Udvalg Vedrørende Psykiatriområdet Og Det Specialiserede Socialområde 03. februar 2016 (Referat)
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum
til
mødet i
den 3. februar 2016 kl. 13:00
i Holmstrupgård, Holmstrupgårdvej 39, 8220 Brabrand (Pejsestuen)
Alle medlemmer var mødt undtagen Ulla Diderichsen og Palle Quistgaard, der havde meldt afbud.
Mødet blev hævet kl. 15.50.
1. Tema: Besøg på Holmstrupgård #
Sagsfremstilling
Mødet i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde afholdes den 3. februar 2016 på Holmstrupgård, Holmstrupgårdvej 39, 8220 Brabrand.
Mødet afholdes i Pejsestuen. Der er mulighed for parkering på området ved Holmstrupgård. Der er vedlagt et kort, der viser vej til Holmstrupgård.
Områdeleder Knud Byskov og souschef Birte Lausch holder oplæg om og viser rundt på Holmstrupgård.
Der er afsat ca. 1 time til oplægget og rundvisningen.
Om Holmstrupgård
Holmstrupgård er et helhedsorienteret miljøterapeutisk behandlingstilbud til normalt begavede unge mellem 14 og 23 år med psykiatriske lidelser samt behandling af unge voksne (18-30 år) med spiseforstyrrelser. Cirka 70 unge gør brug af Holmstrupgårds tilbud.
Holmstrupgård behandler følgende målgrupper:
- Unge med skizofreni og andre psykotiske lidelser
- Unge med personlighedsforstyrrelser (f.eks. borderline og spiseforstyrrelser)
- Unge med opmærksomhedsforstyrrelser (f.eks. ADHD)
- Unge med kontaktvanskeligheder (f.eks. Aspergers syndrom)
- Afdelinger til særligt udsatte unge
- Unge voksne (18-30 år) med spiseforstyrrelser
Hovedsædet i Brabrand ved Aarhus er en gammel proprietærgård, som huser administration, skole, værksted og fire boafdelinger. Desuden driver Holmstrupgård udslusning og efterværn og værested. Derudover har Holmstrupgård startet en afdeling, Æblevangen, i Aarhus N samt et dagtilbud, Enggården, i Holme.
Holmstrupgård er en selvejende institution, hvis bygninger primært er ejet af foreningen Jysk børneforsorg/Fredehjem, der arbejder for vanskeligt stillede børn, unge og familier på et folkekirkeligt grundlag. Det betyder blandt andet, at der ikke er private, økonomiske interesser involveret i driften af Holmstrupgård. Jysk børneforsorg/Fredehjem har indgået driftsoverenskomst med Region Midtjylland.
Beslutning
Områdeleder Knud Byskov og souschef Birte Lausch, Specialområde Holmstrupgård, gav en præsentation af Holmstrupgård samt en rundvisning på stedet.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Bilag
2. Godkendelse af referat fra sidste møde #
Resume
Referat fra udvalgets møde den 6. januar 2016 vedlægges til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 6. januar 2016 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 6. januar 2016 vedlægges til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde godkendte referatet.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
3. Udmøntning af midler til hurtig udredning og behandling
Resume
I Finanslov 2016 er afsat midler til at sikre hurtig udredning og behandling. Region Midtjyllands andel af midlerne forventes at udgøre ca. 60 mio. kr. i 2016 og 90 mio. kr. i 2017 og frem. Det indstilles, at der allerede nu udmøntes 30 mio. kr. til hospitalerne, så de kan blive klar til ændringen af udrednings- og behandlingsretten fra den 1. oktober 2016. Der foreslås, at midlerne fordeles ud fra hospitalernes optageområder. Derudover indstilles det, at der overføres 10 mio. kr. til kontoen for behandling på privathospitaler til at dække et eventuelt merforbrug i forbindelse med de ændrede patientrettigheder.
Direktionen indstiller,
at | der udmøntes en andel på 30 mio. kr. af finanslovsmidlerne til at sikre hurtig udredning og behandling på de somatiske hospitaler, |
at | midlerne fordeles efter hospitalernes optageområder jf. tabel 1, og |
at | der bevilges 10 mio. kr. af finanslovsmidlerne til kontoen for behandling på privathospitaler til at dække eventuelt merforbrug i forbindelse med de ændrede patientrettigheder pr. 1. oktober 2016. |
Sagsfremstilling
Med Finanslov 2016 er der på landsplan afsat 300 mio. kr. i 2016 og herefter årligt 450 mio. kr. til at sikre hurtig udredning og behandling. Den endelige fordeling af finanslovsmidlerne er endnu ikke meldt ud. Det forventes, at Region Midtjyllands andel vil udgøre omkring 60 mio. kr. i 2016 og 90 mio. kr. i 2017 og frem.
Finanslovsmidlerne uddeles i forbindelse med regeringens forslag til ændring af sundhedsloven vedrørende reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling. Med lovforslaget lægges der op til, at udredningsretten ændres, så patienter får ret til at vælge udredning på et privathospital via det udvidede frie sygehusvalg, hvis hospitalerne i bopælsregionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan udrede patienten inden for 30 dage. Samtidig foreslås det, at den differentierede behandlingsret afskaffes og afløses af en ret til udvidet frit sygehusvalg ved mere end 30 dages ventetid til behandling ved regionens hospitaler. Lovforslaget forventes at træde i kraft fra 1. oktober 2016.
Administrationen foreslår, at der allerede nu udmøntes 40 mio. kr. af finanslovsmidlerne. Heraf udmøntes 30 mio. kr. til hospitalerne, så de har mulighed for at opbygge kapacitet og afvikle ventelister som forberedelse til lovændringen den 1. oktober. Midlernes foreslås udmøntet som en permanent bevilling, idet det vurderes, at der er behov for en varig udvidelse af kapaciteten, for at hospitalerne også på sigt kan have kort ventetid til udredning og behandling. Der kan være behov for, at hospitalerne omprioriterer midlerne løbende, så midlerne anvendes på de områder, hvor der er størst kapacitetsudfordringer og derfor gør mest gavn.
Det foreslås, at de 30 mio. kr. fordeles med udgangspunkt i de vejledende optageområder for hospitalerne. Formålet hermed er at aflaste hospitalerne i forbindelse med den ændrede udredningsret og indførelse af en måneds behandlingsret. Vægten er således, at patienterne kan blive udredt og behandlet til tiden ved deres lokale hospital.
Derudover foreslås det, at 10 mio. kr. af finanslovsmidlerne overføres til kontoen for behandling på privathospital og reserveres til at dække eventuelt merforbrug på kontoen i forbindelse med de ændrede patientrettigheder.
Udover de 40 mio. kr., der udmøntes nu, vil regionsrådet snarest få fremlagt en sag om udmøntning af yderligere 20 mio. kr. til pukkelafvikling på hospitalerne for at nedbringe ventelisterne på særlige problemområder, hvor der i dag er lang ventetid. De 20 mio. kr. vil i første omgang blive udmøntet som er midlertidig bevilling. I forbindelse med fastlæggelse af budget 2017 vil der blive set på, hvordan de 20 mio. kr. skal udmøntes permanent sammen med udmøntningen af de resterende 30 mio. kr. af finanslovmidlerne.
I forbindelse med udmøntningen af de resterende finanslovsmidler vil der blive foretaget en nærmere analyse af behovet for kapacitetsudvidelser på hospitalerne. Her vil der blandt andet blive set på, om der er et særligt behov for ekstra midler til kapacitetsopbygning i forhold til den specialiserede behandling eller til anden behandling, som kun foregår på enkelte hospitaler i regionen. Specifikt vil der blive set på kapaciteten inden for udvalgte ortopædkirurgiske behandlinger, øjenområdet og øre-, næse- og halsområdet.
Der vil desuden blive set særskilt på det neurologiske speciale, hvor det dog skal bemærkes, at der i Finanslov 2016 er afsat særskilte midler til ældre medicinske patienter herunder til behandling af demente. I aftalen om satspuljen på sundheds- og ældreområdet er der ligeledes afsat midler til en national handlingsplan for demens. Når der er klarhed over, hvor stor en andel af disse midler, som tilgår Region Midtjylland, skal der ses på, om der er behov for, at en del af de resterende midler til hurtig udredning og behandling skal udmøntes til neurologien.
Psykiatrien i Region Midtjylland har i 2015 fået satspuljemidler på 42,7 mio. kr. og yderligere 21,3 mio. kr. i 2016 til at udvide deres kapacitet og sikre hurtigere udredning og behandling. I forbindelse med Budget 2017 skal der ses på, om en del af finanslovsmidlerne til hurtig udredning og behandling skal udmøntes til Psykiatrien.
I nedenstående tabel fremgår forslag til fordeling af de 30 mio. kr., som udmøntes til kapacitetsopbygning på de somatiske hospitaler, samt de 10 mio. kr., som foreslås overført til kontoen for behandling på privathospitaler:
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende hospitalsområdet anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget appellerede til, at hospitalerne har fokus på rationelle måder at lave udredning og behandling på, f.eks. i form af ja/nej klinikker.
Det blev aftalt, at udvalget på et kommende møde får et indlæg om tiltag, hospitalsledelser har igangsat efter inspiration fra andre hospitaler.
Erik Winther var forhindret i at deltage i sagens behandling.
4. Godkendelse af afrapporteringer på Socialstyrelsens centrale udmeldinger vedrørende børn og unge med alvorlig synsnedsættelse og voksne med kompleks erhvervet hjerneskade
Resume
Socialstyrelsen har i november 2014 udsendt to centrale udmeldinger vedrørende tilbud til dels børn og unge med alvorlig synsnedsættelse og dels voksne med kompleks erhvervet hjerneskade.
Socialstyrelsen kan udsende sådanne centrale udmeldinger, hvis det vurderes, at der er risiko for en uhensigtsmæssig afspecialisering på et eller flere områder inden for det specialiserede socialområde eller den specialiserede specialundervisning.
Der er udarbejdet afrapporteringer til Socialstyrelsen vedrørende de to centrale udmeldinger.
Direktionen indstiller,
at | afrapporteringer af Centrale Udmeldinger vedrørende børn og unge med alvorlig synsnedsættelse og voksne med kompleks erhvervet hjerneskade godkendes. |
Sagsfremstilling
Evalueringen af kommunalreformen pegede på en bekymring for en uhensigtsmæssig afspecialisering af viden på det mest specialiserede socialområde og inden for den mest specialiserede specialundervisning.
Alle Folketingets partier har derfor indgået en aftale om at oprette en national koordinationsstruktur, som er forankret i Socialstyrelsen.
Som led i den nationale koordinationsstruktur kan Socialstyrelsen komme med såkaldte Centrale Udmeldinger, hvis det vurderes, at der er risiko for en uhensigtsmæssig afspecialisering inden for konkrete områder. Formålet hermed er at sikre koordination og planlægning på tværs af kommuner og regioner af de højt specialiserede indsatser og tilbud i forhold til målgruppen.
Det er kommunerne, der har ansvaret for, at de højt specialiserede indsatser og tilbud på det sociale område er til rådighed for borgerne. Det aftales imidlertid ofte via rammeaftaler, hvem der er leverandør af disse tilbud. Når det drejer sig om meget specialiserede tilbud, er dette ofte regionerne.
Socialstyrelsen har pr. 1. november 2014 udsendt to Centrale Udmeldinger for følgende områder:
- Børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.
- Voksne med kompleks erhvervet hjerneskade.
Kommunalbestyrelserne skal i forbindelse med fastlæggelse af udviklingsstrategien for det sociale område behandle Socialstyrelsens Centrale Udmeldinger og udarbejde en afrapportering til Socialstyrelsen for status på områderne.
DASSOS (Den Administrative Styregruppe for Social- og Specialundervisningsområdet) i Region Midtjylland har udarbejdet de to vedlagte afrapporteringer vedrørende dels børn og unge med alvorlig synsnedsættelse og dels voksne med kompleks erhvervet hjerneskade på baggrund af indberetninger fra de midtjyske kommuner herunder sparring med faglige følgegrupper.
KKR Midtjylland har fremsendt de to afrapporteringer til godkendelse i de 19 kommuner i Region Midtjylland og i regionsrådet med henblik på en samlet tilbagemelding til Socialstyrelsen fra kommunerne og Region Midtjylland. Denne fremgangsmåde skyldes, at Socialstyrelsens indgang til dialogen om de centrale udmeldinger er det eksisterende rammeaftale-samarbejde i regi af DASSOS og Rammeaftalesekretariatet.
Børn og Unge med alvorlig synsnedsættelse
Antallet af børn og unge (0-17 år) med alvorlig synsnedsættelse, som de midtjyske kommuner var handlekommune for pr. 1. januar 2015, er opgjort til i alt 184 børn og unge. Dette tal adskiller sig fra Socialstyrelsens opgørelse af målgruppen via Synsregistret, som er på i alt 135 børn og unge i de midtjyske kommuner. Afvigelsen vidner om, at kommunernes indberetninger er behæftet med en vis usikkerhed, og at tallene skal læses og anvendes med dette in mente.
De midtjyske kommuners indberetninger viser, at kommunerne fortrinsvis anvender en afgrænset gruppe af højt specialiserede tilbud til børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.
Indsatser til børn og unge med alvorlig synsnedsættelse sker via abonnementsaftaler, som fastsættes på årsbasis. Således har alle midtjyske kommuner samarbejdsaftaler med et eller flere synscentre.
De midtjyske kommuners indberetninger vidner om, at der findes det nødvendige udbud af tilbud til børn og unge med alvorlig synsnedsættelse. Tilbuddene inden for den midtjyske region har en god geografisk spredning og vurderes af følgegruppen til at have den nødvendige faglighed og økonomiske bæredygtighed. Denne vurdering underbygges af, at ingen kommuner har angivet at opleve særlige udfordringer inden for området.
I forhold til tilrettelæggelse og koordinering af de højt specialiserede tilbud og indsatser peger de midtjyske kommuner på fortsat faglig udvikling og yderligere formalisering af det netværk af videnspersoner, der på tværs af kommunerne arbejder med børn og unge med alvorlig synsnedsættelse som vigtige udviklingsområder.
Region Midtjylland driver ikke tilbud målrettet børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.
Voksne med kompleks erhvervet hjerneskade
Af afrapporteringen fremgår det, at antallet af voksne med kompleks erhvervet hjerneskade med behov for en højt specialiseret indsats og/eller tilbud er opgjort til i alt 134 borgere i de midtjyske kommuner. Målgruppen er opgjort som antallet af voksne borgere med kompleks erhvervet hjerneskade, som de midtjyske kommuner har været handlekommune for i 2014, og som på et tidspunkt i løbet af året har modtaget højt specialiseret rehabilitering. Det er vigtigt at understrege, at målgruppestørrelsen er et skøn, som er behæftet med en vis usikkerhed – blandt andet fordi kommunerne ikke registrerer borgere ud fra diagnose eller funktionsnedsættelse.
Ligeledes fremgår det, at de midtjyske kommuner i vid udstrækning oplever, at der er sammenhæng mellem kommunernes behov for højt specialiserede indsatser til voksne med kompleks erhvervet hjerneskade og det samlede udbud heraf – ikke mindst understøttet med kommunernes anvendelse af matrikelløse indsatser.
De midtjyske kommuner er enige om, at der imidlertid også findes en række opmærksomhedspunkter i forhold til at sikre det nødvendige udbud af højt specialiserede tilbud til borgere med kompleks erhvervet hjerneskade. Et af disse opmærksomhedspunkter er manglen på en fælles national forståelse af det højt specialiserede område. Et andet opmærksomhedspunkt er - jf. brugen af den matrikelløse rehabilitering – de vanskeligheder, som er forbundet med at overføre læring fra ét sted til et andet, når borgeren ikke længere har brug for et døgndækket tilbud.
I forlængelse af ovenstående peger de midtjyske kommuner i drøftelsen af tilrettelæggelse og koordinering på, at udviklingen af højt specialiserede matrikelbundne tilbud skal gå hånd i hånd med den faglige udvikling af højt specialiserede rehabiliteringsindsatser, som – af hensyn til borgerens mestring af hverdagslivet – tilbydes med udgangspunkt i borgerens eget hjem.
Region Midtjylland driver, som det fremgår af rapporteringen, tilbud målrettet voksne borgere med kompleks erhvervet hjerneskade samlet under Specialområde Hjerneskade (Tagdækkervej Bo-rehabiliterings- og aktivitetstilbud, Høskoven Trænings- bo- og aktivitetshus, Svalevej Bo- og rehabiliteringstilbud). Region Midtjylland har været inddraget i forbindelse med afrapporteringen.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
6. Orientering om status for arbejdet med strategi for den regionale indsats i det nære sundhedsvæsen #
Resume
Der orienteres kort om processen for udarbejdelse af strategien vedrørende den regionale indsats i det nære sundhedsvæsen.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Af regionens aftale om budget 2016 fremgår det, at der skal udarbejdes en samlet strategi for regionens indsatser i det nære sundhedsvæsen. Beslutningen er formuleret i forbindelse med vedtagelse af spareplanen for 2015-2019.
Der er nu igangsat en proces med henblik på, at regionsrådet i maj 2016 kan behandle et forslag til en strategi.
Processen ser således ud:
Forberedende workshop med blandt andet klinikere, patienter mv. | 25. januar 2016
|
Rådgivende udvalg (sundhed) - udfordringsbillede | 7./8./9. marts 2016
|
Politisk workshop for regionsrådet med afsæt i debatoplæg | 29. marts 2016 (temamøde)
|
Behandling af forslag til strategi (rådgivende udvalg, forretningsudvalg og regionsråd) | maj 2016
|
Der vil på mødet blive givet en kort orientering om processen.
Regionsrådet blev orienteret om kommissoriet for strategiudarbejdelsen på møde den 25. november 2015.
I forhold til den nationale proces har regeringen, KL og Danske Regioner i overensstemmelse med Økonomaftalen for 2016 påbegyndt et udvalgsarbejde om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, der skal komme med forslag til, hvordan sundhedsvæsenet imødekommer den demografiske udvikling med flere kronisk syge og ældre patienter. Der er særlig fokus på sammenhængende, borgernære og omkostningseffektive tiltag for patienter med behov for behandling på tværs af sektorer. Det fremgår af udvalgets kommissorium, at der sigtes mod, at arbejdet afsluttes i 2016.
7. Orientering om årsrapport for anvendelse af antipsykotisk medicin i 2015#
Resume
Administrationen har udarbejdet årsrapport om kvalitetssikring af behandlingen med antipsykotisk medicin i Region Midtjylland på baggrund af data for 2015.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning, og |
at | det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøfter, hvorvidt udvalget fremover fortsat ønsker at få forelagt årsrapporten. |
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet årsrapporten "Kvalitetssikring af behandlingen med antipsykotisk medicin", som er den fjerde i rækken.
Baggrunden for særligt at følge behandling med antipsykotisk medicin er dels, at mange af disse præparater er meget potente og potentielt risikable for patienten, og dels at behandlingen ofte tilbydes til svært behandlelige patientgrupper, som oftest er kronisk syge psykiatriske patienter i langvarige forløb.
Der er i årsrapporten for 2015 en række overordnede konklusioner:
- Der blev i 2014 identificeret 86 unikke patienter i psykiatrien, som en eller flere gange har været i behandling med en dosis af antipsykotisk medicin, som overstiger de nationale anbefalinger. I 2015 er dette tal på 85 patienter, heraf 18 gengangere.
- I forhold til kombinationsbehandling (behandling med flere slags antipsykotisk medicin) er billedet stort set uændret fra 2014 til 2015. Det samlede antal patienter i denne kategori er 99 i 2015, idet yderligere 14 patienter fik tilbudt behandlingen i somatikken.
- I 2014 blev der identificeret 19 patienter, som mere end 10 gange har været i behandling med antipsykotisk medicin, der overstiger de nationale anbefalinger. I 2015 er dette tal på 20 patienter, med 7 gengangere fra 2014.
- De ovenstående 20 mest behandlingskrævende patienter er ligesom i 2014 vurderet i forhold til antal domme til behandling, tvang, misbrug, indlæggelsestid/frekvens og selvskade, hvilket dokumenterer deres meget behandlingskrævende tilstand.
I årsrapporten fremhæves det endvidere, at de nationale anbefalinger for antipsykotisk medicin næsten udelukkende baserer sig på forskning og erfaring vedrørende velbehandlede patienter, og at den vejledende dosis derfor i visse tilfælde kan være utilstrækkelig i forhold til de mest syge patienter.
Det fremgår af nedenstående tabel, at niveauet for brug af antipsykotisk behandling i Region Midtjylland er meget stabilt i perioden 2014-2015.
medicin4)
Administrationen vil fortsætte med den løbende monitorering af forbruget af antipsykotisk medicin på hospitalerne i Region Midtjylland i 2016, og konklusionerne herfra vil ligeledes blive samlet i en årsrapport.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområdet tog orienteringen til efterretning. Udvalget besluttede samtidig, at man også gerne fremover vil have forelagt årsrapporten for anvendelse af antipsykotisk medicin til orientering i udvalget.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
8. Forberedelse af møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg #
Resume
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Direktionen indstiller,
at | udvalget drøfter emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg. |
Sagsfremstilling
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Sidste møde i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg var den 19. november 2015. Der er møde igen i udvalget den 11. februar 2016.
Der er vedlagt et notat med faglig vurdering af Mandometermetoden.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede sagen.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
9. Gensidig orientering #
Sagsfremstilling
Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.
Psykiatribyggeriet Gødstrup
Der gives på mødet en status på psykiatribyggeriet i Gødstrup.
Beslutning
Administrationen orienterede om status på psykiatribyggeriet i Gødstrup og den videre proces.
Administrationen orienterede om status i forhold til kirkegården ved Psykiatrisk Hospital i Risskov.
Administrationen orienterede om et par aktuelle sager på socialområdet.
Ulla Diderichsen og Palle Qvistgaard var forhindrede i at deltage i sagens behandling.