Udvalg Vedrørende Psykiatriområdet Og Det Specialiserede Socialområde 15. marts 2017 (Referat)
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum
til
mødet i
den 15. marts 2017 kl. 13:00
i Nørholm Kollegiet, Allingevej 2, 7400 Herning
Alle var mødt, undtagen Henrik Qvist, som havde meldt afbud.
Steen Jakobsen forlod mødet efter behandlingen af åbent punkt 1.
Hanne Roed forlod mødet efter behandlingen af punkt 8.
Punkterne på dagsordenen blev behandlet i følgende rækkefølge: 1, 3, 4, 5, 1 lukket, 2, 9, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 2 lukket.
Mødet blev hævet kl. 16.05.
1. Tema: Besøg på Nørholm Kollegiet #
Sagsfremstilling
Mødet i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde afholdes den 15. marts 2017 på Nørholm Kollegiet, Allingevej 2, 7400 Herning.
Mødet afholdes i mødelokale nord. Der er fri parkering ved Nørholm Kollegiet jf. vedlagte kort.
Områdeleder Hilde Elisabeth Thun Holst giver et oplæg om Nørholm Kollegiet og Specialområde Udviklingshæmning og ADHD.
Der afsættes ca. 1 time til oplæg og rundvisning.
Om Specialområde Udviklingshæmning og ADHD
Specialområde Udviklingshæmning og ADHD er Region Midtjyllands samlede tilbud til voksne med udviklingshæmning - oftest voksne udviklingshæmmede, som har tillægsdiagnoser eller andre udfordringer, som gør, at de har brug for et specialiseret tilbud.
Specialområde Udviklingshæmning og ADHD har fem afdelinger spredt rundt i hele regionen og er en fusion af de fem tidligere voksensociale tilbud:
- Bygmarken i Hedensted
- Granbakken på Djursland og i Randers
- Mosetoft i Viborg
- Nørholm i Herning
- Saustrup tæt på Holstebro.
Specialområdet Udviklingshæmning og ADHD har tilbud til alle voksne med udviklingshæmning, og de forskellige bo- og aktivitetstilbud har hver sin spidskompetence og specialviden om:
- Domfældte udviklingshæmmede
- Problemskabende adfærd
- Prader Willi Syndrom
- Udviklingshæmning med demens
- Udviklingshæmning med psykiatriske overbygninger.
Om Nørholm Kollegiet
Nørholm er en driftsklynge under Specialområde Udviklingshæmning og ADHD.
Målgruppe er voksne mennesker med varig nedsat psykisk funktionsevne i let til middelsvær grad, der kan have eller har haft en dom i henhold til straffelovens § 16 eller en dom på tilsyn under kommunen med mulighed for institutionsanbringelse.
Driftsklyngens syv afdelinger er fordelt på flere adresser i Herning. Der er i alt 34 pladser, samt en akutlejlighed. Desuden er der et aktivitets - og samværstilbud, som er henvendt til både egne og eksterne brugere.
Alle 35 pladser er moderne 2-rums boliger med eget bad og tekøkken, desuden er der mulighed for at etablere yderligere køkkenfaciliteter. Alle afdelinger har fælles stue og køkken. Desuden er der adgang til fælles café, sports - og motionsfaciliteter.
Beslutning
Områdeleder Hilde Elisabeth Thun Holst, funktionsleder for HR/økonomi Heines Marker, og funktionsleder for sikkerhed/arbejdsmiljø, Villiam Jørgensen, præsenterede Nørholm Kollegiet og Specialområde Udviklingshæmning og ADHD. Der var herefter en rundvisning på Nørholm Kollegiet.
Henrik Qvist var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
2. Godkendelse af referater fra sidste møde #
Resume
Åbent og lukket referat fra udvalgets møde den 1. februar 2017 vedlægges til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | referater fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 1. februar 2017 godkendes. |
Sagsfremstilling
Åbent og lukket referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 1. februar 2017 vedlægges til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde godkendte referatet.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
3. DNV-Gødstrup: Godkendelse af revideret styringsmanual
Resume
Der er udarbejdet en opdateret styringsmanual for DNV-Gødstrup projektet. Med opdateringen er styringsmanualen blandt andet udvidet til at omfatte psykiatriprojektet i Gødstrup, ligesom der er sket en præcisering af roller og ansvar i forbindelse med risikostyring for alle projektets aktører.
Direktionen indstiller,
at | den reviderede styringsmanual for DNV-Gødstrup godkendes. |
Sagsfremstilling
Styringsmanualen for DNV-Gødstrup er udarbejdet som led i den generelle projekt- og risikostyring af byggeprojektet og er et af Region Midtjyllands styringsredskaber i projektet. Der er udarbejdet en revideret styringsmanual for DNV-Gødstrup projektet, blandt andet som følge af ændrede krav i Sundheds- og Ældreministeriets regnskabsinstruks for kvalitetsfondsprojekterne.
Styringsmanualen udfylder retningslinjer og opstiller forventninger til projektet, og den skal godkendes af regionsrådet. Styringsmanualen bliver derfor løbende opdateret med henblik på at sikre ajourførte retningslinjer og rammer for projektet. Målsætningen med styringsmanualen for projektet DNV-Gødstrup er at sikre, at byggeriet udføres indenfor de fastsatte tidsrammer, økonomiske rammer og andre målsætninger for projektet.
Ændringsforslagene omhandler primært følgende områder:
- Beskrivelsen er udvidet til at omfatte det regionalt finansierede psykiatriprojekt, der er udbudt i totalrådgivning, men som i foråret 2017 udbydes i totalentreprise.
- Afsættelsen af øgede reserver til uforudseelige udgifter med 4 %, som blev besluttet på regionsrådsmødet den 30. marts og 22. december 2016.
- Beskrivelse af håndtering af tvister som opfølgning på revideret regnskabsinstruks dateret den 15. juni 2016.
- Præcisering af roller og ansvar i forbindelse med risikostyring for alle projektets aktører.
- Generelle små opdateringer/rettelser.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
4. Psykiatrien i DNV-Gødstrup: Godkendelse af strategi for udvælgelse og bedømmelse af totalentrepriseudbud
Resume
Der er udarbejdet en endelig strategi for udvælgelse og bedømmelse af totalentrepriseudbuddet for DNV-Gødstrup Psykiatri, som nu forelægges til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | strategi for udvælgelse og bedømmelse af totalentrepriseudbud for DNV-Gødstrup Psykiatri godkendes. |
Sagsfremstilling
Regionsrådet godkendte den 28. september 2016, at DNV-Gødstrup Psykiatri udbydes i totalentreprise.
Projektet udbydes efter udbudsformen "udbud med forhandling med forudgående bekendtgørelse" med tildelingskriteriet "bedste forhold mellem pris og kvalitet".
I vedlagte notat "Strategi for udvælgelse og bedømmelse af totalentreprise" fastlægges og præciseres følgende rammer for totalentrepriseudbuddet:
- Udvælgelseskriterierne og udelukkelsesgrunde i forbindelse med prækvalifikationen
- Som en sikkerhed for totalentreprenørens egnethed til opgaven er udvælgelseskriterier og udelukkelsesgrunde opført i bilag 1. Blandt udelukkelsesgrunde er der en række obligatoriske udelukkelsesgrunde såsom deltagelse i kriminel organisation og lignende. Styregruppen for Psykiatrien i DNV-Gødstrup har selv tilføjet yderligere udelukkelsesgrunde som eksempelvis, at ansøgeren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt m.fl.
- Herudover er der også tilføjet egnethedskriterier for at sikre, at de bedst egnede totalentreprenører udvælges. Punkter indebærer bl.a. egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, økonomisk og finansiel kapacitet samt teknisk og faglig kapacitet.
- De ansøgere, der opfylder alle kriterier, bliver derefter inddelt i tre udvælgelseskategorier efter hvem, der bedst opfylder udvælgelseskriterierne.
- Definition på mindstekrav, skal-krav og guidelines
Der er tilføjet eksempler på diverse krav, så dem, der byder, ved hvad forskellen er på de forskellige krav.
- Afleveringskrav i forbindelse med tilbudsgivningen
Der er indarbejdet krav til dokumentationsmaterialet, som skal opfyldes. Herudover er der også givet eksempler på forskellige typer af afleveringskrav.
- Bedømmelseskriterier for henholdsvis pris og kvalitet, herunder karaktermodel og skala
En uddybende beskrivelse af de kriterier, der bliver vurderet under henholdsvis pris og kvalitet.
Annonceringstidspunkt for prækvalifikationen er flyttet fra den 22. december 2016 til 30. marts 2017, da det tidligere projektforslag ikke kunne godkendes. Projektforslaget for psykiatrien er til behandling i regionsrådet under en anden sag på martsmødet.
Totalrådgiveren afleverer sideløbende det supplerende udbudsmateriale, som på udvalgte områder skal præcisere kravene til psykiatribyggeriet. Projektet præciseres på de områder, som har særlig bevågenhed i forhold til den efterfølgende drift.
Det supplerende udbudsmateriale bliver gennemgået af Hospitalsenheden Vest med henblik på, at det er klar til udbuddet den 30. marts 2017.
Det vedlagte notat vil blive yderligere præciseret frem mod prækvalifikationstidspunktet. Dette betyder også, at de datoer som henvises til på side 1 og 2 ikke længere er aktuelle og derfor skal ses bort fra.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
5. Psykiatrien i DNV-Gødstrup: Godkendelse af projektforslag
Resume
Denne sag handler om godkendelse af projektforslag for psykiatrien, etape 2, i DNV-Gødstrup samt godkendelse af besparelses- og prioriteringskataloget for etape 2.
Direktionen indstiller,
at | projektforslaget godkendes, og |
at | besparelses- og prioriteringskataloget godkendes. |
Sagsfremstilling
Der fremlægges vedlagte projektforslag til godkendelse for psykiatrien, etape 2, i DNV-Gødstrup.
Projektforslaget omhandler opførelsen af den psykiatriske klynge i DNV-Gødstrup-projektet. Projektet har en samlet anlægsramme på 381,1 mio. kr. i indeks 95,8.
Den nye psykiatriklynge indeholder en samling af de regionspsykiatriske funktioner i Holstebro og Herning samt den stationære del af børne- og ungdomspsykiatrien i Viborg.
Når projektet er udført, danner det rammen om sammenlagt 73 voksenpsykiatriske og 13 børne- og ungdomspsykiatriske senge, ligesom der etableres ambulante funktioner for voksen, børne- og ungdomspsykiatri samt kontorfaciliteter.
Psykiatriklyngens samlede bruttoareal udgør ca. 13.500 m2, hvoraf ca. 800 m2 er kældertilslutning til det somatiske hospital. Herved kobler psykiatrien sig på somatikkens logistiske løsninger. Psykiatriens foyer bliver bygget med samme materiale som etape 1 og 3 i kvalitetsfondsprojektet, ligesom Erik. A. Frandsens kunstudsmykning også udvides til at omfatte psykiatriklyngen. Dette betyder, at der skabes en arkitektonisk og visuel sammenhæng gennem den 375 meter lange foyer.
På første sal er der direkte forbindelse til somatikkens behandlingsring, herunder ECT-behandling (elektrochokbehandling), samt til den fælles akutmodtagelse. Der er vedlagt plantegninger for projektet.
Projektet er projekteret med forberedelse til speciallysløsninger. Der er på nationalt plan etableret flere afprøvningsprojekter af speciallysløsninger, der blandt andet har til formål at nedbringe anvendelsen af tvang og medicinering. Når erfaringer fra disse afprøvningsprojekter er indsamlet, vil anbefalinger herfra kunne implementeres i projektet.
Projektet indeholder et fuldt landskabsprojekt. Herudover er der udarbejdet et udvidet landskabsprojekt, der tilfører projektet yderligere kvalitet og udendørs behandlingsmuligheder. Det udvidede landskabsprojekt skal fondsfinansieres via eksterne fonde.
Tidsplan
Tidsplanen for projektet indeholder følgende milepæle:
Udbudsform
Projektet foreslås udbudt som et begrænset udbud efter udbudsformen "udbud med forhandling med forudgående bekendtgørelse" med tildelingskriteriet "bedste forhold mellem pris og kvalitet". Udbudsforløbet indeholder prækvalifikation og et udbud med forhandling.
Der er på dette regionsrådsmøde også forelagt en sag omkring godkendelse af strategi for udvælgelse og bedømmelse af totalentrepriseudbuddet.
Sociale klausuler
Eksisterende konventioner vedrørende arbejdsvilkår vil være gældende for udbud, ligesom udbuddet vil indeholde Region Midtjyllands "Klausul om anvendelse af praktikanter".
Designguides, bæredygtighed, energi- og miljøforhold
Regionens designguides følges i det omfang, det er muligt. Der er i projektforslaget fraveget fra regionens Designguide for Hospitalsbyggeri på størrelsen af sengestuer i børneafdelingen, som er mindre end de 12 m2, som ellers er anbefalet. Indretningen har dog været afprøvet i Innovationsstalden, og sammenholdt med brugererfaringer har man valgt at fravige anbefalingen fra Designguide for Hospitalsbyggeri.
Byggeriet opføres i bygningsklasse 2020. Psykiatriprojektets andel af solceller i Energiparken er beregnet og indkøbes igennem det selvstændige udbud af solceller og etablering af Energipark.
Økonomi
Projektets samlede anlægsramme er på 381,1 mio. kr. i indeks 95,8. Anlægsbevillingen på totalentreprisesummen fremlægges for regionsrådet på nærværende møde under en lukket sag.
I projekteringen af psykiatrien er de tidligere gennemførte vurderinger af løsninger og materialer fra kvalitetsfondsprojektet indarbejdet.
Man har i henhold til projektets styringsmanual valgt at bibeholde en entreringsrisiko på 4 % som reserve i kontraheringsfasen. Efter kontrahering udgør reserverne 8 %. Det betyder, at den samlede risikopulje ved udbud udgør i alt 12 %.
Besparelses- og prioriteringskatalog for etape 2
Der er i lighed med somatikken et besparelses- og prioriteringskatalog for etape 2, som forelægges til godkendelse. Det skal i den sammenhæng nævnes, at der i projektering af psykiatrien er medtaget tidligere gennemførte vurderinger af løsninger og materialer fra kvalitetsfondsprojektet. Da udbuddet er med forhandling, kan der være behov for at bringe projektforslagets prioriterings- og besparelseskatalog i anvendelse.
Der er samlet set besparelser for 9,97 mio. kr. fordelt på 19 emner i kataloget.
I vedlagte prioriterings- og besparelseskatalog for etape 2 fremgår yderligere detaljer om de enkelte emner, herunder konsekvenserne for den efterfølgende drift.
Finansiering af udgifterne
Finansiering af projektet sker af Region Midtjyllands anlægsbudget samt midler fra satspuljemidler på 116 mio. kr. fra puljen for bedre fysiske faciliteter og rammer i psykiatrien udstedt af Sundheds- og Ældreministeriet. Midlerne, som er indeholdt i projektets totalramme, er prioriteret i regionens investeringsplan. Der har tidligere været bevilliget midler til projektet i form af midler til projektorganisation, rådgivning mv.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Tidligere Politisk Behandling
På regionsrådsmødet den 22. juni 2016 (lukket punkt) blev dispositionsforslaget for Psykiatrien i DNV-Gødstrup godkendt.
På regionsrådsmødet den 28. september 2016 blev en revideret udbudsstrategi for Psykiatrien i DNV-Gødstrup godkendt, således at projektet udbydes som totalentreprise i stedet for fag-/storentreprise.
6. Orientering om forbrug af lægemidler i Region Midtjylland 2016
Resume
Udgifterne til tilskudsmedicin i 2016 er stort set uændrede sammenlignet med 2015, mens forbruget af hospitalsmedicin (jf. apotekstal) er steget med 90 mio. kr. fra 2015 til 2016.
I forhold til forbruget af hospitalsmedicin har Region Midtjylland haft en procentvis højere vækst end de øvrige regioner, mens Region Midtjylland har haft den mindste procentvise vækst i indkøbet af hospitalsmedicin fra 2015 til 2016 (jf. Amgros). Forskellene i indkøb på tværs af regionerne vurderes at skyldes forskellige indkøbsstrategier til lageropbygning.
Direktionen indstiller,
at | sagen tages til orientering. |
Sagsfremstilling
I det følgende gennemgås udviklingen efter 4. kvartal 2016 inden for områderne tilskudsmedicin og hospitalsmedicin.
Tilskudsmedicin
Udgifterne til tilskudsmedicin er i 2016 stort set uændrede sammenlignet med 2015, idet udgiften ender på 0,3 mio. kr. lavere end året før.
Dette dækker dog over større udsving på udvalgte områder.
På områderne diabetes-, smerte-, og blodfortyndende medicin ses sammenlagt udgiftsstigninger på knap 44 mio. kr. Udgiftsstigningen vedrørende blodfortyndende lægemidler skyldes en ændring i anbefalingerne fra Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin medio 2016.
På områderne antidepressive, antipsykotika, KOL/astma og epilepsimedicin falder udgifterne derimod. Udgiftsfaldet på disse lægemidler er på ca. 44 mio. kr. Udgiftsfaldet på epilepsimedicin skyldes blandt andet en særlig indsats i Region Midtjylland for korrekt ekspedition fra de private apoteker af lægemidlet Lyrica. Helårsbesparelsen for denne indsats vurderes at være på omkring 10-12 mio. kr. i 2017.
ADHD
På et temamøde afholdt for regionsrådet i februar 2016 blev ADHD og behandlingsniveauet i Region Midtjylland sammenlignet med de øvrige regioner drøftet. Det blev på daværende tidspunkt vurderet, at blandt andet indførelse af behandlingspakker på lidt længere sigt vil skabe en større ensartethed i behandlingsniveau på tværs af regioner. Regionsrådet har på et møde i september 2016 ønsket, at Det midlertidige udvalg vedrørende medicin på et kommende temamøde i regionsrådet orienterede om udvalgets fokus, blandt andet på ADHD-medicin. Der må forventes nogen implementeringstid, og det vurderes derfor, at et opfølgende temamøde om dette emne er relevant om 1-2 år.
I den mellemliggende periode iværksættes et projekt, der sætter større fokus på det tværsektorielle perspektiv i behandling af patienter med ADHD.
Som det fremgår af nedenstående figur ses en stigning i antal patienter, der behandles i almen praksis.
Antal patienter i behandling med ADHD lægemidler fordelt på sektor
i perioden 1. kvt. 2014-4.kvt. 2016
.
Behandlingsforløb indenfor området ADHD opstartes af speciallæge i psykiatri, mens det som oftest er de praktiserende læger, der varetager vedligeholdelsesbehandlingen. Overtagelse af vedligeholdelsesbehandlingen forudsætter, at en speciallæge i psykiatri har udarbejdet en vedligeholdelsesplan. En vedligeholdelsesplan kan f.eks. indeholde oplysninger om lægemiddelvalg og varighed af behandlingen. Det er denne overdragelsesproces, der kortlægges nærmere. Det bemærkes, at der vil blive behov for indhentning af særlige tilladelser, hvis kortlægningen kræver anvendelse af journaloplysninger.
Hospitalsmedicin
Der var en vækst i forbruget af hospitalsmedicin på 90 mio. kr. fra 2015 til 2016 (ifølge apotekstal). Væksten må blandt andet ses som følge af implementering af nye behandlinger. Hertil bemærkes, at det også indgår, at udgifterne til en række dyre lægemidler falder i takt med, at nye behandlinger indføres.
Vedlagte rapport gennemgår udviklingen i udgifterne (forbrugstal) til hospitalsmedicin efter 4. kvartal i 2016. I rapporten sammenlignes forbruget i 2016 med forbruget i 2015. De fem regioner har oplevet en vækst i perioden. I Region Midtjylland er udgiften steget med 4,8 %. Region Hovedstaden har haft en mere beskeden vækst, svarende til 0,6 %, mens Region Syddanmark har haft en vækst på 3,7 %. Region Nordjylland har haft en vækst på 5,2 %, mens Region Sjælland har haft en vækst på 2,1 %.
I vedlagte rapport gennemgår Amgros udviklingen fra 2015 til 2016 i regionernes indkøb af medicin. I Region Midtjylland er der en vækst i indkøbet af medicin på 2,2 %, hvilket er den laveste vækst blandt regionerne. De tilsvarende tal for de øvrige regioner er 4,5 % i vækst for Region Hovedstaden, 3,2 % for Region Syddanmark, 4,4 % for Region Nordjylland og 3 % for Region Sjælland. Som også Amgros anfører, så vurderes forskellene at være et udtryk for forskellige indkøbsstrategier i regionerne i forhold til lageropbygning.
Det fremgår af vedlagte rapport, at Region Midtjylland overordnet lever op til anbefalingerne fra Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin på en række udvalgte terapiområder. Det bemærkes, at analysegruppen på medicinområdet kan gå i dialog med relevante afdelinger i tilfælde, hvor der kan være behov for at afklare spørgsmål om implementering af de nationale anbefalinger.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
7. Godkendelse af aftale om professorer og akademiske koordinatorer
Resume
Der er udarbejdet en delaftale til hovedaftalen for samarbejde mellem Region Midtjylland, Aarhus Universitet og VIA University College om samarbejde om forskning, udvikling og uddannelse på sundhedsområdet.
Aftalen vedrører universitetets og regionens samarbejde om professorer og akademiske koordinatorer.
Direktionen indstiller,
at | aftale om professorer og akademiske koordinatorer på sundhedsområdet i Region Midtjylland godkendes. |
Sagsfremstilling
Forskning og uddannelse er en fælles opgave for regionen og universitetet, og der er stor gensidig afhængighed i varetagelsen af opgaven. Regionen har det juridiske ansvar for forskningen i sundhedsvæsenet, og gennem tæt samarbejde og kombinationsansættelser med universitetet sikres det, at forskningsledelsen på alle niveauer har de rette formelle videnskabelige kvalifikationer for at kunne varetage forskningsledelsen.
Vedlagte aftale beskriver rammerne for Region Midtjyllands samarbejde med Aarhus Universitet om kombinationsansatte professorer og akademiske koordinatorer. Aftalen uddyber blandt andet opgaver og referenceforhold for hver af de beskrevne stillingskategorier og illustrerer, hvor den enkelte kombinationsansatte medarbejder er placeret i henholdsvis den regionale og den universitære ledelsesstreng. Aftalen erstatter den gældende professoraftale. De væsentligste ændringer i forhold til den gældende aftale er, at aftaleteksten er præciseret og konsekvensrettet i forhold til beskrivelsen af regionens forskningsansvar, og at forskningsledelsesopgaven er blevet mere uddybende beskrevet.
Aftalen foreslås ligesom hovedaftalen for samarbejdet mellem Region Midtjylland, Aarhus Universitet og VIA University College godkendt som en interim-aftale gældende for 1½ år, idet der primo 2017 er igangsat en proces for nytænkning af hele samarbejdskonstruktionen, som kan få indvirkning også på de underliggende aftaler. Herudover vil en opdateret version af aftalen skulle indeholde en mere uddybende beskrivelse af uddannelsesopgaven for professorerne og de akademiske koordinatorer. Arbejdet med at formulere denne beskrivelse placeres i det nyetablerede Koordinationsudvalg for Uddannelse.
Det bemærkes, at aftalen er godkendt og underskrevet fra universitetets side.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget samtidig anbefaler, at der sættes større fokus på forskning i psykiatri.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget samtidig anbefaler, at der sættes større fokus på forskning i psykiatri.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Tidligere Politisk Behandling
Regionsrådet den 25. januar 2017: Godkendelse af hovedaftale for samarbejde mellem Region Midtjylland, Aarhus Universitet og VIA University College om samarbejde om forskning, udvikling og uddannelse på sundhedsområdet.
9. Orientering om status på arbejdsmiljøinitiativer på Aarhus Universitetshospital Risskov #
Resume
Psykiatri- og socialledelsen arbejder sammen med de relevante afdelingsledelser, arbejdsmiljørepræsentanter og fællestillidsrepræsentanter/tillidsrepræsentanter på at forbedre arbejdsmiljøet på Aarhus Universitetshospital Risskov. Der gives på mødet en orientering om status på forholdene på Aarhus Universitetshospital Risskov.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde blev på mødet den 7. december 2016 orienteret om den handleplan, der er udarbejdet for at forbedre arbejdsmiljøet på Aarhus Universitetshospital Risskov. Udvalget har på de efterfølgende møder løbende fået status om dette arbejde.
På mødet gives den seneste status på arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet på Aarhus Universitetshospital Risskov.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning. Udvalget er meget opmærksom på de arbejdsmiljømæssige udfordringer på Afdeling P og Q på Aarhus Universitetshospital Risskov og følger udviklingen tæt.
Henrik Qvist og Steen Jakobsen var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
10. Orientering om videreførelse af mentorordningen for unge med erhvervet hjerneskade #
Resume
Kommunaldirektørnetværket i de 19 kommuner i Region Midtjylland (KD-Net) fulgte den 3. februar 2017 anbefalingen fra DASSOS om at videreføre mentorordningen for unge med en erhvervet hjerneskade fra projekt 'Bristede drømme - nyt håb'. Ungementorerne har fysisk base på Hammel Neurocenter, men arbejder primært i de unges nærmiljø i tæt samarbejde med de kommunale hjerneskadekoordinatorer. En evaluering af ordningen viser, at ungementorerne har betydning for de unges evne til at vende tilbage til fx arbejde og uddannelse efter en erhvervet hjerneskade.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Kommunaldirektørnetværket i de 19 kommuner i Region Midtjylland (KD-Net) besluttede den 3. februar 2017 at videreføre ungementorordningen i en treårig periode fra den 1. april 2017 til den 31. marts 2020 baseret på en evaluering af ordningens betydning for de unges evne til at vende tilbage til det gode ungdomsliv, herunder uddannelse og arbejde, efter en erhvervet hjerneskade.
Ungementorordningen blev etableret som en del af et satspuljefinansieret projekt 'Bristede drømme - nyt håb'. Projektets målgruppe er unge mellem 15-30 år med erhvervet hjerneskade. Målgruppen for ungementorerne er primært unge med lettere erhvervet hjerneskade. Målgruppen er karakteriseret ved, at deres vanskeligheder ofte er af kognitiv art og først viser sig, når hverdagen udfordrer. Der er stor risiko for, at de unge falder fra bl.a. igangværende uddannelse, praktikplads og regulær beskæftigelse og mister deres eksisterende netværk.
Satspuljefinansieringen af de to ungementorer ophørte den 1. juli 2016, og kommunerne har efterfølgende valgt at finansiere ordningen i en overgangsperiode, idet beslutningen om ordningens videreførelse og finansiering har afventet evaluering af projektet. Evalueringsrapporten er vedlagt. I evalueringsrapporten fremgår projektets resultater i form af udtalelser fra de unge, deres pårørende og kommunernes hjerneskadekoordinatorer. Desuden baserer evalueringen sig på data fra spørgeskemaer udfyldt af de unge ved første kontakt og et år efter. Data fra spørgeskemaerne viser, at flere unge er kommet i uddannelse, arbejde og i ressourceforløb et år efter kontakt til en ungementor.
Ungementorerne har fysisk base på Hammel Neurocenter og har mulighed for en første kontakt med de unge, mens de er indlagt eller kommer til ambulatoriet. Mentorernes primære virke er dog i kommunerne, i de unges nærmiljø. Ungementorerne arbejder tæt sammen med bl.a. hjerneskadekoordinatorerne i kommunerne, og de er et supplement til de eksisterende kommunale hjerneskadetilbud. Ordningen er et eksempel på en ny grænsekrydsende samarbejdsform, hvor ungementor fysisk har base på et hospital, ledes af en afsnitsleder, men arbejder i de unges nærmiljø og i tæt samarbejde med de kommunale hjerneskadeteams.
Ungementorerne arbejder på tværs af regionens 19 kommuner. Derved kan der dannes netværk, aktiviteter og nye initiativer for de unge på tværs af kommunegrænser. Som det fremgår af evalueringen, har nogle kommuner en meget lille population af disse unge. Ungementorerne arbejder fleksibelt og kan intensivere deres indsats med de unge, når behovet opstår. Behovet er svingende over tid, alt efter hvilke udfordringer de unge står i. Der er således ikke fastsat et fast ugentligt timetal til de unge eller over en fastsat periode.
Mentorernes indsats afhænger på samme måde af den unges konkrete behov, men kan fx bestå i sammen med den unge og den unges mester eller uddannelsesinstitution at lægge og aftale en strategi for at mestre træthed eller i at give den unges netværk, fx forældre, kæreste og venner, konkrete strategier og værktøjer til at håndtere fx perioder med nedtrykthed.
Finansiering
Der er valgt en finansieringsmodel, der betyder, at kommunerne skal betale en fast pris per forløb per år på 15.000 kr. Prisen baserer sig på en forventning om, at der vil være ca. 60 unge pr. år med behov for at få en ungementor tilknyttet, hvilket modsvarer det hidtidige forbrug i ordningen. Hvis efterspørgslen ikke kan dække de årlige udgifter på 900.000 kr. til løn og kørsel for to ungementorer ansat i hver 30 timer, udløses en kollektiv underskudsgaranti. KD-Net har besluttet, at underskudsgarantien beregnes årligt baseret på kommunernes forbrug i løbet af året. Hammel Neurocenter følger løbende udviklingen i forbruget og justerer udgifterne til ordningen. Derudover er det aftalt, at Hammel Neurocenter udarbejder en kort status på forbruget af mentorordningen, som forelægges for DASSOS' forretningsudvalg i 1. kvartal hvert år.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning.
Henrik Qvist, Steen Jakobsen og Hanne Roed var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
11. Orientering om satspuljer 2017 - 2020 for psykiatrien #
Resume
Der orienteres om udmøntning af tre puljer i satspuljen 2017-2020 for psykiatrien samt om udmøntning af to puljer i forhold til forebyggelse af vold.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Sundhedsstyrelsen har nu udmeldt kriterierne for udmøntning af en række puljer, som indgår i satspuljeaftalen 2017-2020 for psykiatrien.
Satspuljen 2017-2020 indeholder følgende relevante puljer for psykiatrien:
- Ambulant kontakt efter udskrivning til forebyggelse af selvmord.
- Udbygning af de regionale centre til selvmordsforebyggelse.
- Medicinfrit afsnit.
Ambulant kontakt efter udskrivning til forebyggelse af selvmord
Puljen indgår i satspuljeaftalen for 2017-2020, hvor der afsættes i alt 20,8 mio.kr. i en pulje til et pilotprojekt til forebyggelse af selvmord og 1,0 mio. kr. til en evaluering af projektet. Det forventes, at der gives midler til ét projekt.
Formålet med puljen er at afprøve, om indførslen af ambulant kontakt med relevant fagligt personale inden for den første uge efter udskrivning fra psykiatrien kan være med til at forebygge selvmord og selvmordsforsøg for særligt sårbare patienter, herunder unge mennesker med psykiske lidelser.
Udbygning af de regionale centre til selvmordsforebyggelse
Puljen til udbygning af de regionale centre for selvmordsforebyggelse indgår i satspuljeaftalen for 2017-2020, hvor der afsættes 7,8 mio. kr. til de regionale centre til selvmordsforebyggelse.
Det overordnede mål med puljen er at styrke indsatsen i de regionale centre for selvmordsforebyggelse for at forebygge selvmord og selvmordsforsøg, herunder blandt børn og unge mennesker. Det skal ske ved at udbygge centrene, så de kan udbrede indsatsen over for selvmordstruede og dermed understøtte centrenes målsætning om et hurtigt opfølgende behandlingstilbud til mennesker, der er selvmordstruede.
Udbygningen af de regionale centre for selvmordsforebyggelse sker med henblik på at sikre et systematisk og højt kvalificeret tilbud til mennesker, som er selvmordstruede eller har forsøgt selvmord, men som derudover ikke er præget af alvorligere psykiske lidelser eller svært misbrug.
Medicinfrit afsnit
Med satspuljeaftalen 2017-2020 er der afsat i alt 10,2 mio. kr. til en pulje målrettet regionerne til forsøg med et medicinfrit afsnit. Med puljen etableres der ét medicinfrit psykiatrisk afsnit, hvor mennesker med psykiske lidelser kan blive behandlet både uden brug af medicin og med fokus på ned- og udtrapning af eksisterende medicinforbrug. Projektet etableres på forsøgsbasis i én region og vil efterfølgende blive evalueret.
Formålet med puljen er at afprøve nye behandlingsmetoder til at nedbringe medicinforbruget i psykiatrien, herunder former for terapi og aktiviteter, der kan anvendes i forbindelse med ned- eller udtrapning af medicinsk behandling og/eller anvendes i stedet for medicinsk behandling.
Der tildeles kun midler til ét projekt på landsplan for så vidt angår satspuljerne til Ambulant kontakt efter udskrivning og Medicinfrit afsnit.
Administrationen er specielt interesseret i at ansøge puljen vedrørende Ambulant kontakt efter udskrivning til forebyggelse af selvmord. Puljen vil kunne understøtte det arbejde, som psykiatrien har fokus på i forhold til at imødegå de udfordringer, som opleves i forhold til stigningen i antal selvmord i 2016.
Da Region Midtjylland næppe kan forvente at få tildelt midler fra begge puljer, vil der ikke blive ansøgt om Medicinfrit afsnit, men i stedet blive fokuseret på at ansøge om puljen til Ambulant kontakt efter udskrivning til forebyggelse af selvmord.
Puljen Udbygning af de regionale centre til selvmordsforebyggelse tænkes også at blive ansøgt, idet denne pulje ikke har begrænsninger i forhold til tildeling til kun en region.
Beskrivelsen af de tre puljer er vedlagt.
Udmøntning af to puljer i forhold forebyggelse af vold
Sundhedsstyrelsen har udmeldt kriterierne for udmøntning af to nye puljer, som begge er en del af indsatsen i forhold til forebyggelse af vold. Puljerne ikke er målrettet psykiatrien men kan søges i fællesskab mellem kommuner og regioner (psykiatrien). De to puljer er:
- Fælles undervisning
- Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning
Fælles undervisning
Der er med aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2017-2020 afsat 8 mio. kr. over to år til fælles undervisning i eksisterende redskaber, metoder mv. for medarbejdere i den regionale psykiatri og kommunale psykosociale- og misbrugsbehandlingstilbud med henblik på at styrke samarbejdet om borgeren og arbejdet med de koordinerende indsatsplaner.
Formålet med puljen er at etablere fælles undervisning i eksisterende redskaber, metoder mv. for medarbejdere på tværs af sektorer.
Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning
Der er med aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2017-2020 afsat 59 mio. kr. over fire år til at styrke den sundhedsfaglige rådgivning til medarbejdere på botilbud med borgere med psykiske lidelser samt lette adgangen til psykiatrisk udredning.
Formålet med puljen er at understøtte lettere adgang til psykiatrisk udredning og sundhedsfaglig rådgivning i forhold til afklaring af, om borgere på botilbud bør indlægges, eller om der skal iværksættes tiltag, der forebygger, at borgerens situation forværres. Puljemidlerne skal styrke den regionale psykiatriske behandling ved at regionerne via udgående funktioner:
- yder kontinuerlig faglig rådgivning og sparring til medarbejdere,
- foretager subakut vurdering af borgeren, og
- har mulighed for akut at henvise til vurdering og indlæggelse på psykiatrisk sygehus.
Psykiatrien arbejder på at etablere samarbejde med kommuner om ansøgning af begge puljer.
Beskrivelsen af de to puljer er vedlagt.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning.
Henrik Qvist, Steen Jakobsen og Hanne Roed var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
Bilag
12. Forberedelse af møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg #
Resume
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Direktionen indstiller,
at | udvalget drøfter emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg. |
Sagsfremstilling
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Seneste møde i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg var den 9. februar 2017. Der er møde igen den 30. marts 2017.
Beslutning
Det blev aftalt, at der på mødet den 17. maj 2017 i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde skal være en drøftelse af specialpsykologer.
Henrik Qvist, Steen Jakobsen og Hanne Roed var forhindrede i at deltage i sagens behandling.
13. Gensidig orientering #
Sagsfremstilling
Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.
Beslutning
Det blev aftalt, at det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde på sit møde den 5. april 2017 får lejlighed til at drøfte de indkomne høringssvar til psykiatriplanen. Det betyder, at den formelle godkendelse af psykiatriplanen udskydes med en måned til maj 2017.
Administrationen orienterede om status i Regionspsykiatrien Vest og om samarbejdsprojektet "En moderne psykiatri i nordvestjylland".
Administrationen orienterede om status i forhold til høringsforslaget om afvikling af Blåkærgård.
Henrik Qvist, Steen Jakobsen og Hanne Roed var forhindrede i at deltage i sagens behandling.