Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende nære sundhedstilbud
den 5. februar 2013 kl. 09:00
i Mødelokale F1, Stuen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

Alle medlemmer var mødt bortset fra Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen og Susanne Buch Nielsen, der havde meldt afbud.

 

Aleksander Aagaard forlod mødet kl. 10.25 efter behandlingen af punkt 5.

 

Næstformand Poul Müller var herefter mødeleder.

 

Mødet blev hævet kl. 10.45.


Sagnr.: 1-01-81-5-12

1. Præsentation af den regionale specialtandpleje

Resume

Oplæg om den regionale specialtandpleje ved ledende overtandlæge Ole Hovgaard.

Direktionen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Oplæg om regional specialtandpleje ved ledende overtandlæge Ole Hovgaard. Afdelingen for Regional Specialtandpleje, Regionshospitalet Viborg.

 

Specialtandpleje er i sundhedsloven beskrevet som en kommunal myndigheds- og finansieringsopgave, hvor regionerne alene har et forsyningsansvar overfor kommunerne. Den regionale specialtandpleje i Region Midtjylland er i dag landets største og mest specialiserede specialtandpleje. Det tætte samarbejde mellem de 19 kommuner og regionen er skabt på grundlag af en unik organisations- og samarbejdsmodel, som tager udgangspunkt i LEON-princippet (laveste effektive omkostningsniveau) med samtidigt fokus på lige adgang til sundhed og gennemsigtighed i økonomien. Præsentationen vil indeholde en kort gennemgang af de særlige tandsundhedsmæssige problemer, som karakteriserer specialtandplejepatienterne samt behandlingsaktiviteten i den regionale specialtandpleje. Herudover præsenteres organisations- og økonomimodel samt udviklingspotentialet på området.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud tog orienteringen til efterretning.

 

Plancher udsendes sammen med referatet.

 

Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen og Susanne Buch Nielsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-81-5-12

2. Godkendelse af referat fra udvalgets møde den 8. januar 2013

Resume

Referat af mødet i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 8. januar 2013 forelægges til godkendelse.

Direktionen indstiller,

at referat af mødet i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 8. januar 2013 godkendes.

Sagsfremstilling

Der forelægges referat af mødet i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 8. januar 2013.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

 

Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen og Susanne Buch Nielsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-72-31-08

3. Fase 2 - Sundhedshuset Grenaa (sag til forretningsudvalget)

Resume

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse godkendte den 28. november 2012 den reviderede projekt- og rateplanbeskrivelse vedrørende Sundhedshuset Grenaa herunder udbetalingen af 1 mio. kr. (rate 1) til Region Midtjylland til brug for projektering og udarbejdelse af byggeprogram.

 

Udbetalingen af rate 2 (14 mio. kr.) afventer en kvartalsbaseret udbetalingsplan samt en mere detaljeret tidsplan for etableringen af fase 2 af Sundhedshuset i Grenaa. Fordelingen af midlerne vedrørende rate 2 mellem Region Midtjylland og Norddjurs Kommune sker i forhold til, hvor stor en del hver af parterne lægger beslag på i stueetagen.

Direktionen indstiller,

at der gives en anlægsbevilling på 14 mio. kr. (indeks 130) i 2013 til gennemførelse af fase 2 af etableringen af Grenaa Sundhedshus, og at der afsættes et tilsvarende rådighedsbeløb i 2013,

 

at rådighedsbeløbet på 14 mio. kr. finansieres gennem en indtægtsbevilling fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse på 7,24 mio. kr. (indeks 130), og en indtægtsbevilling fra Norddjurs Kommune på 6,76 mio. kr. (indeks 130) til gennemførelse af fase 2 af etableringen af Grenaa Sundhedshus, og

 

at entreprisen udbydes i totalentreprise som et begrænset udbud uden prækvalifikation (indbudt licitation) med tildelingskriteriet – laveste pris.

Sagsfremstilling

Fase 2 af Sundhedshuset Grenaa - stueetagen

Region Midtjylland og Norddjurs kommune modtog den 28. november 2012 godkendelse af den reviderede projekt- og rateplanbeskrivelse vedrørende Sundhedshuset Grenaa fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Ministeriet godkendte udbetalingen af 1 mio. kr. (rate 1) til Region Midtjylland til brug for projektering og udarbejdelse af byggeprogram. Udbetalingen af de resterende 14 mio. kr. (rate 2) afventer fremsendelsen af en kvartalsbaseret udbetalingsplan, hvoraf det fremgår hvor stor en andel af det statslige tilskud, der skal udbetales til henholdsvis Region Midtjylland og Norddjurs Kommune.

 

Ministeriet anmoder endvidere Region Midtjylland og Norddjurs Kommune om at fremsende en mere detaljeret tidsplan for etableringen af fase 2 af Sundhedshuset i Grenaa.

Projektgruppen under Sundhedshuset Grenaa arbejder med at få udarbejdet et egentligt byggeprogram for projektet, hvilket blandt andet inkluderer en beskrivelse af, hvilke lokaler/kvadratmeter Region Midtjylland og Norddjurs Kommune vil lægge beslag på, herunder hvad de enkelte lokaler skal benyttes til.

 

Færdiggørelsen af byggeprogrammet er en forudsætning for, at Region Midtjylland og Norddjurs Kommune kan fremsende de ovenfor beskrevne oplysninger til ministeriet.

 

Sagen behandles i Norddjurs Kommune i økonomiudvalget den 19. februar 2013 og efterfølgende i kommunalbestyrelsen den 26. februar 2013.

 

Fordelingen af midler mellem Region Midtjylland og Norddjurs Kommune

Region Midtjylland og Norddjurs Kommune har i den nu godkendte reviderede projekt- og rateplanbeskrivelse henledt opmærksomheden på, at udbetalingen af de 14 mio. kr. skal fordeles mellem Region Midtjylland og Norddjurs Kommune i henhold til, hvor stor en del af det samlede projekt, de to parter hver især vil lægge beslag på. Norddjurs Kommune vil herefter overføre beløbet til Region Midtjylland.

 

Det samlede bruttoareal til udlejning og fordeling mellem Region Midtjylland og Norddjurs Kommune i stueplan efter fradrag for ørelæge Wid Al Swadis lokaler udgør 1.139 brutto kvadratmeter.

 

Fordelingen af de 14 mio. kr. ser således ud:

 

Tabel 1. Fordelingen af midler mellem Region Midtjylland og Norddjurs Kommune

 
 
Mio. kr. 
Regionshospitalet Randers
589 kvadratmeter x 14 mio. kr. /1.139 kvadrat- meter
     
 
7,24
Norddjurs Kommune
550 kvadratmeter x 14 mio. kr./1.139 kvadrat-
meter
     
 
6,76
I alt
 
    14,0

 

Administrationen indstiller, at entreprisen udbydes i totalentreprisen som et begrænset udbud uden prækvalifikation (indbudt licitation) med tildelingskriteriet - laveste pris.

Der indhentes maksimalt tilbud fra fire entreprenører, hvoraf det fjerde tilbud skal komme fra en tilbudsgiver uden for lokalområdet.

 

Øvrige lokaler

Byggeriet på 1. sal blev tilendebragt den 1. april 2012, hvor der samtidig blev udstedt ibrugtagningstilladelse.

 

Der har løbende været forhandlinger med en potentiel lejer vedrørende indflytning. Denne har senest meddelt regionen, at man overvejer køb af lokaler beliggende andet sted på Djursland.

 

Regionen har modtaget henvendelse fra en læge vedrørende eventuel leje af lokaler på 2. salen.

 

Åbent hus arrangementer for sundhedsprofessionelle og borgere

Regionshospitalet Randers har afholdt åbent hus arrangementer for sundhedsprofessionelle den 8. november 2012 samt tilsvarende arrangement for borgere den 29. november 2012.

 

Fastsættelse af husleje for Sundhedshuset i Grenaa
I det foregående år har der været igangsat et udredningsarbejde vedrørende fastlæggelse af husleje for hele 1. salen, herunder i forbindelse med en potentiel konkret lejer.

 

Fastlæggelsen af huslejen blev foretaget med udgangspunkt i de regionalt vedtagne fællesprincipper for huslejeberegning ved udlejning af lokaler til praksissektoren.

 

Fastlæggelsen af markedslejen tager udgangspunkt i Skats vurderinger og suppleres samtidigt med oplysninger om markedet.

 

Økonomi

Bevillingsoversigten fremgår af tabel 2.

 

Tabel 2. Oversigt over bevilling, rådighedsbeløb og finansiering 

[image]

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen og Susanne Buch Nielsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-90-12

4. Godkendelse af tildelingskriterier i forbindelse med Holstebro Sundhedshus (sag til forretningsudvalget)

Resume

Udbudsstrategien i forbindelse med Holstebro Sundhedshus indeholder bl.a. en række tildelingskriterier for evaluering af tilbud, som skal godkendes.

Direktionen indstiller,

at tildelingskriterier for evaluering af rådgivertilbud godkendes, og

 

at det godkendes, at to repræsentanter fra administrationen deltager i evaluering af rådgivertilbud.

Sagsfremstilling

I forbindelse med udbud af byggesagen for Holstebro Sundhedshus er der udarbejdet en udbudsstrategi.

 

Udbudsstrategien for Holstebro Sundhedshus indeholder følgende tildelingskriterier for evaluering af rådgivertilbud - en række kvaliteter, som vurderes afgørende ved tildelingen af opgaven: 

 

  • Rådgiveren skal kunne fremvise ressourcer, kvaliteter og erfaringsmæssig tyngde til en optimal planlægning, koordinering og styring af projektforløbet, der også rettes mod projektets eksterne del, dvs. udenfor projektteamet - herunder kommunikation med og koordinering af alle involverede i alle byggesagens faser til sikring af projektets kvalitet og fremdrift. 

  • Rådgiverteamet skal rumme ressourcer, kvaliteter, viden og erfaringer inden for de faglige rådgiverdiscipliner såvel som den samlede projekteringsledelse og projektstyring internt i projektteamet, herunder også håndtering af myndighedsbehandling og EU-udbud. 

  • Rådgiveren skal levere en organisationsbeskrivelse, der klart fordeler ansvar og opgaver mellem teamets nøglepersoner og mellem de enkelte firmaer, hvis rådgiverteamet er sammensat af flere firmaer. Der skal vedlægges CV’er for relevante projektmedarbejdere for de væsentligste faglige, styrende og koordinerende kompetencer. 

  • Rådgiveren skal levere en procesbeskrivelse, der udviser forståelse for opgavens særlige karakter, og håndterer den samlede projektorganisation med både eksterne og interne projektdeltagere og interessenter, til at kunne blive optimal gennemførelse af opgaven. 

 

Tilbuddene foreslås evalueret ud fra følgende kriterier med den angivne vægtning – endelige formuleringer af underkriterier uddybes i udbudsmaterialet:

 

  1. Tilbudsgivers visioner for arkitektoniske kvaliteter ved integration af nybyggeri i sammenhæng med de lokale omgivelser, som samtidig understøtter konceptprogrammet – 15 %.

  2. Tilbudsgivers procesbeskrivelse for projekterings- og udførelsesfase, herunder en angivelse af, hvorledes der skabes tæt kontakt med byggepladsen som periodevis muliggør et dagligt tilsyn – 15 %.

  3. Tilbudsgivers beskrivelse af organisation og CV’er for nøglepersoner – 20 %.

  4. Tilbudsgivers honorartilbud (kombination af faste priser og timesatser) – 50 %. 

 

Hele udbudsstrategien kan læses i vedlagte bilag.

 

I forbindelse med evaluering af indkomne rådgivertilbud vil et mindre udvalg foretage denne evaluering. Der indstilles, at regionsrådet godkender, at to administrative fagrepræsentanter deltager i dette udvalg, hvilket hidtil har været reglen i regionen.

 

Holstebro Kommune indstiller ligeledes, at Holstebro Kommune udpeger faglige administrative repræsentanter og ikke politiske repræsentanter.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen og Susanne Buch Nielsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-251-12

5. Orientering om genetablering af ordning med kommunal sygeplejerske på Tunø med regionale funktioner (sag til forretningsudvalget)

Resume

Sygeplejerskeordningen på Tunø, der varetager såvel kommunale som regionale opgaver, genoptages fra april 2013.

Direktionen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Odder Kommune har ansat en sygeplejerske med tjeneste og bopælspligt på Tunø fra april 2013. Den fælles sygeplejerskeordning mellem Region Midtjylland og Odder Kommune kan således genetableres.

 

Der er tale om en 30 timers stilling, hvor sygeplejersken ugentligt skal arbejde 5 timer for kommunen og 5 timer for regionen, og i de resterende 20 timer med fælles opgaver.

 

De regionale opgaver omfatter:

 

  • En række akutte præhospitale opgaver, som på fastlandet ville blive varetaget af de praktiserende læger og skadestue.

  • Samarbejde med og bistand til praktiserende læge før, under og efter dennes konsultationsdage på Tunø – herunder basale prøvetagninger, analyser og behandlinger af småskader.

  • Diverse ikke forud eller fast definerede regionale opgaver indenfor det sygeplejefaglige område.

 

Region Midtjylland finansierer som ved den tidligere aftale 50 % af lønnen op til 200.000 kr.

Der er i forvejen afsat midler hertil i budgettet til Præhospitalet.

 

Beboerne på Tunø skal ved behov for akuthjælp fortsat anvende samme fremgangsmåde som regionen i øvrigt. Det vil sige kontakte læge/vagtlæge ved skader og eventuelt via 112-opkald kontakte AMK-vagtcentralen med henblik på sundhedsfaglig vurdering og rådgivning. AMK vurderer herefter, om der skal rekvireres overførelse til fastlandet.

 

Ved hastegrad A og B transporterer Region Midtjyllands akutlægehelikopter patienten, eller der bedes om assistance fra helikopter fra Flyvevåbnet. Der er ikke noget egentligt redningskorps på Tunø. Der er dog en særlig transportordning indgået med Tunø Beboerforening, der gør det muligt at få liggende patienter bragt frem til helikopterlandingspladsen på øen eller til færgehavnen.

 

Sygeplejerskens varetagelse af regionale opgaver sker som led i Region Midtjyllands særlige ø-beredskabsordninger. Der er således også en sommerferielæge på Tunø i ca. 2 måneder med henblik på at varetage lægebetjeningen i højsæsonen. Der er endvidere et regionalt tilbud om oprettelse af et frivilligt 112-førstehjælperkorps på øen. Desuden er to hjertestartere betalt af Region Midtjylland. Den ene er placeret i ambulancen og den anden ved havnefogeden i Tunø By.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud anbefaler direktionens instilling til forretningsudvalget.

 

Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen og Susanne Buch Nielsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-81-5-12

6. Gensidig orientering

Sagsfremstilling

Gensidig orientering.

Beslutning

Poul Müller bad om en redegørelse om overbelægningen på medicinsk afdeling på Regionshospitalet Holstebro.

 

Udvalget drøftede studieturen.

 

Marianne Carøe, Laila Munk Sørensen, Susanne Buch Nielsen og Aleksander Aagaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen