i efteråret.

 

Rekruttering af borgerne

Danske Regioner og Teknologirådet formulerer i fællesskab en invitation til borgerne, som sendes ud via digital post på baggrund af et repræsentativt CPR-udtræk. Borgerne skal derefter tilmelde sig til arrangementet, og det er ud fra denne gruppe, at Teknologirådet repræsentativt sammensætter den endelige deltagergruppe.

 

Der er desuden mulighed for at invitere en gruppe fra værtsstedet.  

 

Involveringsprocessen op til mødet

Forud for mødet får alle borgere på tværs af regionerne mulighed for at dele deres oplevelser med sundhedsvæsnet via en hjemmeside. Der vil være mulighed for at deltage med både tekst, billeder og video. Borgerne vil også have mulighed for at dele deres historier videre i deres egne social netværk online.

 

Oplevelserne vil blive brugt som inspiration på dialogmøderne. Der arbejdes i øjeblikket med flere alternativer for, hvordan borgernes input konkret skal inddrages på dialogmøderne.

 

Baggrund

Visionen for Borgernes Sundhedsvæsen er at forbedre sundhedsvæsenets ydelser, service og kultur, så borgerne bliver ligeværdige partnere i deres behandlingsforløb og oplever bedre kvalitet, service og sammenhæng.  

 

Der er udarbejdet 2-4 pejlemærker indenfor hvert af de seks indsatsområder. Desuden er der udarbejdet pejlemærker for skabelse af de nødvendige forudsætninger for at kunne realisere visionen for borgernes sundhedsvæsen. En kort beskrivelse af indsatsområderne og pejlemærkerne kan findes i bilaget 'Borgernes Sundhedsvæsen - vision og pejlemærker'.

Visionen og pejlemærkerne er sendt ud til en række organisationer og foreninger på sundhedsområdet for at få deres input og kommentarer til pejlemærkerne samt bud på konkrete indsatser, som foreningen eller organisationen vil forpligtige sig til at være en del af.

Beslutning

Mødets program er i forhold til sagsfremstillingen opdateret til følgende:

 

  1. Ankomst og velkomst v/regionsrådsformanden
  2. Dialog, prioritering af fokuspunkter og idéudvikling indenfor temaet kommunikation
  3. Frokost og pause, borgerne har via udstillingen mulighed for at se, hvad der er blevet talt om ved de andre borde.
  4. Dialog, prioritering af fokuspunkter og idéudvikling indenfor temaet service
  5. Udstilling og afrunding v/tre regionsrådspolitikere.

 

Indenfor hvert af de to temaer: kommunikation og service, vil der være otte emner, hvor bordene vil få mulighed for at drøfte to i hver runde.

 

Deltagerne

120 borgere inklusive repræsentanter fra afholdelsesstedet plus regionsrådspolitikere og medarbejder- og patientrepræsentanter.

Udvalget godkendte, at Sundhedsbrugerrådet deltager som patientrepræsentanter, og at der kan inviteres fra afholdelsesstedet.

 

Placering af arrangementet

Udvalget besluttede, at arrangementet den 28. februar 2015 skal afholdes på Bjerringbro Gymnasium, og at det planlagte arrangement i efteråret 2015 afholdes på Grundfos, hvis dette kan aftales.

 

Afrunding af arrangementet

Tre udvalgsmedlemmer vil varetage afrundingen af arrangementet.

  • Udvalgsformanden (næstformanden er suppleant, hvis formanden skulle blive forhindret)
  • Udvalgsmedlem Aleksander Aagaard
  • Et udvalgsmedlem fra Socialdemokratiet.

 

Transport

Udvalget var enigt i, at borgerne skal kunne vælge mellem egen transport med kørselsgodtgørelse eller en fælles gratis bustransport fra opsamlingssteder rundt om i regionen. Administrationen har mulighed for at justere tilbuddet om bustransport i forhold til antallet af tilmeldinger.

 

Oplægsholder

Udvalget lagde vægt på, at det skal være en person, der virkelige har noget at komme med i forhold til innovation og idéudvikling, da programmet ikke tillader et særligt langt oplæg. Administrationen kommer med et forslag.

 

Opfølgning på om der skal inviteres medarbejdere fra regionen også.

 

Breve om placering af arrangementet sendes ud.

 

Det skal beskrives, hvilken rolle de tre politikere har i forbindelse med afrundingen (denne beskrivelse skulle gerne komme fra teknologirådet).

 

Teknologirådet står for at planlægge busruterne, hvorvidt de også finder en leverandør, er jeg usikker på.

 

Tilde Bork og Bent Dyrvig var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

4. Flytning af udvalgsmødet i februar (kl. 11.15-11.20)

Sagsfremstilling

Administrationen foreslår, at udvalgsmødet planlagt til den 19. februar 2015 flyttes til marts 2015. Så mødet kan anvendes til evaluering af dialogarrangementet (Borgernes sundhedsvæsen), som afholdes den 28. februar 2015.

 

Administrationen foreslår, at mødet flyttes til mandag den 9. marts kl. 9-12, eller alternativt til tirsdag den 24. marts kl. 9-12.

Beslutning

Udvalgsmødet den 19. februar 2015 flyttes til den 24. marts 2015 kl. 9.00-12.00. Der sendes en kalenderinvitation ud.

 

Tilde Bork og Bent Dyrvig var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-6-14

5. Gensidig orientering (kl. 11.20-11.30)

Sagsfremstilling

Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.

Næste møde er den xx. marts 2015 og forventes at have følgende punkter:

- Evaluering af dialogmødet den 28. februar 2015

- Sociale medier og borgerinddragelse

- Status for arrangement i forbindelse med handlingsplanerne for uddannelsesområdet.

Beslutning

Intet at referere.

 

Tilde Bork og Bent Dyrvig var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen