Dagsordener og referater for det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde
til
mødet i
den 8. oktober 2014 kl. 09:00
i Udvalgsværelse 1, indgang N2, Regionspsykiatrien Vest, Gl. Landevej 61, 7400 Herning.
Alle medlemmer var mødt undtagen Susanne Gaarde, der havde meldt afbud.
Nicolai Bang forlod mødet efter behandlingen af punkt 10.
Mødet blev hævet kl. 12.15.
1. Tema: Besøg i Regionspsykiatrien Vest (Herning)
Sagsfremstilling
Mødet i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde afholdes den 8. oktober 2014 i Regionspsykiatrien Vest, Gl. Landevej 61, 7400 Herning.
Mødet afholdes i Udvalgsværelse 1, indgang N2. Der vedlægges et kort over området med angivelse af parkeringspladser.
I forbindelse med mødet vil ledende overlæge Inge Lund Petersen give et oplæg om Regionspsykiatrien Vest, ligesom der vil være en rundvisning i Regionspsykiatrien Vest i Herning.
Der er afsat ca. 1 time til oplægget om Regionspsykiatrien Vest inklusive besigtigelsen.
Beslutning
Ledende overlæge Inge Lund Petersen, Regionspsykiatrien Vest, gav et oplæg om Regionspsykiatrien Vest efterfulgt af en rundvisning på udvalgte afsnit.
Regionsrådsmedlemmerne Bente Nielsen og Susanne Buch Nielsen deltog under dette punkt.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
2. Godkendelse af referat fra sidste møde
Resume
Referat fra udvalgets møde den 10. september 2014 vedlægges til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 10. september 2014 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referat fra møde i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 10. september 2014 vedlægges til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde godkendte referatet.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
3. Omstilling af Specialområde Socialpsykiatri Børn og Unge, herunder opsigelse af driftsaftale og lejeaftale vedrørende Oustruplund, Kjellerup (sag til forretningsudvalget)
Resume
Regionsrådet blev i juni 2014 orienteret om, at der på grund af faldende efterspørgsel fra kommunerne efter institutionstilbud i Specialområde Socialpsykiatri Børn og Unge var igangsat en større omstillingsplan for specialområdet, som bl.a. indeholdt forslag om lukning af Oustruplund i Kjellerup. Forslaget har nu været i høring i specialområdets LMU og i kommunerne i Region Midtjylland. Omstillingsplanen for specialområdet forelægges nu regionsrådet sammen med forslag om lukning af Oustruplund.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen om omstilling af Specialområde Socialpsykiatri Børn og Unge tages til efterretning, og |
at | opsigelse af driftsaftale og lejeaftale vedrørende Oustruplund med Silkeborg Kommune godkendes. |
Sagsfremstilling
Regionsrådet blev i juni 2014 orienteret om, at der på grund af faldende efterspørgsel fra kommunerne efter institutionstilbud i Specialområde Socialpsykiatri Børn og Unge var igangsat en større omstillingsplan for specialområdet, som bl.a. indeholdt forslag om lukning af Oustruplund.
Specialområdet Socialpsykiatri Børn og Unge består af tre institutioner: Himmelbjerggården, Oustruplund og Hald Ege, som er beliggende i henholdsvis Skanderborg, Silkeborg og Viborg kommuner. Oustruplund og Hald Ege drives af regionen efter driftsoverenskomst med henholdsvis Silkeborg og Viborg kommuner.
Specialområdet har igennem de seneste år haft årlige økonomiske underskud på grund af faldende efterspørgsel og har løbende gennemført økonomiske tilpasninger med nedlæggelse af stillinger til følge.
Der blev i foråret 2014 igangsat en række initiativer med det formål at tilvejebringe en bærbar og fremtidssikret platform for omstilling og udvikling af specialområdet. Dette var f.eks. dialog med kommunerne om behov og ønsker på området, internt og eksternt udviklingsarbejde om "gentænkning" af området med inddragelse af kommunerne og udredninger af økonomi - herunder udgifter forbundet med tre geografiske placeringer.
Det viste sig, at der er behov for en større omstilling. Både af hensyn til økonomi, hvor der i 2014 forventes et underskud på 10-11 mio. kr., og af hensyn til den kommunale efterspørgsel, som viser, at der er behov for andre ydelser, end specialområdet leverer i dag.
På baggrund heraf er der udarbejdet vedlagte forslag til omstilling af Specialområde Socialpsykiatri Børn og Unge. Heri er det foreslået, at specialområdets aktiviteter samles på henholdsvis Himmelbjerggården i Skanderborg og på Hald Ege i Viborg. Oustruplund foreslås lukket, idet driftsaftalen og lejeaftale med Silkeborg Kommune opsiges.
Opsigelser af driftsaftalen og lejeaftalen kan effektueres med virkning fra 1. januar 2016. Det beskæftigelsestilbud til voksne, som Specialområdet driver på vegne af Silkeborg Kommune afvikles, såfremt Oustruplund lukkes. Region Midtjylland er i dialog med Silkeborg Kommune herom samt omkring opsigelse af driftsaftalen og lejeaftalen generelt.
At det er Oustruplund og ikke Himmelbjerggården, som foreslås lukket, sker på baggrund af en samlet vurdering af de to største institutioners fremtidige anvendelighed. Blandt andet fordi Himmelbjerggården ejes af Region Midtjylland, og dermed investeringsmæssigt er bedst egnet til samling af aktiviteterne. Derudover vurderes det samlede areal på Himmelbjerggården og de eksisterende bygninger også at være bedst egnede, blandt andet til opdeling i adskilte børne- og ungemiljøer.
Omstillingsplanen indeholder også, at der udvikles en ny profil, hvor specialområdet flytter fokus fra langvarige døgnanbringelser til tidsafgrænsede døgn- og dagindsatser, specialundervisning, konsulentopgaver mv.
LMU inddrages i det kommende udviklingsarbejde efter gældende regler herom. De personalemæssige konsekvenser af omstillingsplanen vil blive håndteret i overensstemmelse med de regionale retningslinjer vedrørende omplacering og eventuelt afsked i forbindelse med besparelser og omstruktureringer.
Forslaget har været i høring i specialområdets LMU, som har afgivet høringssvar. Høringssvaret anerkender overordnet, at det er nødvendigt at tilpasse kapaciteten og fremstå med en ny profil. Medarbejderne på Oustruplund har også afgivet høringssvar. Her udtrykkes beklagelse over, at det historiske og særlige miljø på Oustruplund ikke kan videreføres, og der stilles konkrete spørgsmål til dele af baggrundsmaterialet. Begge høringssvar samt psykiatri- og socialledelsens svar og bemærkninger hertil er vedlagt.
Kapacitetsjusteringen som følge af lukning af Oustruplund har været sendt til høring i kommunerne, som har godkendt den foreslåede kapacitetsjustering.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Karina Due tog forbehold for indstillingen.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
4. Høring af Sundhedsaftale 2015-2018 (sag til forretningsudvalget)
Resume
Sundhedsaftalen 2015-2018 er sendt i høring i perioden den 9. september 2014 til den 29. oktober 2014.
Der lægges op til en drøftelse af høringsmaterialet herunder input til Region Midtjyllands høringssvar. Administrationen udarbejder på baggrund af drøftelserne i de rådgivende udvalg et udkast til et samlet høringssvar fra Region Midtjylland. Udkast til høringssvar behandles af regionsrådet d. 29. oktober 2015.
Direktionen indstiller,
at | udvalget drøfter høringsmaterialet, og |
at | udvalget giver input til Region Midtjyllands høringssvar. |
Sagsfremstilling
Sundhedskoordinationsudvalget har udsendt sundhedsaftale 2015-2018 i høring. Sundhedsaftalen 2015-2018 bygger videre på det tværsektorielle sundhedsvæsen, der er opbygget gennem første og anden generations sundhedsaftaler.
Høringsmaterialet indeholder udkast til:
Politiske visioner, mål og værdier for sundhedsaftalen 'Mere sundhed i det nære - på borgerens præmisser'. Fastsætter visioner, mål og værdier for sundhedssamarbejdet og sætter en fælles politisk retning for udviklingen af det sammenhængende og nære sundhedsvæsen.
Sundhedsaftalen: Er den operationelle del af aftalekomplekset, der konkretiserer de politiske visioner og mål i indsatser og aftaler om opgavefordeling. Denne del er målrettet ledelsesniveauet. Sundhedsaftalen er udarbejdet af en række temagrupper med repræsentanter fra region, kommuner og almen praksis. Brugere af sundhedsvæsenet har været inddraget i dele af processen.
Implementeringen af sundhedsaftalen vil ske løbende i hele aftaleperioden. Således vil nogle elementer af sundhedsaftalen gælde fra 1. januar 2015, mens andre vil blive udviklet og aftalt nærmere i perioden. I efteråret 2014 udarbejdes en fælles regional/kommunal arbejdsplan, hvor det vil fremgå hvornår, hvilke indsatser skal udvikles og implementeres i perioden.
Proces
Sundhedskoordinationsudvalget vil med udgangspunkt i bidragene fra høringsrunden behandle forslag til endeligt sundhedsaftalekompleks den 1. december 2014. Sundhedsaftalen vil herefter blive sendt til endelig behandling i regionsrådet og i kommunalbestyrelserne i december 2014/januar 2015. Sundhedsaftalen skal sendes til Sundhedsstyrelsen senest den 31. januar 2015.
De rådgivende udvalg vedrørende nære sundhedstilbud, hospitalsområdet, psykiatriområdet og det specialiserede socialområde samt regional udvikling drøfter på deres respektive møder i oktober 2014 høringsmaterialet. På baggrund af drøftelserne i de rådgivende udvalg, vil administrationen udarbejde forslag til høringssvar til drøftelse på forretningsudvalgets møde den 21. oktober 2014.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tilslutter sig høringsbidragene til sundhedsaftalen fra det rådgivende udvalg på hospitalsområdet og det rådgivende udvalg for nære sundhedstilbud. Udvalget vil samtidig pege på, at det er vigtigt, at der er fokus på at nå målene i sundhedsaftalen, og at der sker en løbende opfølgning på de opsatte mål i sundhedsaftalen.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
5. DNV-Gødstrup: Udflytningsplan vedrørende psykiatrien til DNV-Gødstrup (sag til forretningsudvalget)
Resume
På regionsrådsmødet den 24. september 2014 blev udflytningsplanen for DNV–Gødstrup godkendt med visse uddybninger, som regionsrådet havde ønsket under en tidligere behandling af udflytningsplanen.
Et enkelt punkt blev dog udsat til efterfølgende behandling. Det vedrører en præcisering af, at psykiatrien i henhold til udflytningsplanens model 2b planlægges flyttet fra Holstebro til Herning i 2017.
Direktionen indstiller,
at | udflytningen af psykiatrien fra Holstebro til Herning i 2017 godkendes. |
Sagsfremstilling
På regionsrådets møde den 25. juni 2014 blev udflytningsplanen for DNV–Gødstrup godkendt, idet regionsrådet dog ønskede en yderligere belysning af forslaget om midlertidigt at flytte nogle funktioner fra Regionshospitalet Holstebro til Regionshospitalet Herning forud for den endelige samling i Gødstrup, før der blev taget stilling udflytningsplanens forslag om mellemflytninger.
På baggrund af den yderligere belysning blev udflytningsplanen, herunder planens model 2b, endelig godkendt på regionsrådets møde den 24. september 2014 dog således, at udflytningsplanerne vedrørende psykiatrien forelægges til fornyet behandling i det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede område og efterfølgende i forretningsudvalget og regionsrådet.
I den nu vedtagne model for udflytning (udflytningsplanens model 2b) indgår en midlertidig flytning af psykiatrien i Holstebro til Herning i 2017, inden den endelige udflytning af psykiatrien kan ske, når etape 2 af DNV–Gødstrup, der skal rumme psykiatri, forventes at stå færdigt i 2019.
Baggrunden for hospitals – og psykiatriledelsens anbefaling af, at der sker en mellemflytning af psykiatrien i 2017 fra Holstebro til Herning er, at:
en del af den ambulante psykiatriske indsats i Holstebro i 2017 planlægges at blive flyttet over i Center for Sundhed i Holstebro. Ved en mellemflytning opnås således, at psykiatrien alene skal opretholde tilbud to steder (Regionshospitalet Herning og Center for Sundhed i Holstebro)
Rekrutteringssituationen i Holstebro er meget vanskelig. Der henvises til vedlagte redegørelse om rekrutteringssituationen for læger i Regionspsykiatrien Vest, Holstebro. Redegørelsen blev udsendt til regionsrådets medlemmer den 23. september 2014.
Psykiatrien er afhængig af en række funktioner i det somatiske hospital.
I det skriftlige materiale til de tidligere regionsrådsbehandlinger har der forudsætningsvist været regnet med, at somatikken og psykiatrien skulle flytte samtidig i 2017. En flytning før 2017 vil være meget vanskelig, fordi der ikke er plads i Herning før somatikken flytter til Gødstrup. Denne gensidige afhængighed er af afgørende betydning for tidspunktet for flytningen.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet det forudsættes, at flytningen først sker, når Center for Sundhed i Holstebro er klar til at overtage de ambulante funktioner fra Regionspsykiatrien Vest i Holstebro, der fremadrettet skal være i Center for Sundhed i Holstebro, samt at det tilstræbes, at patienter og medarbejdere får de bedst mulige fysiske rammer i mellemperioden i Regionspsykiatrien vest i Herning.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
6. Orientering om status på indførelse af udrednings- og behandlingsret i psykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien (sag til forretningsudvalget)
Resume
Retten til hurtig udredning og den differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg (udrednings- og behandlingsretten) trådte i kraft i børne- og ungdomspsykiatrien og i voksenpsykiatrien den 1. september 2014. Ventetiden i både børne- og ungdomspsykiatrien og voksenpsykiatrien er blevet nedbragt, således at det inden for stort set alle områder er muligt at udrede inden for 60 dage. Dette er opnået samtidig med, at antallet af henvisninger er steget.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Psykiatrien har i hele 2014 arbejdet med at nedbringe ventelisterne og forberede, at retten til hurtig udredning og den differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg trådte i kraft den 1. september. Der er indført udredningsret på to måneder, som den 1. september 2015 skærpes til én måned. Når udredningsretten på én måned indføres, får psykiatriske patienter de samme rettigheder som somatiske patienter inden for både udredning og behandling.
I foråret 2014 bevilgede regionsrådet 8 mio. kr. til pukkelafvikling og meraktivitet, og i den forbindelse blev regionsrådet lovet en opfølgning på udviklingen i ventetid, henvisningstal og aktivitetstal. Opfølgningen fremgår af de vedlagte bilag.
Bilag 1 og 2 viser antallet af ventende patienter. Bilag 1 viser kun patienter, som er blevet henvist før den 1. september, det vil sige, inden udrednings- og behandlingsretten trådte i kraft. Der ses et markant fald i antallet af patienter, som har ventet 0-1 måned. Det store fald skyldes, at patienter henvist efter den 1. september ikke fremgår.
Af bilag 1 fremgår det også, at der fortsat er et stigende antal henvisninger inden for begge specialer. Til trods for stigningen ses der en positiv udvikling i antallet af patienter, som venter over en måned.
Bilag 2 viser ventende patienter, som er henvist efter den 1. september. Da opgørelsen i bilag 2 kun omfatter patienter henvist efter den 1. september fremgår der ingen patienter, som har ventet over en måned. Patienterne er desuden opdelt alt efter om de venter på udredning eller på behandling.
Af bilag 3 fremgår det, at der er en stigning i antallet af personer i kontakt og antallet af ambulante besøg. Fra januar til og med august 2014 ses en stigning på henholdsvis 17 % og 19 % sammenlignet med samme periode sidste år.
Inden for voksenpsykiatrien er der især sket en forbedring af ventetiden inden for områderne depression, ADHD, PTSD (posttraumatisk stress) på baggrund af tjenesterelaterede belastninger i relation til militærtjeneste, traumatiserede flygtninge, personlighedsforstyrrelse og angst.
Psykiatrien etablerede i februar 2013 Psykiatriens Centrale Visitation. Psykiatriens Centrale Visitation har overblik over kapaciteten på tværs af afdelingerne i psykiatrien og kan derfor være med til at sikre, at den samlede udrednings- og behandlingskapacitet i regionen udnyttes. Patienterne bookes direkte fra Psykiatriens Centrale Visitation ud fra kriterierne geografisk nærhed og kapacitet. Det vil sige, at patienten bookes til den geografisk nærmeste afdeling, som kan udrede inden for to måneder. Det er forventningen, at udredningsretten stort set kan overholdes.
Dog vil det i nogle tilfælde være nødvendigt, at patientens udredning varetages på en anden afdeling end den nærmest patientens bopæl. Patienterne kan altid gøre brug af det frie sygehusvalg, hvis vedkommende ønsker udredning og behandling på en bestemt afdeling.
Navngivning af alternativt udredningstilbud
Psykiatriens Centrale Visitation har også til opgave at viderevisitere patienten til en anden psykiatrisk afdeling, hvis det undervejs i udredningsforløbet viser sig, at udredningen alligevel ikke kan afsluttes inden for to måneder. Det forventes dog sjældent at være nødvendigt, da patienterne fra starten visiteres til den afdeling, som har kortest ventetid.
I de tilfælde, hvor udredningen ikke kan varetages inden for 60 dage på nogen af regionens afdelinger, vil patienten blive omvisiteret til en anden region eller et privathospital. Også i disse tilfælde har patienterne mulighed for at gøre brug af det frie sygehusvalg, hvis vedkommende ønsker udredning eller behandling på en bestemt afdeling.
Brug af privathospitaler
Psykiatrien indgik i april 2014 aftaler med tre private leverandører om levering af psykiatriske ydelser i perioden 1. maj–31. august 2014 (to leverandører inden for børne- og ungdomspsykiatri og en inden for voksenpsykiatri). I alt er 333 patienter blevet viderevisiteret til de tre leverandører i perioden.
Der arbejdes på at indgå fremadrettede samarbejdsaftaler med private leverandører, så der er en omvisiteringsmulighed, hvis der mod forventning bliver problemer med at overholde udredningsretten.
Områder med særlige udfordringer
Psykiatrien har en særlig udfordring i forhold til at have tilstrækkelig kapacitet til udredning og behandling af traumatiserede flygtninge i voksenpsykiatrien, og der findes ikke et privat tilbud til denne patientgruppe. Der arbejdes herudover med at få ventetiden nedbragt yderligere inden for især områderne depression, angst, personlighedsforstyrrelse og ADHD. På disse områder er der private leverandører.
Regionspsykiatrien Vest (voksenpsykiatrien) har fortsat relativt mange patienter, der har ventet mere end to måneder. Her er geografien en ekstra udfordring i forhold til muligheder for at reducere ventelisten. På den ene side har det været vanskeligt at rekruttere og fastholde behandlere. På den anden side har en del patienter, formentlig på grund af relativt lange afstande til andre afdelinger og til privathospitaler, ikke taget imod tilbud om at blive udredt og behandlet andet sted.
Stigende henvisningstal
Af opfølgningen fremgår det, at psykiatrien fortsat oplever en stor stigning i antallet af henvisninger. Sammenligner man perioden 1. januar–31. august 2014 med samme periode sidste år, er der sket en stigning i antallet af henvisninger på henholdsvis 18 % i børne- og ungdomspsykiatrien og 10 % i voksenpsykiatrien.
I forhold til samme periode i 2011 er henvisningstallet til børne- og ungdomspsykiatrien steget med 68 % og til voksenpsykiatrien med 72 %.
Stigning i antallet af henvisninger har betydning for mulighederne for at udrede og behandle patienterne inden for fristerne. Antallet af henvisninger og ventelisten følges derfor tæt. Vedlagt dette punkt er også den månedlige ventelisterapport pr. 31. august 2014 og aktivitetsmål og udvikling i antal besøg til orientering.
Psykiatrien har været i dialog med PLO Midtjylland og er i løbende dialog med den tilknyttede praksiskoordinator og praksiskonsulenter om indførelsen af udrednings- og behandlingsretten. For at sikre, at det er de rigtige patienter, som udredes og behandles i hospitalspsykiatrien, er der udarbejdet en målgruppebeskrivelse, som angiver kriterier for henvisning. Hvis henvisningen ikke sandsynliggør, at der er behov for udredning og/eller behandling i hospitalssektoren, da returneres henvisningen til den henvisende enhed med besked herom.
Fremadrettet monitorering af udrednings- og behandlingsret i psykiatrien
Psykiatrien er omfattet af de samme krav til registrering af udrednings- og behandlingsretten, som somatikken er.
Fremadrettet vil psykiatrien blive omfattet af den samme regionale monitorering som de somatiske hospitaler, dog med den tilpasning, at udredningsretten i psykiatrien er to måneder indtil 1. september 2015. Det er planen, at der inden årets udgang vil være udarbejdet en udrednings- og behandlingsretrapport, hvor det er muligt at følge:
Antallet af udredte patienter, herunder hvor stor en andel, der blev udredt inden for to måneder fra henvisningsdatoen.
Antallet af udleverede udredningsplaner, herunder hvor stor en andel af udredningsplanerne, der blev givet inden for fristen på to måneder fra henvisningsdatoen.
Antallet af udredte patienter, som visiteres til behandling inden for 30 dage, herunder hvor stor en andel af disse, som får igangsat behandlingen inden for 30 dage.
Antallet af udredte patienter, som visiteres til behandling inden for 60 dage, herunder hvor stor en andel af disse, som får igangsat behandlingen inden for 60 dage.
Det forventes, at der kan præsenteres data vedrørende udrednings- og behandlingsretten i løbet af 1. kvartal 2015, da der forventes en vis indkøringsperiode i forhold til at bruge de nye registreringer. Når de nye registreringer er på plads, vil udrednings- og behandlingsretrapporten give et godt overblik over ventetiden i psykiatrien, idet rapporten viser den periode, der gik, fra patienten blev henvist, og til udredningen blev afsluttet, og derefter den perioden der gik, fra udredningen var slut, og indtil behandlingen blev påbegyndt. Hvis den positive udvikling i ventetiderne inden for psykiatrien fortsætter, kan det overvejes at lade den nuværende opfølgning på ventetiderne i psykiatrien erstattes af en fælles opfølgning på udrednings- og behandlingsretten dækkende både somatik og psykiatri, dog således at særlige problemområder beskrives mere dybdegående.
Psykiatrien er også omfattet af en national monitorering, som er i tråd med den monitorering, der foretages internt i Region Midtjylland. Ministeriet forventer at offentliggøre den første monitorering af psykiatrien medio 2015. Den første monitorering vil være baseret på registreringer fra 1. kvartal 2015.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde har ikke behandlet punktet på mødet på grund af tidsnød.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
8. Orientering om initiativer til opfølgning på undersøgelse af Afdeling for Retspsykiatri, Aarhus Universitetshospital.
Resume
Der orienteres om de initiativer, der er iværksat på Afdeling for Retspsykiatri, Aarhus Universitetshospital, Risskov, som opfølgning på en række forhold, der blev afdækket i forbindelse med en undersøgelse af den faglige kultur på afdelingen i 2013. Initiativerne ligger inden for tre hovedområder: Medarbejdernes forståelse og tilgang til opgaven, konflikthåndtering og sikkerhed samt ledelsesmæssige forhold.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Forretningsudvalget blev den 20. januar 2014 orienteret om initiativer, der var igangsat på Afdeling for Retspsykiatri, Aarhus Universitetshospital, Risskov. Initiativerne blev igangsat på baggrund af en undersøgelse i foråret 2013 af den faglige kultur på afdelingen.
Undersøgelsen havde afdækket såvel positive som kritisable forhold ved afdelingen. Med udgangspunkt i undersøgelsen blev der igangsat otte initiativer i afdelingen inden for tre overordnede områder med henblik på at imødekomme de kritiserede forhold.
Det drejer sig om følgende overordnede områder: Medarbejdernes forståelse og tilgang til opgaven, konflikthåndtering og sikkerhed samt ledelsesmæssige forhold.
I marts 2014 redegjorde Psykiatri og Social for status på opfølgningen over for Folketingets Ombudsmand. Psykiatri og Social nævnte i redegørelsen, at der bl.a. er udarbejdet funktionsbeskrivelser for faggrupperne i afdelingen, fremover ansættes kun medarbejdere, der har tilstrækkelig psykiatrifaglig viden, at de ansatte læger skal varetage lægefaglige kerneydelser, at medarbejdere har været indkaldt til samtaler af opbyggelig, vejledende og korrigerende karakter samt til tjenstlige samtaler, at medarbejderne gennemgår konflikthåndteringskurser, og at der senere vil blive arrangeret opfølgende kurser. Herudover styrkes ledelsen i de enkelte afsnit, så der frem over er to ledere i hvert afsnit. Endelig er der igangsat et lederudviklingsforløb i afdelingen, og stabsfunktionerne i afdelingsledelsen er styrket.
Der vil på mødet blive givet en mundtlig orientering om status for de initiativer, der er iværksat.
Opmærksomheden henledes på, at udvalget den 12. november 2014 skal på besøg på Afdelingen for Retspsykiatri, Aarhus Universitetshospital, Risskov.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde tog orienteringen til efterretning.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
9. Orientering om aftale om satspuljen for psykiatriområdet 2015-2018
Resume
Regeringen indgik den 20. juni 2014 aftale med satspuljepartierne om satspuljen 2015-2018 for psykiatriområdet. Der er for aftaleperioden afsat i alt 2,2 mia. kr. til fem overordnede indsatsområder. Det drejer sig om 1. Mere kapacitet af høj kvalitet, 2. Flere og bedre kompetence i psykiatrien, 3. En moderne psykiatri - bedre fysiske faciliteter, 4. Tværfaglig indsats i børne- og ungdomspsykiatrien og 5. Reservation til psykiatri.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen om satspuljerne på psykiatriområdet 2015-2018 tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Den 20. juni 2014 indgik regeringen og satspuljepartierne aftale om fordeling af satspuljemidlerne på psykiatriområdet.
Baggrund
Satspuljen er en pulje under Finansministeriet, der hvert år dannes af midler fra den automatiske regulering af overførselsindkomster, som overstiger to procent. Midlerne anvendes til initiativer, der har til formål at forbedre vilkårene for svage og udsatte grupper samt personer på overførselsindkomst. Finansministeren oplyser hvert år størrelsen af satsreguleringsprocenten og størrelsen af puljebeløbet. Satspuljen fordeles mellem ministerier og områder ved forhandling og aftale mellem regeringen og satspuljepartierne. Satspuljerne er som regel midlertidige.
Satspuljeaftalen for psykiatriområdet 2015-2018
Partierne bag satspuljeaftalen har for perioden 2015-2018 afsat i alt 2,2 mia. kr. til følgende overordnede indsatsområder:
Mere kapacitet af høj kvalitet (i alt 1,1 mia. kr. i aftaleperioden, herefter 300 mio. kr. årligt permanent).
Flere og bedre kompetencer i psykiatrien (200 mio. kr.).
En moderne psykiatri - bedre fysiske faciliteter (700 mio. kr.).
Tværfaglig indsats i børne- og ungdomspsykiatrien (50 mio. kr.).
Reservation til psykiatri (150 mio. kr.).
Herudover er det aftalt, at sikkerheden for patienter og personalet i psykiatrien skal øges. Der henvises i aftalen til de 50 mio. kr. årligt fra 2014, der blev afsat på Finanslov 2014 til det formål at nedbringe tvang i psykiatrien med det halve. Midlerne skal anvendes til at indgå partnerskaber med regionerne. På udvalgets møde den 10. september 2014 blev der orienteret om, at Region Midtjylland har fremsendt en partnerskabsaftale til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse om nedbringelse af tvang i regionen.
Det er endvidere aftalt, at der skal ske en systematisk inddragelse af patienter og pårørende i behandlingsindsatsen. Der henvises til sidste års satspuljeaftale, hvor der blev afsat 9,6 mio. kr. i perioden 2014-2017 til udvikling og implementering af et koncept til pårørendeinddragelse.
Det er desuden aftalt, at der i 2014 nedsættes en faglig ekspertgruppe, der skal kortlægge årsagerne til stigningen i antallet af retspsykiatriske patienter og udviklingen i indsatserne.
Endelig er det aftalt, at der skal ske en årlig monitorering og opfølgning på satspuljeaftalen, hvor regionerne enkeltvis redegør for den konkrete anvendelse af midlerne samt giver en årlig status for realisering af de konkrete indsatser, der følger af aftalen.
Til puljerne "Mere kapacitet af høj kvalitet", "Flere og bedre kompetencer i psykiatrien" samt "En moderne psykiatri" fordeles midlerne efter bloktilskudsnøglen. Puljen "En moderne psykiatri" fordeles dog også på baggrund af projektansøgninger fra de enkelte regioner. For puljen "Tværfaglig indsats i børne- og ungdomspsykiatrien" fordeles midlerne efter ansøgning fra regionerne.
Det rådgivende udvalg vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde vil på et kommende møde få lejlighed til at drøfte satspuljerne for 2015-2018, når der er mere konkret kendskab til indholdet af puljerne.
Beslutning
Sagen blev udsat.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
10. Forberedelse af møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg
Resume
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Direktionen indstiller,
at | udvalget drøfter emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg. |
Sagsfremstilling
Drøftelse af emner til møderne i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg.
Der er møde i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg den 9. oktober 2014 og den 6. november 2014.
Beslutning
Der blev orienteret om, at der på næste møde i Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg den 9. oktober 2014 vil blive foreslået, at udvalget sætter fokus på behovet for obduktioner som et middel til at forbedre patientsikkerhedsarbejdet.
Udvalget aftalte, at man vil foreslå Danske Regioners Psykiatri- og Socialudvalg, at der afholdes en landsdækkende temadag om sikkerhed for de ansatte på de sociale tilbud.
Susanne Gaarde var forhindret i at deltage i sagens behandling.
11. Gensidig orientering
Sagsfremstilling
Gensidig orientering for udvalgets medlemmer.
Orientering om opfølgning på kritisk hændelse
Administrationen orienterer om status på de iværksatte foranstaltninger som følge af en kritisk hændelse på en af Regionens afdelinger indenfor Specialområde Børn og Unge, herunder på opfølgning efter Arbejdstilsynets besøg på tilbuddet
Beslutning
Administrationen orienterede om status på de iværksatte foranstaltninger, som følge af en kritisk hændelse på en af regionens afdelinger indenfor Specialområde Børn og Unge, herunder på opfølgning efter Arbejdstilsynets besøg på tilbuddet
Administrationen orienterede om, at man har besluttet at afvikle Solbjerg, der er en afdeling på Mors under Specialområde Udviklingshæmning og ADHD.
Susanne Gaarde og Nicolai Bang var forhindrede i at deltage i sagens behandling.