Abonnér

Referat
til
mødet i Udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde
den 11. september 2013 kl. 13:00
i MultifunC, Damagervej 26A, 8260 Viby

Referat fra møde den 11. september 2013 i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde  

Alle medlemmer var mødt bortset fra Vagn Larsen, Torben Nørregaard og  Susanne Gaarde, der havde meldt afbud.

 

Mødet startede kl. 13.00 og blev hævet kl. 15.40.


Sagnr.: 1-00-30-12

1. Besøg på MultifunC

Resume

Mødet i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatri- og socialområdet den 11. september 2013 afholdes på det sociale tilbud MultifunC, Damagervej 26a, 8260 Viby.

 

Mødet indledes med et kort oplæg om og rundvisning på MultifunC.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog oplæg om stedets pædagogik og udfordringer samt rundvisning på MultifunC til orientering. 

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

2. Godkendelse af referat fra de seneste møder

Resume

Referat fra udvalgets møder den 12. juni og den 7. august 2013 vedlægges til godkendelse.

Direktionen indstiller,

at referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 12. juni og den 7. august 2013 godkendes.

Sagsfremstilling

Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 7. august 2013 vedlægges til godkendelse.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde godkendte referaterne fra møderne den 12. juni og den 7. august 2013.  

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-62-12

3. Godkendelse af Styringsaftale i rammeaftale 2014 på social- og specialundervisningsområdet (sag til forretningsudvalget)

Resume

Rammeaftalen består af en faglig udviklingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (styringsaftalen). I forbindelse med godkendelse af styringsaftalen godkendes bl.a. også Region Midtjyllands forslag til kapacitetsjusteringer.

Direktionen indstiller,

at styringsaftale i rammeaftale 2014 godkendes.

Sagsfremstilling

Rammeaftalen består af en faglig udviklingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (styringsaftalen). Udviklingsstrategien og styringsaftalen er tidsmæssigt adskilt, men skal i høj grad spille sammen indholdsmæssigt.

 

Styringsaftalen skal lægge rammerne for kapacitets- og prisudviklingen i det kommende år for de omfattede tilbud i regionen. Formålet med styringsaftalen er at øge bevidstheden om og stillingtagen til de styringsmæssige konsekvenser af, at kommunerne på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet er afhængige af at købe pladser på tværs af kommunegrænserne.

 

Styringsaftalen 2014 er udarbejdet i samarbejde med repræsentanter fra administrationen i kommunerne og Region Midtjylland, hvormed der er skabt et godt afsæt for fælles indsatser på det sociale område og specialundervisningsområdet.

 

Kommunekontaktrådet Midtjylland har på møde den 13. juni 2013 behandlet udkast til Styringsaftale 2014, og parterne er enige om at indstille forslaget til godkendelse i kommunalbestyrelserne samt i regionsrådet.

 

Udviklingen i taksterne

Der er enighed om, at:

  • der fortsat skal være fokus på udviklingen af omkostningseffektive løsninger/tilbud, som er fagligt og kvalitativt i orden. Dette kan ske ved sammenlægning og omlægning af tilbud, udvikling af nye og anderledes tilbud, kortere opholdstider, fokus på effekt af indsatsen og serviceniveau. 

  • fortsætte udviklingen af differentierede takster for de enkelte tilbud med henblik på at sikre større gennemsigtighed mellem ydelse og takst.

  • overheadprocenterne i takstberegningen er maksimale procenter (bortset fra udviklingsprocenten på 0,5, som skal anvendes), dvs. driftsherrerne bl.a. kan reducere administrationsomkostningerne fra det nuværende niveau på 5,4 %. Regionsrådet har efterfølgende vedtaget at reducere administrationstillægget, som regionen anvender, til 4,4 % fra og med budget 2013.

  • hver af driftsherrerne (19 kommuner og regionen) reducerer udgifterne over de næste 3 år med i alt 4,5 %. I 2012 var der ingen reduktion af taksterne. I 2013 reduceres taksterne med 2 % og med yderligere 2,5 % i 2014.

  • driftsherrerne har mulighed for at reducere udgifterne før de nævnte tidspunkter, at fordele nedsættelsen forskelligt på voksen- og børneområdet og på de forskellige tilbud. Takstreduktionen skal således ses som et gennemsnit af den enkelte driftsherres samlede tilbud omfattet af rammeaftalen. Takstreduktionen skal ses i forhold til den ordinære takst for 2011 (dvs. uden over-/underskud indregnet) (afskrivning og forrentning af bygninger mv. samt bidrag til udvikling indgår ikke, men følger blot de gældende beregningsprincipper. Desuden kan bidragsprocenten til tjenestemandsopsparing ikke ændres). Det bemærkes, at udgiftsbudgetterne og dermed taksterne derudover er omfattet af den almindelige pris- og lønregulering.

  • i særlige tilfælde kan der mellem driftsherren og køberkommunerne indgås en aftale om en anden takstudvikling end ovenstående. 

  • reduktionen af udgifterne kan ske på flere måder - sammenlægning og omlægning af tilbud, udvikling af nye og anderledes tilbud, kortere opholdstider, fokus på effekt af indsatsen og serviceniveau. 

  • indgå i dialog med de private driftsherrer/tilbud om fortsat udvikling af mere omkostningseffektive løsninger/tilbud, som er fagligt og kvalitativt i orden. Herunder at de private driftsherrer/tilbud reducerer deres udgifter og dermed taksterne svarende til de offentlige driftsherrers reduktion.

  • de sikrede institutioner Koglen og Grenen samt institutionen MultifunC er ikke omfattet af takstreguleringen.

 

Tilpasning og ændringer af kapacitet

I forbindelse med styringsaftalen aftales tilpasning og ændringer af kapacitet. Region Midtjylland har foreslået kapacitetstilpasning på en række regionalt drevne tilbud til styringsaftalen 2014. Forslagene blev godkendt administrativt på møde i Den Administrative Styregruppe for Social- og Specialundervisningsområdet den 21. februar 2013. Det drejer sig overordnet om følgende ændringer i kapacitet:

 

  • Specialområde - autisme (voksne) udvides med 28 døgnpladser. 

  • Specialområde - socialpsykiatri voksne udvides med en døgnplads.

  • Specialområde - hjerneskade (voksne) udvides med to døgnpladser.

  • Specialområde - udviklingshæmning og ADHD (voksne) reduceres med 10 døgnpladser på grund af vigende efterspørgsel.

 

Region Midtjyllands konkrete forslag til tilpasninger og ændringer af kapacitet findes i bilag til regionsrådet herom.

 

Det bemærkes i øvrigt, at styringsaftalens bilag 1 og bilag 4 først udarbejdes i oktober 2013 i forbindelse med indberetning til takstfilen.

 

Regionsrådet godkendte på møde den 29. maj 2013 udviklingsstrategien, og styringsaftalen skal være godkendt senest den 15. oktober 2013.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-27-13

4. Institut for Kommunikation og Handicap: Godkendelse af nye styrelsesvedtægter (sag til forretningsudvalget)

Resume

Administrationen har udfærdiget et udkast til nye styrelsesvedtægter for Institut for Kommunikation og Handicap. Styrelsesvedtægterne skal erstatte de tidligere gældende styrelsesvedtægter fra 2007.  

Direktionen indstiller,

at de nye styrelsesvedtægter for Institut for Kommunikation og Handicap godkendes.

Sagsfremstilling

Det tidligere Tale og Høre Institut og Børn og Unge Centret, Rehabilitering blev den 1. januar 2012 sammenlagt til Institut for Kommunikation og Handicap.  

 

De tidligere styrelsesvedtægter fra 2007 var kun gældende for det tidligere Tale og Høre Institut. Det har derfor været nødvendigt for administrationen, i samarbejde med Institut for Kommunikation og Handicap, at undersøge forskellige aspekter i forhold til sammensætningen af bestyrelsen og udformningen af de nye styrelsesvedtægter.

 

De nye styrelsesvedtægter for Institut for Kommunikation og Handicap inkluderer nu interesseorganisationerne fra begge tidligere institutioners målgrupper og vægter dermed et mere lige hensyn til den nye sammensætning af opgaver og målgrupper i instituttet.

 

Bestyrelsen for Institut for Kommunikation og Handicap har behandlet de nye styrelsesvedtægter på bestyrelsesmøde den 12. marts 2013. Bestyrelsen har godkendt de nye styrelsesvedtægter den 13. juni 2013.  

 

Jf. delegerings- og kompetencefordelingsreglerne i Region Midtjylland skal regionsrådet godkende styrelsesvedtægter på Region Midtjyllands institutioner.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-19-13

5. Orientering om udsættelse af opnormering på MultifunC Midtjylland (sag til forretningsudvalget)

Resume

Regionsrådet har den 25. januar 2012 godkendt, at døgninstitutionen MultifunC Midtjylland etablerer fire pladser den 1. oktober 2012 og yderligere fire pladser den 1. oktober 2013.

 

Grundet lav belægning på institutionen er det nødvendigt, at udsætte den planlagte opnormering fra fire til otte pladser.

Direktionen indstiller,

Der udarbejdes en opnormeringsplan i samarbejde med Socialstyrelsen.

Sagsfremstilling

Døgninstitutionen MultifunC Midtjylland blev etableret den 1. oktober 2012 med Region Midtjylland som driftsherre. Etableringen skete i et partnerskab med Aarhus og Herning kommuner og i samarbejde med Socialstyrelsen, som kvalitetssikrer metoden og yder tilskud i opstartsperioden. Institutionen tilbyder forskningsbaseret behandling til unge med svære adfærdsvanskeligheder som eksempelvis kriminalitet.

 

Opnormering i forhold til belægningssituationen

MultifunC Midtjylland er optaget i Rammeaftalen 2013 med otte normerede pladser. Regionsrådet godkendte den 25. januar 2012 en gradvis etablering af tilbuddet med fire døgnpladser fra den 1. oktober 2012 og med fuld etablering af de aftalte otte pladser senest den 1. oktober 2013.  

 

Derfor har MultifunC Midtjylland etableret og ansat personale til fire normerede pladser. Det vurderes dog ikke på nuværende tidspunkt som fordelagtigt at ansætte personale til at kunne etablere otte normerede pladser. Det skyldes, at der er svingende belægning. Belægningen ligger som regel omkring 3-4 unge og indimellem lavere.

 

Med udgangspunkt i erfaringer fra andre etableringsperioder er det forventeligt med lav belægning i de første år af en ny institutions eller afdelings levetid. 

 

Kommunerne i Region Midtjylland udviser interesse for institutionen men forventer med undtagelse af partnerkommunerne pt. ikke at anbringe unge på institutionen. Grundet den specialiserede målgruppe formodes det ikke, at der i partnerkommunerne er et tilstrækkeligt stort optagegrundlag til at holde otte pladser i drift.

 

Igangsatte initiativer  

Der er igangsat flere initiativer, som skal håndtere den lave belægningssituation - både for at håndtere situationen her og nu, men også for at sikre flere indskrivninger på sigt.

 

Administrationen er således i gang med at undersøge mulighederne for tilpasning af MultifunC's budget med udgangspunkt i den nuværende belægning.

 

Der er igangsat adskillige markedsføringsmæssige tiltag for at udbrede kendskabet til MultifunC. Heraf kan nævnes, at administrationen har holdt møder med samtlige kommuner i regionen, hvor bl.a. MultifunC's resultater og økonomien heri er blevet drøftet. Disse møder er fulgt op af møder med institutionen, hvis kommunen har været interesseret heri. Samtidig har der været publiceret adskillige artikler om MultifunC Midtjylland, og institutionen har deltaget i flere konferencer. Der planlægges også afholdelse af egen konference, samt at MultifunC og Socialstyrelsen sammen kan holde oplæg for interesserede kommuner. Der undersøges løbende flere markedsføringsmæssige tiltag.

 

Samarbejdspartnerne støtter udsættelse af opnormeringen 

Region Midtjylland har været i dialog med Socialstyrelsen samt Aarhus og Herning kommuner om udskydelse af etableringen af de resterende fire pladser. Samarbejdspartnerne støtter udskydelsen af opnormeringen, dog anbefaler Socialstyrelsen en hurtig opnormering.

 

Der udarbejdes en opnormeringsplan i samarbejde med Socialstyrelsen.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget ønsker løbende at følge udviklingen i belægningen på institutionen og i oktober måned 2013 at få en status vedrørende mulighederne for at ændre institutionen til en delvis lukket institution.

 

Herudover ønskede udvalget sammen med referatet at få et uddybende notat om institutionens økonomi.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-73-64-12

6. Opsamling på høring af udkast til Social Strategi

Resume

Høringssvarene vedrørende udkast til Social Strategi fremlægges til drøftelse forud for den politiske behandling af det endelige forslag til Social Strategi.

Direktionen indstiller,

at høringssvarene drøftes.

Sagsfremstilling

Regionsrådet besluttede den 26. juni 2013 at sende udkast til Social Strategi i høring frem til den 2. september 2013.

 

Høringssvarene fremlægges til drøftelse forud for den politiske behandling af et endeligt forslag til Social Strategi i oktober 2013.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede høringssvarene.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-284-12

7. Orientering om udviklingen i ventelisten til voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien

Resume

Tendensen med reduktion i ventelisten, som indledtes med aprilopgørelsen, er for voksenpsykiatrien fortsat perioden ud, og for børne- og ungdomspsykiatrien fortsat fremtil juni måned.

 

Der gives en orientering om udviklingen i ventelisten.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om udviklingen i ventelisten tages til orientering.

Sagsfremstilling

Fra april måned 2013 sås en begyndende reduktion i ventelisten til voksenpsykiatrien. Ventelisten til børne- og ungdomspsykiatrien reduceres ligeledes fra april til juni måned, mens der fra juni til juli 2013 registreres en stigende tendens.

 

Voksenpsykiatrien

[image]

 

Fra april til juli registreres måned for måned en reduktion i ventelisten til voksenpsykiatrien. Reduktionen er mest markant fra juni til juli måned, hvor den samlede venteliste reduceres med i alt 182 personer. Det er hovedsageligt patienter, der har ventet kortere end to måneder, som udredes/kommer i behandling. Juli måneds store reduktion i ventelisten hænger bl.a. sammen med et tydeligt fald i antallet af henvisninger fra juni til juli måned 2013.

 

Børne- og ungdomspsykiatrien

[image]

 

Fra april til juni reduceres den samlede venteliste til børne- og ungdomspsykiatrien, mens den samlede venteliste fra juni til juli måned 2013 atter udviser en stigende tendens.

 

Måned for måned i hele perioden reduceres antallet af børn og unge, der har ventet kortere tid end to måneder på at blive udredt.

 

Antallet af henvisninger udviser fra april til juni en svagt stigende tendens, mens henvisningsantallet tydeligt falder fra juni til juli, hvilket for en stor dels vedkommende kan forklares med sommerferie, hvor antallet af nye henvisninger erfaringsmæssigt set ligger på et lavt niveau.

 

Tilsvarende udgør sommerferieafvikling en del af forklaringen på, at ventelisten fra juni til juli måned vender, og trods et faldende henvisningstal, udviser en stigende tendens.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til orientering.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

8. Orientering om fremtidig model for tilbud til pårørende 

Resume

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatri- og socialområdet anmodede på sit møde den 10. april 2013 administrationen om en vurdering af effekterne af de tre forskellige modeller for pårørenderådgivning. Administrationen orienterer i sagen om sine tanker for en fremtidig model for tilbud til pårørende på baggrund af en vurdering af de tre modeller.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om fremtidig model for tilbud til pårørende tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der eksisterer p.t. tre modeller for tilbud til pårørende i Region Midtjylland. Grundlaget for de forskellige modeller skal findes i forskellige traditioner fra de gamle amter.

 

Tabel 1. De tre modeller

Driftsansvarlig
SIND's Pårørenderådgivning
Center for Kompetenceudvikling
PsykInfo Midt
Pris pr. år kr.
259.000
115.000
150.000
Deltagere pr. år
Ca. 60
Ca. 27
Ca. 120
Pris pr. deltager kr.
4.300
4.250
1.250
Involvering af frivillige
Delvis
Nej
Ja
Partnerskab med andre
 
Nej
 
Nej
Ja, kommuner, SIND og
Bedre Psykiatri
Regional kerneydelse (indgår psykoedukation)?
 
Nej
 
Ja
 
Ja
Foregår hvor?
Østlige del af regionen
Østlige del af regionen
Vestlige del af regionen

 

Der foregår p.t. en proces, der har til hensigt at etablere én samlet model for tilbud til pårørende, der lever op til følgende kriterier:

  • Modellen skal være regionsdækkende

  • Den skal involvere de frivillige foreninger mest muligt

  • Den skal indeholde regionale kerneydelser, det vil sige, at undervisning (psykoedukation) skal være et centralt element

  • Den skal være økonomisk rationel.

 

Administrationen har på baggrund af ovennævnte kriterier vurderet de tre modeller og finder, at PsykInfo Midt er den mest velegnede til at gøre regionsdækkende, fordi denne model vil omfatte regionale opgaver, herunder undervisning, inddrage frivillige i et formaliseret partnerskab og være økonomisk attraktiv, fordi kommunerne samt SIND og Bedre Psykiatri medfinansierer aktiviteten ved at stille timer til rådighed.

 

Endvidere har de oprindelige otte vestlige kommuner, der var med i opstarten i 2008, også ønsket at fortsætte partnerskabet fremadrettet.

 

Administrationen vurderer, at Sinds pårørenderådgivning har en høj kvalitet, men at den er relativt dyr, fordi det ikke er frivillige, der driver tilbuddet men professionelle, der får honorar samt at tilbuddet ikke indeholder struktureret undervisning, men alene rådgivning og derfor ikke er en entydig regional kerneydelse.

 

Administrationen vurderer, at Center for Kompetenceudviklings pårørenderådgivning både er af høj kvalitet og indeholder undervisning, men at den er relativ dyr, hvilket primært skyldes, at der ikke er partnere, der medfinansierer. Endvidere involverer modellen ikke de frivillige foreninger.

 

Proces fremadrettet

Hvis PsykInfo Midts pårørenderådgivning skal gøres regionsdækkende fordrer det følgende:

  • De frivillige foreninger SIND og Bedre Psykiatri skal på regionsplan indgå i et partnerskab

  • De ti kommuner, der ikke er med i modellen, skal tilslutte sig

  • Eksisterende tilskud inddrages i finansieringen af den nye regionsdækkende model.

 

Der er planer om en proces, der skal afklare disse spørgsmål. Herefter vil administrationen skulle træffe en endelig beslutning.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde drøftede sagen og bad administrationen om yderligere undersøgelser af modellerne med henblik på forelæggelse af en ny sag i begyndelsen af det nye år, hvori også skal indgå et kvalitetskriterium.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-72-284-12

9. Orientering om udvikling i gennemsnitlig liggetid i psykiatrien

Resume

Danske Regioners benchmarking af psykiatrien 2011 viste en stigning i gennemsnitlig liggetid for Region Midtjyllands voksenpsykiatri. En gennemgang af tallene har nu vist, at benchmarkingrapportens beregning af den gennemsnitlige liggetid bygger på mangelfulde data fra eSundhed. Der gives en kort redegørelse for udviklingen i gennemsnitlig liggetid i Region Midtjyllands psykiatri.

Direktionen indstiller,

at orienteringen tages til orientering.

Sagsfremstilling

Gennemsnitlig liggetid i Danske Regioners benchmarking af psykiatrien i 2011

Danske Regioners benchmarking af psykiatrien i 2011 viste en tydelig stigning i den gennemsnitlige liggetid fra 2010 til 2011 i Region Midtjyllands voksenpsykiatri og børne- og ungdomspsykiatri (tabel 1).

 

Beregninger viser imidlertid, at Danske Regioners benchmarkingrapport i relation til gennemsnitlig liggetid i Region Midtjyllands psykiatri er baseret på mangelfulde data, der har medført en fejlagtigt høj opgørelse særligt for voksenpsykiatrien i 2011.

 

Tabel 1. Udvikling i gennemsnitlig liggetid i voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien. Data fra henholdsvis Danske Regioner (eSundhed) og Region Midtjylland (InfoRM)

Gennemsnitlig liggetid 2009 (antal dage)
 
2009
 
2010
 
2011
 
2012
Børne- og ungdomspsykiatri
 
 
 
 
Danske Regioner(eSundhed)
 
30,6
39,1
 
Region Midtjylland (InfoRM)
25,7
30,7
38,5
40,4
Voksenpsykiatri
 
 
 
 
Danske Regioner(eSundhed)
 
18,4
25,4
 
Region Midtjylland (InfoRM)
19,8
19,0
17,8
18,8

Udvikling i gennemsnitlig liggetid i børne- og ungdomspsykiatrien 2010 til 2011

Af tabel 1 fremgår det, at InfoRM's og eSundheds opgørelser vedrørende gennemsnitlig liggetid i børne- og ungdomspsykiatrien i 2010 ikke afviger fra hinanden, mens eSundheds opgørelse for 2011 ligger 0,6 dag højere end opgørelsen fra InfoRM.

 

Den gennemsnitlige liggetid er således steget med 7,8 dage fra 2010 til 2011 (InfoRM data).

Stigningen i gennemsnitlig liggetid tilskrives en stigning i antal patienter med psykotiske lidelser, som typisk har lang indlæggelsestid, samtidig med et fald i patienter med affektive lidelser og adfærdsforstyrrelser, som typisk har en kortere indlæggelsestid. En større del af de patienter, der tidligere var indlagt i korte forløb, behandles således i dag i ambulant regi.

 

Udvikling i gennemsnitlig liggetid i voksenpsykiatrien 2010 til 2011

I tabel 1 ses, at eSundheds opgørelse for gennemsnitlig liggetid i voksenpsykiatrien i 2010 ligger 0,6 dag lavere end opgørelsen fra InfoRM, mens eSundhedsopgørelse for 2011 ligger 7,6 dage over opgørelsen fra InfoRM. Ifølge data fra InfoRM er den gennemsnitlige liggetid derimod faldet med 1,2 dage fra 2010 til 2011, og ikke steget med 7 dage, som det fremgår i benchmarkingrapporten.

 

Forklaring på forskellene

Region Midtjyllands egne data trækkes i InfoRM. Danske Regioners rapport er baseret på data fra eSundhed og Landspatientregisteret (LPR). En gennemgang af data har vist, at eSundhedsdata ikke indeholder data på alle udskrivninger i 2011, hvormed Danske Regioners benchmarking for 2011 forudsætter et antal udskrivninger, der er for lavt. Denne fejl har bevirket, at Region Midtjyllands voksenpsykiatri i benchmarkingrapporten fremstår med en gennemsnitlig liggetid, der fra 2010 til 2011 er steget, mens den i realiteten er faldet. Statens Serum Institut er informeret herom.

 

Forklaringen på forskellene er, at aktivitet ved en hel sengeafdeling i Risskov i 2011 ikke er blevet registreret i LPR. Årsagen til fejlen kendes ikke, men det hænger formentlig dels sammen med omlægninger, foretaget i forbindelse med implementering af Masterplanen ved Aarhus Universitetshospital, Risskov i 2011, dels sammen med overgangen til MidtEPJ. 

 

Fremtidige data

Eftersom den pågældende sengeafdeling ved Aarhus Universitetshospital, Risskov nu står opført med et andet og nyt nummer i LPR, forventes registreringsfejlen ikke at slå igennem i Danske Regioners benchmarking fra 2012 og frem.

 

Det rådgivende udvalg fik på mødet den 9. januar 2013 en orientering om Danske Regioners benchmarking af psykiatrien 2011. Udvalget udbad sig nærmere oplysninger om stigningen i den gennemsnitlige liggetid.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til orientering.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-10-73-2-13

10. Orientering om socialtilsyn

Resume

Pr. 1. januar 2014 træder lov om socialtilsyn i kraft. Loven indebærer blandt andet, at en kommune i hver region varetager opgaverne med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med blandt andet alle sociale døgntilbud, der er beliggende i regionen, uanset hvem der driver tilbuddet. I Region Midtjylland varetager kommunalbestyrelsen i Silkeborg Kommune disse opgaver. 

 

Region Midtjylland vil således ikke fra 1. januar 2014 have ansvaret for det driftsorienterede tilsyn i forhold til de sociale tilbud, der drives af Region Midtjylland, og fire medarbejdere, der tidligere har varetaget opgaven med at føre det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud i Region Midtjylland, virksomhedsoverdrages til Silkeborg Kommune.

Direktionen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti indgik i oktober 2012 en aftale om et nyt socialtilsyn. Det fremgår af aftalen, at baggrunden for aftalen er, at der har været for mange eksempler på sociale døgntilbud, som modtager borgere, som de ikke har kompetence til at hjælpe, eller som opkræver en betaling, som viser sig ikke at stå i rimeligt forhold til den indsats, som tilbuddet kan levere.

Aftalen omfattede følgende hovedtemaer:

  1. Et mere professionelt og uafhængigt tilsyn

  2. Fra tilfældige indsatser til systematisk inddragelse af viden

  3. Borgerne i centrum

  4. Alle sociale døgntilbud og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud skal godkendes

  5. Bedre styr på økonomien.

Aftalen betød, at Folketinget den 4. juni 2013 vedtog lov om socialtilsyn og i den forbindelse vedtog Folketinget også en række konsekvensændringer af andre love. Loven om socialtilsyn og konsekvensændringerne i andre love træder i kraft den 1. januar 2014.

 

Organisering af socialtilsyn

Inden for hver region får kommunalbestyrelsen i en kommune ansvaret for at godkende og føre det driftsorienterede tilsyn med de tilbud, som er omfattet af socialtilsyn. Socialtilsyn Midt placeres i Silkeborg Kommune.

 

Silkeborg Kommune forventer, at der skal virksomhedsoverdrages (blandt andet fire personer fra Region Midtjylland) og ansættes i alt 75 medarbejdere til opgaven. Silkeborg Kommune forventer, at de skal godkende og føre det driftsorienterede tilsyn med 2.600 døgntilbud, herunder 2.000 plejefamilier.

 

Hvilke tilbud er omfattet af socialtilsyn

Socialtilsynet skal godkende og føre det driftsorienterede tilsyn med:

  • Alle typer af døgntilbud til børn og unge etableret efter lov om social service, bortset fra visse typer af plejefamilier

  • Døgntilbud til voksne

  • Ambulant stofmisbrugsbehandling

  • Hjælp og støtte efter lov om social service, når denne udgår fra plejeboliger og lignende boformer, og når visse andre kriterier er opfyldte.

 

Hvis der er tilknyttet dagtilbud, som er etableret efter lov om social service (f.eks. beskyttet beskæftigelse efter § 103), til et døgntilbud er dagtilbuddet også omfattet af socialtilsyn.

 

Da alle de sociale dagtilbud, der drives af Region Midtjylland, er tilknyttet døgntilbud, der er omfattet af socialtilsyn, vil Region Midtjylland fra 1. januar 2014 ikke have nogen tilsynsforpligtelser på egne sociale tilbud.

 

Godkendelse af eksisterende tilbud

Lov om socialtilsyn indebærer, at alle tilbud omfattet af socialtilsyn skal godkendes. Der er i dag ingen krav om godkendelse af sociale tilbud, der drives af kommuner og regioner, bortset fra krav om godkendelse af delvist lukkede døgnafdelinger og sikrede døgnafdelinger for børn og unge.

 

Alle tilbud, som er omfattet af socialtilsyn, og som var i drift før 1. januar 2013, skal efter ansøgning være godkendt inden 1. januar 2016. Efter denne dato må der som hovedregel ikke placeres borgere i ikke-godkendte tilbud, som er omfattet af socialtilsyn.

 

Godkendelse af nye tilbud

Tilbud som etableres efter 1. januar 2014 skal have en betinget godkendelse. Dette gælder f.eks. også individuelt tilrettelagte døgntilbud. Den betingede godkendelse vil indeholde hvilke krav, der skal være opfyldte før endelig godkendelse, f.eks. personalesammensætningen.  

 

Såfremt der ikke findes godkendte tilbud til en borger, kan kommunen efter godkendelse fra socialtilsyn anvende ikke-godkendte tilbud til en borger i op til seks uger.

 

Det er afgørende, at regionalt specialiserede sociale tilbud straks kan imødekomme kommunernes ønsker om tilbud.  Administrationen vil derfor nøje følge, om kravene til godkendelse af sociale tilbud bliver hindrende her for.  

 

Betingelser for godkendelse

Det vil være en betingelse for godkendelse af tilbud, at tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet. Tilbuddenes kvalitet skal vurderes inden for syv temaer, der både er rettet mod indsats og ydelse til borgeren samt mod organisation og ledelse. De syv temaer er:

 

  1. Uddannelse og beskæftigelse

  2. Selvstændighed og relationer

  3. Målgrupper, metoder og resultater

  4. Organisation og ledelse

  5. Kompetencer

  6. Økonomi

  7. Fysiske rammer.

  

Der ønskes med reformen at sikre et bedre og mere ensartet grundlag for at vurdere kvaliteten i indsatsen over for borgerne i tilbuddene. De syv temaer omsættes derfor til en kvalitetsmodel, hvis indhold endnu ikke er endelig fastlagt.

 

Når socialtilsynet skal vurdere et tilbuds kvalitet ud fra de syv temaer, skal det ske ud fra en samlet kvalitativ vurdering. Der vil således, som det også er tilfældet i dag, være et stort skøn forbundet med at godkende og føre tilsyn med tilbuddene.  

 

Indholdet af det driftsorienterede tilsyn

For at sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet, fører socialtilsyn kontrol med tilbuddene og indgår i dialog med tilbuddene med henblik på at fastholde og udvikle kvaliteten af tilbuddene. Dette sker ved anmeldte og uanmeldte besøg på tilbuddene. I det driftsorienterede tilsyn indgår også oplysninger fra tilbuddene. F.eks. om medarbejdersammensætning og dokumentation af medarbejdernes kompetencer m.m.

 

Endvidere kan indhentes oplysninger om hvilke kommuner, der anvender tilbuddet med henblik på, at sammenhængen mellem det driftsorienterede og det personrettede tilsyn styrkes.

 

Det forventes, at der på de regionalt drevne sociale tilbud vil blive aflagt ca. 80 tilsynsbesøg årligt. Til sammenligning modtog de regionalt drevne sociale tilbud 51 tilsynsbesøg i 2012. Stigningen skyldes blandt andet krav om, at geografiske adskilte tilbud skal have selvstændige tilsynsbesøg.

 

Socialtilsyns reaktionsmuligheder

Socialtilsyn tillægges vidtrækkende kompetencer. Det gælder i forhold til et tilbuds budget og dets anvendelse, personalesammensætningen på et tilbud, efteruddannelse af medarbejdere og indholdet af den behandlingsmæssige indsats samt målene herfor.

 

Såfremt socialtilsyn finder bekymrende forhold i et tilbud, har socialtilsyn pligt til at orientere de kommuner, der har borgere i tilbuddet herom. Socialtilsyn skal træffe afgørelse om skærpet tilsyn, når forholdene på et tilbud tilsiger dette. Ved beslutning om skærpet tilsyn skal socialtilsyn udstede påbud. Overholdelse af påbud kan gøres til betingelse for fortsat godkendelse. Socialtilsyn kan i yderste konsekvens ophæve et tilbuds godkendelse.

 

Alle afgørelser truffet af socialtilsyn kan påklages til det sociale nævn. Klager har ikke opsættende virkning.  

 

Finansiering af socialtilsyn

Taksterne for socialtilsyns godkendelse af og det driftsorienterede tilsyn med regionalt drevne sociale tilbud fastsættes på baggrund af et tilbuds størrelse.  Udgifterne til godkendelse og ændring af et tilbuds godkendelse er engangsudgifter, mens udgifterne til det driftsorienterede tilsyn samt skærpet tilsyn opkræves som en årlig takst. Region Midtjyllands udgifter til socialtilsyn kendes ikke for nuværende.

 

Indførelse af "whistleblower"-funktion

I forbindelse med etableringen af socialtilsyn indføres en "whistleblower"-funktion, idet det enkelte socialtilsyn skal oprette en e-postadresse og et telefonnummer, hvor ansatte, beboere, pårørende og andre kan henvende sig anonymt om et tilbud. Socialtilsynet må ikke orientere tilbuddet eller andre om, at de har modtaget sådanne henvendelser.

 

Konsekvenser for det sociale område i Region Midtjylland

Alle Region Midtjyllands sociale tilbud, der p.t. er i drift skal være godkendte inden udgangen af 2015, ligesom nye tilbud skal forhåndsgodkendes før ibrugtagelse. I denne periode skal også den kvalitetsmodel, som indføres i forbindelse med socialtilsyn, implementeres på tilbuddene. Samlet indebærer dette en stor administrativ opgave for specialområderne og den centrale administration i Psykiatri og Social. Alle nuværende sociale tilbud forventes godkendte inden udgangen af oktober 2015.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning.

 

Vagn Larsen, Torben Nørregaard og Susanne Gaarde var forhindrede i at deltage under sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-30-12

11. Gensidig orientering

Sagsfremstilling

Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.

Beslutning

Niels Callesøe orienterede om Region Sjællands besøg i Psykiatrien Hus den 5. september 2013.

 

Administrationen orienterede om TREU-møde i Region Hovedstaden den 5. september 2013.

 

Administrationen orienterede kort om status på initiativer på Retspsykiatrisk afdeling i Risskov, og at der på det rådgivende udvalgs og forretningsudvalgets møde i oktober 2013 forelægges en statussag.

Tilbage til toppen