Udvalg Vedr. Regional Udvikling 05. februar 2014 (Referat)
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum
til
mødet i
den 5. februar 2014 kl. 14:00
i mødelokale F1, stuen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Alle medlemmer var mødt.
Arne Lægaard forlod mødet kl. 15.01 under behandlingen af punkt 4.
Mødet blev hævet kl. 16.33.
1. Drøftelse af kommissorium for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling
Resume
Regionsrådet har den 29. januar 2014 vedtaget et kommissorium for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling. Kommissoriet drøftes i udvalget.
Direktionen indstiller,
at | kommissoriet for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling drøftes med henblik på at vurdere, om der er behov for at anmode regionsrådet om at foretage justeringer. |
Sagsfremstilling
Regionsrådet vedtog på sit møde den 29. januar 2014 at nedsætte fire særlige udvalg jævnfør regionslovens § 13, stk. 6. Herunder et rådgivende udvalg vedrørende området regional udvikling.
I forbindelse med nedsættelsen vedtog regionsrådet kommissorier for udvalgenes virksomhed. Kommissoriet for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling er vedlagt som bilag. Regionsrådet forudsatte, at de enkelte udvalg drøfter deres kommissorier, idet regionsrådet i forlængelse heraf vil kunne beslutte justeringer i kommissorierne, hvis det vurderes, at drøftelsen har skabt behov herfor.
Regionsrådet har endvidere vedtaget en forretningsorden for de særlige udvalg. Forretningsordenen er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tiltrådte kommissoriet og havde ikke bemærkninger hertil.
Bilag
2. Godkendelse af mødeplan 2014
Resume
Mødeplan for 2014 er vedlagt til godkendelse.
Direktionen indstiller,
at | mødeplan for 2014 for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes. |
Sagsfremstilling
Udvalget skal i henhold til forretningsordenen vedtage en mødeplan for udvalgets ordinære møder i 2014.
Af udvalgets kommissorium fremgår, at udvalgets dagsorden opdeles i to dele, hvoraf den ene del vedrører sager, der er optaget på forretningsudvalgets dagsorden (A-sager). Den anden del kan eksempelvist vedrøre sager, der er undervejs til politisk behandling i forretningsudvalg og regionsråd, orienteringssager, temadrøftelser, interne og eksterne oplæg m.v. (B-sager).
Udvalgets møder forudsættes således afpasset i forhold til møderne i forretningsudvalget. Nedenstående forslag til mødeplan er tidligere meldt ud til regionsrådets medlemmer.
Forslag til mødeplan inklusiv forslag til temadrøftelser:
1. møde |
|
Tid |
Onsdag 5. februar 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Regionshuset Viborg, lokale F1 |
Tema |
Udvalgsarbejde, kommissorium, mødeplan m.v.
Kollektiv trafik |
2. møde |
|
Tid |
Mandag 3. marts 2014 - kl. 09.00-12.00 |
Sted |
Regionshuset Viborg, lokale F1 |
Tema |
Uddannelse
Råstoffer og jordforurening |
3. møde |
|
Tid |
Onsdag 9. april 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Godsbanen, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C |
Tema |
Europæisk kulturhovedstad Aarhus 2017
Udviklings- og vækststrategi |
4. møde |
|
Tid |
Onsdag 7. maj 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Regionshuset Viborg, lokale F1 |
Tema |
Vækstforum, erhvervsudvikling, indsatsområder m.v.
Fødevarer |
5. møde |
|
Tid |
Onsdag 11. juni 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Dansk Produktions Univers
Vejlevej 21, 8722 Hedensted |
Tema |
Fremtidens industri
Strategisk energiplanlægning |
6. møde |
|
Tid |
Onsdag 6. august 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
VIA University College
Chr. M. Østergaards vej 4, 8700 Horsens |
Tema |
Internationalisering |
7. møde |
|
Tid |
Onsdag 10. september 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
MedTech Innovations Center (MTIC)
Tueager 1, 8200 Aarhus N |
Tema |
Innovation |
8. møde |
|
Tid |
Onsdag 8. oktober 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Regionshuset Viborg, lokale F1 |
Tema |
Kompetenceudvikling og kompetenceplatform |
9. møde |
|
Tid |
Onsdag 12. november 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Regionshuset Viborg, lokale F1 |
Tema |
Klimatilpasning |
10. møde |
|
Tid |
Onsdag 3. december 2014 - kl. 14.00-17.00 |
Sted |
Regionshuset Viborg, lokale F1 |
Tema |
Turisme |
Mødeplanen er også vedlagt som bilag. Udvalgsmedlemmerne har modtaget kalenderinvitationer for ovenstående møder
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte mødeplanen for 2014.
Bilag
3. Temadrøftelse om regional udvikling
Sagsfremstilling
Administrationen orienterer om de opgaver Regional Udvikling udfører, herunder om hvordan opgaverne lovgivningsmæssigt er forankret. Derudover orienterer administrationen om Regional Udviklings organisering, økonomi og arbejdsform.
Endelig vil administrationen orientere om de resultater, der hidtil er opnået i forhold til Den Regionale Udviklingsplan og Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling fik et oplæg om området regional udvikling, herunder opgaver, organisering og økonomi.
4. Temadrøftelse kollektiv trafik
Sagsfremstilling
Region Midtjylland gennemførte i 2011 i samarbejde med kommunerne og Midttrafik en effektivisering af Midttrafiks rutenet. Udgangspunktet var principper vedtaget i regionsrådet med baggrund i Lov om trafikselskaber, om at det regionale rutenet skal forbinde større byer og andre regionale rejsemål på tværs af kommunegrænserne med hurtige og direkte ruter. Ruter uden væsentlig regional betydning blev nedlagt helt eller delvist og i flere tilfælde sammenlagt med andre lokale ruter i kommunerne. Omfanget af regional buskørsel blev reduceret. Der har efterfølgende været positiv udvikling i indtægter og passagertal på de regionale busruter.
I budget 2014 er der afsat 307,9 mio. kr. til kollektiv trafik, svarende til godt halvdelen af Regional Udviklings nettodriftsbudget på 598,5 mio. kr.
I 2013 besluttede Region Midtjylland at meddele Midttrafik, at man er positiv overfor, at Midttrafik tilslutter sig rejsekortet. For Region Midtjylland betyder det en årlig betaling til rejsekortet på ca. 15 mio. kr.
I anlægsprojektet for 1. etape af letbanen i Østjylland udgør Region Midtjyllands andel 5,8 %, svarende til 78 mio. kr., mens Aarhus Kommunes og Statens andele hver udgør ca. 47 %.
Til at varetage den fremtidige drift af letbanen har Region Midtjylland sammen med Aarhus Kommune etableret et driftsselskab, Aarhus Letbane Drift. Udover den fremtidige drift, skal driftsselskabet afholde investeringen i togmateriel, depot og værksted, samt dele af elektrificeringen uden for Aarhus. Selve kørslen med letbanetogene udliciteres til en operatør.
Der er valgt en udbudsstrategi hvor togmateriel, værksted, og depot udbydes som en del af anlægsudbuddet, der bl.a. omfatter skinner, elektrificering og sikrings- og signalsystem. Resultat af udbuddet forventes at foreligge i løbet af foråret 2014. Processen for udbud af operatørydelsen er under forberedelse og forventes gennemført i løbet af 2015.
Det er forventningen at Region Midtjyllands bidrag til driften af letbanen vil kunne ske inden for rammerne af den eksisterende økonomi. Dvs. Region Midtjyllands hidtidige tilskud til Odderbanen, besparelser fra regional bustrafik som letbanen erstatter, samt kompensation fra Staten for videreførelse af drift på Grenaabanen.
På mødet vil administrationen orientere om udfordringerne i de kommende år for den kollektive trafik og letbanen.
Der vil senere, på temamøde i regionsrådet i juni 2014, blive givet en bredere orientering om kollektiv trafik og infrastruktur.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling fik et oplæg om udfordringer i forhold til den kollektive trafik, herunder Region Midtjyllands ansvarsområder og opgaver.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
5. Nedsættelse af Vækstforum for Region Midtjylland 2014-2017 i henhold til Lov om erhvervsfremme og regional udvikling (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Vækstforum udpeges af regionsrådet.
Vækstforum sammensættes således: tre medlemmer udpeges på regionsrådets initiativ, seks medlemmer udpeges efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i regionen, deraf skal et medlem repræsentere yderområderne, seks medlemmer fra erhvervslivet udpeges efter indstilling fra erhvervsorganisationer udvalgt af regionsrådet, tre medlemmer fra viden- og uddannelsesinstitutioner udpeges på regionsrådets initiativ, og tre medlemmer (under forudsætning af, at loven vedtages), som repræsenterer henholdsvis arbejdsgivere og lønmodtagere.
Regionsrådet har i henhold til Lov om erhvervsfremme og regional udvikling ansvaret for udformningen af den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Vækstforum skal i den sammenhæng udarbejde et bidrag til den erhvervs- og vækstrettede del af strategien.
(Sagen afventer pt. vedtagelse af Lov om Erhvervsfremme og regional udvikling. Loven forventes vedtaget den 1. februar 2014. Dagsordenen vil blive opdateret efterfølgende med navne m.m).
Direktionen indstiller,
at | regionsrådet udpeger de foreslåede medlemmer til Vækstforum for perioden 2014-2017, |
at | regionsrådet beder Vækstforum drøfte modtagne ønsker til observatørposter, og |
at | regionsrådet beder Vækstforum drøfte ønsket om suppleanter for Vækstforums medlemmer. |
Sagsfremstilling
Regionsrådet vedtog på sit møde den 13. december 2013 at udpege følgende erhvervsorganisationer, uddannelsesinstitutioner og organisationer som indstillingsberettigede til vækstforum:
Dansk Industri - to medlemmer,
Dansk Erhverv - et medlem,
Landbrug og Fødevarer - et medlem,
Dansk Byggeri - et medlem og
Finansrådet - et medlem,
Aarhus Universitet - et medlem,
Professionshøjskolen VIA University College - et medlem,
Mercantec et medlem,
LO, AC og FTF i fællesskab indstiller to medlemmer (under forudsætning af, at loven bliver vedtaget), der repræsenterer lønmodtagerne i regionen, og
Dansk Arbejdsgiverforening indstiller et medlem, der repræsenterer arbejdsgiverne i regionen.
Der er indkommet følgende indstillinger:
Alle udpegningsberettigede er blevet bekendtgjort med ligestillingsloven.
Suppleanter og observatører
FTF og AC har i fællesskab indstillet en repræsentant, Thor Jensen, og anmoder desuden om, at AC’s repræsentant, Lone Abdene, kan være suppleant for Thor Jensen og dermed deltage i Vækstforums møder, når Thor Jensen har forfald til møderne, og/eller, at AC’s repræsentant får mulighed for at deltage i alle Vækstforums møder som tilforordnet/observatør uden taleret. Der henvises til, at der i Danmarks Vækstråd fremover også vil være en aktiv suppleant.
Følgende organisationer har udtrykt ønske om en observatørpost uden taleret:
HORESTA - Hotel-, restaurant-, catering- og turisterhvervets hovedorganisation.
Baggrund
Folketinget behandler den 1. februar 2014 forslag om ændring af lov om erhvervsfremme og regional udvikling.
Ifølge Lov om erhvervsfremme og regional udvikling har Vækstforum til opgave, at
udarbejde bidrag, der omhandler de erhvervs- og vækstrettede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrategi, inden for hele regionen eller den del heraf, som det enkelte vækstforum dækker med udgangspunkt i områdets rammevilkår og erhvervsspecialisering og efter høring af Danmarks Vækstråd,
redegøre for de initiativer, som vækstforum vil foretage som opfølgning på den regionale vækst- og udviklingsstrategi,
overvåge de regionale og lokale vækstvilkår, herunder den erhvervsmæssige udvikling i regionens yderområder og
udvikle og afgive indstilling om medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsaktiviteter inden for den regionale vækst- og udviklingsstrategi.
Vækstforum består af 21 medlemmer, der udpeges af regionsrådet. Vækstforum kan ifølge sin forretningsorden tilbyde Det regionale Beskæftigelsesråd at udpege en observatør til Vækstforum.
Vækstforum har desuden mulighed for i det videre arbejde med strategi og planer at inddrage en bredere kreds af aktører gennem etablering af underudvalg m.v.
Udkastet til lovforslag er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
6. Opfølgning på resultatkontrakter pr. 1. september 2013 (Indstilling fra Vækstforum) (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Det tidligere regionsråd og Vækstforum har i valgperioden igangsat en række erhvervsudviklingsprojekter. Pr. 1. september 2013 var der aktive erhvervsudviklingsprojekter for 1,9 mia. kr. (inklusiv medfinansiering). Projekterne er iværksat via resultatkontrakter med de operatører, som gennemfører aktiviteter til fremme af regionens erhvervsudvikling.
Der er pr. 1. september 2013 sket en opfølgning på de iværksatte initiativer. Det overordnede indtryk er, at de regionale erhvervsfremmemidler anvendes planmæssigt med mindre afvigelser. Operatørerne har redegjort for afvigelserne. Da strukturfondsprogramperioden nærmer sig sin afslutning, forventes der ganske få ændringer af resultatkontrakter frem mod projekternes afslutning.
Direktionen indstiller,
at | opfølgningen på de regionale erhvervsudviklingsaktiviteter tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Regionsrådet kan efter indstilling fra Vækstforum, jævnfør lov om erhvervsfremme, medfinansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling. Aktiviteterne styres via resultatkontrakter indgået mellem selvstændige juridiske enheder og regionsrådet.
Der er indgået resultatkontrakter med baggrund i den vedtagne erhvervsudviklingsstrategi og inden for erhvervsudviklingshandlingsplanens otte indsatsområder:
Energi og miljø, Fødevarer, Velfærdsinnovation, Turisme, Innovation og Forretningsudvikling, Digitalisering, Iværksætteri og Uddannelse og kompetenceudvikling.
Resultatkontrakterne specificerer, hvilke mål og krav, der skal opfyldes inden for en given periode og givne budgetmæssige rammer. Der foretages halvårlige opfølgninger pr. 1. marts og 1. september på mål og resultatkrav med efterfølgende afrapportering til Vækstforum og regionsrådet.
Afrapportering om mål og resultatkrav udarbejdes af de operatører, som regionsrådet har indgået resultatkontrakt med. Administrationen har sammenfattet operatørernes afrapportering pr. 1. september 2013 i en statusrapport, der er vedlagt som bilag.
Den overordnede vurdering er, at initiativerne under de respektive indsatsområder anvendes planmæssigt, og at erhvervsfremmeaktørerne vurderer at kunne opfylde mål og resultatkrav ved kontraktens ophør.
Næste resultatkontraktopfølgning sker pr. 1. marts 2014 og forventes fremlagt for regionsrådet 28. maj 2014.
Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020, Erhvervsudviklingshandlingsplan 2011-2012 og Erhvervsudviklingshandlingsplan 2013-2014 er vedlagt som bilag.
Vækstforum behandlede sagen på sit møde den 10. december 2013.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
7. Ansøgning fra Tradium om EUD-grundforløbet Bygge og Anlæg i Pederstrup på Djursland (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Tradium har i henvendelse af 20. december 2013 anmodet regionsrådet om at indstille til Ministeriet for Børn og Undervisning at udbud af grundforløbet til erhvervsuddannelsen ”Bygge og anlæg” placeres i Pederstrup, Syddjurs Kommune.
Regionsrådet skal i henhold til ”Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse” koordinere den samlede indsats i regionen, som vedrører erhvervsuddannelsernes grundforløb (EUD) og skal i den sammenhæng afgive indstilling til Ministeriet for Børn og Undervisning.
Direktionen indstiller,
at | regionsrådet indstiller til Ministeriet for Børn og Undervisning, at behandlingen af Tradiums ansøgning om godkendelse af et udlagt udbud af EUD-grundforløbet "Bygge og anlæg" i Pederstrup afventer vedtagelsen af erhvervsskolereformen, og |
at | udkast til svarbrev til Tradium godkendes. |
Sagsfremstilling
Tradium er et uddannelsescenter i Randers, som består af en fusion i 2010 mellem Handelsskolen Minerva og Randers Tekniske Skole.
Tradium har i henvendelse af 20. december 2013 anmodet regionsrådet om en indstilling vedrørende udbud af grundforløbet til erhvervsuddannelsen ”Bygge og anlæg” i Pederstrup, Syddjurs Kommune.
I henhold til ”Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse”, skal regionsrådet koordinere den samlede indsats i regionen for at sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser, herunder for så vidt angår den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten på uddannelserne med henblik på, at der er et tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til unge i regionen. Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med alle selvejende institutioner, der er godkendt til at udbyde en eller flere ungdomsuddannelser i regionen.
Tradium anfører i deres henvendelse, at der er gode erfaringer med tømreruddannelsen og EUX. Tradium forventer at kunne starte et grundforløb med 20 elever og et EUX hold med 20 elever. Tradium anfører, at der ikke vil være etableringsomkostninger i forbindelse med oprettelse af udbuddet, da der er nyrenoverede lokaler til rådighed. Tradium anfører ligeledes, at man råder over gode og erfarne lærerkræfter, der kan løfte opgaven, og det vurderes, at det vil være muligt at sikre de nødvendige praktikpladser.
Administrationen har modtaget høringssvar fra Viden Djurs, Aarhus TECH, Den jyske Håndværkerskole og udtalelse fra UU Djursland.
Administrationen vurderer, at en udbygning af erhvervsuddannelserne på Djursland er relevant. Det er imidlertid vigtigt, at denne udbygning sker i tæt samarbejde og koordination mellem erhvervsskolerne.
Erhvervsskolereformen vil blive behandlet i Folketinget i februar 2014.
Viden Djurs - Viden Djurs betragter Djursland som deres naturlige opland, hvor de bør være dem, der udbyder erhvervsuddannelser. Viden Djurs agter selv at søge om at udbyde "Bygge og anlæg" på Djursland, men afventer vedtagelsen af den nye Erhvervsskolereform, da det forventes, at reformen vil betyde, at der kommer en ny ansøgningsrunde.
Aarhus TECH - Har ingen indvendinger imod et udbud af grundforløbet og vil gerne samarbejde om hovedforløb.
Den jyske håndværkerskole - Den jyske håndværkerskole udbyder allerede indgangen på Djursland (6-7 elever årligt på grundforløbet) og anbefaler derfor, at der ikke tillades endnu et udbud. En del af eleverne fra Djurslandsområdet, der er omfattet af skolehjemordningen, vil miste den økonomiske støtte til ordningen.
Der er afgivet følgende udtalelse:
UU Djursland - Ser gerne, at der sker en udbygning af Erhvervsuddannelserne på Djursland, da det vil være med til at afkorte de lange transporttider.
Administrationen bemærker, at elever i forhold til skolehjemordningen er berettiget til at bo på skolehjem, hvis de har mere end fem kvarters offentlig transporttid fra bopæl til den nærmeste skole, som tilbyder den valgte uddannelse. Egenbetalingen for et skolehjems ophold er typisk fra 0 til 500 kr. pr. uge for kost og logi.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
8. Ansøgninger om udviklingstilskud til uddannelse - åben pulje (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Regionsrådet har en række formelle opgaver i forhold til uddannelsesområdet, herunder sekretariatsbetjeningen af de regionale fordelingsudvalg, der varetager fordelingen af elever på regionens almene gymnasier samt en koordinerende funktion i forhold til VUC og andre uddannelsesinstitutioner med det formål at sikre det regionale udbud af uddannelsesmuligheder.
Regionsrådet støtter gennem sin udviklingspulje på uddannelsesområdet de nationale og regionale målsætninger på uddannelsesområdet.
Den 13. januar 2014 modtog Region Midtjylland 17 ansøgninger til den seneste ansøgningsrunde, som har haft tre temaer: Flere unge i praktik, Erhverv ind i ungdomsuddannelsen og Åben pulje. Disse er indkommet på baggrund af det projektværksted, der blev afholdt i november 2013.
Dette dagsordenspunkt vedrører de otte ansøgninger til temaet Åben pulje.
Direktionen indstiller,
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 872.000 kr. i 2014 til Horsens Gymnasium til projektet Reduktion af drenges chanceulighed i de gymnasiale uddannelser. (Bevillingen forventes anvendt med 370.000 kr. i 2014 og 502.000 kr. i 2015), |
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 1.165.000 kr. i 2014 til Holstebro Gymnasium og HF til projektet Brobygning mellem gymnasium og universitet - Universitetsstuderende som mentorer for udvalgte subtalenter fra gymnasier i Region Midtjylland. (Bevillingen forventes anvendt med 175.000 kr. i 2014 og 390.000 kr. i 2015, 380.000 kr. i 2016 og 220.000 kr. i 2017), |
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 243.000 kr. i 2014 til Aarhus Social- og Sundhedsskole til projektet Internationalisering i en ny visionær pædagogisk rammesætning. (Bevillingen forventes anvendt med 160.000 kr. i 2014 og 83.000 kr. i 2015), |
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 80.000 kr. i 2014 til Tørring Gymnasium til projektet Eleven som lokal verdensborger - Manual til feltarbejde. (Bevillingen forventes anvendt med 80.000 kr. i 2014), og |
at | der meddeles afslag til Viborg Gymnasium og HF til projektet Et opgør med motivationskrisen i uddannelsessystemet, til Mercantec til projektet Fysisk og virtuel brobygning, til Viby Gymnasium og HF til projektet EUX-oprettelse og til VUC Aarhus til projekt VUC Transit. |
Sagsfremstilling
Der er i 2014 afsat 13,309 mio. kr. til den regionale udviklingspulje på uddannelsesområdet.
Til den netop afsluttede ansøgningsrunde har der været afsat i alt 8,5 mio. kr., således at der kan gennemføres endnu en ansøgningsrunde i 2014. De 8,5 mio. kr. fordeler sig med følgende rammer: Flere unge i praktik: 3 mio. kr., Erhverv ind i ungdomsuddannelserne: 3 mio. kr. og Åben pulje: 2,5 mio. kr.
Ansøgninger
Der er indkommet otte ansøgninger til den åbne pulje, hvoraf fire indstilles til bevilling:
Reduktion af drenges chanceulighed i de gymnasiale uddannelser
Horsens Gymnasium ansøger sammen med Silkeborg Tekniske Skole (HTX) og Handelsgymnasiet i Silkeborg (HHX) om midler til dette forsknings- og udviklingsprojekt.
Det er administrationens vurdering, at det er et godt og velbeskrevet projekt, der tager fat på drenge-gruppen i gymnasieverdenen. Projektet kan være med til at udvikle metoder/undervisningsaktiviteter, der kan tilgodese gruppen og se på, hvordan drengene får lige muligheder i de gymnasiale uddannelser.
Medfinansieringsgraden i projektet er for lav, hvorfor den endelige fordeling mellem budgetposterne ændres ved eventuel bevilling, således, at medfinansieringen i projektet antager de 25 %, der er opsat som krav ved projektværkstedet.
Brobygning mellem gymnasium og universitet - Universitetsstuderende som mentorer for udvalgte subtalenter fra gymnasier i Region Midtjylland
Holstebro Gymnasium ansøger sammen med ni øvrige gymnasier i regionen og Aarhus Universitet om midler til projektet.
Det er administrationens vurdering, at projektet bygger videre på de gode erfaringer, der er fra projekt Udvalgt til Uni, som blev påbegyndt i 2010. I projekt Udvalgt til Uni2 introduceres en mentorordning, hvor universitetsstuderende skal fungere som mentorer for gymnasieeleverne. En del af projektet er desuden, at der indfases en bæredygtig finansieringsmodel, således at projektet bliver selvkørende og dermed fortsætter efter projektperiodens udløb. Denne abonnementsmodel vil også kunne bruges på andre projekter fremadrettet. Der er i ansøgningen ligeledes sekundært ansøgt om 600.000 kr. til følgeforskning, som ikke indstilles bevilget.
Internationalisering i en visionær pædagogisk rammesætning
Aarhus Social- & Sundhedsskole ansøger sammen med Risskov Gymnasium, Kalø Økologiske Landbrugsskole, Viden Djurs og Teknisk skole Silkeborg om midler til opsamlings- og dokumentationsmateriale i forbindelse med deres fælles Ghana projekt.
Skolerne ønsker at udvikle en model for, hvordan elevernes læring kan udformes, så læringsprocessen udmøntes i konkrete projekter til gavn for udsatte ældre og børn i 3. lande. Projekter er f.eks. at bygge et uddannelsessted, et hostel for unge, starte økologisk landbrug og oprette et import-/eksportfirma i Ghana.
Det er administrationens vurdering, at de ansøgte midler skal sikre en høj kvalitativ dokumentering af hele udviklingsprocessen. Dette sikrer, at der kan ske en reel og detaljeret videreformidling til andre skoler i regionen, der senere kunne ønske at iværksætte lignende tiltag.
Eleven som lokal verdensborger - Manual til feltarbejde
Tørring Gymnasium og Bjerringbro Gymnasium ansøger om midler til at lave en manual til feltarbejde.
Det er administrationens vurdering, at denne projektansøgning ligger i forlængelse af projektet Eleven som lokal verdensborger, som påbegyndtes i 2010. Projektet skal samle erfaringerne fra det oprindelige projekt i en bog om antropologisk metode til undervisning i gymnasieskolen, hvorved det bliver muligt at dele disse erfaringer med andre gymnasier, der ønsker at anvende samme metode i undervisningen.
Følgende indstilles til afslag
I vedlagte bilag 1 beskrives administrationens vurderinger i forhold til afslag på nedenstående fire projekter.
Et opgør med motivationskrisen i uddannelsessystemet
Fysisk og virtuel brobygning
Oprettelse og udvikling af EUX uddannelsen
VUC Transit.
I det efterfølgende dagsordenspunkt behandles ansøgningerne under temaet Erhverv ind i ungdomsuddannelserne. Behandlingen af ansøgninger under temaet Flere unge i praktik udsættes til medio 2014 med det formål at sikre sammenhæng til den planlagte behandling af en øget regional praktikpladsindsats.
Økonomi
Regionsrådet kan yde formåls- og tidsbestemt udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Budget og finansiering af projekterne under temaet Åben pulje fremgår af tabel 1.
Regionsrådet har afsat cirka 13 mio. kr. i 2014 til formålet. Oversigten over midler i udviklingspuljen fremgår af vedlagte bilag 2.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
10. Ansøgninger om udviklingstilskud til uddannelse - erhverv i uddannelserne (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Regionsrådet har en række formelle opgaver i forhold til uddannelsesområdet, herunder sekretariatsbetjeningen af de regionale fordelingsudvalg, der varetager fordeling af elever på regionens almene gymnasier samt en koordinerende funktion i forhold til VUC og andre uddannelsesinstitutioner med det formål at sikre det regionale udbud af uddannelsesmuligheder.
Derudover støtter regionsrådet gennem sin udviklingspulje på uddannelsesområdet de nationale og regionale målsætninger på uddannelsesområdet.
Den 13. januar 2014 modtog Region Midtjylland 17 ansøgninger til den seneste ansøgningsrunde, som har haft tre temaer: Flere unge i praktik, Erhverv ind i ungdomsuddannelserne og Åben pulje. Disse er indkommet på baggrund af det projektværksted, der blev afholdt i november 2013.
Dette dagsordenspunkt vedrører de seks ansøgninger til temaet Erhverv ind i ungdomsuddannelserne.
Direktionen indstiller,
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 1.809.000 kr. i 2014 til Struer Statsgymnasium til projektet Hvad skal vi leve af i vores lokalområder i fremtiden? (Bevillingen forventes anvendt med 1.050.000 kr. i 2014, 529.000 kr. i 2015, 179.000 kr. i 2016 og 51.000 kr. i 2017), |
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 500.000 kr. i 2014 til Mercantec til projektet Byg et hospital, |
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse bevilges 155.000 kr. i 2014 til Asmild Landbrugsskole til projektet EUX-Landbrug og fremtidens erhvervstilknytning. (Bevillingen forventes anvendt med 55.000 kr. i 2014, 50.000 kr. i 2015 og 50.000 kr. i 2016), |
at | der af Region Midtjyllands pulje til uddannelse i 2014 bevilges 572.000 kr. i 2014 til Aarhus Social- & Sundhedsskole til projektet Inddragelse af praksis i undervisningen. (Bevillingen forventes anvendt med 351.000 kr. i 2014 og 221.000 kr. i 2015), og |
at | der meddeles afslag til Ikast brande Gymnasium og HF til projektet HF Business og til Århus Statsgymnasium til projektet Center for Innovation og Virksomhedskontakt. |
Sagsfremstilling
Der er i 2014 afsat 13,309 mio. kr. til den regionale udviklingspulje på uddannelsesområdet.
Til den netop afsluttede ansøgningsrunde har der været afsat i alt 8,5 mio. kr., således at der kan gennemføres endnu en ansøgningsrunde i 2014. De 8,5 mio. kr. fordeler sig med følgende rammer: Flere unge i praktik: 3 mio. kr., Åben pulje: 2,5 mio. kr. og Erhverv ind i ungdomsuddannelserne: 3 mio. kr.
Ansøgninger
Der er indkommet seks ansøgninger under temaet Erhverv ind i uddannelserne, hvoraf fire indstilles til bevilling.
Hvad skal vi leve af i vores lokalområder i fremtiden?
Struer Statsgymnasium ansøger sammen med Lemvig Gymnasium, Skive Tekniske Skole, Skive Gymnasium, Viborg Gymnasium & Hf, Ikast-Brande Gymnasium & Hf, Mercantec (Htx) med flere om udviklingsmidler. Projektet tager udgangspunkt i, at der lokalt omkring den enkelte uddannelsesinstitution etableres et netværk af virksomheder, som oparbejder en vidensbank med udfordringer/opgaver og kompetencer inden for forståelse og udvikling af bæredygtighed, innovation og uddannelse. Gennem specifikke innovative undervisningsforløb bringes elever, undervisning, fag og lærere således i en mere direkte kontakt med erhvervslivet og arbejdsmarkedet. Det er administrationens vurdering, at der er en høj grad af nytænkning i projektet i form af de lokale netværk og arbejdet med bæredygtighed. Samtidig er projektet bredt funderet i den vestlige del af regionen og er i god overensstemmelse med regionens øvrige satsninger. Det indstilles, at projektet bevilges det ansøgte beløb.
Byg et hospital
Mercantec ansøger sammen med Aarhus Tech, Herningsholm, UU Aarhus, Viborg og Herning, LO sektionerne i Aarhus, Viborg, Silkeborg/Favrskov og Herning om udviklingsmidler til projektet, der er et brobygningsprojekt til de uddannelser, der er rettet mod byggefagene. Regionen står overfor flere store byggeopgaver, og udsigten til mangel på kvalificerede bygningshåndværkere gør, at der er behov for en indsats for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse indenfor byggefagene. Det er administrationens vurdering, at dette projekt kan være med til at skabe interesse for byggefagene gennem en ny og virkelighedsnær vejledningsform allerede i folkeskolen. Derfor indstilles det ansøgte beløb bevilget.
EUX-Landbrug og fremtidens erhvervstilknytning
Asmildkloster Landbrugsskole ansøger sammen med Viborg Gymnasium & Hf om udviklingsmidler til at øge erhvervstilknytning for elever på EUX-landbrugsuddannelsen. Målet med projektet er, at eleverne på EUX-landbrug får kontakt til en variation af relevante virksomheder, følgeerhverv og uddannelser. Det er administrationens vurdering, at projektet kan være med til at skabe bedre netværk og muligheder for erhvervstilknytning for eleverne på uddannelsen. Det indstilles, at det ansøgte beløb bevilges, dog med det forbehold, at der i forbindelse med udfærdigelse af resultatkontrakt stilles krav om exitstrategi for videreførelse af de i projektansøgningen beskrevne aktiviteter for eleverne.
Inddragelse af praksis i Undervisningen
Aarhus Social- & Sundhedsskole ansøger sammen med Social- & Sundhedsskolen i Herning om midler til øget erhvervstilknytning for deres grundforløbselever. Man vil i projektet inddrage elementer af elevernes kommende erhvervspraksis i undervisningen på grundforløbet, for at styrke undervisningens tilknytning til elevernes kommende arbejdssituation, samtidig med at det kan have en motiverende effekt for eleverne. Det er administrationens vurdering, at dette er en relevant og praksisnær måde at inddrage sosu-elevernes kommende erhverv mere direkte ind i deres grundforløbsuddannelser. Derfor indstilles det, at det ansøgte beløb bevilges.
Følgende ansøgninger indstilles til afslag
I vedlagte bilag 1 beskrives administrationens vurderinger i forhold til afslag på nedenstående to projekter.
HF Business
Center for Innovation og Virksomhedskontakt.
I det foregående dagsordenspunkt behandledes ansøgningerne under temaet Åben pulje. Behandlingen af ansøgninger under temaet Flere unge i praktik udsættes til medio 2014 med det formål at sikre sammenhæng til den planlagte behandling af en øget regional praktikpladsindsats.
Økonomi
Regionsrådet kan yde formåls- og tidsbestemt udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Budget og finansiering af projekterne under temaet Erhverv i ungdomsuddannelserne fremgår af tabel 1.
Regionsrådet har afsat cirka 13 mio. kr. i 2014 til formålet. Oversigten over midler i udviklingspuljen fremgår af vedlagte bilag 2.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
11. Ansøgning om tilskud til Museum Ovartacis bidrag til Århundredets Festival (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Museum Ovartaci søger om midler til udvikling af formidlingstilbud og aktiviteter i forbindelse med Folkeuniversitetets Århundredets Festival i 2014. Formålet med aktiviteterne, der tæller en kunstudstilling, kirkegårdsvandringer og forskerdebat, er at aktualisere historien om psykiatrien i Danmark samt skabe øget synlighed for og kendskab til museet.
Region Midtjylland søges om 167.500 kr. i 2014 ud af et samlet budget på 174.500 kr.
Direktionen indstiller,
at | der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 167.500 kr. i 2014 til Museum Ovartaci til udvikling af formidlingstilbud og aktiviteter i forbindelse med Århundredets Festival 2014. |
Sagsfremstilling
Museum Ovartaci drives til og med 2015 af Region Midtjylland, men da regionen ikke kan tage et ansvar for museumsdrift, arbejdes der i øjeblikket på en videreførelse af museet i andet regi. Administrationen ser museets samarbejde med Folkeuniversitetet og Århundredets Festival, hvor nye formidlingsformer bliver udviklet og afprøvet, som en del af en strategi for videreførelse af museet.
Museum Ovartaci repræsenterer i sig selv en unik blanding af historie og kunst, som lægger op til, at der udvikles nye strategier for formidling og historiefortælling.
Med deltagelsen i Århundredets Festival er der tale om en række arrangementer, der under titlen ”Da Daarerne blev Sindssyge” har til formål at aktualisere historien om psykiatrien i Danmark og fortælle Risskov Psykiatrisk Hospitals historie. Gennem formidling af kunsten og dens historiske kontekst ønsker museet at skabe forståelse for en verden, der kan virke meget lukket og nedbryde fordomme om psykisk syge.
Museum Ovartaci deltager som samarbejdspartner med Folkeuniversitetet, og arrangementerne vil blive omtalt i festivalens program, der omdeles til 200.000 husstande. Samarbejdet med Folkeuniversitetet og den ramme, Århundredets Festival tilbyder, giver museet mulighed for at udvikle dets formidling, at skabe øget synlighed for og kendskab til Museum Ovartaci og på længere sigt at bidrage til at skabe en ny identitet for museet.
Indhold
Museum Ovartacis arrangementer afholdes i forbindelse med Folkeuniversitetets vidensfestival om 1800-tallet, Århundredets Festival, der løber af stablen den 7.-18. marts 2014 i Aarhus. Arrangementerne vil falde i tre dele:
Kunstudstilling med patientværker fra 1800-tallet, der tematiserer forbindelsen mellem kunst, geni og galskab
Spøgelsesvandring på hospitalets kirkegård – skæbnefortællinger og fordomme
Historisk funderet forskerdebat med udgangspunkt i hospitalets grundlægger, Harald Selmers, idéer.
”Da Daarerne blev sindssyge” er ifølge ansøgningen fortællingen om, hvordan samfundets syn på patienterne ændrede sig i 1800-tallet: fra at se dem som fortabte sjæle eller besatte syndere til at betragte dem som syge på linje med folk med fysiske lidelser – og dermed med mulighed for helbredelse: ”Det er historien om, hvordan man forsøgte at bringe respekt og medmenneskelighed ind i behandling af psykisk syge.”
Baggrund
Museum Ovartaci drives af Region Midtjylland og ligger på Aarhus Universitetshospital i Risskov. Regionen yder aktuelt et årligt driftstilskud til museet på ca. 1,5 mio. kr.
Museet har ca. 14.000 besøgende og brugere årligt. Det har en samling på over 9.000 genstande af såvel kulturhistorisk som kunstnerisk kvalitet. Ud over faste og skiftende udstillinger fungerer museet i udstrakt grad som et socialt være- og værksted, som en vidensbank i forhold til temaer omkring ”kunst og psykiatri” og som en rummelig arbejdsplads.
Region Midtjylland ønsker at afhænde driftsansvar mv. til anden part, da regionen ikke har hjemmel til at drive museum i museumslovens forstand. Museum Ovartaci videreføres dog uændret foreløbig frem til og med 2015, jævnfør regionsrådets beslutning af 7. juni 2012, idet finansieringen afholdes inden for psykiatriens driftsramme. Der arbejdes fortsat på at afklare mulige scenarier for den videre drift.
Økonomi
Region Midtjylland søges om 167.500 kr. ud af et samlet budget på 174.500 kr. Folkeuniversitetet medfinansierer blandt andet i form af honorarer til forskere ved debatten, administration af billetsalg m.v. Museum Ovartaci står for værtskab og research af indhold til arrangementerne og søger derfor lønmidler.
Budget og finansiering af formidlingsaktiviteterne fremgår af tabel 1.
Nedenstående tabel 2 viser en oversigt over eksisterende bevillinger og indstillede beløb fra kulturudviklingsmidlerne.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
12. Fælles udviklings- og projektsekretariat for scenekunst i Region Midtjylland (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Der iværksættes et udviklings- og projektsekretariat for scenekunstnetværket i Midtjylland (SceNet). Det vil være sekretariatets opgave at medvirke ved iværksættelse af scenekunstneriske udviklingsprojekter, at sikre videndeling omkring scenekunstnerisk udvikling og at varetage fælles udviklingsopgaver for scenekunstnetværket. Projektet vil fungere som et pilotprojekt i et år.
Der søges om 250.000 kr. i 2014 til projektet.
Direktionen indstiller,
at | der at kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 250.000 kr. i 2014 til scenekunstnetværket i Midtjylland til gennemførelse af et et-årigt pilotprojekt om et fælles udviklings- og projektsekretariat for scenekunst i Region Midtjylland. |
Sagsfremstilling
Det foreslås at etablere et fælles udviklings- og projektsekretariat for scenekunstnetværket i Midtjylland. Udviklingssekretariatet er en videreførelse af sekretariatet for SceNet. Sekretariatet får til opgave at iværksætte og gennemføre projekter og facilitere videndeling og metodeudvikling i netværket.
Projektet understøtter den regionale kulturpolitiks mål om styrkelse af netværk og udvikling, og det sikrer at de værdifulde erfaringer, der er skabt i scenekunstnetværket kan danne grundlag for det videre udviklingsarbejde på området.
Baggrund
Scenekunstnetværket i Midtjylland blev etableret i 2009. Netværket har siden med omdrejningspunkt i et fælles sekretariat iværksat og gennemført en lang række udviklingsprojekter om blandt andet scenekunstnerisk udvikling, publikumsudvikling, internationalt arbejde, teater-skole kontakt og bestyrelsesarbejde.
Scenekunstnetværket i Midtjylland er det eneste af sin art i landet, idet der ikke har været tradition for at arbejde sammen regionalt på teaterområdet. Men med dette regionale afsæt og med den regionale forankring er det lykkedes at etablere samarbejder og fælles løsningsmodeller, som ikke har eksisteret før.
Der er blandt teatrene et stærkt ønske om at fortsætte scenekunstnetværket, men i stedet for en fælles tilgang til projekterne, som mere eller mindre har omfattet alle 19 teatre i netværket, foreslår man en mere dynamisk model, hvor projekterne funderes i konkrete partnerskaber mellem færre teatre, der har en fælles kunstnerisk, udviklingsmæssig dagsorden. Samtidig ønsker man dog at fastholde fælles videndeling og metodeudvikling i hele netværket, og en sådan virksomhed nødvendiggør en grundfinansiering, som ikke er bundet op på de enkelte projekter. Og dette er baggrunden for etablering af en fælles udviklingsorganisation.
Udviklingsorganisationens opgaver
Konkrete udviklingsopgaver: At medvirke ved iværksættelse og gennemførelse af udviklingsprojekter i samarbejde mellem de enkelte teatre eller teaterpartnerskaber inden for netværket.
Fælles opgaver for scenekunstnetværket, at
sikre fælles videndeling og metodeudvikling
facilitere fælles udviklingsopgaver, f.eks. international projektudvikling
varetage sekretæropgaver for Scenekunstnetværkets styregruppe.
Der udarbejdes en resultatkontrakt mellem Region Midtjylland og den pågældende operatør.
Projektet vil fungere som et et-årigt pilotprojekt. En eventuel forlængelse vil blive forelagt regionsrådet primo 2015.
Økonomi
Der gives i projektperioden et tilskud til udviklingsfunktionen på 250.000 kr. i 2014 til gennemførelse af de fælles opgaver for scenekunstnetværket. Finansiering af projektets deltagelse i konkrete udviklingsprojekter sker ved salg af ydelser til disse. Budget og finansiering af pilotprojektet fremgår af tabel 1.
Nedenstående tabel 2 viser en oversigt over eksisterende bevillinger og indstillede beløb fra kulturudviklingsmidlerne.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
13. Tilskud til Scenekunstnerisk Udviklingsprojekt 2014-2016 (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Et partnerskab bestående af Teater Refleksion, Teater Katapult og Black Box Dance Company ansøger om tilskud til et tre-årigt scenekunstnerisk udviklingsprojekt. Projektet omfatter samarbejde mellem forskellige kunstarter (animation, dans og drama), inddragelse af publikum i det scenekunstneriske arbejde og inddragelse af digitale og sociale medier. Der ansøges om et udviklingsbeløb, der fordeles mellem de tre projekter samt et beløb til projektledelse og koordinering. Teater Refleksion er operatør for projektet. Projektet er inddelt i tre faser i perioden 2014-2016. Der ansøges om 265.000 kr. i 2014
Direktionen indstiller,
at | der af kulturudviklingsmidlerne bevilges 265.000 kr. i 2014 til Teater Refleksion til det scenekunstneriske udviklingsprojekt. Nye bevillinger til projektets eventuelle fortsættelse i 2015 og 2016 skal godkendes særskilt i regionsrådet. |
Sagsfremstilling
Teater Refleksion (Aarhus) søger sammen med Teater Katapult (Aarhus) og Black Box Dance Company (Holstebro) om tilskud til et fælles scenekunstnerisk udviklingsprojekt. Projektet er tre-årigt, men der søges i denne omgang kun om tilskud for første år.
Med projektet ønsker teatrene at udvikle og afprøve nye former for scenekunstnerisk udvikling og samarbejde. Man ønsker endvidere at opdyrke og arbejde med nye publikumsgrupper, særligt i områder, hvor der ikke er megen tradition for at gå i teatret. Arbejdet med publikum omfatter også en langt højere grad af publikumsinddragelse i den skabende proces, end man traditionelt har set. Endelig ønsker man med projektet at inddrage digital teknologi og sociale medier.
Hovedfokus i det første projektår vil være samarbejde mellem kunstarterne, i andet år vil det være digitale og sociale medier, i tredje år vil det være mødet med publikum.
Teater Katapult har fokus på udviklingen af ny dramatik, Black Box Dance Company tager afsæt i dansen, og Teater Refleksion har specialiseret sig indenfor dukke- og animationsteater.
I udviklingsprojektet vil de tre teatre arbejde med hvert sit delprojekt, der som nævnt vil have fælles fokus på videndeling og metodeudvikling. De fælles aktiviteter vil blive koordineret og tilrettelagt via scenekunstnetværkets projektkontor.
De tre delprojekter
Teatret Refleksion
Teatret vil lade dukke- og animationsteatret blive udfordret af andre kunstarter. Formålet er at udvikle det scenekunstneriske udtryk og skabe nye former for forestillinger. Der vil blive gennemført en række workshops, der skal undersøge mødet mellem f.eks. dukken og danseren, dukken og dramatikeren, dukken og interaktiviteten. I projektet deltager både danske og internationale dukke- og animationskunstnere. Hvert forløb vil kulminere i en visning, der vil være tilgængelig for et publikum. Der vil desuden blive foretaget en grundig dokumentation, så projektet kan virke til inspiration for andre.
Teater Katapult
Katapult ønsker under overskriften ”Dogmeteater” at skabe et nyt kunstnerisk udviklingsrum for den nye danske dramatik, hvor dramatikken bringes ud til yderområderne af Region Midtjylland og afprøves og udfordres i mødet med det bredest mulige publikum. Ambitionen er at møde publikum i øjenhøjde og inddrage dem i den skabende proces via dialoger og feedback. Samtidig indebærer projektet et langt tættere og langt mere procesorienteret samarbejde mellem dramatiker, instruktør og skuespillere end det traditionelle teater. I hver sæson produceres en forestilling, hvor erfaringerne fra møderne med publikum i regionen kommer til udtryk.
Black Box Dance Company
Formålet med Dansekompagniets projekt er at møde nye publikumsgrupper og udforske nye kunstneriske konstellationer for at skabe et bredere regionalt fundament for dansen i Region Midtjylland. Dansekompagniet vil arbejde med: 1. Nye publikumsstrukturer, 2. Digitalisering og sociale medier og 3. Den kunstneriske proces. Med disse afsæt skal der skabes og produceres danseforestillinger på 14-15 udvalgte steder (gerne yderområder) i Region Midtjylland. På alternative lokaliteter (biblioteker, museer, skoler) vil publikum blive inviteret til at indgå i en dialog og en oplevelse af, hvad dansen som kunstform har at byde på.
Fælles aktiviteter
Videndeling og fælles metodeudvikling sikres gennem fælles workshops: Minimum tre workshops à tre dage, hvor mindst to af de tre teatre medvirker i hver, samt minimum en workshop à tre dage, hvor alle tre teatre deltager. Forløbet med alle tre teatre afholdes sidst på året og vil blive en både praktisk og teoretisk opsamling og konklusion på årets udviklingsprojekt. I dette forløb lægges desuden de store linjer for det kommende års projekt.
Fælles projektsekretariat
Projektet er udsprunget af det midtjyske scenekunstnetværk, i daglig tale kaldet SceNet, som blev skabt i 2009 med økonomisk støtte fra Region Midtjylland. SceNet har siden iværksat en lang række af fælles projekter og aktiviteter indenfor forskellige områder. Omdrejningspunktet har været et netværkssekretariat placeret på Randers Egnsteater.
Det er ansøgerens ønske, at nærværende projekt forankres i SceNet:
”SceNet har i løbet af sin levetid fået strategisk betydning i relation til udviklingen af scenekunst i regionen, og netværket er blevet et eksempel for andre landsdele og kunstarter i forbindelse med netværksdannelse og udvikling af kunst, kompetencer og publikum. Det er derfor naturligt, at SceNet skal spille en afgørende rolle i relation til vores projekt i forbindelse med sparring og perspektivering, planlægning og afviklingen af de individuelle og fælles workshops - samt formidling, videndeling og dokumentation, der kan komme de øvrige medlemmer til gode.”
Ud over den nærværende ansøgning forventes mindst én yderligere ansøgning om tilskud til scenekunstneriske formål i løbet af foråret 2014. Det er derfor administrationens vurdering, at der i tilknytning til projekterne bevilges et særskilt tilskud på 250.000 kr. til et projektsekretariat, der samtidig kan videreføre SceNets almindelige netværksaktiviteter. Dermed sikres den brede videndeling i hele regionen, selv om projekterne fremover vil blive iværksat med ankerpunkt i de enkelte teatre.
Økonomi
Region Midtjylland ansøges om i alt 265.000 kr. i 2014. Budget og finansiering af udviklingsprojektet fremgår af tabel 1.
Nedenstående tabel 2 viser en oversigt over eksisterende bevillinger og indstillede beløb fra kulturudviklingsmidlerne.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
14. Høringssvar vedrørende forslag til Landdistriktsprogram 2014-2020 (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Forslag til det kommende danske program for EU-støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne for perioden 2014-2020 er sendt i høring.
Udkast til høringssvar fremhæver behov for en pulje og rammer for regionale indsatser. Samtidig påpeges et behov for større koordinering af finansiering af indsatser.
Direktionen indstiller,
at | udkast til høringssvar godkendes og fremsendes til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. |
Sagsfremstilling
Fødevareministeriet har sendt forslag til nyt landdistriktsprogram for perioden 2014-2020 i høring frem til den 14. februar 2014.
Administrationen foreslår, at det i høringssvaret meddeles Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at der i forslaget til det nye landdistriktsprogram er behov for rammer for en koordinering af regionale, kommunale og lokale erhvervsudviklingsindsatser på eksempelvist turisme-, fødevare- og bioøkonomiområdet imellem EU's fire investerings- og strukturfonde (Regionalfond, Socialfond, Hav- og Fiskerifond samt Landdistriktsfond) 2014-2020, herunder indskrives rammer for og afsættes midler efter 2015 til regionale indsatser, som kan skabe vækst og udvikling i landdistrikterne.
Det foreslås, at der i det nye landdistriktsprogram indskrives bredere rammer for innovations- og udviklingsindsatser i forbindelse med udvikling af ny viden, teknologi og tjenester, således at vækst i landbrug, fødevareindustri samt i såvel høj- som lavteknologiske følgeindustrier kan gå hånd i hånd med opfyldelsen af miljø-, natur- og klimamål.
Endvidere indeholder høringssvaret opfordring til, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter inddrager regionerne i forbindelse med organiseringen af den fremtidige LAG-struktur med henblik på at opnå større koordinering af erhvervstiltag lokalt, kommunalt og regionalt.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
15. Gensidig orientering
Sagsfremstilling
Gensidig orientering.
Beslutning
Det rådgivende udvalg drøftede infrastruktur i forhold til anbefalingerne i den regionale udviklingsplan. Udvalget ønskede en drøftelse af området på et senere udvalgsmøde.
Det rådgivende udvalg drøftede udpegninger til hverv og ønskede en opfølgning på status i forhold til udpegninger til erhvervsakademierne og de lokale aktionsgrupper (LAG).
Arne Lægaard var forhindret i at deltage i sagens behandling.