Dagsordener og referater for det rådgivende udvalg for nære sundhedstilbud
til
mødet i
den 11. august 2015 kl. 09:15
i Samsø Sundheds- og Akuthus, Sygehusvej 26, Tranebjerg, 8305 Samsø
Alle medlemmer var mødt undtagen Marianne Carøe og Tilde Bork, der havde meldt afbud.
Mødet blev hævet kl. 16.30.
1. Tema: Besøg på Samsø Sundheds-og Akuthus #
Sagsfremstilling
Mødet i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud afholdes den 11. august 2015 på Samsø Sundheds- og Akuthus, sygehusvej 26, Tranebjerg, Samsø kl. 11.00. Der er afgang med færgen fra Hou kl. 9.30 og afrejse fra Sælvig kl. 15.45 med hjemkomst i Hou kl. 16.45.
Program for mødet
Oversygeplejerske Kirsten Rahbek holder et oplæg om organiseringen og visionerne for Samsø Sundheds- og Akuthus. Herunder om de særlige forhold, der er for Samsø kommune qua de demografiske og geografiske forhold.
Herefter vil vicedirektør Kjeld Martinussen holde et oplæg om lægedækning og samarbejdsaftale på Samsø. Endvidere vil Kjeld Martinussen og Kirsten Rahbek fortælle om det tværsektorielle samarbejde, og herunder om det brugerinddragende hospital.
Endvidere vil der være et oplæg om det tværsektorielle samarbejde set fra Samsø Kommune.
Kl. 09.30 | Afgang med færgen fra Hou. Transport til Samsø Sundheds- og Akuthus, sygehusvej 26, Tranebjerg, Samsø
|
kl. 11.00-11.10 | Velkomst v/centerchef Anette Schouv Kjeldsen
|
Kl. 11.10-12.00 | Præsentation af Samsø Sundheds-og Akuthus v/oversygeplejerske Kirsten Rahbek
|
kl. 12.00-12.30 | Frokost
|
kl. 12.30-13.15 | Rundvisning i Samsø Sundheds- og Akuthus samt hos de praktiserende læger
|
kl. 13.15-13.30 | Lægedækning og samarbejdsaftalen på Samsø v/vicedirektør Kjeld Martinussen
|
kl. 13.30-13.45 | Det tværsektorielle samarbejde v/oversygeplejerske Kirsten Rahbek og vicedirektør Kjeld Martinussen
|
kl. 13.45-14.15 | Historier om det gode samarbejde v/afdelingssygeplejerske Sabine Moratz
|
kl. 14.15-15.00 | Det tværsektorielle samarbejde set fra Samsø Kommune v/kommunal repræsentant
|
Kl. 15.45 | Afgang med færgen fra Sælvig
|
Kl. 16.45 | Ankomst Hou. |
Beslutning
I besøget deltog medlemmer fra social- og kulturudvalget fra Samsø Kommune.
Oversygeplejerske Kirsten Rahbek fra Aarhus Universitetshospital orienterede om den nye tillægsaftale til sundhedsaftalen, der er trådt i kraft. En aftale, der tager højde for de særlige forhold, som gør sig gældende på en ø kommune. Endvidere orienterede Kirsten Rahbek om den fælles vision for Samsø Sundheds-og Akuthus, hvor der er et ønske om at nedbryde sektorgrænsen og sikre en optimeret udnyttelse af kompetencerne på tværs af region og kommune. Samt om den positive udvikling i fald af indlæggelser og forebyggelige indlæggelser for borgere over 64 år på Samsø.
Derudover orienterede Kirsten Rahbek om organiseringen af Samsø Sundheds-og Akuthus, og de udviklingsmuligheder, der er med anvendelse af telemedicin. Samt om de udfordringer, der er på Samsø, qua de demografiske og geografiske forhold.
Udvalget drøftede, hvordan man forholder sig til udfordringerne i forhold til rekruttering af sundhedsfagligt personale på Samsø.
Udvalget anerkendte det gode samarbejde på Samsø mellem kommune og region, som udtrykkes i visionen om at nedbryde sektorgrænsen.
Vicedirektør Kjeld Martinussen fra Nære Sundhedstilbud i Region Midtjylland orienterede kort om arbejdet i Praksisplanudvalget og om strategi for sikring af lægedækning. Herunder om organiseringen af almen praksis på Samsø og de særlige forhold, der gør sig gældende for de praktiserende læger, der varetager betjeningen af lægevagten og akutklinikken.
Udvalget drøftede, hvordan man arbejder på at sikre lægedækning i tyndt befolkede områder i regionen og sikrer kontinuiteten af lægedækningen.
Afdelingssygeplejerske Sabine Moratz gav eksempler på det gode samarbejde i forbindelse med akutte patientforløb og herunder om samarbejdet med Samsø redningskorps.
Sabine Moratz fortalte om de foreløbige positive erfaringer med projekt om borgerinddragelse på kortidspladser, som er en del af projektet om det brugerinddragende hospital på Aarhus Universitetshospital.
Udvalget drøftede udfordringerne med dataudveksling mellem sektorerne.
Udvalget anmodede om, at der igangsættes en prøvehandling på Samsø Sundhedshus-og Akuthus om dataudveksling mellem aktørerne.
Praktiserende læge Flemming Jensen orienterede om arbejdet i klinikken og om organisering af vagtbemandingen i forbindelse med perioder med spidsbelastning og akutte patientforløb.
Socialchef Margrethe Vogt Thuesen fra Samsø Kommune fortalte om det tværsektorielle samarbejde set fra Samsø Kommunes perspektiv. Herunder om befolkningssammensætningen på øen og organiseringen af jordemoderordning på Samsø Sundheds og Akuthus og om arbejdet i hjemmeplejen på Samsø Kommune. Magrethe Vogt udtrykte bekymring for den demografiske udvikling på øen, der har betydning for kommunens økonomiske vækst. Endvidere en bekymring for, hvilke opgaver der vil blive flyttet til kommunen fremover.
Magrethe Voght orienterede om, at Samsø Kommune er positive overfor, at Triple Aim metoden er indarbejdet i tillægget til sundhedsaftalen, således at ingen projekter kan opskaleres, før der foreligger grundige faglige og effektmæssige vurderinger.
Endelig fortalte Magrethe Voght om udfordringerne i forbindelse med at etablere diabetes undervisning via. telemedicin, som der arbejdes på at finde en løsning på.
Samsø Kommune roste samarbejdet, og at der var en oplevelse af, at der er en stor vilje og ønske om at få samarbejdet til at fungere fra alle parter på trods af de konflikter, der kan opstå.
Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud tog orienteringen til efterretning.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
2. Godkendelse af referat af møde i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 9. juni 2015 #
Resume
Referat af møde i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 9. juni 2015 forelægges til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | referat af møde i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 9. juni 2015 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud den 9. juni 2015 vedlægges til godkendelse.
Beslutning
Referatet blev godkendt.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
3. Lægebetjeningen på Endelave
Resume
Administrationen har modtaget en opsigelse fra ø-lægen på Endelave pr. 1. december 2015. Historisk set har det vist sig vanskeligt at rekruttere alment praktiserende læger til regionens øer, og erfaringsmæssigt er det økonomisk og kapacitetsmæssig omkostningsfuldt at have fast lægedækning på de relativt lavt befolkede øer. Administrationen foreslår, at slå stillingen som ø-læge på Endelave op, men gør samtidig opmærksom på, at det må forventes at blive vanskeligt at besætte stillingen. Derfor foreslås det at administrationen sideløbende udarbejder alternative løsningsmodeller for lægebetjeningen på Endelave.
Direktionen indstiller,
at | stillingen som ø-læge på Endelave opslås til besættelse pr. 1. december 2015, og |
at | administrationen udarbejder alternative løsningsmodeller for lægebetjeningen på Endelave, ifald stillingen ikke besættes. |
Sagsfremstilling
Øen Endelave er placeret lige uden for Horsens Fjord i Kattegat. Gennemsnitsalderen for fastboende på Endelave er over 50 år, og der var i 2014 i alt 166 indbyggere på øen, hvoraf de 146 er tilmeldt Endelaves ø-lægepraksis. Sejltiden til Endelave er på ca. en time, og der er to daglige afgange. Det er således muligt for øens beboere at komme til fastlandet og hjem igen samme dag.
Endelave har i dag en såkaldt ø-lægeordning. Det vil sige, at lægebetjeningen varetages af en på øen bosiddende læge, som varetager døgnvagtsforpligtigelsen og den præhospitale indsats. Lægen honoreres i henhold til en særlig ø-lægeaftale med et fast honorar samt efter de leverede ydelser. Ved ø-lægens fravær indsættes en vikar, således at der altid er lægebemanding på øen.
Den nuværende ø-læge på Endelave koster regionen ca. 650.000 kr. i årligt lægehonorar. Hertil kommer udgifter til tjenestebolig og klinik, som regionen stiller til rådighed, samt dækning med lægevikar under seks ugers ferie. I alt udgifter for regionen i omegnen af 1 mio. kr. (skønnet). De samlede omkostninger er skønnede, idet de indgår i forskellige aftaler og via forskellige konti, men vil ikke være lavere end de skønnede tal.
Lægedækningen på Endelave har tidligere været udfordret, senest i 2008, hvor den daværende ø-læge ophørte. Efter en længere periode hvor lægebetjening på øen blev varetaget af skiftende lægevikar, lykkedes det Region Midtjylland at sikre en ny fast ø-læge på Endelave. Det krævede dog flere annonceringsrunder i perioden 2008 til 2009. Denne ø-læge har nu opsagt sin stilling pr. 1. december 2015, og der skal derfor ansættes en ny ø-læge, eller iværksættes et alternativ, der kan sikre det nære sundhedstilbud for de berørte borgere. Region Midtjylland ejer en lægebolig med integrerede konsultationslokaler på øen, som kan anvendes til forskellige løsningsmodeller.
Administrationen foreslår at forsøge at genbesætte stillingen som ø-læge på Endelave. Tidligere har den aktive beboerforening på Endelave foretrukket, at der er en fast ø-læge på Endelave. I en tid hvor flere dele af regionen er udfordret i forhold til at sikre tilstrækkelig lægekapacitet, er det usikkert, om man kan tiltrække en ny ø-læge. Det kan være hensigtsmæssigt at overveje forskellige alternative muligheder for lægebetjening på Endelave.
Det vil eksempelvis kunne være en model, svarende til hvad der i dag tilbydes på Tunø. Der kunne etableres en satellitpraksis på øen, hvor en praktiserende læge fra fastlandet med jævne mellemrum har konsultationer på øen og lægebetjener øens beboere. En sådan model kan suppleres med en ordning, ligeledes brugt på Tunø, hvor øens bosiddende hjemmesygeplejerske tager sig af akutte skader og varetager visitation af patienter, der har behov for akut overflytning med assistance fra flyveredningstjenesten. Dermed vil borgerne på Endelave være sikret i såvel dagtid som vagttid. På Tunø er honoraret til lægen på ca. 250.000 kr. årligt, hertil skal lægges udgifter til kliniklokale og ferievikar, løn til sygeplejerske samt eventuel akut helikopterdækning.
Alt afhængig af løsningsmodel kan der være behov for yderligere lægebetjening på øen i sommerperioden, hvor der er en del turister, som det også sker på Tunø.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget anbefaler, at det skal være indenfor den nuværende økonomiske ramme.
Udvalget anmodede om en redegørelse for lægesituationen på øerne i regionen på et kommende møde i det rådgivende udvalg.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
4. Allergivaccinationer i speciallægepraksis #
Resume
Der er i dag enkelte øre-næse-halslæger, som allergivaccinerer, selvom det ikke er en del af overenskomsten.
Det er administrationens vurdering, at det er uhensigtsmæssigt, at der på baggrund af uskrevne aftaler udføres allergivaccination hos enkelte øre-næse-halslæger. Det giver et uensartet serviceniveau og en uensartet honorering. Administrationen har derfor taget skridt til at stoppe denne praksis.
Samarbejdsudvalget på speciallægeområdet er orienteret på mødet den 17. juni 2015.
I henhold til § 66 i overenskomsten kan regionen - efter forhandling og aftale med de praktiserende speciallæger - anvende op til 20 % af kapaciteten i speciallægepraksis til de af regionerne konkret definerede behov.
Samarbejdsudvalget besluttede på samme møde, at det undersøges, om der er mulighed for at indgå en § 66-aftale om allergivaccinationer med de praktiserende speciallæger. Derved får de mulighed for at foretage allergivaccinationer, hvis de er interesseret og opfylder de faglige krav.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
I dag er det alene praktiserende speciallæger inden for Intern Medicin, som har overenskomstmæssige muligheder for allergivaccinationer i speciallægepraksis, men enkelte øre-næse-halslæger (tre praksis) foretager i dag vaccinationerne alligevel - typisk efter uskrevne aftaler med de tidligere amter.
Da der ikke er en ydelse for allergivaccinationer for øre-næse-halslægerne, indberetter de en anden ydelse, som giver et beløb svarende til de honorarer, de får inden for Intern Medicin - det vil sige, at de analogiserer til en anden ydelse.
Det er administrations vurdering, at det er uhensigtsmæssigt, at der på baggrund af uskrevne aftaler udføres allergivaccination hos enkelte ørelæger. Det giver et uensartet serviceniveau, en uensartet honorering og det er ikke muligt at følge, hvor mange der allergivaccineres.
I den nye overenskomst på speciallægeområdet er det præciseret, at analogisering kun kan anvendes undtagelsesvist og kun kan finde sted, hvis det ikke på forhånd kan vides eller planlægges, at det bliver nødvendigt at foretage en operation, som ikke er omfattet af overenskomsten.
På baggrund af ovenstående vil administrationen orientere de tre øre-næse-halspraksis om, at de ikke må igangsætte flere patienter i allergivaccinationsbehandling. Det forventes dog, at de patienter, der allerede er i behandling, færdiggøres.
Tabel 1 viser, hvor mange de tre øre-næse-halslæger har oplyst, at de har i behandling med allergivaccinationer.
Som det ses, er der ret stor forskel på, hvor mange allergener patienterne vaccineres med hos de enkelte praktiserende de øre-næse-halslæger.
Nye aftaler
Regionen har modtaget ansøgninger fra praktiserende øre-næse-halslæger og hudlæger med ønske om, at de får mulighed for at foretage allergivaccinationer. Da der samtidigt er et lidt skævt vaccinationstilbud til borgerne i regionen, skal det undersøges nærmere, om det er muligt at indgå aftaler om allergivaccinationer uden, at det belaster regionens økonomi og som samtidigt udjævner den geografiske fordeling af tilbuddet om allergivaccinationer.
I henhold til overenskomst på speciallægeområdet er der to muligheder for at indgå aftaler med de praktiserende speciallæger om, at de foretager ydelser, der ikke umiddelbart er en del af overenskomsten.
§ 64 aftale
Der indgås en aftale om honorar, antal vaccinationer, antal patienter m.v.
Ydelserne bliver en aktivitetsstigning hos speciallægerne, da det holdes uden for knækgrænse og økonomiprotokollat. De praktiserende speciallæger vil sandsynligvis bevare deres aktivitet på øvrige ydelser.
§ 66-aftale
I henhold til § 66 i overenskomsten kan regionen, efter forhandling og aftale med de praktiserende speciallæger, anvende op til 20 % af kapaciteten i speciallægepraksis til de af regionerne konkrete definerede behov.
Det betyder, at aftalerne som udgangspunkt vil være udgiftsneutrale, da der spares på andre ydelser.
Samarbejdsudvalget på speciallægeområdet besluttede på mødet den 17. juni 2015, at det undersøges, om der er mulighed for at indgå § 66-aftaler om allergivaccinationer med de praktiserende speciallæger. Der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra hospitalerne, speciallægepraksis og administrationen, som skal sondere mulighederne. Arbejdsgruppen skal som en del af arbejdet blandt andet anbefale hvor mange allergener, der skal vaccineres med, og om der skal vaccineres i tre eller fem år. Arbejdsgruppen skal være færdig med et oplæg i løbet af efteråret 2015.
I givet fald vil en § 66-aftale give de praktiserende øre-næse-halslæger og hudlæger i hele regionen mulighed for at foretage allergivaccinationer, hvis de ønsker det, uden merudgifter for regionen.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud tog orienteringen til efterretning.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
5. Orientering om etablering af rampe ved lægebolig på Anholt #
Resume
I regionens lægebolig på Anholt er der behov for at forbedre adgangsforholdene. Tilskadekomne patienter, der skal i behandling hos lægen og som transporteres på båre, skal i dag løftes op ad trapper og ind i konsultationslokalet af redderne. Dette løft er i strid med de arbejdsmiljøbestemte retningslinjer for redningsmandsskab, og der er derfor behov for en forbedring af adgangsforholdene til praksis.
En forbedring af adgangsforholdene vil samtidig forbedre adgangsforholdene for handicappede, eksempelvis kørestolsbrugere.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Præhospitalet i Region Midtjylland har henvendt sig til Nære Sundhedstilbud med et ønske om at forbedre adgangsforholdene til lægeboligen på Anholt. Lægeboligen på Anholt er en tjenestebolig med tilknyttet konsultationslokale, hvor Nære Sundhedstilbud afholder udgifter til vedligeholdelse og istandsættelse. Nære Sundhedstilbud oppebærer huslejeindtægt for tjenesteboligen i henhold til § 2 aftale om lægebetjeningen på Anholt.
Det akutte beredskab på Anholt varetages af Kystredningstjenestens station på Anholt i samarbejde med ø-lægen. Det frivillige redningsmandskab fra stationen bemander øens ambulance. I de tilfælde hvor en tilskadekommen patient transporteres til lægeboligen til behandling, skal båren på nuværende tidspunkt løftes op ad trapperne og ind i konsultationslokalet af redderne. Dette løft er i strid med de arbejdsmiljøbestemte retningslinjer for redningsmandsskab, og der er derfor behov for en forbedring af adgangsforholdene til konsultationslokalet.
Ud over at kunne afhjælpe løft af båre, vil rampen også give konsultationen en handicapvenlig indgang og dermed forbedre adgangen for gangbesværede og handicappede patienter til praksis. Omkring 30 % af Anholts befolkning er over 65 år. Det vurderes, at der er behov for en løsning, der gør det muligt, at bårer kan komme ind i praksis uden at skulle løftes.
Nære Sundhedstilbud har indhentet rådgivning fra Byggeri og Ejendomme i regionen, som har undersøgt mulige løsninger. Såvel ø-lægen som stationsleder på redningsstationen er inddraget i forhold til at finde en hensigtsmæssig løsning på udformning af en rampe ved indgangen.
Der er fundet en løsning, hvor både pris og funktionalitet tilgodeses. Nære Sundhedstilbud vil tage initiativ til at gennemføre løsningen, som vil blive finansieret over kontoen til drift af lægeboligen på Anholt.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud tog orienteringen til efterretning.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
6. Godkendelse af mødeplan 2016 for det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud #
Resume
Mødeplan for 2016 for det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud skal godkendes.
Direktionen indstiller,
at | mødeplanen for 2016 for det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud godkendes. |
Sagsfremstilling
Udvalget skal i henhold til forretningsordenen vedtage en mødeplan for udvalgets ordinære møder i 2016.
Af udvalgets kommissorium fremgår, at udvalgets dagsorden opdeles i to dele, hvoraf den ene del vedrører sager, der er optaget på forretningsudvalgets dagsorden (A-sager). Den anden del kan eksempelvist vedrøre sager, der er undervejs til politisk behandling i forretningsudvalg og regionsråd, orienteringssager, temadrøftelser, interne og eksterne oplæg m.v. (B-sager - markeret med # i overskriften).
Udvalgets møder forudsættes således afpasset i forhold til møderne i forretningsudvalget. Nedenstående forslag til mødeplan er tidligere meldt ud til regionsrådets medlemmer.
Forslag til mødeplan 2016:
Tirsdag den 5. januar 2016
Tirsdag den 2. februar 2016
Tirsdag den 8. marts 2016
Tirsdag den 12 april 2016
Tirsdag den 10. maj 2016
Tirsdag den 7. juni 2016
Tirsdag den 9. august 2016
Tirsdag den 13. september 2016
Tirsdag den 4. oktober 2016
Tirsdag den 8. november 2016
Tirsdag den 6. december 2016
Som udgangspunkt er mødetidspunktet kl. 09.00-11.30 og mødestedet er Regionshuset Viborg. Der vil også holdes møder ude af huset hos f.eks. samarbejdspartere m.v., når dette passer i forhold til udvalgets dagsorden.
Beslutning
Mødeplanen blev godkendt, idet udvalget bemærkede, at flere af møderne skal afholdes ude af huset.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
7. Gensidig orientering #
Sagsfremstilling
Gensidig orientering.
Beslutning
Administrationen orienterede om status vedrørende etablering af receptbærende apoteksfilial i Sundhedshuset Grenaa.
Administrationen orienterede om informationskampagnen om brug af lægevagten på Facebook, der er blevet gennemført henover sommeren.
Marianne Carøe og Tilde Bork var forhindrede i at deltage i sagens behandling.