Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde
den 6. marts 2013 kl. 09:00
i Regionspsykiatri Vest, mødelokale 1 og 2, Indgang P1, Gl. Landevej 61, 7400 Herning

Referat fra møde den 6. marts 2013 i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde

 

Alle medlemmer var mødt undtagen Susanne Gaarde, der havde meldt afbud.

 

Mette Valbjørn deltog i mødet fra kl. 9.17 under drøftelsen af punkt 2.

Mette Rohde forlod mødet efter drøftelsen af punkt 9.  

 

Mødet blev hævet kl. 11.45.


Sagnr.: 1-00-30-12

1. Godkendelse af referat fra sidste møde

Resume

Referat fra udvalgets møde den 6. februar 2013 vedlægges til godkendelse.

Direktionen indstiller,

at referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 6. februar 2013 godkendes.

Sagsfremstilling

Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 6. februar 2013 vedlægges til godkendelse.

Beslutning

Referatet fra mødet den 6. februar 2013 blev godkendt.

 

Susanne Gaarde og Mette Valbjørn var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-89-11

2. Endelig godkendelse af Psykiatriplan 2013-2016 (sag til forretningsudvalget)

Resume

Udkast til Psykiatriplan 2013-2016 har været i høring. Der er modtaget 51 høringssvar, som overvejende er positive over for psykiatriplanens hovedvision og temaer. Høringssvarene har givet anledning til justeringer inden for fem hovedområder samt øvrige, mindre justeringer.

 

Hermed fremlægges den endelige Psykiatriplan 2013-2016 til godkendelse.

Direktionen indstiller,

at Psykiatriplan 2013-2016 godkendes endeligt.

Sagsfremstilling

Udkast til Psykiatriplan 2013-2016 har hovedvisionen "Bedre behandling og længere liv til flere med psykisk sygdom", og den indeholder 13 hovedtemaer:

[image]

Regionsrådet behandlede i september måned 2012 planudkastet og sendte det efterfølgende i høring.

 

Høring

Udkast til Psykiatriplan 2013-2016 har været i høring, og der er modtaget i alt 51 høringssvar fra bl.a. Sundhedsstyrelsen, kommuner, bruger- og pårørendeorganisationer, regionale medarbejderfora, faglige organisationer samt faglige råd.

 

Høringssvarene er generelt meget positive over for psykiatriplanens hovedvision om "Bedre behandling og længere liv til flere med psykisk sygdom", ligesom der også er opbakning til hovedtemaerne. Høringssvarene bifalder langt hen ad vejen de valgte indsatsområder og giver udtryk for, at psykiatriplanens strategier og handleplaner vil styrke den fremtidige regionale behandlingsstrategi.

 

Høringssvarene berører overordnet set mange af psykiatriplanens hovedtemaer, mens hovedvægten i høringssvarene ligger på nogle temaer, der har givet anledning til justeringer inden for fem hovedområder i psykiatriplanen samt en række øvrige, mindre justeringer. De fem hovedområder er:

 

  • Sammenhængen mellem behandlingspsykiatrien og den kommunale indsats, overgange mellem sektorer

  • Patient- og pårørendeinddragelse

  • Personale, kompetenceudvikling og opgaver

  • Sikkerhed

  • Psykiatriens Centrale Visitation

 

Særligt i forhold til det tværsektorielle samarbejde efterlyser mange kommuner en uddybning, som er indarbejdet i den endelige udgave af psykiatriplanen.

 

Såvel den endelige psykiatriplan som en udgave, hvor de foretagne justeringer er markeret med lyseblå baggrund, er vedlagt. 

 

Proces

Forud for fremlæggelse af den endelige plan har der været en lang og givende proces, som i januar-februar 2012 blev indledt med et døgnseminar og en cafémøderække med det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde som værter.

 

Døgnseminaret og cafémøderne havde deltagelse af en bred kreds af repræsentanter fra regionsrådet, direktionen, psykiatriens ledere og medarbejdere, det regionalt drevne sociale område, kommunerne, almen praksis, speciallægepraksis, privatpraktiserende psykologer samt bruger- og pårørendeforeninger.

 

Der blev således hentet inspiration til udarbejdelsen af psykiatriplanen fra psykiatriens mange samarbejdspartnere og interessenter samt fra psykiatriens egne rækker.

 

Psykiatriplanen har undervejs i processen ad flere omgange været forelagt det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde.

 

Bag udarbejdelsen af psykiatriplanen har stået en styregruppe med deltagelse af Sundhedsplanlægning og Psykiatri- og Socialledelsen. Direktør Anne Jastrup har været formand for styregruppen.

 

Samtlige høringssvar kan ses på regionens hjemmeside med dette link:

http://www.rm.dk/sundhed/fremtidens+sundhedsv%c3%a6sen/psykiatriplan+2013-16/indkomne+h%c3%b8ringssvar?

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget på baggrund af de nye sygehusbyggerier og samling af funktioner udbad sig en mere generel udredning vedrørende muligheder og rettigheder for patienters transport samt hvordan reglerne administreres. Udvalget ønskede at anmodningen protokolleres og går videre til forretningsudvalgets overvejelse, da en udredning er relevant for hele hospitalsvæsnet.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-14-10

3. Godkendelse af nye vedtægter for Den selvejende institution Boligselskabet Elbæk (sag til forretningsudvalget)

Resume

Vedtægter for den selvejende institution Boligselskabet Elbæk foreslås ændret, således at Horsens Kommune ikke fremover skal godkende boligselskabets dispositioner. Med nye vedtægter er det alene Region Midtjylland, der godkender dette.

Direktionen indstiller,

at vedtægtsændringerne for Den selvejende institution Boligselskabet Elbæk godkendes.

Sagsfremstilling

Den selvejende institution Boligselskabet Elbæk blev i 2001 oprettet med det formål at erhverve og udleje ejendommen beliggende Elbækvej 45-47, Elbæk til Århus Amt til brug for amtets opfyldelse af forpligtigelser i henhold til serviceloven. I forbindelse med strukturreformen overgik Elbæk Højskole til Region Midtjylland, uden at der i den forbindelse blev udformet en vedtægtsændring.

 

Boligselskabet, som ledes af en bestyrelse på tre medlemmer, har nu via boligselskabets advokat, fået udarbejdet nye vedtægter, som alternativ til de oprindelige fra 2001.

 

Af de nye vedtægter fremgår det, at det alene er Region Midtjylland, der skal godkende boligselskabets dispositioner. I de oprindelige vedtægter skulle Gedved Kommune, nu Horsens Kommune også godkende boligselskabets dispositioner. Horsens Kommune har jf. vedlagte brev godkendt nye vedtægter, således at kommunen ikke fremover skal godkende eventuelle dispositioner.

 

Administrationen har ingen bemærkninger til de nye vedtægter, som også er enstemmigt vedtaget og underskrevet af bestyrelsen.

 

Det bemærkes, at det følger af Region Midtjyllands delegerings- og kompetenceregler, at forretningsudvalget skal godkende vedtægtsændringer for selvejende institutioner.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-197-12

4. Godkendelse af samlet anlægsramme, tidsplan, valg af rådgivere samt bevilling i 2013 for psykiatrien i DNV-Gødstrup (sag til forretningsudvalget)

Resume

Planlægningen af psykiatrien i DNV-Gødstrup opstartes i 2013. Der er tale om den ikke-kvalitetsfondsfinansierede del af DNV-Gødstrup, der skal finansieres af regionens eget anlægsbudget.

 

Der fremlægges en sag vedrørende godkendelse af projektets anlægsramme, overordnet tidsplan, organisation og rådgivere samt en indstilling om bevilling til projektet i 2013.

Direktionen indstiller,

at den samlede anlægsramme for psykiatrien i DNV-Gødstrup godkendes,

 

at tidsplanen for projektet godkendes,

 

at valg af rådgivere og udbudsform godkendes, og

 

at bevilling og rådighedsbeløb for 2013 samt finansiering heraf jf. tabel 2 godkendes.

Sagsfremstilling

Psykiatriens del af DNV-Gødstrup har ikke fået tilsagn fra regeringen og skal derfor fuldt ud finansieres af regionens egne anlægsmidler. Regeringen har støttet ideen om at samle psykiatrien i Vestjylland i Gødstrup, men har meldt ud, at finansieringen til projektet skal findes indenfor regionens eget anlægsbudget.

 

Projektet er nu ved at starte op, og det foreslås derfor, at regionsrådet godkender den overordnede anlægsramme for projektet, tidsplanen, projektets organisation, herunder valg af rådgivere og udbudsform samt giver en planlægningsbevilling til projektet gældende for 2013 på 9 mio. kr.

 

Anlægsramme

I investeringsplanen for 2013 blev der angivet et skøn på 400 mio. kr. for psykiatriens anlægsramme. Der er arbejdet videre med budgetgrundlaget for psykiatrien, og anlægsrammen er estimeret til 381,1 mio. kr. (indeks 130). Det foreslås, at denne anlægsramme danner udgangspunkt for den videre planlægning.

 

Anlægsrammen på 381 mio. kr. (indeks 130) er fremkommet på grundlag af følgende beregningsforudsætninger:

 

  • En gennemsnitlig anlægssum på 22.000 kr. pr. kvadratmeter

  • Brutto-/nettofaktor på 1,8 (til brutto-/nettofaktoren tillægges 2,3 % for at opnå bygningsklasse 2020)

  • En åbningstid på 245 dage og en effektiv åbningstid på 7 timer pr. dag, der blandt andet har indflydelse på antal rum

 

Der er estimeret en arealramme for psykiatriklyngen på 15.253 bruttokvadratmeter. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der herudover er placeret psykiatriske funktioner i Sundhedshuset i Holstebro svarende til 600 bruttokvadratmeter.

 

Til psykiatriklyngens estimerede areal skal endvidere lægges i alt 1.681 bruttokvadratmeter til psykiatriens andel af fællesarealer i kvalitetsfondsprojektet.

  

Tabel 1. Bruttokvadratmeter i alt for psykiatrien i DNV-Gødstrup

Placering
bruttokvadratmeter
Psykiatriklyngen
15.253
Sundhedshuset Holstebro
600
Fællesarealer i Kvalitetsfondsprojektet
1.681
I alt
17.534

 

Tidsplan

Kvalitetsfondsprojektet vedrørende somatikken er opdelt i to etaper benævnt etape 1 og 3. Psykiatriens del af DNV-Gødstrup er benævnt etape 2. I planlægningen af det samlede projekt ligger etape 2 og 3 mere eller mindre parallelt. En overordnet tidsplan er vedlagt.

 

Milepæle i hovedtidsplanen for psykiatrien i DNV-Gødstrup er følgende:

 

  • Udarbejdelse af byggeprogram og udbudsgrundlag: Januar 2013–august 2013

  • Åben konkurrence: September 2013–juli 2014

  • Projektering: September 2014–november 2016

  • Udbud og licitation: November 2016–marts 2017

  • Udførelse: Marts 2017–oktober 2018

  • Indflytning: Oktober 2018–december 2018

  • Færdiggørelse af udearealer: Marts 2019–juli 2019

 

Regionsrådet behandlede på mødet den 19. december 2012 svar på ekspertpanelets spørgsmål til ansøgningen om endeligt tilsagn for DNV-Gødstrup. I den forbindelse fik regionsrådet forelagt en tidsplan for psykiatrien til orientering. Tidsplanen i denne sag er identisk med tidsplanen fra regionsrådets møde den 19. december 2012.

 

Organisation

Som supplement til styringsmanualen for kvalitetsfondsprojektet DNV-Gødstrup er der udarbejdet en samarbejdsaftale mellem Hospitalsenheden Vest og Administrationen på at regulere samarbejdet i relation til psykiatriens bygninger i DNV-Gødstrup.

 

Hospitalsenheden Vest er bygherre på det samlede DNV-Gødstrup og varetager derfor også bygherrerollen i forhold til psykiatri-byggeriet. Hospitalsdirektøren for Hospitalsenheden Vest er projektdirektør og er Region Midtjyllands ansvarlige for realiseringen af DNV-Gødstrup.

 

Ifølge styringsmanualen for byggeriet er det projektdirektøren, der har ansvaret for økonomi og tidsplanens overholdelse. Det gælder også i relation til psykiatriens bygninger.

 

Derudover vil der løbende være videndeling med psykiatriprojektet i DNU og med psykiatriprojekter i de andre regioner.

 

Rådgivere

Opgaven som totalrådgiver for psykiatriprojektet skal udbydes. Totalrådgivningsopgaven er planlagt til perioden september 2013–juli 2014.

 

Det foreslås, at der anvendes konkurrenceformen åben etape konkurrence, inddelt i to etaper.

 

Den åbne etape konkurrenceform giver mulighed for at få en bred belysning af opgavens muligheder og vurderes velegnet til dette projekt, idet en lang række forhold vil være givet af den udarbejdede helhedsplan for hele DNV-Gødstrup. Bydere på opgaven skal derfor først og fremmest give bud på psykiatriens disponering og funktionalitet.

 

1. etape af den åbne konkurrence indeholder ikke en prækvalifikation af et antal konsortier, men er åben for en langt bredere gruppe af bydere. Der udvælges tre til fire bydere til at deltage i 2. etape af den åbne konkurrence, hvor vinderen udvælges.

 

Regionsrådet vil få forelagt en sag vedrørende godkendelse af udvælgelses- og tildelingskriterier for valg af totalrådgiver.

 

Konkurrenceperiodens varighed er længere end ved begrænsede udbud. I dette tilfælde er udbudsprocessen fastsat til 10 måneder.

 

Som grundlag for totalrådgivningsudbuddet skal der udarbejdes et udbudsmateriale, hvor hoveddokumentet vil være et byggeprogram. Byggeprogrammet er en koordineret sammenfatning af bygherrens krav og ønsker til byggeriet, som udarbejdes på grundlag af et ideoplæg. Det er i projektet besluttet, at der skal udarbejdes et konceptgrundlag for psykiatrien DNV-Gødstrup. Konceptgrundlaget skal beskrive den gode psykiatriske afdeling. Der er indgået aftale med rådgivningsfirmaet Archimed A/S om udarbejdelse af et konceptgrundlag.

 

I byggeprogrammet skal endvidere indgå oplysninger om dimensionering af byggeriet, herunder en angivelse af antal rum fordelt på effektive kliniske rum som sengeantal, ambulatorier, dagpladser, kontorer mv.

 

Det foreslås, at opgaven vedrørende udarbejdelse af byggeprogram tildeles arkitektfirmaet Friis og Moltke A/S, der er underrådgiver til den gennemgående bygherrerådgiver Niras.  

Det foreslås desuden, at kvalitetsfondsprojektets bygherrerådgiver (Niras) også tildeles bygherrerådgivningsopgaven for psykiatriprojektet, hvilket kontrakten med Niras giver mulighed for.

 

Bevilling og rådighedsbeløb i 2013

I 2013 igangsættes planlægningen af projektet, og der skal blandt andet tilrettelægges et rådgiverudbud og udarbejdes et byggeprogram. Der forventes at være omkostninger til følgende i 2013:

 

  • Bygherrerådgivning – Gennemførelse af udbudsforretningen

  • Programrådgivning - Udarbejdelse af byggeprogram

  • Konkurrenceudgifter

  • Archimed A/S: Udarbejdelse af konceptgrundlag for ”Den gode Psykiatriske afdeling”

  • Andel af DP1A: Byggemodning og byggepladsanstilling samt kloakering

  • Andel af udbud af Projektweb

  • Geotekniske undersøgelser

  • Medarbejderinddragelse

  • Brugerinddragelse

  • Ansættelse af 1 årsværk i Projektsekretariatet

  • Delvis frikøb af medarbejder i Psykiatrien til intern koordinering

 

Den samlede omkostning i 2013 er estimeret til 9 mio. kr. Der var i investeringsplanen for 2013 prioriteret 10 mio. kr. til formålet i 2013.

 

Det foreslås på den baggrund, at der gives en bevilling til Hospitalsenheden Vest på 9 mio. kr., og at der afsættes et tilsvarende rådighedsbeløb i 2013. Det foreslås, at rådighedsbeløbet finansieres af puljen til anlægsprojekter i 2013. Puljen til anlægsprojekter i 2013 vil herefter være på 23 mio. kr.

Tabel 2. Bevilling, rådighedsbeløb og finansiering

[image]


Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-76-2-11

5. Dimensionering af uddannelsespladser til pædagoguddannelsen 2013/2014 i Region Midtjylland

Resume

Praktikpladsforum indstiller, at der i studieåret 2013/2014 optages 1.192 på pædagoguddannelsen i Region Midtjylland, hvilket er en reducering af dimensioneringen af antallet af uddannelsespladser på i alt 5 %.

 

Det sker bl.a. på baggrund af analysen af behovet for velfærdsuddannede, herunder pædagoger, som blev gennemført af COWI i efteråret 2012, og som blev drøftet på regionsrådets møde den 23. januar 2013.

Direktionen indstiller,

at praktikpladsforums indstilling godkendes.

Sagsfremstilling

Praktikpladsforum indstiller til regionsrådet og kommunekontaktrådet (KKR), at der optages 1.192 studerende i studieåret 2013/2014, hvilket er en reduktion i dimensioneringen på 5 % i forhold til foregående års dimensionering.

 

Et udkast til indstillingen fra praktikpladsforum vedlægges som bilag sammen med et udkast til referat. Der tages forbehold for mindre ændringer i formuleringerne. Indstillingen om reduktion i optagets størrelse forventes dog ikke ændret. Da bilagene er i udkast, er de ikke offentligt tilgængelige på regionens hjemmeside.

 

Baggrund for indstilling

Region Midtjylland har som arbejdsgiver et ansvar for at stille praktikpladser til rådighed i forbindelse med bl.a. pædagoguddannelsen. Hovedparten af Region Midtjyllands pædagoger er ansat indenfor det sociale område. Derudover er der ansat få pædagoger i psykiatrien.

 

Optaget på pædagoguddannelsen i hver af de fem regioner fastsættes af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser på baggrund af indstilling fra regionerne og KKR. Hertil er der i Region Midtjylland nedsat praktikpladsforum, hvor KKR-Midtjylland, Region Midtjylland, BUPL og SL i fællesskab udarbejder udkast til fælles indstilling til godkendelse i KKR og regionsrådet. Den efterfølgende fordeling af praktikpladser mellem kommunerne og regionen sker ud fra antallet af pædagoger opgjort i fuldtidsstillinger.

 

Med Region Midtjyllands mange døgntilbud fordelt geografisk over hele regionen i form af mindre satellitter, betyder det et forholdsvist stort antal praktikpladser, hvor de studerende reelt kun kommer i kontakt med relativt få pædagoger. Det er derfor en stor udfordring for regionen at tilvejebringe praktikpladser til de studerende og samtidig sikre et godt læringsmiljø. 

 

I forbindelse med dimensioneringen for 2011/2012 fik Region Midtjylland og Beskæftigelsesregion Midtjylland i 2011 udarbejdet en fremskrivning af udbud og efterspørgsel efter uddannede pædagoger i Region Midtjylland for perioden 2010-2021.

I forbindelse med behandlingen af dimensioneringen for 2012/2013 vurderede praktikpladsforum dog, at der var behov for et bredere og mere nuanceret grundlag at træffe beslutning ud fra, og indstillingen blev et uændret optag. Dette blev godkendt i regionsrådet på mødet 21. marts 2012.

 

Praktikpladsforum anmodede i forlængelse heraf om, at KKR og Region Midtjylland foranlediger en nuanceret analyse gennemført på pædagogområdet i 2012 med henblik på, at denne kunne ligge til grund for dimensionering af optagelsespladser for studieåret 2013/2014.

 

En sådan analyse blev gennemført i efteråret 2012 af konsulentfirmaet COWI, og analysen blev behandlet i regionsrådets møde den 23. januar 2013. Her var beslutningen, at analysen indgår som grundlag for det videre arbejde på uddannelsesområdet.

 

Analysen er også drøftet i kommunekontaktrådet den 28. januar 2013 og på kontaktudvalgets møde den 18. februar 2013.

 

På pædagogområdet viser beregningerne i analysen, at udbuddet af pædagoger antages at stige fra 2013 og i resten af fremskrivningsperioden. Det er baseret på, at optaget, der er steget siden 2007, svarer til det nuværende niveau på årligt 1.255 studerende.

 

Efterspørgslen ventes imidlertid at være uændret eller faldende i fire af de fem scenarier, der er analyseret. I det sidste scenarie ventes efterspørgslen at stige.

 

De scenarier med uændret eller faldende efterspørgsel viser et overskud af pædagoger i 2022 på mellem 8 og 17 %, svarende til mellem 2.100 og 4.300 personer. Overskuddet indtræffer fra periodens start i den østlige del af regionen, hvorimod den vestlige del udviser en vis mangel frem til 2015-2016.

 

Det sidste scenarie – alternativscenariet, hvor hver fjerde ikke-faglærte inden for det pædagogiske område i nu-vækstscenariet antages at blive gradvist erstattet af uddannede pædagoger, viser en mangel på ca. 1.000 pædagoger svarende til ca. 4 % af arbejdsstyrken.

 

Ser man på effekten af de tiltag, der kan bidrage til øget udbud af allerede uddannede pædagoger (f.eks. mindsket sygefravær og deltidsbeskæftigelse) kan dette imidlertid sagtens opveje denne mangel.

 

Det er praktikpladsforums vurdering, at af de opstillede scenarier er overskudsscenarierne de mest sandsynlige, hvorfor en reduktion af optaget på 5 % anbefales.

 

Processuelle oplysninger

Opgaven med at afgive indstilling til Undervisningsministeriet om dimensionering og koordinering af uddannelsespladser på pædagoguddannelsen har siden 2007 været forankret i såvel regionsrådet som kommunekontaktrådet.

 

Til at forberede den politiske beslutning i henholdsvis regionsrådet og kommunekontaktrådet er der nedsat et Praktikpladsforum med fem medlemmer udpeget af KKR, ét medlem udpeget af regionsrådet (Henrik Qvist), ét medlem fra hvert af fagforbundene BUPL og SL samt ét tilforordnet medlem udpeget af Professionshøjskolen VIA. Aarhus Kommune varetager sekretariatsbetjeningen af Praktikpladsforum.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-284-12

6. Orientering om rapport vedrørende medicinering i Region Midtjyllands psykiatri (sag til forretningsudvalget)

Resume

Der er udarbejdet en samlet rapport om medicinering i Region Midtjyllands psykiatri, som ikke påviser generelle problemstillinger med for høje doser antipsykotisk medicin til indlagte psykiatriske patienter i Region Midtjyllands psykiatri, mens der i forhold til ambulante psykiatriske patienter med ophold på socialpsykiatriske boformer afdækkes en række problemområder. I rapporten identificeres seks områder, der bør skærpes, ligesom der redegøres for seks konkrete initiativer, Region Midtjylland vil iværksætte med henblik på at kvalitetssikre behandlingen med antipsykotisk medicin i Region Midtjylland. Rapporten fremlægges hermed til orientering.

Direktionen indstiller,

at orienteringen tages til orientering.

Sagsfremstilling

En række undersøgelser af den interne praksis med brugen af antipsykotisk medicin i Region Midtjyllands psykiatri er samlet i Rapporten ”Kvalitetssikring af behandlingen med antipsykotisk medicin” fra januar 2013. 

 

Rapporten viser, at problemstillinger med systematisk høje doser Olanzapin og brug af Midazolam til indlagte patienter ikke kan påvises i Region Midtjylland. Endvidere viser rapporten, at der heller ikke i forhold til øvrig antipsykotisk medicin kan identificeres generelle problemstillinger i forhold til høje doser for indlagte patienter. Men rapporten afdækker, at der blandt ambulante patienter, som har ophold på socialpsykiatriske boformer, er en række problemområder lig dem en landsdækkende undersøgelse "Tilsyn med medicinering på landets botilbud, plejecentre og plejehjem" fra Sundhedsstyrelsen i 2012 har afdækket.

 

I rapporten identificeres seks risikofaktorer i forhold til god kvalitet i behandlingen med antipsykotisk medicin:

 

  1. Behov for gennemgang af forbruget af antipsykotisk medicin blandt udvalgte patienter.

  2. Behov for opdatering af retningslinjer.

  3. Behov for afgrænsning og definition af potentielle risikofaktorer i forhold til behandling med antipsykotisk medicin.

  4. Behov for monitoreringssystem til identifikation af patienter med komplekst medicineringsbehov.

  5. Behov for øget viden og kompetencer.

  6. Behov for at sikre korrekt overlevering af medicinoplysninger mellem it-systemer.

 

Seks konkrete initiativer til kvalitetssikring af behandlingen med antipsykotisk medicin i Region Midtjylland, der hver især modsvarer de seks identificerede risikofaktorer, er formuleret i rapporten. Nogle af initiativerne er allerede iværksat, mens der i forhold til gennemførelsen af andre af initiativerne vil være tale om en længere proces.

 

I rapporten slås det fast, at flere af de identificerede problemområder relaterer sig til en mindre gruppe af svært syge patienter, som ikke med den antipsykotiske medicin opnår en symptomfri tilstand, og som derfor i mange tilfælde befinder sig i et kronisk forløb med en kompleks medicinprofil. Det bemærkes endvidere, at de særlige udfordringer knyttet til behandlingen af netop denne patientgruppe er såvel en regional som en national og international udfordring.   

 

Endelig har rapporten afdækket et behov for, at fokus på behandling med antipsykotisk medicin også bør udbredes til primærsektoren, hvorfra mange psykiatriske patienter får ordineret deres medicin. En indsats på dette område er under forberedelse.

 

Rapporten er dels udsprunget af det fokus, medierne i forsommeren 2012 rettede mod medicineringen af patienter på Psykiatrisk Center Glostrup, hvor tilsynsbesøg fra Sundhedsstyrelsen viste, at flere patienter var blevet behandlet med doser af antipsykotisk stof, der lå langt over de nationale rekommandationer, dels udsprunget af Sundhedsstyrelsens rapport ”Tilsyn med medicinering på landets botilbud, plejecentre og plejehjem” fra august 2012.

 

Regionsrådet vil i første kvartal 2014 blive forelagt en ny medicinrapport.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-64-12

7. Drøftelse af proces for arbejdet med Social Strategi

Resume

I forbindelse med udarbejdelse af ny Social Strategi for Region Midtjylland lægger administrationen op til, at det rådgivende udvalg løbende drøfter arbejdet og delbidrag på udvalgets faste møder. Arbejdet planlægges indledt med et cafémøde onsdag den 10. april 2013 med deltagelse af det rådgivende udvalg, kontaktforum på handicapområdet, kommuner, bruger- og pårørende repræsentanter, repræsentanter fra specialområderne og det regionale sundhedsområde.

Direktionen indstiller,

at processen for arbejdet med Social Strategi drøftes.

Sagsfremstilling

Regionsrådet behandler den 27. februar 2013 igangsættelsen af arbejdet med Social Strategi i Region Midtjylland. Arbejdet forankres i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatri- og socialområdet. Processen for udarbejdelsen af Social Strategi vil strække sig hen over foråret, og udvalget forelægges et samlet forslag til Social Strategi den 12. juni 2013, inden regionsrådet den 26. juni 2013 sender forslaget i høring.

 

Administrationen lægger op til en løbende drøftelse af arbejdet og delbidrag til Social Strategi på udvalgets møder frem til sommerferien. Arbejdet foreslås indledt med et cafémøde onsdag den 10. april 2013 kl. 9.00–12.30 i sammenhæng med udvalgets ordinære møde. Der vil på cafémødet blive sat fokus på nogle af de centrale temaer i den ny Social Strategi. Deltagerkredsen vil være det rådgivende udvalg, kontaktforum på handicapområdet, repræsentanter fra kommunerne og bruger- og pårørendeorganisationerne, repræsentanter fra regionens specialområder på social- og specialundervisningsområdet samt det regionale sundhedsområde.

 

Det kan oplyses, at administrationen pt. gennemfører de årlige individuelle dialogmøder med kommunerne, hvor temaerne for Social Strategi drøftes.

 

Der vil på udvalgets møde den 6. marts 2013 blive fremlagt et foreløbigt forslag til program for cafémødet.

 

Det rådgivende udvalg vil på mødet den 11. september 2013 få lejlighed til at behandle de indkomne høringssvar inden udvalget den 9. oktober 2013 behandler det endelige forslag til Social Strategi. Forslaget vedtages efter planen af regionsrådet den 30. oktober 2013.

 

Aktivitet
Tidspunkt
Udarbejdelse af Social strategi
Drøftelse af procesplan for arbejdet med Social Strategi i det rådgivende udvalg
6. marts
 
Cafémøde for det Rådgivende udvalg, Kontaktforum, repræsentanter fra andre bruger-/pårørende organisationer og områdelederne på Socialområdet
10. april
Kl. 9.00–12.30
 
Opsamling på cafémødet i det rådgivende udvalg
10. april
(ordinært møde)
 
Behandling af delafsnit i det rådgivende udvalg
15. maj
 
Præsentation af arbejdet med Social Strategi i Kontaktforum på handicapområdet
10. juni
Udkast til Social strategi behandles politisk
Behandling af samlet forslag til Social strategi i det rådgivende udvalg
12. juni
 
Behandling af samlet forslag til Social Strategi i regionsrådet
26. juni
Social strategi i høring
Udsendelse af udkast til Social Strategi i høring
28. juni
 
Frist for afgivelse af høringssvar
2. september
 
Behandling af høringssvarene i det rådgivende udvalg
11. september
Endelig forslag til Social strategi behandles politisk
Behandling af endeligt forslag til Social Strategi i det rådgivende udvalg
9. oktober
 
Behandling af endeligt forslag til Social Strategi i regionsrådet
30. oktober

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde godkendte udkast til program og invitationsliste for cafémøde den 10. april 2013, idet invitationslisten udvides med det regionale kontaktforum på psykiatriområdet.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-284-12

8. Orientering om udviklingen i ventelisten til voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien fra december 2012 til januar 2013

Resume

Der gives en orientering om udviklingen i ventelisten til voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien fra december 2012 til januar 2013.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om ventelisten tages til orientering.

Sagsfremstilling

Der registreres i perioden en stigning i ventelisten til både voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien. Stigningerne kan primært tilskrives øget tilgang af henvisninger til begge specialer sidst på året 2012.

 

Venteliste voksenpsykiatrien

Fra december 2012 til januar 2013 øgedes den samlede venteliste til voksenpsykiatrien med i alt 249 personer, hvorved 1853 personer ved udgangen af januar måned ventede på at blive udredt/behandlet i voksenpsykiatrien. Størst stigning har der været for ventende kortere end to måneder, idet der fra december til januar var 188 flere, der ventede mindre end to måneder, og 61 personer flere, der ventede længere end to måneder.

 

Den svagt faldende tendens, som sporedes i forrige ventetidsopgørelse, er således afløst af en stigende tendens.

 

Venteliste børne- og ungdomspsykiatrien

Fra december 2012 til januar 2013 steg den samlede venteliste til børne- og ungdomspsykiatrien med 43, så i alt 543 børn og unge ved udgangen af januar måned ventede på at blive udredt i børne- og ungdomspsykiatrien. Stigningen dækker over, at 13 flere ventede kortere end to måneder, 27 flere ventede 2-12 måneder, og tre børn og unge ventede længere end 12 måneder.

 

Den stigende tendens, som sporedes i forrige ventetidsopgørelse, er dermed fortsat.

 

Forklaringer på udviklingen i perioden

Til forklaringerne på den stigende tendens i ventelisten i perioden december 2012 til januar 2013 hører ligesom til forrige ventelisteopgørelse en markant øget tilgang i antal henvisninger sidst på året 2012 - særligt i forhold til voksenpsykiatrien. Denne stigning spores nu, mest markant for voksenpsykiatrien, i form af en stor tilgang af ventende.

 

Henvisningsopgørelse

Fremover vil den månedlige ventelisteopgørelse for henholdsvis voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien blive suppleret med tilsvarende opgørelser over udviklingen i antal henvisninger.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til orientering. 

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

9. Gensidig orientering

Sagsfremstilling

Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.

Beslutning

Administrationen orienterede om, at Randers Kommune ønsker at overtage en række regionalt drevne sociale tilbud beliggende i kommunen, og at regionen er i administrative drøftelser med kommunen herom.

 

Administrationen orienterede om status på indgåelse af nye samarbejdsaftaler med Aarhus og Viborg kommuner om udvikling af tilbudsviften på det specialiserede socialområde.

 

Administrationen orienterede om kommende lockout af lærere ansat i regionen, hvor Kildebjerget Kostskole er udpeget som det tilbud, hvor lockout er varslet.

 

Administrationen orienterede om, at ombudsmandens OPCAT-enhed har varslet besøg på Nørholm Kollegiet, og at udvalget hører nærmere om besøget efter dets afholdelse.

 

På baggrund af et spørgsmål fra Laila Munk Sørensen om fængsling af børn over 15 år oplyste administrationen, at man også var overraskede over mediernes oplysninger, da der er ledig kapacitet på de sikrede institutioner.

 

Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-13-11

10. Oplæg fra Regionspsykiatrien Vest i Herning

Direktionen indstiller,

at oplæggene tages til orientering.

Sagsfremstilling

Ledende overlæge Inge Lund Petersen og ledende oversygeplejerske Kirsten Mousten Krogh afslutter mødet kl. 11.00 til 12.00 med et oplæg om ”Knaster og sten på vejen til brug af ny teknologi”.

 

Som et led i oplægget vil sygeplejerske Jan Rosenbjerg deltage på videokonference en del af tiden, hvor han på videoen vil fortælle om det arbejde, der er lavet, og de udfordringer man har mødt af forskellig teknisk og menneskelig art.

 

Der vil på denne måde blive mulighed for en drøftelse over videoen, så udvalget også får oplevelsen af, hvordan det er at kommunikere gennem dette medie.

 

Herudover vil oplægget indeholde oplysninger om, hvordan Regionspsykiatrien Vest i øvrigt arbejder med teknologi.

 

Praktiske oplysninger

Adressen på Regionspsykiatrien Vest i Herning er: Administrationsgangen, Regionspsykiatrien Vest, Gl. Landevej 61, Herning. Der henvises til vedlagte oversigtskort.

Indkørsel Ø2 – fra Skolegade, Indgang P1.

 

Hvis der på dagen ikke er muligheder for parkering i de nærliggende parkeringsbåse, henvises til Markedspladsen, som ligger lidt i afstand fra sygehuset på hjørnet af Møllegade og Danasvej.

Beslutning

Ledende overlæge Inge Lund Petersen og ledende oversygeplejerske Kirsten Mousten

Krogh holdt et oplæg om ”Knaster og sten på vejen til brug af ny teknologi”.

 

Som et led i oplægget deltog sygeplejerske Jan Rosenbjerg på videokonference, hvor han på videoen fortalte om det arbejde, der er lavet, og de udfordringer man har mødt.

 

Udvalget drøftede i den forbindelse muligheden for at betale for trådløs opkobling i patienternes hjem med henblik på at spare penge på transport og personaleressourcer.

 

Susanne Gaarde og Mette Rohde var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen