Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedr. regional udvikling
den 5. december 2012 kl. 15:00
i Mødelokale C2, kælderen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

Referat fra møde den 5. december 2012 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling.

 

Alle medlemmer var mødt bortset fra Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke, der havde meldt afbud.

 

Dagsordenspunkterne blev behandlet i følgende rækkefølge: 1- 2 – 7 – 3 – 4 – 5 – 6 – 8.

 

Mødet blev hævet kl. 17.45.


Sagnr.: 1-00-12-11

1. Godkendelse af referat fra møde den 7. november 2012

Resume

Godkendelse af referat fra møde den 7. november 2012 forelægges til godkendelse.

Direktionen indstiller,

at referatet fra mødet den 7. november 2012 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes.

Sagsfremstilling

Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.

 

Referat fra udvalgets møde den 7. november 2012, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, vedlægges til godkendelse.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 7. november 2012.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-70-1-12

2. Temadrøftelse om sammenhæng mellem regional erhvervsudvikling og LAG indsatsen

Resume

Der ønskes gennemført en drøftelse i det rådgivende udvalg for regional udvikling af, hvordan der skabes en bedre sammenhæng mellem de Lokale Aktions Gruppers (LAG'er) erhvervsrettede projekter og Vækstforums udviklingsstrategier.

Direktionen indstiller,

at administrationens henvendelse til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter drøftes og om der eventuelt følges op med en politisk henvendelse, og

 

at udvalget drøfter om, der skal rettes en politisk henvendelse til Ministeriet for Fødevarer og Landbrug og Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om, at der i Landdistriktsprogrammet for den kommende programperiode bør afsættes midler til kommunale og regionale landdistriktsprojekter.

Sagsfremstilling

I partnerskabsaftalen mellem regeringen og Vækstforum i Region Midtjylland fremgår det af afsnit 12, at "partnerne er enige om at arbejde for at øge sammenhængen mellem Vækstforums udviklingsstrategi og de Lokale Aktions Gruppers (LAG'ers) investeringer i erhvervsudvikling, således at investeringerne i højere grad trækker i samme retning og bidrager til øget vækst og flere jobs i regionen".

 

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Ministeriet for Fødevarer og Landbrug er i gang med overvejelser omkring et nyt landdistriktsprogram i den kommende strukturfondsperiode fra 2014. I disse overvejelser indgår blandt andet en midtvejsevaluering af de regionale programmer for grøn vækst.

 

Der er i forbindelse med partnerskabsaftalen og arbejdet med et nyt landdistriktsprogram behov for en drøftelse af:

 

  • hvordan der skabes en bedre sammenhæng i landdistriktsindsatsen,

  • behovet for at fokusere indsatsen, hvor der er størst behov, og

  • en fortsat kommunal og regional indsats gennem et nyt program for grøn vækst.

Det fremgår ikke af partnerskabsaftalen, hvorledes en øget sammenhæng skal opnås.

 

Det rådgivende udvalg for regional udvikling drøfter disse emner blandt andet med udgangspunkt i et oplæg fra administrationen, herunder om der skal rettes en henvendelse til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og til Ministeriet for Fødevarer og Landbrug.

 

Administrationen har den 8. oktober 2012 sendt en række synspunkter til embedsmænd i Ministeriet for By, Bolig og landdistrikter og NaturErhvervstyrelsen. Hovedsynspunkterne er:

 

  • at det er ønskeligt med en bedre sammenhæng i landdistriktsindsatsen,

  • at det i den kommende programperiode også afsættes EU midler til kommunale og regionale landdistriktsprojekter, og

  • at landdistriktsindsatsen fokuseres til der, hvor der er størst behov, og dermed en begrænsning af antallet af LAG'er.

 

Administrationen ønsker en drøftelse af disse synspunkter i udvalget, herunder om den administrative henvendelse skal følges op politisk.

 

Administrationen har på et møde i august med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter

drøftet partnerskabsaftalen, og Region Midtjylland blev opfordret til at komme med et indspil til ministeriet om samarbejdet. 

 

Det er administrationens opfattelse, at ønsket om en bedre sammenhæng i landdistriktsindsatsen bør opnås gennem en bedre sammenhæng på lokalt og kommunalt plan. Sammenhæng til den regionale erhvervsudviklingsindsats opnås gennem samarbejdet i Vækstforum mellem blandt andet kommuner og regionen. Nøglen til at skabe sammenhæng ligger således kommunalt. Dette er baggrunden for, at der foreslås en tættere sammenhæng mellem de enkelte strategier, og at LAG koordinatorerne bør have kontorfællesskab med den kommunale administration.

 

Det er opfattelsen i administrationen, at der gennem ordningen grøn vækst med midler til kommunale og regionale landdistriktsprojekter er opnået en række større sammenhængende udviklingsprojekter. Der peges derfor på, at der også i en ny programperiode fra 2014 afsættes midler til kommuner og regioner til en større sammenhængende og strategisk indsats som et supplement til LAG indsatsen.

 

Såfremt der i den nye programperiode skal afsættes EU-midler til kommunale og regionale landdistriktsprojekter bør dette i givet fald rejses politisk overfor de relevante ministerier.

 

Administrationen har endelig peget på, at LAG ordningens geografi i en kommende programperiode bør begrænses til færre end de nuværende 63 kommuner, der er omfattet af landdistriktsprogrammet. I Region Midtjylland er det kommunerne Aarhus og Skanderborg, som ikke er omfattet af programmet. En begrænsning af geografien vil indebære en mere koncentreret indsats hos kommuner med størst behov.

 

Administrationens synspunkter er drøftet i LAG regi. I denne forbindelse er der efterlyst en politisk behandling af administrationens synspunkter.  

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling drøftede administrationens henvendelse den 8. oktober 2012 til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.

 

Udvalget tilsluttede sig partnerskabsaftalen mellem regeringen og Vækstforum for Region Midtjylland, herunder at regionen ønsker at arbejde for at øge sammenhængen mellem vækstforums erhvervsudviklingsstrategi og de Lokale Aktionsgruppers (LAG) indsatser i erhvervsudvikling.

 

Udvalget vedtog at rette henvendelse til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter med en opfordring til, at der afsættes midler i det kommende Landdistriktsprogram til kommunale og regionale landdistriktsprojekter, som det er sket i den nuværende programperiode med midler via de regionale programmer for Grøn Vækst

 

For så vidt angår antallet af LAG’er, bemærker udvalget, at det er et anliggende, der reguleres af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Hvad angår den organisatoriske tilrettelæggelse af LAG-arbejdet, anser udvalget dette for at være et lokalt anliggende. Henvendelsen sendes til orientering til de regionsmedlemmer, som også er medlem af en LAG i Region Midtjylland.

 

Endvidere besluttede udvalget, at udvalgsformanden sender en henvendelse til LAG’erne, om at regionen fortsat indgår i en konstruktiv og fremadrettet dialog med LAG’erne om sammenhængen mellem regional erhvervsudvikling og LAG-indsatsen, og at udvalget således deltager på det kommende møde mellem LAG-formændene, LAG-koordinatorerne og regionen. Udvalgets brev til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om udvalgets opfordring til, at der afsættes midler i det kommende Landdistriktsprogram til kommunale og regionale landdistriktsprojekter vedlægges til orientering i henvendelsen til LAG’erne.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-12-11

3. Temadrøftelse om erhvervsudviklingsmidler - handleplan

Resume

Vækstforum for Region Midtjylland skal den 20. februar 2013 vedtage handlingsplan 2013-2014 som led i udmøntning af Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020 "En globalt konkurrencedygtig region".

 

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling vil på mødet den 5. december 2012 blive præsenteret for de rammer, som vil gøre sig gældende for udarbejdelse, herunder bl.a. OECD's anbefalinger i forhold til den regionale erhvervsfremme og EU's fokusering på "intelligent specialisering" som led i udmøntningen af Europa 2020.

Direktionen indstiller,

at det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling drøfter rammerne for udkast til Vækstforums handlingsplan 2013-2014.

Sagsfremstilling

Vækstforums handlingsplan 2013-2014 tager afsæt i Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020 "En globalt konkurrencedygtig region". Der er i løbet af handlingsplanperioden 2011-2012 allerede igangsat en lang række initiativer, som skal bidrage til at realisere erhvervsudviklingsstrategien. Flere af disse initiativer løber ind i den nye handlingsplanperiode for 2013-2014.

 

Bl.a. OECD's anbefalinger i forhold til den regionale erhvervsfremme og EU's fokusering på "intelligent specialisering" som led i udmøntningen af Europa 2020 vil få indflydelse på den regionale erhvervsfremmeindsats.

 

Vækstforums erhvervsudviklingsstrategier er bygget op omkring otte indsatsområder. Fire indsatsområder fokuserer på generelle forbedringer af rammebetingelserne for de midtjyske virksomheder. Disse indsatsområder er:

 

  • Innovation og forretningsudvikling

  • Digitalisering

  • Iværksætteri

  • Uddannelse og kompetenceudvikling

 

Hertil kommer fire indsatsområder, der fokuserer på at udbygge og udvikle særlige satsningsområder som omdrejningspunkt for fremtidig midtjysk vækst og velfærd. Disse fire indsatsområder er: 

 

  • Energi og miljø

  • Fødevarer

  • Velfærdsinnovation

  • Turisme

 

Rammen af regionale erhvervsfremmemidler for handlingsplanperioden 2013-2014 er på cirka 80 mio. kr.

 

Vækstforum præsenteres for et forslag til handlingsplan 2013-2014 på sit møde den 20. februar 2013.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling drøftede rammerne for udkast til Vækstforums handlingsplan 2013-2014.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-27-12

4. Talent i ungdomsuddannelserne - projekter under den regionale udviklingspulje til uddannelse (Sag til forretningsudvalget)

Resume

Region Midtjyllands udviklingspulje til uddannelse er opdelt i tre temaer, henholdsvis talent, digitalisering og internationalisering.

 

Administrationen har modtaget i alt seks ansøgninger om projekter under temaet talent, og indstiller fire ansøgninger til bevilling og to ansøgninger til afslag. Administrationen har endvidere modtaget to ansøgninger vedrørende følgeforskning på projekterne.

 

Der indstilles en samlet bevilling fra udviklingspuljen på i alt 9,324 mio. kr. for perioden 2013-2015.

Direktionen indstiller,

at der af Region Midtjyllands udviklingspulje til uddannelse bevilges i alt 9,324 mio. kr. til talentprojekter og følgeforskningsprojekter. Bevillingen udmøntes jævnfør tabel 1, og

 

at der meddeles afslag til Risskov Gymnasium til projektet Entreprenørskab som talentpleje, og afslag til Ringkøbing Handelsskole og Handelsgymnasium til projektet Talentudvikling i ungdomsuddannelserne.

Sagsfremstilling

Administrationen har modtaget seks projektansøgninger til udviklingspuljen, og vurderer at fire af de seks ansøgninger opfylder kriterierne for bevilling. Projekterne er nytænkende indenfor talentarbejde, fordi de retter talentarbejdet mod uddannelsesområder, som ikke tidligere har arbejdet specifik med talent. Projekterne ser også på flere typer af talent, herunder elever med talent indenfor industri og fremstilling og elever med talent inden for teater mv.  

 

Projekterne har til formål at udvikle praktiske værktøjer og metoder, som lærere og vejledere kan bruge til at spotte og udvikle talenter. Værktøjerne skal bruges i den daglige undervisning. Det er også forventningen, at talentarbejdet får en afsmittende effekt på de øvrige elever i klassen, således at flere bliver motiveret til at lære.

 

Administrationen vurderer også, at projekterne har en bred samarbejdsflade med andre uddannelsesinstitutioner. Dette betyder, at erfaringer fra projekterne spredes bredt i regionen.

 

Administrationen vurderer, at projekternes mål er i tråd med anbefalingerne i den regionale udviklingsplan. Udviklingsplanen har blandt andet fokus på, at talentarbejde og motivation for læring skal medvirke til at flere unge for lyst til at læse videre, og at dette generelt vil føre til et højere uddannelsesniveau i regionen.

 

Udviklingspuljen har et årligt budget på cirka 14 mio. kr. og er åben for ansøgninger en gang om året.  

 

 

Talentprojekter til bevilling

Viborg Gymnasium og HF, Uddannelsescenter Holstebro og Skive Tekniske Skole søger om bevilling til tre talentprojekter: 

         

Talent med bredde - formålet med projektet er at udvikle og afprøve en bred anvendelig model for inkluderende, talentudviklende undervisning, der både tilgodeser det individuelle talent i en klasse og klassens elever som helhed. Projektet kobler talenter fra de traditionelle gymnasiale uddannelser og EUX uddannelsen sammen. (EUX: kombination af en erhvervsuddannelse og boglige fag på gymnasieniveau. EUX giver adgang til at læse videre).

 

Den moderne græske tragedie - formålet er at udvikle talenterne på handelsgymnasiet og samtidig koble talentudviklingen med den daglige undervisning. Grundidéen er, at talentfulde elever selvstændigt både skal opsætte en forestilling og gennemføre alle de tilknyttede aktiviteter (markedsføring, regnskab, m.v.).

 

Prototypeudvikling på industrielle Erhvervsuddannelser (EUD) - formålet med projektet er at udvikle eksemplariske undervisningsforløb for talentfulde elever på uddannelser målrettet industrien. Forløbene skal blandt andet give eleverne kompetencer til at deltage i virksomheders udviklingsprocesser. Forløbene skal generelt være med til at højne det generelle niveau på uddannelserne.

 

Learnmark Horsens søger, i samarbejde med Tradium, Uddannelsescenter Holstebro og Skive Tekniske Skole om bevilling til et projekt: 

Talentspotning - et bidrag til udvikling af en dygtigere ungdomsgeneration - formålet med projektet er at udvikle, afprøve og implementere modeller for, hvordan kompetencevurderingen af eleven kan sikre en løbende identifikation og stimulering af talent. Dette skal gøres både gennem vejledning og læringsaktiviteter og ved tilbud til eleverne om særlige valgfag, opgaver osv.

 

Projektet vil specifik sætte fokus på HTX-forløbet (HTX: højere teknisk eksamen), og herunder udvikle en pædagogisk og undervisningspraksis, der kan bidrage til at spotte talenter indenfor fagene teknik og teknologi. Projektet vil belyse, om der er forskelle og fællestræk i talentarbejdet på de gymnasiale og de erhvervsfaglige uddannelser.

 

 

Følgeforskning

Som noget nyt vil man tilknytte følgeforskning på talentprojekter. Center for Science Education, Aarhus Universitet har søgt om en bevilling til at lave følgeforskning på ovennævnte projekter.  

     

Formålet med følgeforskning er at sikre videnopsamling og formidling af projekternes resultater. Forskningen skal hjælpe med, at den samlede indsats i forhold til talentudvikling spredes og videndeles på tværs af regionens uddannelsesinstitutioner. Den skal endvidere sikre, at der med projekterne skabes forandring i forhold til talentarbejdet og skabe viden om, hvilke muligheder og barrierer, der har betydning for arbejdet med talentspotning og -udvikling i uddannelsessystemet.  

 

Center for Science Education, Aarhus Universitet søger to bevillinger, en der er tilknyttet projektet Talentspotning - et bidrag til udvikling af en dygtigere ungdomsgeneration og en bevilling, der er tilknyttet de øvrige tre projekter.

 

Administrationen vurderer, at følgeforskningsprojekterne er interessante, fordi de kan vise om indsatsen på talentområdet fungerer efter hensigten, herunder om der reelt vil ske en stigning i antallet af unge, der læser videre, om der spottes flere talenter og om eleverne bliver mere motiveret til at læse. Derudover formidles forskningsresultaterne til alle uddannelsesaktører i regionen. Resultanterne af følgeforskningsprojekterne vil blive fremlagt regionsrådet.  

 

 

Tabel 1. Udmøntning af bevillinger fra udviklingspuljen til uddannelse

[image]

 

 

Afslag på projektansøgninger

Administrationen indstiller at der meldes afslag til nedenstående to ansøgninger:  

       

Entreprenørskabsundervisning som talentpleje – administrationen vurderer, at der er manglende sammenhæng mellem projektets beskrevne formål og mål. Fokus er primært på det naturvidenskabelige frem for talentindsatsen. Samtidig vurderes det, at det beskrevne formål varetages i projektet ”Talent med bredde”, hvor deltagerkredsen ligeledes vurderes bredere, da der er medtaget flere ungdomsuddannelsesinstitutionstyper. Ansøgningen er indsendt af Risskov Gymnasium.

 

Talentudvikling i ungdomsuddannelserne – administrationen vurderer, at der i projektet i højere grad er tale om et forløb, der skal styrke den unge generelt og ikke som sådan muliggør, at talenterne kan udvikle deres talent indenfor mere specifikt afgrænsede områder. Ansøgningen er indsendt af Ringkøbing Handelsskole og Handelsgymnasium.


Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-75-3-12

5. Høring af statens trafikplan 2012-2027 (Sag til forretningsudvalget)

Resume

Regionsrådet skal tage stilling til et forslag til høringssvar fra Region Midtjylland til trafikplanen. Trafikplanen skal redegøre for statens overvejelser og prioriteringer for den jernbanetrafik, der udføres som offentlig servicetrafik på kontrakt med staten.

 

Af hensyn til Trafikstyrelsens svarfrist den 2. december 2012 er administrationens forslag til høringssvar fremsendt til Trafikstyrelsen som udkast med forbehold for regionsrådets godkendelse.

Direktionen indstiller,

at forslag til høringssvar til statens trafikplan godkendes.

Sagsfremstilling

I henhold til Lov om trafikselskaber, skal der mindst hvert fjerde år udarbejdes en statslig trafikplan. Trafikplanen skal redegøre for statens overvejelser og prioriteringer for den jernbanetrafik, der udføres som offentlig servicetrafik på kontrakt med staten.

 

Statens trafikplan danner udgangspunkt for de trafikplaner, trafikselskaberne ligeledes hvert fjerde år skal udarbejde for den lokale og regionale kollektive trafik. Formålet med trafikplanerne er at sikre en god sammenhæng i den kollektive trafik.

 

Region Midtjylland har modtaget trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027 i høring den 10. oktober 2012. Høringsudgaven er vedlagt som bilag. Trafikstyrelsen har afholdt informationsmøde om trafikplanen den 8. november 2012, og som følge heraf har det ikke været praktisk muligt, at få udarbejdet et udkast til høringssvar til behandling i regionsrådet i november.

 

Af hensyn til Trafikstyrelsens svarfrist, den 2. december 2012 er administrationens forslag til høringssvar (vedlagt) fremsendt til Trafikstyrelsen som udkast med forbehold for regionsrådets godkendelse.

 

Bemærkninger til Statens trafikplan 2012–2027

I forslaget til høringssvar lægger administrationen op til at kommentere såvel overordnede emner som emner og projekter, der har mere direkte betydning for Region Midtjylland.

 

Visioner og målsætninger

Overordnet tages der i trafikplanen udgangspunkt i målsætningerne fra aftalen om ”En grøn transportpolitik” fra januar 2009 om, at den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken. Det skal bidrage til at reducere transportsektorens CO2-udledning.

 

På baneområdet har administrationen bemærkninger til de centrale temaer, der nævnes i trafikplanen. Det drejer sig om forbindelserne mellem Øst- og Vestdanmark, målsætningen om den såkaldte timemodel, samt forslag om at opbygge køreplanlægningen omkring knudepunkter.

 

Herudover har administrationen bemærkninger til mere konkrete projekter, der vedrører Region Midtjylland samt til præsentation af fakta og fremskrivninger.

 

Øst-Vestforbindelser og timemodellen

Det fremgår flere steder, at timemodellen for så vidt angår strækningen Odense–Aarhus, ikke kan realiseres inden 2027. Blandt andet afventes resultatet af de politiske prioriteringer, der følger af de strategiske analyser, som forventes afsluttet i 2013. Det understreges i høringssvaret, at det er administrationens opfattelse, at en fast Kattegatforbindelse er den fremtidssikrede løsning for Øst-Vestforbindelserne.

 

Administrationen har ingen bemærkninger til den beskrevne betjeningsmodel, hvor dele af timemodellen forventes implementeret på hovedbanen København-Aalborg imellem 2017 og 2022. Region Midtjylland noterer sig, at det ikke er muligt at få Herning integreret i timemodellen med mindre, der foretages betydelige nyanlæg udenom blandt andet Grejsdalen.

 

Køreplanlægning baseret på knudepunktstankegang

I trafikplanen lanceres knudepunkttankegangen som et kommende grundprincip for køreplanlægningen. Et knudepunkt på jernbanen er en station, hvor tog fra begge retninger mødes i cirka samme minuttal, så der er mulighed for omstigninger til flere destinationer med tog og bus.

 

Administrationen har ikke umiddelbare indvendinger imod knudepunkttankegangen, men har dog bemærkninger vedrørende nogle af de udpegede forslag til fremtidige knudepunkter.

 

Konkrete projekter der berører Region Midtjylland

Administrationen har kommenteret flere af de konkrete projekter, der berører Region Midtjylland. Det drejer sig om Aarhus Letbane, ny station i Gødstrup, eventuel ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg, samt forslag om at ny-strukturere regionaltrafikken i Østjylland.

 

Generelle bemærkninger til præsentation i tabeller, figurer og tekst

Administrationen finder overordnet, at trafikplanen er omfattende og velskrevet med højt detaljeringsniveau og mange uddybende forklaringer. Administrationen har imidlertid bemærket tilfælde, hvor en anden præsentation af faktuelle oplysninger i tabeller, figurer og tekst måske ville kunne give anledning til ændrede eller udvidede konklusioner, blandt andet om at større rejselængder bør foranledige krav om mere komfortabelt togmateriel på udliciterede strækninger i Midt- og Vestjylland.


Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet der i høringssvaret tilføjes en bemærkning om, at Gødstrup og Skejby er fremtidige og væsentlige rejsemål, og at der derfor er behov for gode togforbindelser til og fra områderne.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-15-1-76-19-12

6. Høring af forslag til Lov om ændring af planloven (Sag til forretningsudvalget)

Resume

Miljøministeriet har sendt forslag til ændring af planloven i høring. Lovforslaget vedrører blandt andet kystnærhedszonen, mobilantenner, detailhandel og brug af tiloversblevne bygninger i landområder. Lovforslaget bidrager til mere ensartede regler for kommunernes planlægning og ophæver den særstatus 29 kommuner og 15 øer havde fået med lovændring i 2011.

 

Regionsrådet bedes godkende udkast til høringssvar.

Direktionen indstiller,

at udkast til høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af planloven godkendes og efterfølgende sendes til Miljøministeriet.

Sagsfremstilling

Miljøministeriet har sendt forslag til ændring af planloven i høring frem til den 14. december 2012.

 

Lovforslaget indeholder følgende elementer:

 

  • Giver nye muligheder for at meddele landzonetilladelse til etablering af helårsboliger og erhverv i overflødige bygninger i vanskeligt stillede landdistrikter.

  • Omfatter alle kommuner og afløser den særlige landzonebestemmelse om helårsboliger i 29 kommuner og 15 ikke brofaste øer fra lovændring i 2011. "Vanskeligt stillede landdistrikter" er områder med begrænset pres på arealressourcen, lav beskæftigelse og/eller fraflytning. Her udpeges altså ikke længere arealer med lempeligere krav efter administrative grænser, men alene ud fra den enkelte kommunes egen vurdering af om et område er vanskeligt stillet.

  • Ensarter regler for planlægning inden for kystnærhedszonen i alle kommuner.

  • Tilbageruller lovændring fra 2011 for 29 kommuner.

  • Tilbageruller muligheden for med et landsplandirektiv at tillade udvalgsvarehandel uden for bymidten i kommuner, hvor der ikke er byer med mere end 20.000 indbyggere.

  • Tilbageruller, så det igen kun er muligt at planlægge for store udvalgsvarebutikker med over 2.000 kvadratmeter i byer med mere end 40.000 indbyggere.

  • Ophæver tilslutningspligt med videre til fællesantenneanlæg.

  • Ophæver kravet om landzonetilladelse før opsætning af antenner til mobilkommunikation på eksisterende antennemaster, siloer og høje skorstene.

 

Administrationen finder, at lovforslaget overordnet set rummer hensigter i overensstemmelse med den regionale udviklingsplan blandt andet vedrørende udbredelse af mobildækning og ved at tage udgangspunkt i den enkelte egns vilkår for udvikling uanset kommunegrænser.

 

Lovforslaget giver dog anledning til følgende bemærkninger:

I regionale udviklingsplan 2012 anbefales staten at muliggør bebyggelse eller nye turismefaciliteter ét sted i regionen, når tilsvarende anvendelse ophører andet sted i regionen. Herunder blandt andet byudvikling indenfor beskyttelseslinjer. Loven bør derfor også give mulighed for at:

 

  • Flytte anvendelser i kystnærhedszonen, også gerne over kommunegrænser.

  • Afvikle for at fremme udvikling. For eksempel ved at forbinde ny anvendelse ét sted med ophør et andet sted i regionen, så egnene ikke mister deres attraktivitet og der opstår et helhedsbillede af forfald.  

 

Administrationen er ikke bekendt med, at krav om landzonetilladelse er en væsentlig barriere for udbredelsen af mobildækningen i landdistrikterne. Supplerende midler er derfor nødvendige for sikring af mobil- og bredbånd til hele landet. Desuden bør der fortsat kunne tages landskabelige hensyn eksempelvist prioriterede landskabsstrøg.  

 

Administrationen har udarbejdet et udkast til høringssvar, bilag 1. Heri indgår også alle relevante anbefalinger fra den regionale udviklingsplan.

Lovforslaget er vedlagt som bilag 2.


Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-70-4-12

7. Cykelturismeprojekt der skal puste nyt liv i Vestkystruten

Resume

Region Midtjylland deltager som partner i et nationalt og tværregionalt cykelturismeprojekt Powered by Cycling: Panorama. Projektet skal skabe vækst i cykelturismen i Danmark gennem udvikling af turismen på de to nationale cykelruter Vestkystruten og København-Berlin.

 

Projektaktiviteterne er fordelt på forbedring af infrastruktur, kvalitetsudvikling af cykelprodukter samt international markedsføring.

 

Projektet løber fra 12. november 2012 til 31. december 2014.

Direktionen indstiller,

at orienteringen om cykelturismeprojektet tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Cyklistforbundet (tidligere Dansk Cyklist Forbund) har opnået tilsagn om støtte fra Erhvervsstyrelsen til et stort nationalt projekt om udvikling af cykelturisme. Region Midtjylland har deltaget i møder med forskellige turismeaktører og interesseorganisationer, herunder Cyklistforbundet, om udviklingsmuligheder af cykelturisme og ansøgningen er et resultat af dette netværksarbejde.

 

Projektet Powered by Cycling: Panorama har til formål at revitalisere cykelturismen på de to nationale cykelruter Vestkystruten og København-Berlin, som har eksisteret siden starten af 1990’erne.

 

På trods af cykelruternes potentiale og et stort europæisk marked for cykelturisme er det ikke lykkedes at skabe cykelturismeprodukter med udgangspunkt i Vestkystruten, som kan markedsføres internationalt. Det skyldes flere forhold.

 

En grund er, at cykelturisme ikke er blevet vurderet til at være et indsatsområde med stort vækstpotentiale. Nylige analyser viser imidlertid, at cykelturisters døgnforbrug er højere end den gennemsnitlige turists.

 

En anden grund er, at det er svært at udvikle cykelturismen, fordi det kræver, at mange mindre aktører over et stort geografisk område på tværs af kommune- og servicebrancher samarbejder. Der har i de senere år manglet erhvervsudviklingsstrukturerer eller projekter der har understøttet dette udviklingsarbejde.

 

En tredje forklaring er, at dele af cykelruten ikke har den fornødne kvalitet (dårlig belægning på cykelstier, dårlig skiltning).

 

Denne situation vil dette projekt ændre. En del af projektaktiviteterne består i at forbedre infrastrukturen på de to nationale cykelruter samt etablering af en række cykelrutesløjfer langs de to nationale cykelruter. Arbejdet består i at dokumentere behov for forbedringer i forhold til belægning, skiltning og så videre, forbedre information og skiltning samt planlægge og skilte cykelrutesløjfer.

 

Den anden del af projektaktiviteterne består i at højne serviceniveauet overfor cykelturister. Det gøres gennem afholdelse af kurser i cykelværtskab for overnatningssteder samt kurser i cykelguidning.

 

Tredje del af projektaktiviteterne består af udvikling af salgbare pakketilbud samt udvikling af formidling og salg.

 

Projektet retter sig både mod cykelturister, der cykler længere distancer og turister der cykler i forbindelse med ophold i sommerhuse og på campingpladser.

 

Arbejdet i Powered by Cycling er organiseret med en deltagende partner per region. Region Midtjylland indgår som eneste region i partnerskabet, og har derfor blandt andet som opgave at bidrage til, at der sker en regional forankring og koordinering af projektet i de tre regioner samt kommunerne langs Vestkystruten. Derudover er Region Midtjylland på lige fod med de øvrige parter i projektet ansvarlig for, at de ovennævnte udviklingsaktiviteter gennemføres for den del af Vestkystruten, der ligger indenfor regionen.

 

Projektet er eksternt finansieret med et samlet budget på 25,2 mio. kr. Region Midtjyllands deltagelse i projektet er udgiftsneutralt for regionen.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om cykelturismeprojektet til efterretning.

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-12-11

8. Gensidig orientering

Sagsfremstilling

Evaluering af udvalgets studietur til Tyskland den 5. november til 8. november 2012.

Beslutning

Næste møde:

 

Tid: Onsdag den 9. januar 2013 kl. 14.00-17.30

Sted: Havets Hus, Færgevej 4, 8500 Grenaa

 

Michael Thomsen, Esther Jakobsen og Jakob Isøe Klærke var forhindrede i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen