Udvalg Vedrørende Psykiatriområdet Og Det Specialiserede Socialområde 09. november 2016 (Referat)
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum
til
mødet i
den 9. november 2016 kl. 13:00
i AUH, afd. Q, konferencelokalet, ledelsesgangen, indgang 67, Skovagervej 2, 8240 Risskov
Alle medlemmer var mødt undtagen Henrik Qvist, der havde meldt afbud.
Mødet blev hævet kl. 16.20.
1. Tema: Besøg på Afdeling Q, Aarhus Universitetshospital Risskov #
Sagsfremstilling
Mødet i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde afholdes den 9. november 2016 på Afdeling Q - Afdeling for Depression og Angst, Aarhus Universitetshospital, Risskov.
Mødet afholdes i det store konferencelokale på ledelsesgangen i Afdeling Q ved indgang 67. På vedlagte kort er indgang 67 markeret. Der er på kortet ligeledes markeret parkeringsmuligheder. Der skal ikke anvendes parkeringskort, men der gøres opmærksom på, at nogle af parkeringspladserne har en tidsbegrænsning på to timer.
Afdelingsledelsen ved ledende overlæge Poul Erik Buchholz og oversygeplejerske Asger Bjerre præsenterer indledningsvis Afdeling Q. Herefter præsenterer centerchef Annemarie Graae Gottlieb, Klinik for PTSD og Transkulturel Psykiatri, afdelingens arbejde med veteraner, hvorefter funktionsledelsen i afsnit Q2 ved overlæge Sune Straszek og afdelingssygeplejerske Hanne Elmo Mikkelsen præsenterer arbejdet med projektet dynamisk lys. Der afsluttes med en rundvisning på Q2 med fremvisning af dynamisk lys.
Der er afsat ca. 1 time og 15 minutter til oplæggene og rundvisningen.
Om Afdeling Q, Aarhus Universitetshospital Risskov
Afdelingens fulde navn er Afdeling Q - Afdeling for Depression og Angst. I daglig tale Afdeling Q. Afdelingen er en af de fire psykiatriske behandlingsafdelinger på Aarhus Universitetshospital, Risskov.
I Afdeling Q er der ca. 400 fastansatte medarbejdere. De fleste er behandlere, som for eksempel læger, psykologer, sygeplejersker samt social- og sundhedsassistenter.
På Afdeling Q behandles voksne med følgende psykiske lidelser:
- Affektive sindslidelser - altså mani og/eller depression, herunder også bipolar lidelse, som er en lidelse med meget store humørudsving og både maniske og depressive faser.
- Angst og social fobi, altså nervøse og stressrelaterede lidelser.
- Adfærdsændringer forbundet med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer.
- Personlighedsforstyrrelser.
- Posttraumatisk stresssyndrom (PTSD), også kaldet tilpasnings- og belastningsreaktioner.
- Tvangslidelser, også kaldet OCD.
- Krigstraumer.
- Alvorlige selvmordstanker.
- Seksuelle problemer.
Behandlingen foretages både i sengeafsnit og som ambulant behandling.
Afdelingen er opdelt i otte funktionsenheder samt en afdelingsledelse, en stab og en forskningsenhed:
Beslutning
Ledende overlæge Poul Erik Buchholz og oversygeplejerske Asger Bjerre præsenterede indledningsvis Afdeling Q.
Herefter præsenterede centerchef Annemarie Graae Gottlieb, Klinik for PTSD og Transkulturel Psykiatri, afdelingens arbejde med PTSD med særligt fokus på veteraner.
Overlæge Sune Straszek og afdelingssygeplejerske Hanne Elmo Mikkelsen præsenterede arbejdet med projektet dynamisk lys, hvorefter der var en rundvisning på Q2 med fremvisning af dynamisk lys.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
2. Godkendelse af referat fra sidste møde #
Resume
Referat fra udvalgets møde den 5. oktober 2016 vedlægges til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 5. oktober 2016 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 5. oktober 2016 vedlægges til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde godkendte referatet.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
3. Godkendelse af høringsversionen af Psykiatriplan 2017
Resume
Der fremlægges forslag til Psykiatriplan 2017 (høringsversion). Den overordnede vision i psykiatriplanen er ”Bedre behandling og længere liv til flere med psykisk sygdom – på patientens præmisser”. Der er tale om en strategisk plan, der udstikker retningen for behandlingen af borgere med psykisk sygdom i de kommende år.
Direktionen indstiller,
at | Psykiatriplan 2017 (høringsversion) godkendes med henblik på udsendelse i høring. |
Sagsfremstilling
Det indgår i Spareplan 2015-2019, at der i 2016 skal udarbejdes en ny psykiatriplan for Region Midtjylland.
Forslaget til Psykiatriplan 2017 tager udgangspunkt i visionen ”Bedre behandling og længere liv til flere med psykisk sygdom – på patientens præmisser” og i Region Midtjyllands målbillede.
Psykiatriplan 2017 udstikker retningen for arbejdet i de kommende år. Fokus i planen er på at skabe strategisk retning frem for detaljerede handleplaner/initiativer. Hermed er der mulighed for løbende at tage højde for, at patienternes ønsker og psykiatriens behandlingsmetoder kan ændre sig.
Administrationen udarbejder årligt en handleplan på baggrund af Psykiatriplanen, hvor der udpeges indsatsområder for det kommende år.
Årsplan 2017 forelægges mundtligt for det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde på udvalgets møde den 9. november 2016, da udvalget har en særlig forpligtigelse til at følge op på realiseringen af psykiatriplanen.
I Psykiatriplan 2017 fastholdes de nuværende strukturer inden for psykiatrien i Region Midtjylland. I forlængelse heraf skal der i de kommende år udarbejdes særskilte planer for, hvordan de sidste af psykiatriens optageområder harmoniseres, så de alle matcher somatikkens optageområder samt for, hvordan sengekapaciteten i de nye hospitalsbyggerier kan udnyttes mest effektivt. Integrationen af somatikken og psykiatrien i akutafdelingerne skal ligeledes følges nøje.
Psykiatriplan 2017 er ikke afgrænset til en bestemt årrække. Det er tanken, at regionsrådet i forbindelse med den årlige status på psykiatriplanen skal vurdere, hvornår Psykiatriplan 2017 skal revideres. Denne vurdering foretages første gang ved udgangen af 2019.
Psykiatriplan 2017
Psykiatriplan 2017 indeholder indledningsvis en beskrivelse af en række udfordringer, der har betydning for udviklingen og tilrettelæggelsen af indsatsen:
- Ulighed i sundhed.
- Ændringer i sygdomsbilledet.
- Utilstrækkelig sammenhæng og uklar opgavefordeling.
- Behov for forbedrede behandlingsmetoder.
- Lægemangel.
De overordnede strategier for udviklingens af psykiatrien beskrives herefter på baggrund af de otte mål for sundhedsvæsenet i Region Midtjyllands målbillede jf. nedenstående figur.
Udarbejdelsen af Psykiatriplan 2017
Arbejdet med udarbejdelsen af en ny psykiatriplan for Region Midtjylland har været forankret i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde. Som en del heraf har udvalget været i dialog med repræsentanter for patienter, pårørende, samarbejdspartnere og psykiatri- og socialledelsen.
På denne baggrund blev der udarbejdet et første udkast til Psykiatriplan 2017, som blev drøftet på det rådgivende udvalgs møde den 14. september 2016. Udkastet er revideret i henhold til disse drøftelser. De ændringer, der er foretaget i første udkast, er markeret med gult i det udkast, der forelægges for det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde samt for det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud. Den endelige høringsversion uden markeringer fremlægges for forretningsudvalget og regionsrådet.
Oversigten over høringsparter er vedlagt.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget bakkede op om følgende bemærkninger fra Bente Nielsen og Mette Valbjørn:
Der bør indarbejdes et afsnit om samarbejde med bruger- og pårørendeorganisationer på de nye hospitaler.
Det anbefales, at der fremadrettet er større fokus på psykoeducation af patienter med bivirkninger.
Udkastet bør suppleres med et afsnit om, hvilke udfoldelsesmuligheder der er for psykiatriske patienter i forbindelse med de nye byggerier eksempelvis i form af værksteder og andre udendørs aktiviteter.
I afsnittet om samarbejdet med kommunerne, bør det overvejes, om tænkningen om Psykiatriens Hus i Silkeborg kan bredes ud flere steder.
I afsnittet om integration mellem somatik og psykiatri – bør fordelene fremgå tydeligere.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
5. Projekteringsbevilling til ny afdeling på Grenen-Glesborg, beliggende i Norddjurs Kommune
Resume
Specialområde Kriminalitetstruede og Dømte Børn og Unge driver en særligt sikret afdeling for psykisk afvigende unge på afdeling SYD i Dalstrup. Specialområdet har gennem en årrække erfaret, at kommunerne har store udfordringer med at anvise unge til relevante døgntilbud efter endt ophold på afdelingen. En ny kombineret delvis lukket/åben afdeling vil kunne afhjælpe dette forhold. Det foreslås derfor, at der gives projekteringsbevilling til en ny afdeling, som skal ligge ved de eksisterende åbne afdelinger på Grenen-Glesborg. I den nye bygning er der desuden indtænkt lokaler til tværgående administration for specialområdet, der skal erstatte en lejet pavillon.
Direktionen indstiller,
at | der gives anlægsbevilling og rådighedsbeløb samt anvises finansiering jf. bevillingsskema tabel 1 til projektering af nybygning på Grenen-Glesborg, og |
at | der tilknyttes ekstern rådgiver efter udbud jf. Region Midtjyllands Byggeregulativ. |
Sagsfremstilling
Specialområde Kriminalitetstruede og Dømte Børn og Unge har både åbne, en delvist lukket og sikrede afdelinger. Derudover har Kriminalitetstruede og Dømte Børn og Unge en særlig sikret afdeling i Dalstrup for psykisk afvigende unge (afdeling SYD), som er den eneste af sin slags i Danmark.
Den særligt sikrede afdeling modtager unge mellem 12 og 18 år, og målgruppen omfatter specifikt:
- Unge, der er kriminalitetstruede eller har begået kriminalitet.
- Unge, der på anden måde har udvist en farlig adfærd eller har behov for pædagogisk-psykologisk udredning, hvor det ikke er muligt i åbent regi.
- Unge, som ikke kan rummes på en almindelig sikret afdeling, og som udviser særligt psykisk afvigende adfærd.
Den særligt sikrede afdeling SYD har eksisteret i 10 år og har gennem hele perioden oplevet, at kommunerne har store udfordringer med at anvise unge til relevante døgntilbud efter endt ophold på afdelingen. Specialområdet har således oplevet stor efterspørgsel efter at kunne tilbyde døgnophold i åbent eller delvist lukket regi.
På den baggrund bliver der ansøgt om en projekteringsbevilling med det formål at bygge en ny åben/delvis lukket afdeling for unge med psykisk afvigende adfærd, som ikke kan rummes på almindelige åbne afdelinger.
Den nye afdeling vil organisatorisk være tilknyttet den særligt sikrede afdeling. Det medfører blandt andet bedre forløb og overgange for de anbragte unge, som flyttes fra den ene afdeling til den anden. Derudover vil det medføre driftsoptimeringer i forhold til personale, som vil kunne varetage funktioner på begge afdelinger.
Målgruppen for den nye afdeling er børn og unge mellem 14 og 25 år, og omhandler specifikt:
- Unge, der er kriminalitetstruede eller har begået kriminalitet.
- Unge, som ikke kan rummes på en almindelig åben afdeling, og som udviser særligt psykisk afvigende adfærd.
Administrationen har været i dialog med Socialtilsyn Midt, som vurderer, at målgruppen kan godkendes til både at have børn- og ungeanbringelser, delvist lukkede pladser og voksenanbringelser op til det 25. år (§ 107 pladser). Dette medfører en hensigtsmæssig fleksibilitet med henblik på at sikre sammenhængende (ubrudte) behandlingsforløb og giver samtidig en større risikospredning i forhold til salg af flere forskellige ydelser. Den nye afdeling vil blive normeret til fem pladser. De fem pladser er godkendt i DASSOS (Den Administrative Styregruppe for Social- og Specialundervisningsområdet i den midtjyske region).
Der er udarbejdet et idéoplæg til den nye afdeling, som er vedlagt sagsfremstillingen. Heraf fremgår det, at den nye afdeling placeres sammen med Grenens øvrige åbne afdelinger på Grenen-Glesborg og vil kunne rumme fem unge. Placeringen er valgt med henblik på at kunne benytte det store eksterne og interne aktivitets- og uddannelsestilbud, som er forbundet med placeringen på Grenen-Glesborg. Den nye bygnings bruttoareal udgør 790 m².
Bygningens stueplan vil udgøre selve den nye afdeling. Der indrettes her syv værelser, hvoraf to af værelserne benyttes som medarbejder- og ekstraværelse. Alle værelser er store og lyse og udstyret med eget bad og toilet. Derudover vil der være et stort køkken/alrum, som sammen med aktivitetsrummet og atriumgården vil fremstå som afdelingens naturlige omdrejningspunkt. Der etableres i stueetagen også undervisningsrum til intern undervisning, ligesom der indrettes et egentlig lokale til undervisning i vredeshåndtering (ART). Unge fra andre afdelinger på Grenen-Glesborg vil også kunne benytte undervisningslokalet til vredeshåndtering. Den nye afdeling følger et panoptikon-princip, hvor medarbejdere og unge altid vil kunne se hinanden, når de opholder sig i fællesskabet. Der lægges i det hele taget stor vægt på, at byggeriet understøtter de unges og medarbejdernes sikkerhed, så der sikres et godt behandlingsmiljø.
Den nye bygnings 1. sal udgør 257 m² og skal benyttes til tværgående administration. Der indrettes her fem kontorer, som skal erstatte den nuværende løsning på Grenen-Glesborg, hvor kontorerne er placeret i en lejet pavillon. De administrative medarbejdere, som får kontor på 1. sal, løser opgaver for hele specialområdet og ikke kun den nye afdeling. Derudover indrettes møderum, toiletfaciliteter og depot. Ved at medtænke en flytning af administrationen fra en lejet pavillon til den nye bygning vil der alene her kunne opnås en driftsoptimering på ca. 0,1 mio. kr. årligt.
Tidsplanen for opstart af byggeriet er følgende:
- Projekteringsbevilling fra regionrådet november 2016.
- Projekteringsperiode december 2016 til marts 2017.
- Endelig anlægsbevillingsansøgning april/maj 2017.
- Udbud af anlægsopgaven juni og udførelse i perioden fra juli 2017–april 2018.
- Forventet ibrugtagning maj 2018.
Der tilknyttes en ekstern rådgiver til at varetage projekteringen. Totalrådgivningen foreslås udbudt i indbudt licitation, hvor der spørges 2-3 rådgivere jf. Byggeregulativet. Projektet udbydes herefter i stor/-fagentreprise med tildelingskriterium "laveste pris".
Økonomi
Det er en forudsætning, at taksten for beboerne efterfølgende ikke må stige som direkte konsekvens af byggeriet.
Det samlede byggeri forventes at koste ca. 12 mio. kr. eksklusive moms.
Det er specialområdets vurdering, at der som en direkte følge af ombygningen efter ibrugtagningen kan realiseres en driftsoptimering på ca. 0,5 mio. kr. årligt. Driftsoptimeringen opnås gennem bedre udnyttelse af personale mellem afdelinger, mere effektiv udnyttelse af tværgående administration og ledelse samt opsigelse af lejemål på lejet pavillon.
Af nedenstående tabel 1 fremgår anlægsbevilling, rådighedsbeløb og finansiering vedrørende projektering af nybygningen på Grenen-Glesborg.
Efter udmøntning af projekteringsbevillingen vil der i 2017 være 25,229 mio. kr. i rest på rammebevillingen til udvikling af sociale tilbud.
Bæredygtighed
Det er en forudsætning, at projektet opføres i henhold til bygningsklasse 2020, jf. regionens Agenda 21.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
6. Orientering om tilbagebetaling til beboere for ledsagelse på ferieture m.v. #
Resume
Region Midtjylland skal, lige som landets øvrige kommuner og regioner, tilbagebetale beløb til nuværende og tidligere beboere på regionens botilbud, som er blevet opkrævet for ledsagelse på ferieture, udflugter med videre. Det har tidligere været praksis, at voksne beboere kunne komme på ferieture, udflugter m.v. arrangeret af botilbuddene mod hel eller delvis egenbetaling for personaleudgifterne.
Botilbuddenes adgang til at sælge ledsagelse til beboerne blev i 2014 kendt ulovlig, og Region Midtjylland ændrede derfor sine interne retningslinjer. Der tilbydes nu kun ture for beboerne i det omfang, personaleressourcerne kan dækkes af takstbetalingerne fra kommunerne.
På et møde mellem de 19 kommuner i den midtjyske region og Region Midtjylland den 23. august 2016 blev det aftalt, at driftsherrerne hver især opgør og udbetaler de beløb, som beboerne tidligere er blevet opkrævet for personaleudgifter til ledsagelse. Region Midtjylland har iværksat en proces vedrørende tilbagebetaling til borgerne for de skyldige beløb.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det har tidligere været praksis, at voksne beboere kunne komme på ferieture, udflugter m.v. arrangeret af botilbuddene mod hel eller delvis egenbetaling for personaleudgifterne.
Den 16. januar 2014 udsendte Kommunernes Landsforening (KL) information om, at det ikke er tilladt at opkræve betaling fra borgere vedrørende personaleudgifter til ledsagelse jævnfør Servicelovens § 85. Udmeldingen fra KL kom på baggrund af en vejledende udtalelse fra det daværende Social- og Integrationsministerium til Holstebro Kommune den 25. april 2013. Administrationen i Region Midtjylland udmeldte til botilbuddene på baggrund af KL’s informationsskrivelse, at der ikke længere må opkræves beløb hos beboerne for ledsagelse på ferieture m.v. Udmeldingen til botilbuddene i Region Midtjylland blev foretaget den 28. marts 2014, og den ulovlige praksis er derpå ophørt. En efterprøvning af sagen hos Social- og Indenrigsministeriet har ikke givet anledning til en ændret fortolkning af reglerne.
Dette har givet anledning til frustration hos såvel borgere som botilbud, som i en del tilfælde har oplevet præciseringen af reglerne som en serviceforringelse. I mange tilfælde er borgerne afhængige af at blive ledsaget af personale, som har kendskab til borgernes individuelle behov.
Der er stadig mulighed for at arrangere ture for beboerne i det omfang, personaleudgifterne kan dækkes indenfor takstbetalingerne fra kommunerne. Takstbetalingerne fra kommunerne dækker som udgangspunkt ikke socialpædagogisk bistand ved rejser m.v., som derfor ikke længere tilbydes.
Regelpræciseringen medfører, at de beløb, der tidligere er blevet opkrævet hos borgerne for socialpædagogisk ledsagelse fra botilbud, som drives af såvel kommuner som regioner, skal betales tilbage. Sagen har løbende været drøftet i Den Administrative Styregruppe for Social- og Specialundervisningsområdet i den midtjyske region (DASSOS) senest den 23. august 2016, hvor konklusionen var, at kommunerne agerer ud fra individuelle vurderinger af ikrafttrædelsesdato for tilbagebetaling.
Statsforvaltningen har den 2. oktober 2014 udtalt sig i en konkret sag fra Favrskov Kommune, hvor en borger havde rettet henvendelse om lovligheden af, at kommunen havde opkrævet ledsagerudgifter i forbindelse med et ferieophold, hvor borgerens datter blev ledsaget af personale fra botilbuddet. Det vil som udgangspunkt være denne dato samt en tre-årig forældelsesfrist, der tages udgangspunkt i, når tilbagebetalingsperioden defineres i kommuner og regioner. Idet regelpræciseringen blev meldt ud internt i Region Midtjylland den 28. marts 2014, er det denne dato, der definerer tilbagebetalingsperioden for Region Midtjyllands vedkommende.
Tilbagebetalingsperioden er dermed 28. marts 2011 til 28. marts 2014 for Region Midtjylland.
Tilbagebetalingskravet vedrører regionens fire specialområder med tilbud til voksne samt Stormly, der har driftsoverenskomst med Region Midtjylland. Derudover er tidligere Region Midtjylland-tilbud, som nu drives i kommunalt regi, herunder Lene Bredahlsgade i Randers også omfattet.
Der er tale om løn samt rejse- og opholdsudgifter til personalet under ferieophold, udflugter m.v. uden for botilbuddet, herunder f.eks. entrebilletter, overnatning, transportudgifter, kost osv. Der kan både være tale om endagsture, individuelle ture, gruppeture og deciderede rejseaktiviteter.
Den totale beløbsstørrelse, der skal udbetales fra Region Midtjylland til nuværende og tidligere beboere (eller pårørende ved dødsfald), kendes ikke pt. Region Nordjylland har oplyst, at de forventer at skulle udbetale i størrelsesordenen 4,5 mio. kr.
Der er i første omgang udvalgt fire afdelinger/botilbud, hvor det afdækkes, hvilke rejser og udflugter der har været, og om og hvor meget beboerne er blevet opkrævet for personalets ledsagelse. Det forventes på den baggrund, at omfang og beløbsstørrelser kan anslås for regionens samlede mængde af tilbud. De fire prøvehandlinger forventes afsluttet i 2016. Dernæst gennemføres opgørelser for de resterende botilbud i regionen. Udbetaling af de skyldige beløb til borgerne vil ske samlet herefter.
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde vil få en fornyet orientering på baggrund af prøvehandlingerne.
Processen vil efterfølgende blive suppleret af en annoncering, hvor borgerne selv får mulighed for at henvende sig, hvis de mod forventning ikke er blevet kontaktet af regionen, og de kan dokumentere, at de har betalt for ledsagelse i perioden.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
7. Henvendelse fra regionsrådsmedlem Henrik Qvist vedrørende gener i forbindelse med renovering af Regionspsykiatrien Midts bygninger i Søndersøparken i Viborg #
Resume
Regionsrådsmedlem Henrik Qvist har anmodet om, at det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde får en orientering om gener for patienter i forbindelse med en igangværende renovering af altaner i Regionspsykiatrien Midts bygninger i Søndersøparken i Viborg.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Regionsrådsmedlem Henrik Qvist har ved mail af 24. oktober 2016 anmodet om, at udvalget får en orientering om gener for patienter i forbindelse med en igangværende renovering af altaner i Regionspsykiatrien Midts bygninger i Søndersøparken i Viborg.
Henrik Qvist anfører følgende i henvendelsen, at han har modtaget en telefonisk klage fra en patient, der har klaget over voldsomt støj fra arbejde på sygehusets bygning. Støj som både patienten og andre har lidt under daglig i adskillige dage. Patienten må tage mere beroligende medicin, ligesom angstanfald mm. har været i stigning. Patienten mener, det også gælder for flere andre patienter.
Henrik Qvist ønsker en redegørelse om omfanget og fakta omkring denne renovering, herunder om der er gjort nok for at skærme patienterne. Samt om de indgåede aftaler med de lokale arbejdere overholdes.
Henrik Qvist ønsker samtidig at få belyst, hvorvidt det er korrekt, at patienters brug af beroligende medicin har været stigende på den berørte afdeling i periode med facaderenoveringen.
Der vedlægges et notat, hvor der redegøres for facaderenoveringen, herunder for de tiltag der gøres for at skærme patienterne samt for medarbejdernes overholdelse af sikkerhedsforskrifterne.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
8. Henvendelse fra regionsrådsmedlem Henrik Qvist om ansattes kritik af ydelses-styringen i psykiatrien #
Resume
Regionsrådsmedlem Henrik Qvist har anmodet om, at det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde på sit møde den 11. januar 2017 debatterer kritikken fra ansatte vedrørende ydelsesstyringen i psykiatrien.
Direktionen indstiller,
at | henvendelsen drøftes. |
Sagsfremstilling
Regionsrådsmedlem Henrik Qvist har ved mail af 24. oktober 2016 anmodet om, at udvalget på sit møde den 11. januar 2017 debatterer kritikken fra ansatte vedrørende ydelsesstyringen i psykiatrien.
Henrik Qvist anfører følgende i henvendelsen:
"På mødet 11. Januar vil jeg gerne debattere kritikken, som lyder fra flere ansatte, og som man har kunnet læse i flere blade i denne uge.
At vi har for meget fokus på ydelser fremfor kvalitet og resultater.
Hvordan kommer vi denne kritik i møde og hvad er op og ned. Jeg ser gerne, at en af kritikerne får ordet sammen med ledelsen, så vi kan få en ordentlig debat og gennemgang med bud på, hvordan det evt. kan gøres anderledes."
Det indstilles, at henvendelsen drøftes.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde aftalte, at administrationen udarbejder et forslag til en temadrøftelse på udvalgsmødet den 11. januar 2017 om ydelsesstyring i psykiatrien.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
9. Forberedelse af møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg #
Resume
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Direktionen indstiller,
at | udvalget drøfter emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg. |
Sagsfremstilling
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Seneste møde i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg var den 6. oktober 2016. Der er møde igen i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg den 1. december 2016.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede det kommende møde i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg den 1. december 2016. Der var særligt en drøftelse om opfølgning på symposiet om spiseforstyrrelser i relation til mulighederne for afprøvning af Mandometer-metoden i Danmark.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
10. Gensidig orientering #
Sagsfremstilling
Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.
Beslutning
Administrationen orienterede om de aktuelle drøftelser vedrørende arbejdsmiljøet på Aarhus Universitetshospital Risskov. Administrationen vil på næste møde i udvalget orientere om en handlingsplan vedrørende arbejdsmiljøet på Aarhus Universitetshospital Risskov.
Administrationen orienterede om status i forhold til Regionspsykiatrien Vest.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.