Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde
den 15. maj 2013 kl. 09:00
i Mødelokale F1, Stuen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

Referat fra møde den 15. maj 2013 i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde  

 

Alle medlemmer var mødt bortset fra Mette Rohde Terp og Anders Vistisen, der havde meldt afbud.

 

Mødet startede kl. 9.00 og blev hævet kl. 12.00.


Sagnr.: 1-00-30-12

1. Godkendelse af referat fra sidste møde

Resume

Referat fra udvalgets møde den 10. april 2013 vedlægges til godkendelse.

Direktionen indstiller,

at referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 10. april 2013 godkendes.

Sagsfremstilling

Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 10. april 2013 vedlægges til godkendelse.

Beslutning

Referatet fra mødet den 10. april 2013 blev godkendt.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

2. Henvendelse fra regionsrådsmedlem Niels Callesøe vedrørende henvendelse fra overlæger fra psykiatrien i Holstebro

Resume

Regionsrådsmedlem Niels Callesøe har anmodet om at få en sag på dagsordenen vedrørende en henvendelse fra overlæger fra psykiatrien i Holstebro.

Direktionen indstiller,

at sagen drøftes.

Sagsfremstilling

Regionsrådsmedlem Niels Callesøe har ved mail af den 24. april 2013 skrevet følgende til administrationen på baggrund af en henvendelse til ham fra fire overlæger:

 

”Jeg har i min tid i regionsrådet modtaget flere henvendelser fra personale i psykiatrien Holstebro vedrørende personfarlige patienter. Vi har i udvalget diskuteret problemstillingen, og jeg har været af den opfattelse, at der var enighed om det uhensigtsmæssige i at placere de mest farlige patienter i afdelinger uden de nødvendige faciliteter til at håndtere dem. Jeg havde fået den opfattelse, at det kun forekom i nødstilfælde og i meget korte perioder.

 

Alligevel har jeg nu modtaget vedhæftede henvendelse fra 4 overlæger i Holstebro, som jeg betragter med meget stor alvor.

 

Jeg kan forstå på brevet, at det er ledelsens opfattelse, at det er en politisk beslutning, at Holstebro skal kunne håndtere selv de farligste patienter. Den opfattelse vil jeg gerne udfordre. Det er min overbevisning, som jeg har givet udtryk for før, at det ikke er i hverken borgernes, patienternes eller regionens interesse, at der er et så stort oplevet misforhold mellem rammerne i Holstebro og de udfordringer vi stiller personalet overfor.

 

Jeg vil på den baggrund gerne bede om en redegørelse for den konkrete patient og det forløb, der har ført til hans anbringelse i Holstebro. Samtidig vil jeg gerne have en redegørelse for, hvilke forhold der gør, at en sådan anbringelse er nødvendig trods protester fra det relevante personale. Og jeg vil gerne have forklaret, hvilke forhindringer der gør, at vi ikke kan anbringe den type patienter i Risskov eller Viborg, hvor rammerne er anderledes. Kræves der yderligere ressourcer eller sengepladser, vil jeg gerne bede om en vurdering af omfanget med henblik på snarest mulig politisk drøftelse og eventuel opfølgning i forbindelse med de kommende økonomiforhandlinger.

 

Det er min forventning, at vi snarest muligt kan finde mere hensigtsmæssig anbringelse af den konkrete patient.

 

Jeg vil meget gerne have, at vi tager henvendelsen og status på samme som første dagsordenspunkt på udvalgets næste møde den 15. maj 2013.

 

Vi kan eventuelt drøfte henvendelsen i forbindelse med regionsrådets møde senere i dag. 

Med venlig hilsen

Niels Callesøe”

 

Svar fra regionsrådsformand Bent Hansen til Niels Callesøe er vedlagt sagen.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede en henvendelse fra regionsrådsmedlem Niels Callesøe vedrørende en henvendelse fra overlæger fra psykiatrien i Holstebro.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-40-4-06-V

3. Nedsættelse af et sundhedsbrugerråd i Region Midtjylland for perioden 2014-2017 (sag til forretningsudvalget)

Resume

Administrationen indstiller, at der nedsættes et sundhedsbrugerråd for perioden 2014-2017 med henblik på at fastholde et brugerperspektiv på regionens sundhedsvæsen.

Erfaringerne med sundhedsbrugerrådet viser, at rådet i høj grad har engageret sig i sundhedsområdets sagsområder og planer, blandt andet er rådet blevet hørt i forbindelse med udarbejdelse af forløbsprogrammer, den regionale udviklingsplan og den nye sundhedsplan. Derudover deltager repræsentanter fra sundhedsbrugerrådet i flere brugergrupper på hospitalerne. Forslag til sammensætning og vedtægter for sundhedsbrugerrådet foreslås sendt i høring til de indstillingsberettigede organisationer.

Direktionen indstiller,

at der nedsættes et sundhedsbrugerråd i Region Midtjylland for perioden 2014-2017, og

 

at forslag til sammensætning og vedtægter for sundhedsbrugerrådet sendes i høring til det nuværende sundhedsbrugerråd, sundhedskoordinationsudvalget og de indstillingsberettigede organisationer.

Sagsfremstilling

Sundhedsbrugerrådet i Region Midtjylland består af repræsentanter fra patientforeninger og brugergrupper i regionen og medvirker til at formidle kontakten mellem borgere og Region Midtjylland. Sundhedsbrugerrådet er et debat- og dialogskabende forum og har siden etableringen i 2007 været synlige i debatten om sundhedsvæsenet og behandlingspsykiatrien i regionen f.eks. gennem udtalelser og pressemeddelelser.

 

Sundhedsbrugerrådet har jævnlige temadrøftelser vedrørende aktuelle problemstillinger og temaer på sundhedsområdet og behandlingspsykiatrien med deltagelse fra relevante fagpersoner. Rådet har derudover nedsat temagrupper, som indenfor bestemte temaer på sundhedsområdet og behandlingspsykiatrien holder sig og de øvrige medlemmer løbende opdateret.

 

Sundhedsbrugerrådet har med den aktuelle viden indenfor sundhedsområdet været en relevant høringspart i forbindelse med udarbejdelse af større politiske planer som den nye sundhedsplan, den regionale udviklingsplan og forløbsprogrammer for depression og lænderyg. Repræsentanterne fra rådet deltager derudover i flere forskellige brugergrupper bl.a. på DNV og DNU. Ved derved at inddrage brugernes viden og erfaringer om behandlingsforløb m.m., kan sundhedsbrugerrådet højne kvaliteten i sundhedsvæsenet i Region Midtjylland.

 

Erfaringerne med det nuværende sundhedsbrugerråd viser, at rådet i høj grad har engageret sig i sundhedsområdets sagsområder og dermed sat fokus på brugerperspektivet. Administrationen foreslår derfor, at der også for næste valgperiode nedsættes et sundhedsbrugerråd for Region Midtjylland.

 

Der foreslås en bibeholdelse af den nuværende sammensætning af sundhedsbrugerrådet, således at der udpeges maksimalt 13 regionale brugere (lægfolk) på følgende måde:

 

  • Danske Patienter indstiller fire medlemmer og to stedfortrædere

  • Danske Handicaporganisationer indstiller tre medlemmer og to stedfortrædere

  • Sind indstiller et medlem og en stedfortræder

  • Danske Ældreråd indstiller to medlemmer og to stedfortrædere

  • Direktionen indstiller nul-tre medlemmer og nul-tre stedfortrædere.

 

Medlemmerne af sundhedsbrugerrådet er personligt udpegede og skal varetage alle patientinteresser uden særlige hensyn til den organisation/forening, de er indstillet af. Stedfortræderne udpeges i prioriteret rækkefølge.

 

Forslaget til sammensætning og vedtægter for sundhedsbrugerrådet foreslås sendt i høring til det nuværende sundhedsbrugerråd, sundhedskoordinationsudvalget og de indstillingsberettigede organisationer. Tidsplanen vedrørende udpegning til sundhedsbrugerrådet i Region Midtjylland er beskrevet i vedlagte notat.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget anbefaler, at man i forbindelse med direktionens udpegning af medlemmer til det nye sundhedsbrugerråd også inddrager patientorganisationer for unge.

 

Udvalget anbefaler endvidere, at perioden for det nuværende sundhedsbrugerråd forlænges med 3 måneder, således at det er det nye regionsråd, der godkender nedsættelsen af et nyt sundhedsbrugerråd.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-62-12

4. Udviklingsstrategi i den sociale rammeaftale for 2014 (sag til forretningsudvalget)

Resume

Rammeaftalen er et planlægnings- og udviklingsværktøj, der skal sikre et samlet overblik over tilbudsviften på den del af det sociale område, som regionen og kommunerne samarbejder om.

 

Rammeaftalen består af en faglig udviklingsdel (Udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (Styringsaftalen). Udarbejdelsen af Udviklingsstrategien og Styringsaftalen er tidsmæssigt adskilt, men skal i høj grad spille sammen indholdsmæssigt.  

Udkast til Udviklingsstrategi 2014 er udarbejdet i en tæt dialog mellem repræsentanter fra administrationen i de 19 kommuner og Region Midtjylland.

Direktionen indstiller,

at Udviklingsstrategi i den sociale rammeaftale for 2014 godkendes.

Sagsfremstilling

Rammeaftalen består af en faglig udviklingsdel (Udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (Styringsaftalen). Udarbejdelsen af Udviklingsstrategien og Styringsaftalen er tidsmæssigt adskilt, men skal i høj grad spille sammen indholdsmæssigt.  

Udkast til Udviklingsstrategi 2014 tager afsæt i indberetning fra 19 kommuner og Region Midtjylland om det forventede behov for tilbud på det samlede sociale område og specialundervisningsområdet og deres overvejelser om tilbudsviften det kommende år.  

 

Overordnet set tilkendegiver et flertal af kommunerne en uændret efterspørgsel efter de tilbud, som er omfattet af Rammeaftale 2014. Samtidig forventer kommunerne et uændret eller faldende behov for pladser uden for kommunens eget regi.

 

Der er aftalt følgende områder, hvor kommunerne og regionen i fællesskab vil igangsætte udviklingsinitiativer:

 

Fælles metodeudvikling af omkostningseffektive og fagligt kvalificerede tilbud

I den midtjyske region er der enighed om, at der fortsat skal være fokus på fælles metodeudvikling. Den fælleskommunale/regionale metodeudvikling er forankret i Metodecentret i en 2-årig periode til at understøtte implementeringen og

erfaringsopsamlingen af udvalgte metoder - til gavn for alle. Der er bl.a. fælles

opmærksomhed på velfærdsteknologien.

 

Godkendelse og tilsyn

Ministertemaet i rammeaftale 2014 er godkendelse og tilsyn. De midtjyske kommuner og Region Midtjylland har i 2013 igangsat processen med at løfte tilsynsopgaven mest    

hensigtsmæssigt. Dialog, samarbejde og koordinering er centrale elementer i denne  

proces. Parterne vil i løbet af 2013 og 2014 konkretisere de temaer, der er behov for at

sætte fokus på, ligesom takster og et fortsat helhedsorienteret fokus på udvikling er

opmærksomhedspunkter.

 

Social- og integrationsministeren har primo april 2013 fremsat forslag til lov om socialtilsyn. Efter lovforslaget skal kommunalbestyrelsen i Silkeborg Kommune varetage opgaven med det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud beliggende i Region Midtjylland

 

Der er i sagen knyttet en række bilag, herunder selve Udviklingsstrategien og bilag til denne. Det bemærkes, at bilag 5: Udtræk fra Tilbudsportalen" ikke er vedhæftet, idet det er meget omfattende. I stedet henvises til hjemmesiden www.viborg.dk - Kommune - Det sociale område - Rammeaftaler eller linket: http://viborg.dk/db/social.nsf/Alle/1B236C64D752FD9EC1257B48002810A6?OpenDocument.

 

Her kan de øvrige bilag også findes.

 

Udkastet er udarbejdet i en tæt dialog mellem repræsentanter fra administrationen i de 19 kommuner og Region Midtjylland, hvormed der er skabt et godt afsæt for en fælles indsats på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet.

 

Udviklingsstrategien skal være godkendt i de 19 kommunalbestyrelser i regionen samt i regionsrådet senest den 1. juni 2013 og Styringsaftalen den 15. oktober 2013.

 

Formandskabet for KKR Midtjylland har den 2. april 2013 drøftet Udviklingsstrategi 2014 med regionsrådsformanden i Region Midtjylland, og parterne er enige om at indstille forslaget til vedtagelse i kommunalbestyrelserne samt i regionsrådet.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-28-13

5. Kildebjerget Kostskole: Opsigelse af driftsaftale med Hedensted Kommune (sag til forretningsudvalget)

Resume

Kildebjerget Kostskole har de seneste år haft meget lav belægning på grund af vigende efterspørgsel fra kommunerne. På nuværende tidspunkt ser situationen ud til at forværres yderligere for skoleåret 2013/2014, og administrationen vurderer, at der ikke fremadrettet er grundlag for en rentabel og faglig forsvarlig drift.

 

Derfor fremlægges en administrativ indstilling til regionsrådets godkendelse om, at Region Midtjylland opsiger "Aftale mellem Region Midtjylland og Hedensted Kommune om driften af Kildebjerget Kostskole".

Direktionen indstiller,

at Region Midtjylland opsiger aftalen mellem Region Midtjylland og Hedensted Kommune om driften af Kildebjerget Kostskole.

Sagsfremstilling

Kildebjerget Kostskole

Region Midtjylland har siden 2007 drevet Kildebjerget Kostskole jævnfør aftale mellem Region Midtjylland og Hedensted Kommune om driften af Kildebjerget Kostskole. Aftalen er vedlagt sagen.

 

Kildebjerget Kostskole har 41 normerede pladser i Rammeaftalen 2013. Kildebjerget Kostskole består dels af et kostskolelignende tilbud med 13 pladser til børn og unge mellem 14 og 18 år med særlige behov, og dels af et STU tilbud (Særlig Tilrettelagt Uddannelsesforløb) med 28 pladser til unge mellem 16 og 25 år.

 

Kildebjerget Kostskole er beliggende i Stouby, hvor man udbyder 13 kostskolepladser samt 12 af STU pladserne. Derudover har Kildebjerget en afdeling i Tørring, hvor man udbyder 16 STU pladser. Tilbuddene på Kildebjerget Kostskole har 14 indskrevne elever og 20 medarbejdere i april 2013.   

 

Baggrund

De seneste år har Kildebjerget Kostskole haft store økonomiske udfordringer på grund af en stærk vigende efterspørgsel fra kommunerne. Den lave belægning på Kildebjerget Kostskole har resulteret i et væsentligt driftsunderskud i 2012.

 

Tabel 1. Elevtal for skoleårene 2007/2008 til 2012/2013

Skoleår
Antal elever
2007/2008
56
2008/2009
58
2009/2010
46
2010/2011
30
2011/2012
20
2012/2013
14

 

Administrationen har lavet driftsscenarier for Kildebjerget Kostskole i forhold til en beregning af minimumsbelægning for en rentabel drift. Disse er vedlagt sagen. Beregningen viser, at der for skoleåret 2013/2014 skal være minimum 22 indskrevne elever/beboere for at sikre en rentabel drift af Kildebjerget Kostskole i Stouby.

 

Der er i april 2013 kun otte indskrevne elever/beboere for skoleåret 2013/2014 på Kildebjerget Kostskole. En så lav belægning vil medføre et driftsunderskud på ca. 3,4 mio. kr.

 

Kildebjerget Kostskole har gjort en stor indsats for løbende at tilpasse den daglige drift og økonomi til den faktiske aktivitet. Fra 2009 til 2012 har Kildebjerget blandt andet lukket to af tre afdelinger i bodelen, nedlagt 13 stillinger og aftalt nedsat arbejdstid med en række medarbejdere.

 

Kildebjerget har senest i 2013 foretaget en større omlægning og reduktion af pladserne i Rammeaftalen 2013, ligesom aktiviteten ved den Særlige Tilrettelagte Ungdomsuddannelse flyttes fra afdelingen i Tørring til Stouby. Det er ikke muligt at effektivisere eller nedskære yderligere på tilbuddene uden, at det faglige indhold bliver uacceptabelt hårdt ramt.  

 

Et fortsat driftsunderskud på Kildebjerget Kostskole skal finansieres af det øvrige regionale socialområde, og ressourcer omfordeles fra andre tilbud og målgrupper.

 

Administrationen indstiller derfor, at Region Midtjylland opsiger aftalen mellem Region Midtjylland og Hedensted Kommune om driften af Kildebjerget Kostskole.

 

Aftalen kan opsiges med 12 måneders varsel til udløb ved et kalenderårs afslutning. Det vil sige med udløb den 31. december 2014. Aktiviteten på Kildebjerget Kostskole vil dog ophøre med udgangen af skoleåret 2012/2013.

 

Orientering til kommunerne

Hedensted Kommune samt de øvrige brugerkommuner, er den 9. og 10. april 2013 blevet orienteret om den administrative indstilling fra Region Midtjylland om en opsigelse af aftalen med Hedensted Kommune om driften af Kildebjerget Kostskole.

 

Otte af de 14 indskrevne elever på Kildebjerget Kostskole i 2013 er fra kommuner i Region Syddanmark. De resterende seks elever er fra Aarhus, Horsens, Lemvig og Hedensted Kommuner i Region Midtjylland. De øvrige kommuner i Region Midtjylland er orienteret på møde den 25. april 2013 i Den administrative Styregruppe for Social og Specialundervisningsområdet.    

 

Proces ved opsigelse af driftsaftale

Ved en beslutning om at opsige aftalen mellem Region Midtjylland og Hedensted Kommune om driften af Kildebjerget Kostskole vil administrationen iværksætte nærmere dialog med Hedensted Kommune i forhold til en overdragelsesproces, herunder også eventuel overdragelse til nye mulige aktører og aktiviteter på Kildebjerget Kostskole inden driftsaftalens ophør.

 

Kildebjerget Kostskole vil være brugerkommunerne behjælpelig med at sikre en god og fleksibel overgang til nye tilbud for de indskrevne elever/beboere for skoleåret 2013/2014.

 

De personalemæssige konsekvenser for de 20 medarbejdere på Kildebjerget Kostskole ved en eventuel opsigelse af driftsaftalen vil blive håndteret i overensstemmelse med de regionale retningslinjer ved omplacering og eventuel afskedigelse i forbindelse med besparelser og omstruktureringer i Region Midtjylland.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-5-1-06-V

6. Årsrapport for tilsynet med de regionalt drevne sociale tilbud 2012 (sag til forretningsudvalget)

Resume

Tilsynets årsrapport for 2012 indeholder blandt andet statistiske oplysninger om tilsynets arbejde samt en generel vurdering af specialiseringsniveauet på de regionalt drevne sociale tilbud.

Direktionen indstiller,

at Tilsynets årsrapport for 2012 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Tilsynets årsrapport for 2012 er den sidste årsrapport fra det regionale tilsyn, idet tilsynsopgaven pr. 1. januar 2014 overgår til Socialtilsyn Midt i Silkeborg Kommune.

 

Årsrapporten for 2012 indeholder derfor også en beskrivelse af udviklingen i løsningen af tilsynsopgaven siden Tilsynets start i 2007, ligesom der redegøres for status på arbejdet med godkendelses- og tilsynsreformen.

 

Tilsynet har i 2012 udarbejdet 51 tilsynsrapporter og foretaget 13 eksterne evalueringsbesøg efter Dansk Kvalitetsmodel på socialområdet i landets øvrige regioner. 11 tilbud i Region Midtjylland har tilsvarende modtaget eksterne evalueringsbesøg af evaluatorer fra andre regioner. Da disse erstatter et anmeldt tilsynsbesøg, er der således i alt foretaget 62 tilsyns- eller evalueringsbesøg på Region Midtjyllands sociale tilbud.

 

Tilsynet har således opfyldt det af regionsrådet fastsatte servicemål om at udføre, hvad der svarer til 2 tilsynsbesøg pr. tilbud pr. år.

 

Årsrapporten beskriver, at der især er givet opmærksomhedspunkter for forhold vedrørende medicinhåndtering og magtanvendelse, og at der blandt andet er givet anbefalinger vedrørende dokumentationsrutiner og risikovurdering.

 

Det er generelt Tilsynets vurdering, at specialiseringsniveauet på de regionalt drevne sociale tilbud er højt, og at der ledelsesmæssigt tages hånd om problemer på tilbuddene.  

 

Der vedlægges en oversigt over fordeling af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg samt opmærksomhedspunkter og anbefalinger.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-60-74-3-09

7. Gårdhaven i Viborg: Godkendelse af anlægsregnskab (sag til forretningsudvalget)

Resume

Regionsrådet frigav den 23. februar 2011 anlægsbevilling til opførelse af 23 boliger med servicearealer til erstatning af det socialpsykiatriske bosted Gårdhaven i Viborg.

 

Byggeriet blev påbegyndt i april 2011 og afleveret i foråret 2012.

 

Der foreligger nu et revisorgodkendt anlægsregnskab til godkendelse i regionsrådet.

Direktionen indstiller,

at anlægsregnskabet for erstatningsbyggeri til Gårdhaven i Viborg godkendes, og

 

at mindreforbruget på 0,095 mio. kr. tilføres regionens kasse.

Sagsfremstilling

Regionsrådet gav den 23. februar 2011 endelig anlægsbevilling til erstatningsbyggeri til det socialpsykiatriske bosted Gårdhaven.

 

Bygningen er på 2.550 m2 og indeholder 21 to-værelses lejligheder, to et-værelses aflastningsboliger samt fælles og servicearealer.

 

Der blev taget første spadestik den 15. april 2011. Byggeriet blev afleveret den 19. april 2012 og beboerne flyttede ind primo maj 2012. Efterfølgende har der været arbejdet med udearealer og haveanlæg. Udarbejdelsen af anlægsregnskabet skulle afvente afslutningen af dette arbejde.

 

Bevillinger og regnskabsresultater fremgår af nedenstående tabel.

 

Tabel 1. Bevilling og regnskabsresultat (1.000 kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Erstatningsbyggeri til Gårdhaven, Viborg
 
37.493
 
37.398
 
95

 

Som det ses af tabellen udviser anlægsregnskabet et mindreforbrug på 95.000 kr., som tilføres regionens kasse. 

 

KPMG har den 5. april 2013 fremsendt revisorerklæringer til anlægsregnskabet uden bemærkninger. Revisorerklæringen vedlægges som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-60-73-11-10

8. Granbakken i Allingåbro: Godkendelse af anlægsregnskab (sag til forretningsudvalget)

Resume

Regionsrådet gav den 22. juni 2011 anlægsbevilling til opførelse af seks boliger med servicearealer til beboere med Prader-Willie Syndrom på det sociale botilbud Granbakken i Allingåbro.

 

Byggeriet blev påbegyndt i efteråret 2011 og afleveret i sommeren 2012, hvorefter udearealerne er blevet etableret.

 

Der foreligger nu et revisorgodkendt anlægsregnskab til godkendelse i regionsrådet.

Direktionen indstiller,

at anlægsregnskabet for seks nye pladser på Granbakken i Allingåbro godkendes.

Sagsfremstilling

Regionsrådet gav den 22. juni 2011 anlægsbevilling til opførelse af seks nye pladser til udviklingshæmmede med Prader-Willie Syndrom på Granbakken.

 

Bygningen er på 836 m2 inklusiv en mellemgang, der forbinder den nye afdeling med en eksisterende bygning på Granbakken. Den nye afdeling indeholdende seks nye to-rums boliger på hver 52 m². Til boligerne hører fælles opholdsareal og aktivitetsrum. Desuden er der etableret faciliteter for de ansatte i form af vagtrum, mødelokaler, kontorer mv. Projektet indeholder endvidere et produktionskøkken, som også betjener beboerne i den eksisterende boenhed.

 

Byggeriet blev påbegyndt i efteråret 2011 og selve bygningen blev afleveret den 13. juli 2012. Beboerne begyndte at flytte ind fra august 2012. Der har efterfølgende været en del mangler ved byggeriet, som skulle udbedres. Dette arbejde har stået på indtil primo 2013.

 

I efteråret 2012 har der været arbejdet med udearealerne, hvor der er etableret et stort afskærmet gårdmiljø med fast belægning.

 

Inden projektet blev igangsat, var der en sparerunde, hvor en del af arbejdet på udearealet blev sparet væk. Granbakken ønskede imidlertid, at dette arbejde blev udført, og det blev derfor aftalt, at en del af arbejdet med udearealet skulle finansieres af Granbakkens drift.

 

Udearealet er etableret som et helt særligt udemiljø, hvor beboerne kan færdes uforstyrret, hvilket er vigtigt for denne målgruppe.

 

Af praktiske hensyn er hele arbejdet bogført på anlægget og efterfølgende er Granbakkens andel blevet omposteret til driften.

 

Bevillinger og regnskabsresultater fremgår af nedenstående tabel.

 

Tabel 1. Bevilling og regnskabsresultat (1.000 kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Brutto
11.454
11.782
- 328
Omplacering til drift
 
328
 
Netto
11.454
11.454
0

 

Som det ses af tabellen udviser anlægsregnskabet brutto et merforbrug på 327.619 kr. Efter den aftalte omplacering til Granbakkens drift, er der balance i regnskabet.

 

KPMG har den 25. april 2013 fremsendt revisorerklæringer til anlægsregnskabet uden bemærkninger. Revisorerklæringen vedlægges som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-35-78-3-09

9. Orientering om produktiviteten i psykiatrien i 2012 (sag til forretningsudvalget)

Resume

Regionsrådet vedtog i forbindelse med Budget 2012, at psykiatrien skal forbedre produktiviteten med 2 % årligt.

 

Administrationen har udarbejdet opgørelsen for produktiviteten i psykiatrien i 2012.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om produktiviteten i psykiatrien i 2012 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Regionsrådet har tidligere besluttet, at psykiatrien skal forbedre produktiviteten med 2 % årligt.

 

Produktiviteten måles i forhold til to indeks:

 

  • Tilrettede driftsudgifter pr. behandlet patient.

  • Antal patienter pr. behandler.

 

I forbindelse med fremlæggelse af modellen for måling af produktiviteten i psykiatrien godkendte regionsrådet, at patienttyngden skal indgå i opgørelsen, således at der tages højde for forskelligheden i patientgrupperne.

 

Regionsrådet blev på mødet den 23. januar 2013 orienteret om, at produktiviteten i perioden 2010 til 2011 ikke levede op til kravet om en årlig aktivitetsstigning på 2 % på grund af et lavt aktivitetsniveau i 2011, men at aktiviteten i 2012 var steget væsentligt.

 

Administrationen har udarbejdet vedlagte opgørelse for 2012, der viser en stigning på 4,8 % fra 2011 målt på driftsudgifter pr. patient, og en samlet stigning fra 2009 til 2012 på 9,1 %.

 

Produktiviteten i antal patienter pr. behandler er steget med 1,6 % fra 2011, og der har været en samlet stigning på 3,8 % fra 2009 til 2012 mod et produktivitetskrav på 4,0 %.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-35-73-5-08

10. Orientering om magtanvendelser på socialområdet i 2012 (sag til forretningsudvalget)

Resume

Administrationen har udarbejdet en opgørelse over antallet af magtanvendelser i 2012 på Region Midtjyllands sociale tilbud. Samtidig er arbejdet med magtanvendelser beskrevet.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om magtanvendelser i 2012 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Administrationen orienterer årligt regionsrådet om det foregående års arbejde med magtanvendelser.

 

Vedlagte rapport om magtanvendelse i 2012 indeholder dels et talmateriale omkring magtanvendelser, dels en beskrivelse af arbejdet med magtanvendelser. I talmaterialet sammenlignes tallene fra 2012 med tallene fra 2011. Der er umiddelbart sket en stigning i antallet af magtanvendelser på voksenområdet, mens antallet af magtanvendelser er faldende på børneområdet.

 

Det skal understreges, at det er svært at konkludere entydigt ud fra talmaterialet om arbejdet med magtanvendelse, da der er mange faktorer, der har indflydelse på antallet af magtanvendelser. Rapporten om magtanvendelse i 2012 forsøger at forklare dette nærmere med forskellige eksempler, ligesom den beskriver det fortsatte læringsfokus på området.

 

Udgangspunktet er, at magtanvendelse skal begrænses mest muligt og aldrig må erstatte omsorg og pleje eller pædagogisk bistand. Ved brug af magt skal der anvendes den mindst indgribende foranstaltning i kortest mulig tid, ligesom magtanvendelsen skal afvejes over for det, der søges opnået.

 

Al magtanvendelse skal registreres og indberettes. Hovedformålet med dette er en synliggørelse af brug af magt og en afgrænsning af hvilke tiltag, der er tilladt indenfor lovens rammer. Derudover skal indberetningerne bruges til at drage læring af magtanvendelserne.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-64-12

11. Status på Social Strategi

Resume

Udarbejdelsen af Social Strategi foregår intensivt og de første afsnit er nu klar til indledningsvis drøftelse. Denne indledningsvise drøftelse efterfølges af et samlet udkast, der er til behandling i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 12. juni 2013.

Direktionen indstiller,

at udkast til Social Strategi drøftes og kommenteres.

Sagsfremstilling

Der er aftalt en løbende drøftelse af udkastet til Social strategi i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde. Administrationen er nu klar med de første delafsnit jf. bilag 1. Disse delafsnit er særligt inspireret af cafémødet, der blev afholdt den 10. april 2013. Der lægges op til, at delafsnittene indledningsvist drøftes af det rådgivende udvalg med henblik på indarbejdelse af udvalgets eventuelle kommentarer.

 

Den indledningsvise drøftelse efterfølges af en samlet behandling af udkast til Social Strategi på det rådgivende udvalgs møde den 12. juni 2013. I den forbindelse vil de vedlagte afsnit, som fremgår af bilag 1, blive fremlagt for det rådgivende udvalg i justeret form på baggrund af bemærkninger fra udvalget.

 

Regionsrådet vil behandle udkastet den 26. juni 2013 og sende udkastet i høring ved relevante samarbejdsparter jf. nedenstående tidsplan.

 

Tidsplan

Aktivitet
Tidspunkt
Udarbejdelse af Social
strategi
Behandling af delafsnit i det Rådgivende udvalg
 
15. maj
Præsentation af arbejdet med Social strategi i Kontaktforum
 
10. juni
Udkast til Social strategi behandles politisk
Behandling af samlet udkast i det rådgivende udvalg
 
12. juni
Behandling af samlet udkast i regionsrådet 
 
26. juni
Social strategi i høring
Udsendelse af udkast til Social strategi i høring
 
28. juni
Frist for afgivelse af høringssvar
2. september
Behandling af høringssvarene i det rådgivende udvalg
 
11. september
Endelig forslag til Social strategi behandles politisk
Behandling af endelig forslag til Social strategi i det Rådgivende udvalg
 
9. oktober
Behandling af endelig forslag til Social strategi i regionsrådet
 
30. oktober

  

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede og kommenterede de udleverede afsnit.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

12. Orientering om LUP Psykiatri 2012

Resume

På mødet orienteres om resultaterne i LUP Psykiatri 2012, som blev offentliggjort den 30. april 2013.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om LUP Psykiatri 2012 tages til orientering.

Sagsfremstilling

Siden 2004 har der hvert år været foretaget landsdækkende undersøgelser af patientoplevelser i Psykiatrien. Undersøgelserne omfatter indlagte og ambulante voksne patienter samt ambulante børn og unge på landets offentlige psykiatriske hospitaler. Hvert tredje år gennemføres landsdækkende undersøgelser af de pårørendes oplevelser. I efteråret 2012 blev undersøgelserne for første gang gennemført samtidigt.

Formålet med undersøgelserne er at afdække patient- og pårørendeoplevelsen af centrale temaer omkring personalekontakt, behandling og organisering af behandlingen for dermed at give psykiatrien ny viden, der kan anvendes i kvalitetsudviklingen.

Undersøgelsen viser bl.a., at kontakten til sengeafsnit og ambulatorier er det, patienterne i voksenpsykiatrien udtrykker størst tilfredshed over. 86 % af de indlagte patienter og 96 % af de ambulante patienter oplever, at de åbent kan fortælle personalet om vanskeligheder og problemer.

 

Derimod oplever kun knap halvdelen af de indlagte patienter og 65 % af de ambulante patienter, at personalet har talt med dem om de problemer, de har med deres fysiske helbred.

 

90 % af de pårørende til indlagte og 96 % af de pårørende til ambulante patienter oplever, at personalet taler til dem på en måde, som de forstår.

 

Også i børne- og ungdomspsykiatrien er kontakten til personalet noget af det, der er størst

tilfredshed med. 96 % af patienterne oplever, at personalet taler forståeligt og tager

deres synspunkter alvorligt, og 70 % af patienterne føler, de har fået information om, hvad de selv kan gøre for at tackle deres vanskeligheder og problemer.

 

Opfølgningen på undersøgelserne vil bygge videre på undersøgelsens gode resultater.

Der vil fortsat blive sat fokus på kommunikation og information. Herudover vil der blive sat fokus på psykiatriske patienters fysiske helbred, ligesom undersøgelserne har været med til at påpege behovet for yderligere understøttelse af mestring af egen sygdom, især blandt patienter i børne- og ungdomspsykiatrien.

 

Administrationen har opsummeret de overordnede resultater og fremadrettede fokusområder for Region Midtjylland i vedlagte notat. Herudover er der vedlagt henholdsvis den nationale rapport og seks regionale rapporter.

 

Det bemærkes, at da koncept og spørgeskemaer er væsentligt ændret i forhold til de foregående år, kan hovedparten af resultaterne ikke sammenlignes med tidligere års resultater.

 

Endelig bemærkes, at drøftelse af punktet ikke kræver, at alle rapporterne er læst, da der vil blive givet et kort oplæg på mødet.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen om LUP Psykiatri 2013 til orientering.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-284-12

13. Orientering om udviklingen i ventelisten og henvisningslisten til voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien fra februar til marts 2013

Resume

Der gives en orientering om udviklingen i ventelisten og henvisningslisten fra februar til marts 2013.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om udviklingen i ventelisten og henvisningslisten tages til orientering.

Sagsfremstilling

Der registreres i perioden en stigning i ventelisten til både voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien. Stigningen kan for børne- og ungdomspsykiatrien primært tilskrives den høje tilgang af henvisninger i årets tre første måneder samt den nye ordning med, at alle skal ses.

 

Venteliste voksenpsykiatrien

Fra februar til marts 2013 øgedes den samlede venteliste til voksenpsykiatrien. Antallet af ventede kortere end to måneder reduceredes, mens antal ventende længere end to måneder øgedes. Den stigende tendens, der sporedes ved årets begyndelse, er dermed fortsat.

 

[image] 

Henvisninger til voksenpsykiatrien

De høje antal henvisninger, som sås i januar og februar måned, ses også i marts måned, omend med en svagt aftagende tendens, hvilket kan være en del af forklaringen på, at antallet af ventende kortere end to måneder i perioden er reduceret.

 

Ventelisten børne- og ungdomspsykiatrien

Fra februar til marts måned 2013 steg den samlede venteliste til børne- og ungdomspsykiatrien, heraf hovedsageligt for børn og unge, der har ventet kortere end to måneder. Den stigende tendens, som sporedes ved årets begyndelse er således fortsat.

 

[image] 

Henvisninger til børne- og ungdomspsykiatrien

I årets tre første måneder henvistes mange børn og unge til udredning i børne- og ungdomspsykiatrien. De høje henvisningstal kan sammen med etableringen af Psykiatriens Centrale Visitation pr. 1. februar 2013 og ordningen med at alle henviste skal ses forklare stigningen i antal børn og unge, der har ventet kortere end to måneder.

 

Psykiatriens Centrale Visitation

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde gives på mødet under punktet eventuelt en mundtlig orientering om foreløbig status på Psykiatriens Centrale Visitation, som trådte i kraft den 1. februar 2013.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen om udviklingen i ventelisten og henvisningslisten til voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien fra februar til marts 2013 til orientering.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

14. Gensidig orientering

Sagsfremstilling

Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede ”Psykiatri- og socialledelsens redegørelse om undersøgelse af Afdeling for retspsykiatri, Aarhus Universitetshospital, Risskov – hovedtendenser og konkrete initiativer”, som blev offentliggjort den 14. maj 2013.

 

Administrationen omdelte kopi af et svar til en borger fra Niels Callesøe vedrørende den fremtidige anvendelse af Region Midtjyllands område ved Psykiatrisk Hospital i Risskov. Udvalget vil modtage en ny orientering om status efter sommerferien 2013.

 

Mette Rohde Terp og Anders Vistisen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen